Mitsubishi Evo X Långtidsprojekt

Som ämnet lyder så är detta ett långtidsprojekt med min Evo X. En drömbil som jag haft turen att köpa. 3:e ägaren i Sverige 6600 Mil FQ-360 Inget som är hugget i sten med vad som kommer att hända med bilen.

Coff

  • 16 Följare
  • 2 696 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 januari
91 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2016 · Inlägg av trådskaparen #1

Som ämnet lyder är detta ett långtidsprojekt med min Evo X.

Vad som kommer hända med bilen är inte hugget i sten men önskelistan kan göras oändlig om man bara vill. Men till och börja med så kommer det komma:
*Sänkfjädrar alt. Coils
*En uppsättning med fälgar (beslut om vilka ej satt)
*Byte av koppling
*Byte av baklampor
*Allmän uppfräshning
*Efter byte av koppling får man se om man trycker i mer effekt.

Skriv gärna om ni har funderingar/förslag/frågor etc.


//Coff

Senast redigerat av Coff (1 oktober 2016)

91 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2016 · Inlägg av trådskaparen #2

Bilen dagen efter inköp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-d7a45f54d76fb2699f2f61fc49abb7fe.jpg

Letat efter Evo X ett tag men har inte hittat någon jag velat ha ( Vänster eller höger styrt) har inte spelat någon roll utan mer än bil som tilltalat mig smile. Och de gjorde denna bil. En sak som gjorde att jag ville ha denna extra mycket var färgen som jag diggar otroligt mycket och dels att den endast har haft 2 ägare innan mig , 1 privat och 1 firma som jag köpte den av.

91 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2016 · Inlägg av trådskaparen #3

Såklart blev första delen i detta projekt att beställa hem Mudflaps , med Ralliart logga på smile!
Värt att notera är att denna Evo X är en FQ-360.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-8f982e96463d2e85444e71f7de014692.jpg

Sedan fick sig bilen en rejäl dusch med rostskydd både i hjulhus,underrede samt skärmar och dörrar.
¨(Rostigt system från HKS men går nog att fixa till)
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-a2c532be7f2e762f1b2716dd37389278.jpg

91 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2016 · Inlägg av trådskaparen #4

En bild på hur motorrummet ser ut nu, kommer putsas en hel del här (putsbög) svar JA big_smile.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-3e2e05d638dc6f2979e98c407a62dc6c.jpg

91 Inlägg
Skrivet 15 november 2016 · Inlägg av trådskaparen #5

Har lite funderingar kring byte av koppling, ev till våren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-e579ed9b56465b0bc4706aa71656875b.jpg

Har inte bestämt mig för vad jag ska köra för koppling än men det står mellan dessa 3:

Exedy Steg 1,tryckplatta, organisk lamell, urtrampningslager (Ca 30-40% starkare) 6500:- + arbete
http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo%20…%20-2-organic

Exedy%20Steg%202%20tryckplata%20,%20sinterlamell,%20urtrampningslager%20(ca%2050%%20starkare)%207500+%20arbete
[url]http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-7-9/transmission/kopplingar/exedy-stage-2" target="_blank" rel="nofollow">http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo … dy-stage-2

Senast redigerat av Coff (18 november 2016)

299 Inlägg
Skrivet 16 november 2016 #6

Aldrig varit en fanantiker av EVO 10:orna.. men får följa detta big_smile

91 Inlägg
Skrivet 17 november 2016 · Inlägg av trådskaparen #7

Bennybira skrev:
Aldrig varit en fanantiker av EVO 10:orna.. men får följa detta big_smile

Jaa, men det tackar vi för smile

91 Inlägg
Skrivet 18 november 2016 · Inlägg av trådskaparen #8

Efter några veckors väntande fick jag äntligen rätt tum på mina vinterfälgar smile.

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-c6891442d6273103c3edc9c79c47a5ee.jpg
Och jag vet... Bilen behöver verkligen tvättas... (skäms lite)

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-b0df2d6cb4e0228c0dd049ef33c6d06a.jpg

Tycker ändå fälgarna gjorde sig ganska bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-286ee9d0e8001522f816f12ad129f8e3.jpg

91 Inlägg
Skrivet 13 april 2017 · Inlägg av trådskaparen #9

Har inte varit så värst mycket aktivitet i detta projekt den senaste tiden...

Men jag fick tummen ur och göra service på bilen idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-b48cdc502f1d4c1e72ed1b4af9b49c7e.jpg
Och självklart kör jag med Motul olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-9a1b2f3c650341e88dee86f90652364f.jpg

91 Inlägg
Skrivet 13 april 2017 · Inlägg av trådskaparen #10

Detta är väl ungefär det mål som jag strävar efter i slutändan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-530926bf70435f47ba6555b80d647ae5.jpg

Sedan blev det lite bilder förra veckan då det var riktigt skönt väder ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-54293c986b947eb8d573aaea1db65a9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-8b0250b0e50ca56c2bdfd1d4c5dc954b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-b739d9c1412e53bebfe6893e7fae62cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-778b562020ca75d6cc42d5fa4ebce7a0.jpg

91 Inlägg
Skrivet 26 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #11

Äntligen börjar det hända saker med Evon igen smile, Igår fick det bli ett byte av avgassystem.
Istället för att ha två pipor ut så valde jag med en 4" Japs med lite vinkel på ! Tycker det gjorde sig riktigt bra  smile.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-a5d32f39f5463a61fb162632aa70a283.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-bbb6912d220553952a31f19a7f7b6a99.jpg
Att gå från detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-cc8d41dc43b39faba1ee3873438776ed.jpg
Till detta var en sjuk skillnad i ljud:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-5da621a3bd1b616e2633615629c91cf9.jpg

Fick bli en del svetsning och kapning för att skapa upp de vinklarna man sökte efter smile Men har man svetskunskap 1&2 funkar det fint med (Eric hjälpte till en stund också)

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-2459156186a773db8f7df55d2b05fbb1.jpg

Ska försöka få upp en video på hur bilen låter efter detta bytet smile.

Senast redigerat av Coff (26 augusti 2017)

299 Inlägg
Skrivet 28 augusti 2017 #12

snyggt. Viktbesparing med?

91 Inlägg
Skrivet 30 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #13

Bennybira skrev:
snyggt. Viktbesparing med?

Det kan man säga smile slutburken på HKS systemet vägde lika mycket som hela av det nya.

91 Inlägg
Skrivet 5 januari · Inlägg av trådskaparen #14

Finally, I got the energy to put the car on jack stands.. So now the AYC-repair  can get started.

Unfortunately I forgot the new parts at my apartment so not so much progress made today. And tomorrow I will travel to Nashville so no work will be done to the car next week.

Pitchures from today:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-f87851942392c59344933afd656e9da2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-ccc1eca37f95f2f7984c2aecbd3e8738.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-0765df58d34d0e7e4f380daf5dd9e9ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-ade23224d12e37bf4e47055e9a55795c.jpg


So next step will be to remove the rear bumper to get more room to work with.

During  the time Im reparing the AYC-pump , I will also change the engine oil , switch the break pads front and back, and do some more maintenace related stuff to the car .

Senast redigerat av Coff (5 januari )

299 Inlägg
Skrivet 7 januari #15

Att de aldrig fixade problemet med den jävla pumpen.
För många har det dock räckt att löpande byta vätskan. Men är det fortfarande en dyr lagning?

91 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #16

Bennybira skrev:
Att de aldrig fixade problemet med den jävla pumpen.
För många har det dock räckt att löpande byta vätskan. Men är det fortfarande en dyr lagning?

Jaa, det är lite smått irriterande...
Är ganska säker på att det är korrosion som tagit sig in i pumpen så den inte kan bygga upp tryck längre så blir att ta ur , plocka isär och sedan byta till de nya delarna smile.

OM, det går som det ska med detta rep-kit. Kommer det kosta ungefär 2000:-

299 Inlägg
Skrivet måndag 06:48 #17

Det var ju ändå inte så farligt. men känns som man hela tiden skjuter ett byte framför sig.
Ska du flytta den samtidigt?

91 Inlägg
Skrivet onsdag 11:03 · Inlägg av trådskaparen #18

Bennybira skrev:
Det var ju ändå inte så farligt. men känns som man hela tiden skjuter ett byte framför sig.
Ska du flytta den samtidigt?

Jag funderar på det, samtidigt kommer jag inte köra bilen på vintern mer då jag köpt en till bil .
Så nu kommer bilen bli mer ”åka köpa glass” hehe.

91 Inlägg
Skrivet fredag 17:40 · Inlägg av trådskaparen #19

Update:

So the day started of with removing the rear bumper to have more space to work with:
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-46ab5e384f367943405c772ca8c7ab73.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-f04354dc7bbc6157abbf693483bc8866.jpg

After bumper was removed we can start with the removal of the AYC-pump.

Start to loosen all the cabels connected to the pump body (located towards the back of the car or left side of the pic). When they are disconnected we can remove the reservoir hoose going in to the pump, a bucket is a good tip smile...
Also note that you will have to remove a hand full of bolts around the pump and also the three connection lines going in to the pump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-8cdc4e9000c305d978c853edd9d0ebc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-654f408d5d5bd03c225fa6a307a8ecbc.jpg

When all bolts and connections has been removed you can basically remove the pump towards the rear of the car (And I think the pump has seen better days ) smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88150/88150-234308504353351400212767337218b5.jpg


Tomorrow I will continue with the actuall work on the pump to see how bad it really is smile

Senast redigerat av Coff (fredag 17:46)


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang