Köpråd: Pendlarbil för ca 30k. Automat är krav.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 448 Inlägg

Kör 9km varje morgon och samma sträcka hem igen på eftermiddagen. Alltid kallstarter alltså. Den kommer att ta stryk. En liten bil då den bara kommer att användas för att frakta min röv till och från jobbet. Helst bra värme. Förbrukning prioriteras före komfort. Min nuvarande bil drar 1,2 l/mil i dagsläget...

Bilar jag funderar på:
- Lupo 3L (Lådan är väl ett problem?)
- Hyundai Getz/Matrix (Inte så snåla)
- Högmilad Prius (Dyr som brännvin)
- Smart (Billig i drift, noll krocksäkerhet)
- Mercedes A-klass (Gillar dessa)

Kom med förslag och kritik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
11 januari 2019 · 3 321 Inlägg

Opel Corsa!! Eller skoda fabia med 1.4. Jag har en, billig och ganska ok komfort.. Finns med ac för vettiga pengar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
11 januari 2019 · 10 388 Inlägg

1.2L/mil....vad f*n kör du idag? Inte ens de gamla A6:orna med 2.4-motorn och tiptroniclåda kom ju upp i den mängden

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 448 Inlägg

it_mutt skrev:
1.2L/mil....vad f*n kör du idag? Inte ens de gamla A6:orna med 2.4-motorn och tiptroniclåda kom ju upp i den mängden

Hyundai Sonata 3.3 med lite vassare kammar -05. Pigg? Ja. Törstig? Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 448 Inlägg

Presidento skrev:
Opel Corsa!! Eller skoda fabia med 1.4. Jag har en, billig och ganska ok komfort.. Finns med ac för vettiga pengar

Skoda: Nej.
Opel: Nej. Haft några. Bara problem i 100% av fallen.

Man jag ska titta lite på Corsa, man får vara öppen för ideér.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 448 Inlägg

Inget om Lupo 3L? It_mutt? Du har väl koll på dessa? ASG-låda? Hade varit perfekt. Eller en Smart. Det har vi haft en. Fungerade ua. Fast när den slänger in 6:an är det som att dra handbromsen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johansson72 IT Geek och Audiot
11 januari 2019 · 127 Inlägg

Ford Fiesta är billiga och snåla, tråkiga, men du nämner ju själv Prius som alternativ så jag antar att du inte prioriterar körglädje på pendlarbilen tongue

TurbOla Reservdansk
11 januari 2019 · 6 271 Inlägg

Pratade med stationschefen på besiktningen nu när jag var där igår, och nämnde att jag kollat på Prius när jag jagade en pendlarbil innan, men fick rekommendationen att inte satsa på en sån eftersom de tydligen är väldigt rostbenägna.


Och har ett högt andrahandsvärde - vilket både är bra och dåligt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 448 Inlägg

Johansson72 skrev:
Ford Fiesta är billiga och snåla, tråkiga, men du nämner ju själv Prius som alternativ så jag antar att du inte prioriterar körglädje på pendlarbilen tongue

Nej, körglädje står längst ner på listan. Vi har redan en Prius som frun pendlar med och har gjort i många år. Den bara går... Men dyr som sagt. Vi har andra bilar som är roligare på sommaren.

Fiesta? Får kolla upp saken. Glöm inte att automatlåda är ett krav.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cargo1980
11 januari 2019 · 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Opel Corsa!! Eller skoda fabia med 1.4. Jag har en, billig och ganska ok komfort.. Finns med ac för vettiga pengar

Skoda: Nej.
Opel: Nej. Haft några. Bara problem i 100% av fallen.

Man jag ska titta lite på Corsa, man får vara öppen för ideér.

Min Opel Corsa från 01 drar strax under 0.6 liter och har nu passerat 27000 mil. Aldrig haft något fel på den förutom vanliga slitagedelar. Länkarmarna byte jag vid 26000, likaså Egr-ventilen och bromsbackarna bak. Den bara går och går och är jäkligt lättmeckad. Många kallstarter här uppe i norr i -25. Inga konstigheter.

Presidento Of World
11 januari 2019 · 3 321 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Opel Corsa!! Eller skoda fabia med 1.4. Jag har en, billig och ganska ok komfort.. Finns med ac för vettiga pengar

Skoda: Nej.
Opel: Nej. Haft några. Bara problem i 100% av fallen.

Man jag ska titta lite på Corsa, man får vara öppen för ideér.

Min Opel Corsa från 01 drar strax under 0.6 liter och har nu passerat 27000 mil. Aldrig haft något fel på den förutom vanliga slitagedelar. Länkarmarna byte jag vid 26000, likaså Egr-ventilen och bromsbackarna bak. Den bara går och går och är jäkligt lättmeckad. Många kallstarter här uppe i norr i -25. Inga konstigheter.

Jag har ochså samma erfarenhet. Min insignia med 2.0 cdti diesel startade utan värmare i -27 med två glöd smile

Men vissa kan ha otur.. Jag och audi kommer aldrig överens men skoda superb som är i princip samma skit funkar haha sad

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
11 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inget om Lupo 3L? It_mutt? Du har väl koll på dessa? ASG-låda? Hade varit perfekt. Eller en Smart. Det har vi haft en. Fungerade ua. Fast när den slänger in 6:an är det som att dra handbromsen...

Det är blandad kompott med lådan på 3L. Antingen fungerar den felfritt, eller så bråkar den. Ja givetvis är det så, men det är väldigt delat om hur bra/dålig lådan är.

Och givetvis finns det personer som kört in till VAG och fått svaret "du måste byta lådan" när det egentligen varit  ventilen till kopplingen eller växelgaffeln. Saker som går att byta "löst" (ventilen säljs väl iofs inte av VAG men iaf). Och där är två vanligt förekommande fel på lådorna; ventilen och växelgaffeln. Problemet med gaffeln är en svetsning som inte håller (resulterar i att när bilen lägger i, framför allt, trean, hoppar den ur direkt) och ventilen brukar yttra sig i att bilen "hugger" (ventilen styr trycket till kopplingen).

Det är iaf de två problemen jag vet med den lådan som är ganska vanliga. Eller ja, inte alls ohörda på något vis och som jag vet flera som råkat ut för. Sen har någon haft problem med kopplingen på motsatt vis; att den (kopplingen) slirar osv också givetvis.
Om det finns fler vanliga fel på lådan vet jag inte. Den sitter vad jag kan komma på bara i lupon och A2:an (som i den generationen är en av de fulaste bilarna som finns tongue )

Sen ska väl den där kamremmen bytas var 6000e mil (har jag för mig det är).

VERKLIGEN ingen raket, bränslesnål så det är löjligt...och manuell motorvägsfarthållare...

Så vad man kan konstatera om VAG:s automatlådor är;

De ska hålla sig till tiptronic eller multitronic. Och de sistnämnda ska inte sitta i för motorstarka bilar och skötas ordentligt.

Så skulle jag säga att det är en stabil automatlåda? Mnjae...kanske, eller kanske inte, beroende på om man har tur eller inte wink

- - - Edit - - -

Jösses så nyanserat svar från en VAG:are wink

Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2019 · 17 448 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Inget om Lupo 3L? It_mutt? Du har väl koll på dessa? ASG-låda? Hade varit perfekt. Eller en Smart. Det har vi haft en. Fungerade ua. Fast när den slänger in 6:an är det som att dra handbromsen...

Det är blandad kompott med lådan på 3L. Antingen fungerar den felfritt, eller så bråkar den. Ja givetvis är det så, men det är väldigt delat om hur bra/dålig lådan är.

Och givetvis finns det personer som kört in till VAG och fått svaret "du måste byta lådan" när det egentligen varit  ventilen till kopplingen eller växelgaffeln. Saker som går att byta "löst" (ventilen säljs väl iofs inte av VAG men iaf). Och där är två vanligt förekommande fel på lådorna; ventilen och växelgaffeln. Problemet med gaffeln är en svetsning som inte håller (resulterar i att när bilen lägger i, framför allt, trean, hoppar den ur direkt) och ventilen brukar yttra sig i att bilen "hugger" (ventilen styr trycket till kopplingen).

Det är iaf de två problemen jag vet med den lådan som är ganska vanliga. Eller ja, inte alls ohörda på något vis och som jag vet flera som råkat ut för. Sen har någon haft problem med kopplingen på motsatt vis; att den (kopplingen) slirar osv också givetvis.
Om det finns fler vanliga fel på lådan vet jag inte. Den sitter vad jag kan komma på bara i lupon och A2:an (som i den generationen är en av de fulaste bilarna som finns tongue )

Sen ska väl den där kamremmen bytas var 6000e mil (har jag för mig det är).

VERKLIGEN ingen raket, bränslesnål så det är löjligt...och manuell motorvägsfarthållare...

Så vad man kan konstatera om VAG:s automatlådor är;

De ska hålla sig till tiptronic eller multitronic. Och de sistnämnda ska inte sitta i för motorstarka bilar och skötas ordentligt.

Så skulle jag säga att det är en stabil automatlåda? Mnjae...kanske, eller kanske inte, beroende på om man har tur eller inte wink

- - - Edit - - -

Jösses så nyanserat svar från en VAG:are wink

Ja, det var som tusan!
Så det gäller att få tag på ett bra exemplar och detta vet man först när bilen rullat i ens ägo i några månader. Fast jag har en fördel: Ska bara ut ur villakvarteret så är det 80-väg. Så 95% av sträckan är utan växlingar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonte66
12 januari 2019 · 54 Inlägg

Om jag bara hade nio kilometer till jobbet skulle jag välja en el moped modell EU . Mycket bra är såna.
Går mycket snålt. Automat får du på köpet.

Senast redigerat av Jonte66 (12 januari 2019)

it_mutt Avstängd
12 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Jonte66 skrev:
Om jag bara hade nio kilometer till jobbet skulle jag välja en el moped modell EU . Mycket bra är såna.
Går mycket snålt. Automat får du på köpet.

Kanske inte så trevligt när det regnar, haglar, blåser, snöar eller liknande dock

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
13 januari 2019 · 6 568 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Johansson72 skrev:
Ford Fiesta är billiga och snåla, tråkiga, men du nämner ju själv Prius som alternativ så jag antar att du inte prioriterar körglädje på pendlarbilen tongue

Nej, körglädje står längst ner på listan. Vi har redan en Prius som frun pendlar med och har gjort i många år. Den bara går... Men dyr som sagt. Vi har andra bilar som är roligare på sommaren.

Fiesta? Får kolla upp saken. Glöm inte att automatlåda är ett krav.

https://www.blocket.se/varmland/Ford_Fu … 11&w=3
Fiesta storlek +

De/Dem
torsen
13 januari 2019 · 7 230 Inlägg

Jonte66 skrev:
Om jag bara hade nio kilometer till jobbet skulle jag välja en el moped modell EU . Mycket bra är såna.
Går mycket snålt. Automat får du på köpet.

Varför inte en A-traktor?

Meaganeowner
13 januari 2019 · 2 250 Inlägg

.

Alla bilar jag köpt, har den närmaste tiden efter köpet behövts åtgärdas på ett eller annat sätt, för i snitt 10 000 kr. Medvetet eller omedvetet (rätt duktig på bilar).

Senaste köptes för 16 000 och hamnar på
dryga 25 000 kr, med förhoppning att rulla 1 år, innan det blir dags att skruva igen.

Aktuellt nu, direkt efter köp är nytt batteri, byte av kamremssats, byte av alla oljor och vätskor, byte av delar i framvagn samt lite annat. Överraskningen hittills var trasig motorvärmare, för 1100 kr.

Ändå värt att satsa på, då denna pedantskötta bil, en 06:a endast rullat 8900 mil. Nybesiktad och skattad, ej avställd, så skatten följer bilen.
Så det finns nåt att bygga på.
Gör det mesta av jobben själv.

Så räknat på det viset, hamnar du på samma som mig.
Alltså en inköpsbudget på max 20 000 kr, om du har 30 000 avsatt för bilköp.

Svårt att få en fullt fräsch lågmilare för sådana pengar. Och lågmilare är för mig ett krav, för då är förutsättningarna större att det rullar 4 - 5 år till, alltså 10 000 mil. Sen skrot eller avyttring billigt till behövande. Ingen värdeminskning att räkna med...

Kan funka med en Långmilare, med kräver då noga undersökning av drivlina och annat.

Kolla vad en lågmilare av nämnda förslag ovan, oavsett årsmodell kostar. .

.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 januari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2019 · 17 448 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Alla bilar jag köpt, har den närmaste tiden efter köpet behövts åtgärdas på ett eller annat sätt, för i snitt 10 000 kr.

Alla bilar jag köpt som pendlarburkar de sista åren har varit 0:- i reparationskostnad. Säljs ofta med vinst efter ett år. Fast brukar byta torkarblad som första och enda åtgärd. Bilar för ca 20k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang