Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

Henkix

  • 701 Följare
  • 2 596 794 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 januari
6 590 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #6621

Har vart o grejat hela dagen med bilen idag big_smile


Kom ju ett paket med massa roliga saker i veckan tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9ed06039f4563ee81500dd6504062211.jpg

Dock var ju inte så mycket till volvon men lite iaf smile
Kamremssats och 3 oljefilter
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a06b4ccdfec797e63cc613250c6f3458.jpg

Rev ner för att byta kamremmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1003f99882e77e5cf7285b271a0cb244.jpg

Hur ofta ska dem bytas på dessa? Har fått för mej det är var 6:e år. Denna har suttit sen 2012 och ser faktiskt ut att kunnat gå nått år till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e5ad8b6aa5b1b05aa50ef663f5edcd46.jpg

Det gamla skitet togs bort smile

Ny såndär rulle på plats tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b77e8a3bb086e5c2f327216c17c64e14.jpg

Och så var nya remmen på  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-780ac15a7a6ea014302bd1905f142dd2.jpg

Det gick ju bra det big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4fd6454b26eb2a37ebc88264e4229ace.jpg

Sådär ja, då var kamremmen bytt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d1f83bddc3ae4c35701ed79be11dd4fa.jpg

Klistermärket satte jag i mappen med instruktionsboken o det så man har koll på den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2c1e7c2275d44c9e45e4bf5b1199089c.jpg

Sen var det dags att fixa nästa något små irriterande problem. Dem "halvfungerande" mätarna.

Hastighetsmätaren har aldrig riktigt fungerat som den ska. Var enda gång typ man stått stilla och kör iväg så funkar den inte, man måste knacka o slå lite försiktigt för att den ska börja funka.
Och när den väl börjat fungera så hänger den inte riktigt med när man accelererar, den är väldigt osäker och rycker, hoppar fram o tillbaka o oftast brukar den fastna mellan 60-70. Då hjälper det inte att knacka på den. Den förstår efter en stund att "oj då han kör ju i 100"  och far upp till rätt hastighet.

Sen förra sommaren började även motortemp-mätaren och voltmätaren jävlas lite.

Motortemp-mätaren dör helt ibland om man råkar köra i tex en håla så det skakar till. Då får man knacka o slå lite så funkar den igen.

Voltmätaren brukar efter en stunds körning gå in på det röda området (11). Men jag har mätt med multimeter och det är mätaren det är fel på.

Skruvade ur huset i bilen för att försöka fixa allt detta ovanstående tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-368f6719dfa620741f01f0d93a4297d1.jpg

Delade på det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-342f84f63aa27e5f5bde071705377c7d.jpg

Mätarna ute big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-467e46ab010f4a83680015df5aebcc71.jpg

Kretskortets baksida tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b2358a5e0e68bc7b0eaca24eb3e39b41.jpg

och framsida smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-411d1efbae263fa1ba73b83655c71eac.jpg

Att mätaren inte riktigt hänger med misstänker jag beror på dåliga kondensatorer.
Kondensatorerna är dem blåa som som ser ut som små batteri på bilden.
Båda har svällt vilket är ett tecken på att dem är gamla och dåliga, den ena rätt mycket och den andra lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f216b7c9381748acdd6ab100cecc0d6f.jpg

Bara ta fram lödpennan och byta big_smile
Den första borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d246c710731547ad1325d30b6588312e.jpg

Här har den suttit tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5c0c4fe4fa31ff1be6486afa62d6b247.jpg

Tog fram min sortiment-låda med nya kondensatorer big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-af6c5793e0f71ca066fd46e829a073e4.jpg

Lött dit den nya tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-91b9217492b9527bcc76e6d3a2daa256.jpg

sådär då var den bytt , benen bortklippta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3f4baf0f1548ed454014f33552a1881c.jpg

lödde väck nästa, den som svällt en hel del
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4aa8a83b3491160ac0d8216404b8cea9.jpg

gammal
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4373343d04b6d9e0727cf1260b9b157a.jpg

och ny tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-21181647a6f5bd21aa8b8ec60415be5b.jpg

gammal
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9471758e282e21e44b176741921d86c4.jpg

och ny smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-250bc9e8ad63288f5c3cd8d1d155b4c7.jpg

sådär ja, båda bytta big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f33b39e620489d4374e49046496e69c6.jpg

Sen att man måste knacka lite för att den ska fungera misstänker jag är nån lödning som har släppt, så jag gjorde om alla lödningarna på kretskortet så nu ska det inte vara nån glappkontakt här inte! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ba77c4aa995deb941bc649c8514eaf90.jpg


Motortempmätarens plötsliga självmord misstänker jag beror på glapp i nån lödning här på kretskortet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a8b49a501d13176b4481310b7d7099a8.jpg

så även här gjorde jag nya lödningar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9dc8b57e006f7ae2ef30574a1c960bf3.jpg

voltmätarens beteende vet jag inte vad det kan bero på. dålig kontakt eller nått sånt kanske. skruvade iaf isär vad som gick ha isär på den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ed8ec50e0ea52ec1bd034cd85b99c089.jpg

fanns inte så mycket här, mätte upp motståndet för att de så det var bra vilket det var och gjorde även nya lödningar här också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c394480834d31e259e499492226f7c06.jpg

sen så la jag i mätarna i huset igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ba0b6aca208bf344e63e3e21ff6c1e70.jpg

och satte på locket o skruvade dit dem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-075fea07303cac179c63cae7efd0aa03.jpg

Sen så bara för att det var roligt så tog jag bort varvräknaren o tankmätaren också, tänkte jag passar på nu när jag ändå håller på även fast dom fungerar smile

Tog inga bilder på varvräknaren men där hittade jag iaf en kondensator och en transistor jag kunde bytt, men för att komma åt kretskortet var man tvungen att dela på hela varvräknaren vilket jag inte kände för då risken att den skulle gå sönder var stor. och den fungerar problemfritt så det får vänta tills dagen då den faktiskt går sönder tongue

Min tankmätare tycker jag också fungerar men den fick en hel del kärlek också bara för det var roligt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-057aa5c9e4dfcea6ec7d07cae78b7946.jpg

tycker det var löjligt mycket elektronik för en sån enkel uppgift denna mätaren har. Men men här fanns iaf 3 kondensatorer. 2 av dem hade även svällt vilket tyder på att dem är dåliga
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1a8fcf380feaafa60e49fe96bb857e96.jpg

Den första bytt på kortet närmst mätaren och alla lödningar är nya smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d949b81459be263d5574f0653786ba04.jpg

Sen så byttes båda på det andra kortet också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7f4324ecdb27be1b7be7653d9c7e80ee.jpg

Även det bakre kortet fick nya lödningar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-59cb675e074441be65bf934e44b707ff.jpg

Sen så satte jag ihop allt o skruvade tillbaka det i bilen smile

Nu verkar allt funka som det ska!! big_smile Körde med hjulen i luften säkert en halvtimme och inte ett enda ryck gjorde hastighetsmätaren den hängde med så snällt och fint och inget knackande behövdes smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-148336bb94b9421ebb6d9ac07482d9df.jpg

Även voltmätaren går mycket högre nu, måste var dålig kontakt innan.
Förr stod nålen alltid mellan det röda och mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b54d68e5b31994b3babdba668d4cb81e.jpg

Bara gammal skräp nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-901990814c050fe156db1d7a52dbd69f.jpg

Visade sej även att min tankmätare inte riktigt fungerat som den ska. Innan när man slog på tändningen så kunde det ta säkert 10-15min innan nålen kom upp till rätt nivå. Jag har trott det ska vara så för kompisens 740 med "fungerande" tankmätare är lika dan. Men nu far nålen upp till rätt nivå direkt när man vrider på tändningen!! big_smile

Nu vet jag faktiskt inte vad jag mer ska göra med bilen. Vänta på våren och typ i feb-mars börja polera o göra den riktigt glansig o fin igen smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
72 Inlägg
Skrivet 13 januari #6622

riktigt fint, längtar otroligt mycket nu tills jag får hem min 745 tic, ska förska få den i lika fint skick som denna då, så denna är otroligt bra motivation

Forum- och sitemoderator · 24 154 Inlägg
Skrivet 13 januari #6623

Härligt med fungerande mätare, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
74 Inlägg
Skrivet 13 januari #6624

Blev bra med nya kondensatorer. Visste inte om det. Ska kolla igenom mitt instrumenthus och förhoppningsvis få tankmätaren att fungera. Har en likadan voltmätare som du har men den pekar alltid nästan på det röda.

121 Inlägg
Skrivet 14 januari #6625

något tips på vad som kan vara fel då belysningen dött i mitt VDO hus, reostaten är förbikopplad, haft detta problem på både gamla och nya instrumentet, inte helt säker men tror att lampor till tex värmen osv är svart den med.

6 590 Inlägg
Skrivet lördag 22:49 · Inlägg av trådskaparen #6626

alex_v skrev:
riktigt fint, längtar otroligt mycket nu tills jag får hem min 745 tic, ska förska få den i lika fint skick som denna då, så denna är otroligt bra motivation

Tackar big_smile okej det blir roligt big_smile
Hehehe det var kul att höra smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
6 590 Inlägg
Skrivet lördag 22:49 · Inlägg av trådskaparen #6627

Mack skrev:
Härligt med fungerande mätare, hehe.

Ja det är trevligt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
6 590 Inlägg
Skrivet lördag 22:51 · Inlägg av trådskaparen #6628

Noffna skrev:
Blev bra med nya kondensatorer. Visste inte om det. Ska kolla igenom mitt instrumenthus och förhoppningsvis få tankmätaren att fungera. Har en likadan voltmätare som du har men den pekar alltid nästan på det röda.

Ja det blev bra smile gör det har för mej jag läst att kondensatorena ofta är kassa i tankmätaren om man har vdo tongue jasså kanske e dålig kontakt i din också smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
6 590 Inlägg
Skrivet lördag 22:53 · Inlägg av trådskaparen #6629

LubbaFellman skrev:
något tips på vad som kan vara fel då belysningen dött i mitt VDO hus, reostaten är förbikopplad, haft detta problem på både gamla och nya instrumentet, inte helt säker men tror att lampor till tex värmen osv är svart den med.

Är inte så inne på det men låter nästan som om den kanske är förbikopplad på fel vis om allt är dött?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
121 Inlägg
Skrivet för 12 timmar sedan #6630

Henkix skrev:

LubbaFellman skrev:
något tips på vad som kan vara fel då belysningen dött i mitt VDO hus, reostaten är förbikopplad, haft detta problem på både gamla och nya instrumentet, inte helt säker men tror att lampor till tex värmen osv är svart den med.

Är inte så inne på det men låter nästan som om den kanske är förbikopplad på fel vis om allt är dött?

var även så innan jag kopplade reostaten, lyset funkade galant när jag senast hade den på vägen, märkte nu när den äntligen börjar bli klar för vägen igen att belysningen var död, så testade att ta bort reostaten då den brukar kunna strula..

men då mätarhuset troligen kommer bli ersatt av en platta när jag får i annan motorstyrning så lär jag lösa det med nya t10 socklar som får matning från 12v matningen som finns på baksidan av mätarhuset.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang