Prisvärt extraljus för bredd

filigranen
12 januari · 4 Inlägg
#1

Hej!

Har kikat runt efter extraljus till bilen, men har svårt att hitta ett som är billigt med mycket bredd.

Alla verkar intresserade av att det ska lysa flera km, jag vill mest se vilt i diket innan det är för sent att bromsa.

Har 3st SIM på den andra bilen (2x flood + 1 pencil), så här i efterhand hade det räckt med två flood. Får bara blända av onödigt tidigt. Bredden är dock helt ok, utan att ge två ljuskäglor ut mot diket.

Men, tycker de är lite plastiga, och det finns ju annat för <500kr st. Kanske nåt av dem är bättre?

Har kollat på
1. Nbb Alpha 175
2. Strands "Ljusdal"
3. Biltemas 9" (42-321)
4. Wesem HOS2 (verkar dock vara nån blandning mellan flood och pencil?)

Försöker kolla på de där ljusflödesbilderna, men det är svårt att säga hur det blir i verkligheten.

Vilket hade ni rekommenderat, just för att få så brett ljus som möjligt? Kanske rent av SIM är bäst i det fallet? Eller nåt helt annat (för under 500kr)?

Har inga planer på att xenonkonvertera.
Kör med 55w halogen i mina SIM, och är nöjd med det, så gärna tips om lamporna i standardutförande. :-)

Tack på förhand!

spillolja
12 januari · 1 978 Inlägg
#2

Du har inte funderat på en led-planka av något slag:
https://www.aliexpress.com/store/produc … 8334.pic_6
?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
it_mutt
12 januari · 9 974 Inlägg
#3

Har tre Biltema 7" på ena släden och jag tycker att det lyser bra. Sen ser jag väl det mycket i relation till vad de kostar (dels nya och dels vad de kostade mig).

Sen finns ju 9" med båda ljusbilderna, så det är väl kanske inte helt rätt att jämföra dessa (7" finns ju bara i en variant)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
12 januari · 4 156 Inlägg
#4

Ett par begagnade bosch big knick med ett par bra halogen lampor ger bra ljus med fin bredd.
Brukar dyka upp på diverse köp och sälj sajter för billiga pengar.


Tyvärr ingen erfarenhet av dom övriga du frågar efter mer än sim, vilka jag är ett stort fan av då dom lyser riktigt trevligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Myhran
12 januari · 123 Inlägg
#5

Inget slår gamla big knick! Ett pencil är mer bred ljusbild än hellas 3000 bred,
Det tråkiga är att de flesta nog rostat sönder vid det hör laget! Har haft många uppsättningar big knick, och jag gillar den ljusbilden skarpt över hellas 3000/3003
Idag kör jag NBB 225 Xenon, och gillar även dem skarpt, har dock inte testat nbb halogen hur dem lyser!
Det jag dock propagerar för är att man inte skall blanda färger! Dvs har man en bil med halogen ska man ha halogen extraljus, har man en bil med xenon skall man ha led/xenon extraljus!
Att blanda färger gör en trött i huvudet när man kör!
Med vänlig hälsning,

Snurriis
12 januari · 450 Inlägg
#6

Hade tre Nbb halogen på min Crafter firma bil å ljus längden var väl inget att klaga på men bredden var under kritik! Hade tre fjärr och det lös som rektangulärer tvärs över synfältet. Kör idag med en Led ramp från Swedol på 120w å det är ett extremt bredd på ljus bilden! Dock ej så lång bild men kommer köpa två 7" lampor som lyser på längden.

Senast redigerat av Snurriis (12 januari )

MammDiin
12 januari · 1 683 Inlägg
#7

NBB 175 fjärr är ett bra val där man får en rätt så bred ljusbild om man ställer dem lite utåt.
Sen så är ju Sim mer eller mindre lika bra plus att de ser lite modernare ut när de har klarglas. En annan fördel är att de vid eventuell xenonkonvertering får lite mera bredd jämfört med NBB 175 (som istället får lite mera ljus uppåt).

De tre andra du nämner har jag ingen personlig erfarenhet av.

Finns även Bosch Pilot 175 med referensvärde 17,5 som kan vara intressant och som man med lite tur kan hitta för runt 500kr st.

filigranen
12 januari · 4 Inlägg
#8

Tack för alla svar!

spillolja skrev:
Du har inte funderat på en led-planka av något slag:
https://www.aliexpress.com/store/produc … 8334.pic_6
?

Jo, tanken har slagit mig, dock är jag tveksam till kvalitet på dem, då jag lär få köpa just ali/eBay för att få nånting med vettigt pris. Antar att man får vad man betalar för även där? Ett par SIM är ju billiga, men jag vet att de duger ljusmässigt och håller iaf ett par år (de jag har nu är två år, märks inte på dem, med daglig pendling 6 mil). Plus att jag, som Myhran säger, helst inte blandar LED och halogen.

mb_pucken skrev:
Ett par begagnade bosch big knick med ett par bra halogen lampor ger bra ljus med fin bredd.
Brukar dyka upp på diverse köp och sälj sajter för billiga pengar.


Tyvärr ingen erfarenhet av dom övriga du frågar efter mer än sim, vilka jag är ett stort fan av då dom lyser riktigt trevligt.

Myhran skrev:
Inget slår gamla big knick! Ett pencil är mer bred ljusbild än hellas 3000 bred,
Det tråkiga är att de flesta nog rostat sönder vid det hör laget! Har haft många uppsättningar big knick, och jag gillar den ljusbilden skarpt över hellas 3000/3003
Idag kör jag NBB 225 Xenon, och gillar även dem skarpt, har dock inte testat nbb halogen hur dem lyser!
Det jag dock propagerar för är att man inte skall blanda färger! Dvs har man en bil med halogen ska man ha halogen extraljus, har man en bil med xenon skall man ha led/xenon extraljus!
Att blanda färger gör en trött i huvudet när man kör!
Med vänlig hälsning,

Ja, ett par begagnade vore kanon, tyvärr har jag inte sett nåt i närheten. hmm

Att blanda ljus håller jag med om, just därför kör jag på standardhalogen. Visst att jag kan köra lite högre effekt på lamporna, men halogen får det nog bli ...

Snurriis skrev:
Hade tre Nbb halogen på min Crafter firma bil å ljus längden var väl inget att klaga på men bredden var under kritik! Hade tre fjärr och det lös som rektangulärer tvärs över synfältet. Kör idag med en Led ramp från Swedol på 120w å det är ett extremt bredd på ljus bilden! Dock ej så lång bild men kommer köpa två 7" lampor som lyser på längden.

MammDiin skrev:
NBB 175 fjärr är ett bra val där man får en rätt så bred ljusbild om man ställer dem lite utåt.
Sen så är ju Sim mer eller mindre lika bra plus att de ser lite modernare ut när de har klarglas. En annan fördel är att de vid eventuell xenonkonvertering får lite mera bredd jämfört med NBB 175 (som istället får lite mera ljus uppåt).

De tre andra du nämner har jag ingen personlig erfarenhet av.

Finns även Bosch Pilot 175 med referensvärde 17,5 som kan vara intressant och som man med lite tur kan hitta för runt 500kr st.

Låter lite som att NBB faller bort då.. skönt att kunna stryka nånting från listan. smile

Får svänga förbi Mekonomen nån dag och höra vad de säger. De har ju Strands, och även den Bosch-lampan. Brukar vara svårt att hitta nån personal som vet vad de snackar om, tyvärr. sad

spillolja
12 januari · 1 978 Inlägg
#9

filigranen skrev:
Tack för alla svar!

spillolja skrev:
Du har inte funderat på en led-planka av något slag:
https://www.aliexpress.com/store/produc … 8334.pic_6
?

Jo, tanken har slagit mig, dock är jag tveksam till kvalitet på dem, då jag lär få köpa just ali/eBay för att få nånting med vettigt pris. Antar att man får vad man betalar för även där? Ett par SIM är ju billiga, men jag vet att de duger ljusmässigt och håller iaf ett par år (de jag har nu är två år, märks inte på dem, med daglig pendling 6 mil). Plus att jag, som Myhran säger, helst inte blandar LED och halogen.

Sätt ditt extraljusrelä med 2st DT-kontakter  , det blir då enkelt att byta ramp/strålkastare som att byta strumpor om inte kinaskräpet håller måttet
täck över kontakt som inte används med en sådan:
https://www.automotive-connectors.com/d … ector.html


ser det snygg ut med 2-3 stora ljukanoner ?  en led-ramp eller ett  par ledstrålkatstare är ganska diskret och passar en modern bils front bättre

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
filigranen
13 januari · 4 Inlägg
#10

spillolja skrev:
Sätt ditt extraljusrelä med 2st DT-kontakter  , det blir då enkelt att byta ramp/strålkastare som att byta strumpor om inte kinaskräpet håller måttet
täck över kontakt som inte används med en sådan:
https://www.automotive-connectors.com/d … ector.html


ser det snygg ut med 2-3 stora ljukanoner ?  en led-ramp eller ett  par ledstrålkatstare är ganska diskret och passar en modern bils front bättre

smile

Svårt att byta är det inte, kopplar bara bort kontakterna i lamphuset och sätter dit dem på de nya. Är dock inte ute efter att köpa billiga för att sen få byta flera gånger, då kan jag  lika gärna köpa dyra ljus direkt. smile

Beror på utseendet på ledrampen, vissa ser inte kloka ut. Samma med vissa extraljus. Främst är det färgtemperaturen jag inte vill blanda. Men smaken är som baken. tongue

Senast redigerat av filigranen (13 januari )

spillolja
14 januari · 1 978 Inlägg
#11

Jag har gula LED, reflektionen från vägskyltarna blir inte så besvärande

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Snurriis
15 januari · 450 Inlägg
#12

Nån som har tips på två Led lampor som är prisvärda å finns i markbutik? Ska komplettera min Led ramp som endast lyser i bredd men ej så långt.
Har en Vw Crafter  så tänkte montera dessa i "trappsteget" strax ovanför reg plåten och har min Led ramp monterad uppe vid kylaren

torsen
16 januari · 2 943 Inlägg
#13

filigranen skrev:
Hej!

Har kikat runt efter extraljus till bilen, men har svårt att hitta ett som är billigt med mycket bredd.

Alla verkar intresserade av att det ska lysa flera km, jag vill mest se vilt i diket innan det är för sent att bromsa.

Har 3st SIM på den andra bilen (2x flood + 1 pencil), så här i efterhand hade det räckt med två flood. Får bara blända av onödigt tidigt. Bredden är dock helt ok, utan att ge två ljuskäglor ut mot diket.

Men, tycker de är lite plastiga, och det finns ju annat för <500kr st. Kanske nåt av dem är bättre?

Har kollat på
1. Nbb Alpha 175
2. Strands "Ljusdal"
3. Biltemas 9" (42-321)
4. Wesem HOS2 (verkar dock vara nån blandning mellan flood och pencil?)

Försöker kolla på de där ljusflödesbilderna, men det är svårt att säga hur det blir i verkligheten.

Vilket hade ni rekommenderat, just för att få så brett ljus som möjligt? Kanske rent av SIM är bäst i det fallet? Eller nåt helt annat (för under 500kr)?

Har inga planer på att xenonkonvertera.
Kör med 55w halogen i mina SIM, och är nöjd med det, så gärna tips om lamporna i standardutförande. :-)

Tack på förhand!

Du kanske inte känner till att extraljus ur konsumentupplysningsvinkel är åsatta Referenstal.
Sålunda är Ref 37,5 ett "normalfall" med balanserad längd och bredd.
Ref 50 innebär "pencilbild" = långt men smalt.
Ref under 37,5 är "bredare men kortare" ljusbild.
Flera motortidningar har jämfört olika extraljus och visar ljusbilden schematiskt.
Bland annat AM&S har i något av de senaste utgåvorna redovisat sin undersökning.

Bästa extraljus jag någonsin ägt på en bil för några år sedan var PIIA(PIAA?), med dubbeltrådslampa så man kan välja brett eller långt.

filigranen
22 januari · 4 Inlägg
#14

Det fick bli ett par SIM till den här bilen också. Testade ett par NBB Alpha 175 som en kompis hade liggande, men de lös mer långt än brett, fick en ljuskägla ut mot vägkanten om jag vred dem, och inte speciellt mycket spridning heller. Säkert bra om jag hade riktat dem mer rakt fram, men det är jag ju som sagt inte intresserad av. smile

torsen skrev:
Du kanske inte känner till att extraljus ur konsumentupplysningsvinkel är åsatta Referenstal.
Sålunda är Ref 37,5 ett "normalfall" med balanserad längd och bredd.
Ref 50 innebär "pencilbild" = långt men smalt.
Ref under 37,5 är "bredare men kortare" ljusbild.
Flera motortidningar har jämfört olika extraljus och visar ljusbilden schematiskt.
Bland annat AM&S har i något av de senaste utgåvorna redovisat sin undersökning.

Bästa extraljus jag någonsin ägt på en bil för några år sedan var PIIA(PIAA?), med dubbeltrådslampa så man kan välja brett eller långt.

Jo, att de har referenstal visste jag. Dock har jag fattat som att det är en kombination, både bredd och längd, som ger ett värde.
Men det är ju bra att veta att jag inte ska kolla på nåt med för hög ref.

Dock antar jag att det är lite som med alla andra "konsumenthjälpmedel", att de dels missbrukas lite, mäts på olika sätt, och ändå inte säger nåt om verkliga förhållanden?

Har försökt hitta nåt om SIM, vad har de för ref? Har de 40 precis som NBB Alpha 225? För jag antar att en NBB kommer lysa starkare än SIM? Kanske även bredare? Eller rekommenderas bara NBB för att de är lite bättre byggda? Och de lyser liiite längre än ett par som har 37,5? Hur mycket?

Som sagt - det är en hjälp, men inte så mycket om man inte vet vad skillnaden i siffror blir. Lite som A+++ och A++ på en dammsugare. Fastnar den i mattan, eller inte? Suger den sämre för att den är energisnålare? Eller LED-lampor. Högre effekt/ljusflöde = sämre klassning, men man kan ju inte jämföra en liten ugnslampa med en motsvarande 100W, det säger sig ju självt.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 januari · 1 312 Inlägg
#15

För bredd kan jag varmt rekommendera Hella Jumbo 320, hade såna med 35W xenon i på min första Passat och dom hade GALET bra bredd. Börjar bli svåra att hitta nu men det finns fortafarande butiker som har dem i lager.
Själv kör jag 2st Jula 7" á 199kr/st nu med 60W xenon i och det ger också väldigt bra bredd och hyfsad längd.

The drive...
granadadr
23 januari · 5 745 Inlägg
#16

vill man ha bredd är ledramper skitbra,, köp en vettig så blir su säkert nöjd

mb_pucken
23 januari · 4 156 Inlägg
#17

granadadr skrev:
vill man ha bredd är ledramper skitbra,, köp en vettig så blir su säkert nöjd

Fast det beror ju på vilken ljusbild man väljer på rampen, tex min 30" ramp ger i princip ingen bredd alls ;-) sprider bara lite åt sidorna. Vilket knappt märks :-) bilden luras lite då rampen är ganska högt upp på bilderna :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-64da41464e547eb4d9ebfa7a9ec6d3d1.jpg

Senast redigerat av mb_pucken (23 januari )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
MammDiin
23 januari · 1 683 Inlägg
#18

filigranen skrev:
Det fick bli ett par SIM till den här bilen också. Testade ett par NBB Alpha 175 som en kompis hade liggande, men de lös mer långt än brett, fick en ljuskägla ut mot vägkanten om jag vred dem, och inte speciellt mycket spridning heller. Säkert bra om jag hade riktat dem mer rakt fram, men det är jag ju som sagt inte intresserad av. smile

Jo, att de har referenstal visste jag. Dock har jag fattat som att det är en kombination, både bredd och längd, som ger ett värde.
Men det är ju bra att veta att jag inte ska kolla på nåt med för hög ref.

Dock antar jag att det är lite som med alla andra "konsumenthjälpmedel", att de dels missbrukas lite, mäts på olika sätt, och ändå inte säger nåt om verkliga förhållanden?

Har försökt hitta nåt om SIM, vad har de för ref? Har de 40 precis som NBB Alpha 225? För jag antar att en NBB kommer lysa starkare än SIM? Kanske även bredare? Eller rekommenderas bara NBB för att de är lite bättre byggda? Och de lyser liiite längre än ett par som har 37,5? Hur mycket?

Som sagt - det är en hjälp, men inte så mycket om man inte vet vad skillnaden i siffror blir. Lite som A+++ och A++ på en dammsugare. Fastnar den i mattan, eller inte? Suger den sämre för att den är energisnålare? Eller LED-lampor. Högre effekt/ljusflöde = sämre klassning, men man kan ju inte jämföra en liten ugnslampa med en motsvarande 100W, det säger sig ju självt.

Säker på att du inte testade ett par NBB 175 ref 45? Finns både 17,5 (fjärr) och 45 (pencil) av dem där pencil har en starkare punkt i mitten men även lite ljus på sidorna.

Själv har jag inte heller blivit riktigt klok på hur de bestämmer vad för referensvärde ett extraljus ska ha.

SIM har 17,5 i ref och finns även som ref 42,5 som är ''pencil''

Främsta fördelen med SIM ref 17,5 jämfört med NBB 225 är att man kan justera ljuset mera när de inte har någon direkt starkare punkt i ljusbilden. Så två stycken SIM ref 17,5 eller exempelvis NBB 175 ref 17,5 kan man justera så ljusbilderna mer eller mindre lyser bredvid varandra och på så sätt få dubbla bredden jämfört med vad ett ljus ger. Och vill man ha lite starkare ljus framåt så ställer man ihop dem mer eller mindre så får man lite starkare ljus framåt men mindre bredd.

Med NBB 225 kan man antingen ha punkterna att lysa på samma ställe eller så kan man bredda ut dem lite men man vill vanligtvis inte ställa ut dem mer än att det blir ett litet glapp mellan punkterna om man har två extraljus.

MammDiin
23 januari · 1 683 Inlägg
#19

Cuefa skrev:
För bredd kan jag varmt rekommendera Hella Jumbo 320, hade såna med 35W xenon i på min första Passat och dom hade GALET bra bredd. Börjar bli svåra att hitta nu men det finns fortafarande butiker som har dem i lager.
Själv kör jag 2st Jula 7" á 199kr/st nu med 60W xenon i och det ger också väldigt bra bredd och hyfsad längd.

Var Hella Jumbo 320 original xenon eller xenonkonverterade?

Senast redigerat av MammDiin (23 januari )

MammDiin
23 januari · 1 683 Inlägg
#20

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:
vill man ha bredd är ledramper skitbra,, köp en vettig så blir su säkert nöjd

Fast det beror ju på vilken ljusbild man väljer på rampen, tex min 30" ramp ger i princip ingen bredd alls ;-) sprider bara lite åt sidorna. Vilket knappt märks :-) bilden luras lite då rampen är ganska högt upp på bilderna :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-64da41464e547eb4d9ebfa7a9ec6d3d1.jpg

Vad är det för ramp?

Börjar ju komma en hel del bra ledramper men priset är ju också därefter, men lite konstigt att det inte finns så många med ordentlig bredd och begränsat med ljus uppåt och neråt.
En godkänd 120W ledramp borde ha en ordentlig bredd med tanke på hur ett godkänt 35W xenonljus lyser som har endast 1/3 av effekten.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang