Trafikförsäkringstråd

Genna
17 oktober 2016 · 260 Inlägg

spillolja skrev:
Är man inte nöjd med det som bolageg erbjuder, kan låta värdera kärran
http://www.besiktning.nu/Inspectors

Det var faktiskt ett bra förslag. Besiktningsgubben sa visserligen att bolaget inte tittar på hur mycket man lagt ner på bilen, men vore jag i den situationen så skulle jag absolut låta en oberoende värdera den. Sen om det påverkar beslutet vet jag inte.

Genna
17 oktober 2016 · 260 Inlägg

Sen en annan grej på samma tema: Om jag hade haft vagnförsäkring, skulle den ha trätt in och betalat kostnaden för reparationen? Det känns som det, eftersom jag blev tillfrågad vilken typ av försäkring jag har. Men eftersom jag endast har trafik, så går det på motpartens bilförsäkring.

Men om jag hade haft vagnförsäkring, skulle väl min premie gå upp? Det tycker jag vore fel, eftersom jag inte är vållande till olyckan. Jag anser att utgifterna ska täckas av motparten, annars blir det ju ändå jag som blir drabbad i slutändan.

zleepy Trucker
17 oktober 2016 · 1 391 Inlägg

Genna skrev:
Sen en annan grej på samma tema: Om jag hade haft vagnförsäkring, skulle den ha trätt in och betalat kostnaden för reparationen? Det känns som det, eftersom jag blev tillfrågad vilken typ av försäkring jag har. Men eftersom jag endast har trafik, så går det på motpartens bilförsäkring.

Men om jag hade haft vagnförsäkring, skulle väl min premie gå upp? Det tycker jag vore fel, eftersom jag inte är vållande till olyckan. Jag anser att utgifterna ska täckas av motparten, annars blir det ju ändå jag som blir drabbad i slutändan.

när Du blir drabbad av någon annan, så spelar det ingen roll vad du har för försäkring, din försäkring belastas inte av olyckan, så även om du haft helförsäkring så hade din bil inte blivit mer eller mindre lagad..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
spillolja
17 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Genna skrev:
Det var faktiskt ett bra förslag. Besiktningsgubben sa visserligen att bolaget inte tittar på hur mycket man lagt ner på bilen, men vore jag i den situationen så skulle jag absolut låta en oberoende värdera den. Sen om det påverkar beslutet vet jag inte.

jag har numera för vana att skanna in alla kvitton för inköp av delar/material  och döpa dom till  yyyy-mm-dd.jpg  som som bränns på skiva den dagen bilen säljs tillsammans med manualer, monteringsanvisningar m.m

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
17 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

Genna skrev:

tkd_rille skrev:
Min förr förra bil en passat 2001 i någorlunda fint skick, nya länkarmar nyservad. Och helt nya bromsar runt om. Den krockades av nya ägaren   först lyktan där bak. Sen körde personen in i en bil och förstörde stötfångare, lykta och framskärm.   De trodde garanterat att den skulle lagas men den skrotades istället för den var inte värd ett skit. 
Den hade gått och fixat för en relativt billig peng men jag sa åt ägaren att bara låta de skrota skitet och ta ut en annan wink

Fast om den var i fint skick så varför? Om han får ersättning till en annan 2001:a, måste han ju ha bondtur om han ska hitta en med helt nya bromsar och allt det där. Hade hellre satsat "en billig peng" på att repa den. smile

Det är inte så konstigt att du inte får betalt för "en ny koppling". tkd_rille har redan försökt förklara varför.

Men vi vänder på tankesättet, så kanske du förstår hur försäkringsbolaget ser det (vi tar bort aspekterna om att de givetvis inte vill betala för mycket):

Kopplingen måste fungera för att bilen ska ha "något värde". Är bilen "som fungerande" värd 10.000kr, så är den vidare inte värd många korvören om kopplingen är kass. Således är det något som "bara ska fungera". De flesta behöver aldrig byta koppling i sin bil (den infinner sig på skroten innan det är dags). så i försäkringsbolagens värld är det helt enkelt bara något som "ska fungera" för att bilen ska ha något värde alls.

Och det gäller i 99.9% av alla fall med 99.9% av delarna på bilen.

Man går, som påpekat, på marknadsvärdet. Och det "ställer till det".
Ett kamremsbyte som är gjort "2 dagar före olyckan" genererar inte heller det, i de flesta fall, någon ersättningshöjning. Detta till trots att det de facto är något som höjer marknadsvärdet (en bil med nybytt kramrem har ett högre marknadsvärde än en där den "ska bytas inom 500 mil" i de flesta fall) . Men det är, igen, något som måste göras för att bilen ska behålla sitt värde.

Det vissa försäkringsbolag gör är helt enkelt att knata ut på Blocket och titta vad priserna ligger på. Och lägger sig sedan, åtminstone i sitt första erbjudande, i den "nedre delen av prisbilden".


Har man en kärra som är något "utöver det vanliga", så går det givetvis att lösa. Försäkringen är, i de flesta fall, en "generell försäkring"; den är till för genomsnittsbilen. Om man då sitter på (i kanske) en bil som är värd mer, så finns givetvis också möjligheten att försäkra den som just det. Då skickas en gubbe från/via försäkringsbolaget ut, man får redovisa, det tittas, petas, känns och pillas, och sen får man en värdering. Utifrån det i sin tur bestäms försäkringspremie, som i sin tur, om nu värderingen är högre än för "genomsnittsbilen", också blir högre än för "grannen med en likadan bil fast mer som genomsnittsbilen".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
17 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Om bilen har låt oss säga Ny kamrem, Ny koppling, Nya stötdämpare (2 eller 4st), ganska dyrt
vilket är dragplåster om bilen säljs och det stå i annonsen, likaså rostkyddsbehandling som är utfört då bilen är 2-4 år gammal

Blocketpriser ska tas med en stor nypa salt
http://www.bilpriser.se/  ger en lite bättre utgångspunkt vid förhandling

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
17 oktober 2016 ·

spillolja skrev:
Om bilen har låt oss säga Ny kamrem, Ny koppling, Nya stötdämpare (2 eller 4st), ganska dyrt
vilket är dragplåster om bilen säljs och det stå i annonsen, likaså rostkyddsbehandling som är utfört då bilen är 2-4 år gammal

Blocketpriser ska tas med en stor nypa salt
http://www.bilpriser.se/  ger en lite bättre utgångspunkt vid förhandling

Bilpriser är en algoritm vilket gör att den inte stämmer särskilt bra med verkligheten.
Jag anser att det tvärtom ger en bättre fingervisning att kika på blocket och helst i sitt eget och närliggande län då prisbilden förändras geografiskt.
Smarta Norrlänningar åker med fördel söderut för att köpa nyare bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2016 · 17 386 Inlägg

Som flera nämnt ovan: Försäkringsbolaget bestämmer och ger ett för det mesta lågt bud i början. Efter 2-3 samtal med dessa så brukar man få ett bud som ligger i den övre klassen för vad bilen är värd på gatan.

Är det den Volvo V40 1.6 du köpte för ett bra tag sedan? Räkna med att den kan bli inlöst, ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
17 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

spillolja skrev:
Om bilen har låt oss säga Ny kamrem, Ny koppling, Nya stötdämpare (2 eller 4st), ganska dyrt
vilket är dragplåster om bilen säljs och det stå i annonsen, likaså rostkyddsbehandling som är utfört då bilen är 2-4 år gammal

Blocketpriser ska tas med en stor nypa salt
http://www.bilpriser.se/  ger en lite bättre utgångspunkt vid förhandling

Bilpriser.se stämmer "sådärbra" kan man väl lugnt påstå. Vet gott om exempel där bilar av sidan värderas till, hos handlare, 10-15.000 lägre än vad det begärs för bilarna på blocket. Och vad de dessutom säljs för på Blocket (viktigt att tillägga). Det kan givetvis prutas på plats, men, när bilarna ifråga försvinner från blocket inom någon dag, ibland även timmar, när det begärda priset är mer än 100% högre än vad rekommenderad sida säger bilen bör kosta hos en handlare, så får man nog se det som ganska osäkert. Och, det förvånar mig givetvis inte om det finns fall där bilarna värderas LÅNGT högre än vad de går för "i verkligheten".

Ny koppling? Är det verkligen ett dragplåster menar du? Du förväntar dig annars, oavsett bil, att du själv ska byta koppling? I min värld är det mest skit sak samma (jag har inte heller behövt byta koppling på någon bil jag ägt). Att någon byter dämpare är mest troligt för att de är slut, och om de -inte- bytt dessa så hade priset sjunkit under "genomsnittsbilen". Inget jag heller skulle betala extra för. Det är givetvis bra att det är nytt, men inte mer än så.

Kamrem, det kan jag, precis som jag skrev innan, absolut se som något jag är villig att betala "lite extra för". Notera dock "lite".

Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
17 oktober 2016 ·

Genna skrev:

tkd_rille skrev:
Fast en hund är en levande varelse, en bil är ett dött objekt. Så den går inte ens jämföra, enbart naivt att jämföra med levande familjemedlemmar.

Håller med dig ur etisk synvinkel, men rent juridiskt räknas husdjur som ägodelar = saker. Du blir skadeståndsskyldig på samma sätt som du förstört ett dött föremål.

tkd_rille skrev:
Försäkringen finns för att försäkringsbolagen skall ersätta upp till värdet. Och skulle då vållade behöva betala någon mellanskillnad så finns de ingen anledning att ha försäkringar. Så naivt de där med.

Problemet är ju just att fastställa värdet. Som jag tycker så ska en skada betalas, varken mer eller mindre. Har vållande inte försäkring får väl fogden mäta ut nåt. Givetvis har jag samma syn på mig själv - ställer jag till nåt får jag pröjsa för det.

tkd_rille skrev:
Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut kan du överklaga det.   Kopplingen är en slitdetalj och jag ser själv inte varför den ska inbringa mycket mer?

En ny koppling kan ju kosta 8000:- eller nåt med arbete. En underredsbehandling 4500:- Svårt att hitta en ersättningsbil där sånt är gjort.

tkd_rille skrev:
Om du inte är nöjd så överklaga.

Kanske det, fast hjälper det? Överklaga till vem förresten - samma försäkringsbolag? Nu är det här bara en hypotetisk fråga, för jag fick mina skador godkända. Men jag trodde inte att det ens skulle kunna ifrågasättas.

tkd_rille skrev:
Min förr förra bil en passat 2001 i någorlunda fint skick, nya länkarmar nyservad. Och helt nya bromsar runt om. Den krockades av nya ägaren   först lyktan där bak. Sen körde personen in i en bil och förstörde stötfångare, lykta och framskärm.   De trodde garanterat att den skulle lagas men den skrotades istället för den var inte värd ett skit. 
Den hade gått och fixat för en relativt billig peng men jag sa åt ägaren att bara låta de skrota skitet och ta ut en annan wink

Fast om den var i fint skick så varför? Om han får ersättning till en annan 2001:a, måste han ju ha bondtur om han ska hitta en med helt nya bromsar och allt det där. Hade hellre satsat "en billig peng" på att repa den. smile

Om du fixat en ny koppling så tillhör de förbrukningsvaror.  Dvs du måste byta för att få den att funka.
Du överklagar beslutet, vilket blir?

De finns ingen poäng att ha en försäkring överhuvudtaget om du ska betala utöver självrisken. De tar ut sig. Att mäta ut människors hem för du tycker de borde betala utöver vad FB vill ersätta är befängt. De ger dig ett bud.

Vad bilen är värd i dina ögon tycker ingen annan.

Nej de var inte lönt att återställa bilen. De hade gått att laga till en billig peng, men den hade aldrig blivit i samma skick som innan.  Hon fick dessutom mer pengar för den än hon gav för den så de fanns ingen anledning att klaga.
Samma där på passaten, bromsar är förbrukningsvara. De må vara surt men sånt är livet.

Så summan blir att du får ringa och berätta att du inte är nöjd över beslutet.  Att du vill ha mer om den nu inte skulle lagas vilket den skulle?

Muttley
17 oktober 2016 ·

Genna skrev:
Sen en annan grej på samma tema: Om jag hade haft vagnförsäkring, skulle den ha trätt in och betalat kostnaden för reparationen? Det känns som det, eftersom jag blev tillfrågad vilken typ av försäkring jag har. Men eftersom jag endast har trafik, så går det på motpartens bilförsäkring.

Men om jag hade haft vagnförsäkring, skulle väl min premie gå upp? Det tycker jag vore fel, eftersom jag inte är vållande till olyckan. Jag anser att utgifterna ska täckas av motparten, annars blir det ju ändå jag som blir drabbad i slutändan.

De är samma sak där.
Om din bil värderas till 20 000 kr och skadorna kostar 30 000 kr att lagas så är de troligt att de löser in bilen.  Finns ingen anledning att laga bilar som inte är mer värda än kostnaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2016 · 17 386 Inlägg

Frågan är om det är denna bil som Genna menar?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303982
"Volvo V40 1.6 -97"

Rätta mig om jag har fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
17 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Frågan är om det är denna bil som Genna menar?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303982
"Volvo V40 1.6 -97"

Rätta mig om jag har fel.

Om de är de så förstår jag varför den nästan inte gick genom.  Bilen är inte värd fickpengar ens smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2016 · 17 386 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Frågan är om det är denna bil som Genna menar?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303982
"Volvo V40 1.6 -97"

Rätta mig om jag har fel.

Om de är de så förstår jag varför den nästan inte gick genom.  Bilen är inte värd fickpengar ens smile

Nej. Genna gjorde ett felköp där. Skrothög som var fin på utsidan. Sanningen svider förvisso men vi var många som rekommenderade andra bilar. Läropengar tror jag det heter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
17 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Frågan är om det är denna bil som Genna menar?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303982
"Volvo V40 1.6 -97"

Rätta mig om jag har fel.

Om de är de så förstår jag varför den nästan inte gick genom.  Bilen är inte värd fickpengar ens smile

Nej. Genna gjorde ett felköp där. Skrothög som var fin på utsidan. Sanningen svider förvisso men vi var många som rekommenderade andra bilar. Läropengar tror jag det heter.

Man lär sig smile  Jag lärde mig med en v40, som blev ohyggligt dyr där allt rasa efter 4 år.

Genna
5 november 2016 · 260 Inlägg

Nu är skadan lagad i alla fall. smile Försäkringsbolaget täckte som sagt allt, och den gamla kofångaren är utbytt mot en ny.

_______
15 maj 2017 · 107 Inlägg

Drar mig till minnes att för en oherrans massa år sedan så var det en hel del diskutioner i ämnet http://kampanj.expressen.se/enerfy/mode … orsakring/
Tiden kanske har hunnit ikapp frågan..

Muttley
15 maj 2017 ·

Blacken skrev:
Drar mig till minnes att för en oherrans massa år sedan så var det en hel del diskutioner i ämnet http://kampanj.expressen.se/enerfy/mode … orsakring/
Tiden kanske har hunnit ikapp frågan..

Enerfy smile Skämtet som blev sanning,  de är ohyggligt dyra för min del.

Anders1988
8 augusti 2018 · 7 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Drar mig till minnes att för en oherrans massa år sedan så var det en hel del diskutioner i ämnet http://kampanj.expressen.se/enerfy/mode … orsakring/
Tiden kanske har hunnit ikapp frågan..

Enerfy smile Skämtet som blev sanning,  de är ohyggligt dyra för min del.

Du är inge fan av digital bilförsäkring "https://www.insplanet.com/forsakring/bi … orsakring/"?
Har ju tillkommit många fler på senaste tiden! Moderna har en också, Paydrive finns de någon som heter också! Folksam har något de kallar "köra säkert" vet inte vad de är för namn men.. Sen har länsförsäkringar sin tolkning "Ridesafe".
Jag tycker att konkurrans är bra de pressar priserna och tvingar företaget att erbjuda kvalite! Priserna kan ha förändrats sen sist du skrev. Jag vet inte smile

5BarnsPappan Pappaledig
12 januari 2019 · 47 Inlägg

Kolla med svedea har totalt 5200 på min V70 fas 2  helförsäkrad plus drulle och bildextra för ca 440 dom är mycket bra att ha och göra med fick en s60 stulen och skrotad på julafton och hade svar att vrt inlöst och pengar i hand inom 4 dagar

Volvo V70 2,4 turbo "112 Aina" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang