Lönt att lastbilsregga??!

Johansson72 IT Geek och Audiot
9 januari 2019 · 127 Inlägg

Sökte en ny pendlarbil på blocket igår och snubblade på denna Passat. Årsskatten på den är 3084.- och jämför jag med min "familjebil" som händelsevis råkar vara en annan Passat (Kombi, DSG, 4Motion, 2012) så är den oxå 3084.-/helår.

Skillnaden är att "min" Passat får ha fyra passagerare, ovan nämnda röda (Jordbruksverksbil?) får bara ha 1 passagerare.

Blir försäkringen billigare, eller finns det inte något annat skäl?

Så frågan är: Är det lönt att LB regga en personbil numera? Ser inte så ut skattetekniskt på en hyfsat modern diesel, antar (utan att veta dvs "killgissar") att en Touareg V10 eller Audi Q7 som dras med en årsskatt på 10-12.000 blir billigare i skatt.

Någon som är insatt i ämnet?

simlar
9 januari 2019 · 5 508 Inlägg

Som privatperson är det ej lönt att lastbilsregga bilar som är Euro5 och nyare, skiljer då knappt något i skatt.

Edit:
Länkt till Skatteverkets informationssida om fordonsskatt.
https://www.skatteverket.se/privat/skat … 03864.html

Personbilar från årsmodell 2006 och nyare har koldioxidutsläppsbaserat fordonsskatt.
Husbilar, Lätta bussar samt Lätta lastbilar har koldioxidutsläppsbaserad fordonsskatt från årsmodell 2011 och nyare.
Detta gör att skatten skiljer så gott ingenting oavsett om bilen är lastbilsregistrerad eller personbilsregistrerad på bilar av årsmodell 2011 och nyare.

Finns säkert något skatteavdrag vissa företag får göra på en lätt lastbil som dom inte får på en personbil, enda anledningen jag kan tänka mig att någon lastbilsregisterar en personbil av årsmodell 2011+.

Edit2:
Hittade vad som verkar anledningen till att lastbilsregga nyare personbil. Sänkt förmånsvärde.
https://www.skatteverket.se/privat/skat … 05128.html

Vill du veta mer om vad som menas med bilförmån och förmånsvärde kan du läsa det här:
https://www.skatteverket.se/foretagocho … 09792.html

Senast redigerat av simlar (9 januari 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Johansson72 IT Geek och Audiot
15 januari 2019 · 127 Inlägg

Min nuvarande pendlarbil (Audi A4 2.5 TDI Quattro) är från 2001 och betalar 7400 i skatt om året på den, kollar jag i skattetabellerna för dess vikt så borde det bli 3061.- då den har "skattevikt 1795kg".

Omregistrering kostar 1400.- så det är en win-win redan första året. Jag har i princip aldrig passagerare i den, skjutsar ibland dottern till skolan innan jag åker till jobbet, vi har en Passat kombi som "normal familjebil".

Det enda som hindrar mig är att den är en sedan, jag undrar om de godkänner en sådan som "lastbil"?!?

Mao, någon som LB-reggat en sedan på senare tid och lyckats? Hittar EN lbreggad sedan på Blocket just nu, å det är en 90-tals mersa, så jag antar att den varit lastbil länge.

simlar
15 januari 2019 · 5 508 Inlägg

Dom ändrade reglerna för några år sedan så det inte är möjligt att regga en sedan som lätt lastbil längre.

Försökt hitta information hos transportstyrelsen men bästa jag hittade var denna:
http://www.leitec.se/2008/regler_lastgaller.htm

För att kunna lastbilsregistrera en personbil ska bilen vara av kombi eller halvkombityp

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Johansson72 IT Geek och Audiot
16 januari 2019 · 127 Inlägg

simlar skrev:
Dom ändrade reglerna för några år sedan så det inte är möjligt att regga en sedan som lätt lastbil längre.

Försökt hitta information hos transportstyrelsen men bästa jag hittade var denna:
http://www.leitec.se/2008/regler_lastgaller.htm

För att kunna lastbilsregistrera en personbil ska bilen vara av kombi eller halvkombityp

Exakt, ställde nyss frågan och fick svaret "Nej tyvärr inte. Bilen ska vara typ kombi, alltså öppen bakåt.".

Mao blir nästa pendlarbil en Q7 eller en Allroad smile

Meaganeowner
16 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Dyrare besiktning
Dyrare ombesiktning

Besiktningen kollar om det finns avskiljningsgaller. Polis bedömmer vid ev kontroll, att gallret är konstruerad efter vissa belastningsnormer o s v.
Ev får du skicka in intyg.

Detta var svaret jag fick när jag besiktade.

Skatten beräknas på annan vikt än på vad som gäller personbil.
Mao dyrare.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 januari 2019)

granadadr
16 januari 2019 · 7 261 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Dyrare besiktning
Dyrare ombesiktning

Besiktningen kollar om det finns avskiljningsgaller. Polis bedömmer vid ev kontroll, att gallret är konstruerad efter vissa belastningsnormer o s v.
Ev får du skicka in intyg.

Detta var svaret jag fick när jag besiktade.

Skatten beräknas på annan vikt än på vad som gäller personbil.
Mao dyrare.

vart lite nyfiken på detta,, har en själv en Ford mongo diesel,,  2009 skatten är 3900,, är det lönt att lb regga en sån??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
simlar
17 januari 2019 · 5 508 Inlägg

granadadr skrev:

Meaganeowner skrev:
Dyrare besiktning
Dyrare ombesiktning

Besiktningen kollar om det finns avskiljningsgaller. Polis bedömmer vid ev kontroll, att gallret är konstruerad efter vissa belastningsnormer o s v.
Ev får du skicka in intyg.

Detta var svaret jag fick när jag besiktade.

Skatten beräknas på annan vikt än på vad som gäller personbil.
Mao dyrare.

vart lite nyfiken på detta,, har en själv en Ford mongo diesel,,  2009 skatten är 3900,, är det lönt att lb regga en sån??

Nej om nu inte bilen väger fruktansvärt lite.

Bara kolla i skattetabellen hos skatteverket:
https://www.skatteverket.se/download/18 … 180625.pdf
Sida 17 har du skatt baserad på vikt för lätt lastbil.

Har själv en 09as Passat, kostar 4127kr/år i skatt.
Totalvikt på 2270kg (lätt lastbil av årmsodell före 2011 skattas efter totalvikten), hamnar då inom skattevikt 2201-2300kg och  skulle då få en årsskatt på 4051kr.
Dvs 76kr/år i skattebesparing.
Men det äts upp av den ca 100kr dyrare besiktningen så skulle egentligen förlora på det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
17 januari 2019 · 7 261 Inlägg

simlar skrev:

granadadr skrev:

Meaganeowner skrev:
Dyrare besiktning
Dyrare ombesiktning

Besiktningen kollar om det finns avskiljningsgaller. Polis bedömmer vid ev kontroll, att gallret är konstruerad efter vissa belastningsnormer o s v.
Ev får du skicka in intyg.

Detta var svaret jag fick när jag besiktade.

Skatten beräknas på annan vikt än på vad som gäller personbil.
Mao dyrare.

vart lite nyfiken på detta,, har en själv en Ford mongo diesel,,  2009 skatten är 3900,, är det lönt att lb regga en sån??

Nej om nu inte bilen väger fruktansvärt lite.

Bara kolla i skattetabellen hos skatteverket:
https://www.skatteverket.se/download/18 … 180625.pdf
Sida 17 har du skatt baserad på vikt för lätt lastbil.

Har själv en 09as Passat, kostar 4127kr/år i skatt.
Totalvikt på 2270kg (lätt lastbil av årmsodell före 2011 skattas efter totalvikten), hamnar då inom skattevikt 2201-2300kg och  skulle då få en årsskatt på 4051kr.
Dvs 76kr/år i skattebesparing.
Men det äts upp av den ca 100kr dyrare besiktningen så skulle egentligen förlora på det.

mm plus att man måste ha galler å ej passagerare bak,, smile tack för infon,, var mest nyfiken ,,, hade dock en 98 scorpio som var lb reggad,, sparade ca 3000 om året på den,, smile

Low
17 januari 2019 · 3 295 Inlägg

granadadr skrev:

simlar skrev:

granadadr skrev:

vart lite nyfiken på detta,, har en själv en Ford mongo diesel,,  2009 skatten är 3900,, är det lönt att lb regga en sån??

Nej om nu inte bilen väger fruktansvärt lite.

Bara kolla i skattetabellen hos skatteverket:
https://www.skatteverket.se/download/18 … 180625.pdf
Sida 17 har du skatt baserad på vikt för lätt lastbil.

Har själv en 09as Passat, kostar 4127kr/år i skatt.
Totalvikt på 2270kg (lätt lastbil av årmsodell före 2011 skattas efter totalvikten), hamnar då inom skattevikt 2201-2300kg och  skulle då få en årsskatt på 4051kr.
Dvs 76kr/år i skattebesparing.
Men det äts upp av den ca 100kr dyrare besiktningen så skulle egentligen förlora på det.

mm plus att man måste ha galler å ej passagerare bak,, smile tack för infon,, var mest nyfiken ,,, hade dock en 98 scorpio som var lb reggad,, sparade ca 3000 om året på den,, smile

När frågade du om galler? Min van är LB och den har haft lastgaller men behövs inte längre.

granadadr
17 januari 2019 · 7 261 Inlägg

Low skrev:

granadadr skrev:

simlar skrev:

Nej om nu inte bilen väger fruktansvärt lite.

Bara kolla i skattetabellen hos skatteverket:
https://www.skatteverket.se/download/18 … 180625.pdf
Sida 17 har du skatt baserad på vikt för lätt lastbil.

Har själv en 09as Passat, kostar 4127kr/år i skatt.
Totalvikt på 2270kg (lätt lastbil av årmsodell före 2011 skattas efter totalvikten), hamnar då inom skattevikt 2201-2300kg och  skulle då få en årsskatt på 4051kr.
Dvs 76kr/år i skattebesparing.
Men det äts upp av den ca 100kr dyrare besiktningen så skulle egentligen förlora på det.

mm plus att man måste ha galler å ej passagerare bak,, smile tack för infon,, var mest nyfiken ,,, hade dock en 98 scorpio som var lb reggad,, sparade ca 3000 om året på den,, smile

När frågade du om galler? Min van är LB och den har haft lastgaller men behövs inte längre.

har med utrymmet att göra en mindre bil behöver det fortfarande,, kan ju iof ändrats sen jag kollade för typ 5-7 årsen smile  vet ju det finns vanar med baksäte trots lb reggade med smile

Low
17 januari 2019 · 3 295 Inlägg

granadadr skrev:

Low skrev:

granadadr skrev:

mm plus att man måste ha galler å ej passagerare bak,, smile tack för infon,, var mest nyfiken ,,, hade dock en 98 scorpio som var lb reggad,, sparade ca 3000 om året på den,, smile

När frågade du om galler? Min van är LB och den har haft lastgaller men behövs inte längre.

har med utrymmet att göra en mindre bil behöver det fortfarande,, kan ju iof ändrats sen jag kollade för typ 5-7 årsen smile  vet ju det finns vanar med baksäte trots lb reggade med smile

Aha, min har två kapten stolar också bak.  Tror det ändrades typ 3-4år sedan. Kan ha fel:-)

Jennie83
21 juni 2019 · 1 Inlägg

En fråga, jag har en 5 sitsig berlingo (2015, diesel med blue hdmi). Skatten ligger idag på ca 1100, jag skulle vilja göra om den till en lätt lastbil då jag inte behöver 5 säten utan behöver lastutrymme.
Blir det skatten jättemycket dyrare? Vad kostar det att regga om hos bilbesiktningen?

Tack på förhand

xXSammy
21 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Jennie83 skrev:
En fråga, jag har en 5 sitsig berlingo (2015, diesel med blue hdmi). Skatten ligger idag på ca 1100, jag skulle vilja göra om den till en lätt lastbil då jag inte behöver 5 säten utan behöver lastutrymme.
Blir det skatten jättemycket dyrare? Vad kostar det att regga om hos bilbesiktningen?

Tack på förhand

Att döma tabellen som postades tidigare skulle skatten bli detsamma pga utsläppsbaserad skatt, fast du får dyrare besiktning

Skulle du skatta med vikt så börjar det på 2500kr per år

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang