Honda crx vtec-turbo

definitionen av dumhet? 500whp i en framhjulsdriven bil.

sonny_88

  • 16 Följare
  • 664 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 januari
34 Inlägg
Skrivet 24 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

hej hej.

vet inte hur aktiv denna sida är längre. men ty jag avskyr facebook och ser hellre att garaget får fortsätta leva så drar jag igång en liten projekttråd här.

hoppas det kan finnas nåt intresse av en gammal tonårsdröm från 80-talet smile

nedan ser vi utgångsmaterialet och en liten rendering av vad jag tänkt mig slutresultatet skulle kunna tänkas se ut


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-25e817ff9ebdede1f3ba7ef8ab409053.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-054d139e7a59da34b89a3d4b0c7b50c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-42c2ac694a75d71522a43b7989b2190e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7b881cda7f722d7ce5cab65550630e9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1e55e491bfdaa3d38b9fc67b2842dda0.jpg

bilen i fråga är en crx vtec -91. hade följande spec vid inköp:
-b16a1 motor
-y2-växellåda
-jr12 15"
-fornlämningar från tidig fast&furious-epok i form av luftintag inramade med en gnutta olinjerad glasfiber
-"sport"stolar i extremt oäkta kolfiber som osar allt utom sport
-en jävla massa nyckelskrap och bättringsmålning

i grunden ett bra objekt med väldigt rak och rostfri plåt.


så,
det första jag gjorde dagen efter jag köpt bilen:


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b7c3c5faf6e0b3fd68b9738bd2eff16d.jpg

min första säsong med bilen så var den mest tänkt att gå som bruksbil då jag hade en nissan s14 på sidan om.

så för att våga visa mig på stan så införskaffade jag mig en original front och uppgraderade jr12orna till en större uppsättning. nu 16" med 8 respektive 9 tums bredd i stället för de gamla 15" med vad jag gissar runt 6" bredd.
stolarna såldes för vansinniga 300 spänn (tvivlade på att de ens gick att ge bort). min donator-crx fick tillhandahålla med stolar


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-daf5cdaa24502a02c8cf49688f6a8bc6.jpg

det var bakgrundshistorian, hoppas den var mer informativ än onödig.

målet med denna bil?
500 hjulhästar och en tillfredsställande väghållning. ingen dragbil och ingen timeattackbil. utan en bil för gatan där påfrestningarna inte är lika höga. jag hoppas på att bygga en bil som håller, som jag bara behöver bygga en gång. detta är nog med all säkerhet naivt önsketänkande, men åtminstone något att sträva efter.
jag hoppas att hellre köra bilen smart än med ett jävla härj gör att den håller lite bättre.

i skrivande stund är jag en bit på väg i mitt projekt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0db6a6d25c4cf18e4ef5867dc2371923.jpg

motorn var inte direkt en vacker syn att skåda när den väl kommit ut.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-be40081eb5dc21895f5393481e27a7af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-af6d9860a621d03bed4b7027a5c91aac.jpg

motorn revs isär. blocket målades. först med tvåkomps syragrund, sen enkomps svartfärg och slutligen tvåkomps klarlack.

den inre mekaniken byttes ut till eaglestakar, cp-kolvar med 9:1 kompratio, king-lager och nybalanserad vev. en blockgaurd stoppades i för att förhindra svullna och spruckna cylindrar




https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-68b4400f5e353c38766daec3b01d419b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-8a4a80e7bc8b0255e61d1d62d920f035.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-dcd9538e3f0093c5f9ada6b492b9a7ab.jpg

toppen revs tillika. brian crower turbo-kammar, skunk2 fjädrar, retainers och tätningar. oem lma (lost motion assembly, de koniska små fjädrarna. dessa förhindrar vtecvippan från att skramla när vtec inte är tillkopplad).
det vore riktigt kul att få denna motor att varva över den magiska 10k-gränsern. om dessa kammar kan leverera effekt på de varven vet jag dock inte. har inte hittat några effektkurvor över 8,5k, så vi får se tongue



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2c89e588f4623e5873252ae92d451488.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-075e7e474f9a01813895feba314a804d.jpg

vtec-soloniden snyggades till med en gnutta kärlek.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c41bf548ecb13a78ba8cb5a2cc3d93a8.jpg

toppen sattes ihop provisoriskt för att få en liten inblick i slutresultatet. ventilkåpan kommer dock att målas i annan färg.





https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-d8e9803d228f533e2b4d98d70e08c736.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-e2e3eb3bb29962dee76b88edcf3c7a20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1c7d1af0cf686893ba2d0d8c01df54bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-78e09ed4eea552aec45ff53b8f68f987.jpg

den gamla y2-lådan såldes och en legendar importerades från thailand. s80 låda från integra type-R med den kortaste slutväxeln (4,785) och helical diffbroms

lådan revs isär för att säkerställa bra kondition. kolfiberringar monterades även för att skona växlarna.
skalet målades



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-8a8130c96ebe46bc1840ed243622b1bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c9141217125ca57edd2c126bae4f54da.jpg

för att ge motorn lite mer respons och mckänsla så bytte jag svänghjul och remskiva. eftersom min bil kommer utrustad utan servostyrning och ac så har jag bara behov av en rem, vilket resulterade i inköp av ett vms-hjul, billetfräst i alu. har inga exakta vikter med det är avsevärt mycket lättare än original gjutjärn. som dessutom är fyllt med gummi. jag hoppas dock att det inte var ett misstag att ta bort det självbalanserade remhjulet mot ett stumt. men vev, svänhjul, koppling och remhjul är balanserade tillsammans så förhoppningsvis går det bra. svänhjulsvikten går från 8,2kg (obs, googlad vikt) till 3,8kg.
hoppas den blir körduglig bara xD


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-4b150aa24e5099da641db1c8edccd042.jpg

detta tämligen sällsynta oem-remhjul (osäker på vilka modeller som har dessa, med det är inte många) kommer att agera trigger för det nya styrsystemet. så väck försvinner det stora fula jävla fördelarpaketet.
hondata kommer även att negligeras till många fanboys stora besvikelse och ett vems styrsystem kommer istället att användas.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-eb7d20086e4169a9835fe096084e2363.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-6d040d115ab3cb14792cacc98918e46a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7f9d47fa00d38c4de6c4397b4eb7c8d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7e79951c5baf6b441d9212373136fe02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-86ea914a934d954fc954426ebe8d41ac.jpg

har även blivit lite arbete i motorrummet. två motorfästen har hittills förstärkt. jag vet, de två som påverkas minst. detta var i ärlighetens namn mer av ett estetiskt inslag än ett funktionellt.
en temporär brygga mellan lysena för infästningen av huven har påbörjats. förmodligen långt från hur slutprodukten kommer se ut.
balken till nedre kylarfästet har också bytts ut, då ers undertecknad råkat lyfta sönder den då domkraften gled av framvagnsbalken och rätt på den. pisskit...



det var nog det för denna gång. jag kommer förmodligen fortsätta uppdatera denna tråd vare sig intresse finns eller inte. hoppas jag inte slösat er tid.

väl mött
/sonny

PMF.nu
gillar en riktig burnout · 759 Inlägg
Skrivet 27 december 2018 #2

Spännande bygge, följer självklart smile

42 Inlägg
Skrivet 1 januari #3

Kul bygge! Följer smile

34 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #4

när jag skulle dra överfallen till kammen så drog jag av en bult. under väldigt lite moment dessutom. plockade ur alla originalbultarna och upptäckte detta. alla bultar hade en tydligt svagare kärna längre upp på gängvarven. alla med olika diameter. märkligt tänkte jag. tog en grispitt och drog ur den spräckta bulten och ersatte alla med en proper uppsättning 12.9 smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0ba6dbd3c7f444e6763d329b829e0487.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b187a001302fda4b56aca39ba68f43a5.jpg


har även gått igenom huvudbromscylindern med nya ringar. den har tidigare läckt en aning ur kolven vilket i sin tur löst upp färgen på bromsservon. hashtagäckligt. denna cylinder är för övrigt större än original. kommer att komplettera de större bromsarna som är planerade mycket väl.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-cd2190896247b86eb92917e3e96b53ec.jpg


har gjort en uppsättning huvscoop jag tänkte ha på bilen. jag har inte bestämt mig om jag ska ha en eller två. så jag gjorde två.
jag hade en vision om att måla dem i en patinalook. till en nästan helt svart bil ville jag inte ha helt blankt rostfritt mitt på huven. jag ville inte heller måla dem helt svarta då detta skulle helt dölja det fina materialet. så jag gjorde ett försök med en genomskinlig svart färg som jag först målade, sedan slipade för att få en åldrad finnish, innan jag till slut la ett till transparent lager ovanpå.

jag kan inte påstå att det blev så bra som jag hoppats. så vi får se hur det blir. det kanske blir så att jag målar den omålade helt svart och monterar endast den.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2132db12e723a6880270b9d4ca9549a7.jpg

PMF.nu
201 Inlägg
Skrivet 13 januari #5

Detta måste följas smile

507 Inlägg
Skrivet 15 januari #6

Grymt! kommer lätt bli en av dom fetaste hondorna i sverige smile

Ms Racing
34 Inlägg
Skrivet lördag 17:11 · Inlägg av trådskaparen #7

har äntligen köpt lös lite delar jag haft mina ögon på ett tag nu.
en uppsättning skunk2 pro-c coilovers. det bästa skunk har att erbjuda big_smile
fick även med mig lite köttigare frambromsar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-edb066f10b814f15e865b8a0072663fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0d1ca215ddbc1995f7f8a824469fb7e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-eb910c32015f0aa6166281124d72f3cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2a76a19f51c37d33383c1bb5ce314bf3.jpg


började riva isär originalbromsarna och fnittrade som en liten skolflicka åt fornlämningen från svunna tider när det var hög status att måla bromsoken.
personen i fråga som gjort detta ultrafasionabla arbete har målat allt. bromsok, skiva, spindel, hjulbultar, bromsslang och säkerligen även beläggen som satt på under arbetet.
det är det fulaste jag vet när man målar original gjutna bromsok med vanlig platt halvblank sprayburksfärg i den minst dynamiska färg man hittat.
men jag dömer ingen, även jag föll offer för fast & furious-vågen. därför skrattar jag nu åt detta hellre än att bli upprörd.

jag är själv väldigt sugen på att ha oken i fluorescerande grön med matt klarlack. problemet är just att oken är gjutna, dessutom gjutna utan någon som helst hänsyn till utseende. och med en sådan färg framhävs formen i allra högsta grad. man kanske kan snygga till dom lite grann med fräsen. få bort lite gjutkanter osv. men jag skulle tro att oken kommer målas svarta för en mer modest ton


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-03688d1c9600c4bd52587d66d0de1189.jpg

PMF.nu

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang