Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

it_mutt Avstängd
10 april 2018 · 10 388 Inlägg

Förstår att soppans försvinnande eller inte är otroligt intressant för folk som vill ha reda på "Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?"...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
10 april 2018 · 4 014 Inlägg

Tja, det hänger väl ihop, dyrare soppa = Mindre pengar att betala böter med

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
10 april 2018 · 10 388 Inlägg

spillolja skrev:
Tja, det hänger väl ihop, dyrare soppa = Mindre pengar att betala böter med

wink

Ah...du tänker sååååååå wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rak1
10 april 2018 · 18 Inlägg

ja, dags att lägga ner.

Muttley
10 april 2018 ·

Rak1 skrev:

Muttley skrev:

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Tycker de bör dubblad böterna.

Om man inte har råd att betala några tior för att parkera så får man cykla.

Logiskt för vissa, rätt trångsynt för andra.
I slutändan kommer det sluta med en avveckling av staden då vi bor ta mej fan vid polcirkeln i kombination med att många bor i förorterna. Att cykla från Haninge till Stockholm är kanske en bra idé om man är arbetslös och lönnfet men knappast om du behöver inhandla något speciellt eller träffa en kund.

Soppan kommer ändå ta slut och vi kommer inte kunna pendla som vi gör i framtiden. Våra förorter kommer sannolikt kompletteras och bli mer självständiga och tillsist bli städer. Det är något jag ser fram emot faktiskt. Ingen kommer köra 4 timmar bil från Nynäshamn genom stan för att sitta och glo på en dataskärm i Täby varje dag.

Tåget 23-26 minuter haninge centrum till stockholm city.  31kr med reskassa.

Gud vad dyrt det var.........

Soppan skulle ta slut på 20 år var propagandas ord när jag gick i mellanstadiet.

Man är trångsynt om man tror man måste ha bilen med överallt och inte kunna betala avgifterna det kostar.

Tre_Bokstaver GTI
21 maj 2018 · 105 Inlägg

Svennebanan påväg hem från jobbet strax före klockan 18:00? Hur lång tid indraget körkort?

Evildan
21 maj 2018 ·

Tre_Bokstaver skrev:
Svennebanan påväg hem från jobbet strax före klockan 18:00? Hur lång tid indraget körkort?

Inte alls, det är inte straffbart.

Muttley
21 maj 2018 ·

Tre_Bokstaver skrev:
Svennebanan påväg hem från jobbet strax före klockan 18:00? Hur lång tid indraget körkort?

Man får faktiskt köra hem från jobbet i Sverige. I vissa delar av asien däremot hade du blivit stympad.

Sigge84
16 augusti 2018 · 9 Inlägg

Muttley skrev:

Tre_Bokstaver skrev:
Svennebanan påväg hem från jobbet strax före klockan 18:00? Hur lång tid indraget körkort?

Man får faktiskt köra hem från jobbet i Sverige. I vissa delar av asien däremot hade du blivit stympad.

Nejdå inte alls, Asien är en trygg plats så länge man håller sig i skymundan och inte hörs eller syns för mycket smile

Magnedal
31 augusti 2018 · 56 Inlägg

Varför besitter vissa människor ett så stort behov av att köra om folk helt utan anledningar? Oavsett om man själv kör exakt på pricken vad skyltarna säger eller 20 km/h fortare.

Är det verkligen OK enligt regler och lagar att så fort 70 skyltarna kommer efter det vart 50 ett tag, köra om någon (någon=mig) i full fart för att sedan fortsätta åka 70-80 när det 200m senare blir 90km/h? Detta händer mig i princip varje dag, blir så himla irriterad.

Ofta tutar dom eller pekar/ser arga ut om man gasar på också. Vi säger det går från 50 till 70km/h och dom prompt ska köra om även fast jag legat på 50-55 hela tiden innan, precis vid 70 skylten, men jag i min 220häst turbovolvo från tidigt 90tal accelererar till 70 snabbare än dom gör så dom måste avbryta omkörningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Magnedal skrev:
Varför besitter vissa människor ett så stort behov av att köra om folk helt utan anledningar? Oavsett om man själv kör exakt på pricken vad skyltarna säger eller 20 km/h fortare.

Är det verkligen OK enligt regler och lagar att så fort 70 skyltarna kommer efter det vart 50 ett tag, köra om någon (någon=mig) i full fart för att sedan fortsätta åka 70-80 när det 200m senare blir 90km/h? Detta händer mig i princip varje dag, blir så himla irriterad.

Ofta tutar dom eller pekar/ser arga ut om man gasar på också. Vi säger det går från 50 till 70km/h och dom prompt ska köra om även fast jag legat på 50-55 hela tiden innan, precis vid 70 skylten, men jag i min 220häst turbovolvo från tidigt 90tal accelererar till 70 snabbare än dom gör så dom måste avbryta omkörningen.

dom är tröga..  råkar ut för samma sak nästan varje dag när jag åker hem från jobbet.. är 70 sen blir det 100.. vid 100skylten ligger 3:an i på min 60hk sportbil.. och dom går ut och kommer inte om.. som vanligt... jag har 60hk och dom kan inte ta sig upp till 100 snabbare och ta sig förbi...  frågan är ju varför dom ens försöker köra om..  som om jag ligger så gärna i 70 på 100väg...  borde ju vara rätt logiskt att jag jag ökar när dom legat bakom mig när det var 100innan och jag saktar ner till 70 vid 70skylten att jag då borde öka farten... numera har jag det som sport.. audi och bmw förare blir rätt stötta och kör om lite senare.. och kör sen 130 på 70sträckan lite längre fram ;-)   men tar man det mer som en rolig grej så spelar det ju ingen roll om man får fingret.. bara skicka en släng puss till dom så blir dom jätte glada :-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bengan__
26 november 2018 · 14 Inlägg

Jag tror inte dom tänker rationellt utan emotionellt, vissa förare bör ju få sitt körkort indraget på livstid

kakanbro
16 januari 2019 · 89 Inlägg

Någon som vet vad böter för avställt/obesiktat ligger på? Skatten ligger på 2.3k att betala vid påställning. Besikta skulle kosta mer än bilen är värd. Men är det värt att skatta/försäkra för att minska eventuella böter?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2019 · 14 007 Inlägg

kakanbro skrev:
Någon som vet vad böter för avställt/obesiktat ligger på? Skatten ligger på 2.3k att betala vid påställning. Besikta skulle kosta mer än bilen är värd. Men är det värt att skatta/försäkra för att minska eventuella böter?

Vad ska det vara för böter på en bil som både är avställd och obesiktad? Den står väl bara där den står. Ser det som 0 kronor. Det är väl ingen trafikförseelse att ha bilar avställda och obsiktade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kakanbro
16 januari 2019 · 89 Inlägg

Vettemannen skrev:

kakanbro skrev:
Någon som vet vad böter för avställt/obesiktat ligger på? Skatten ligger på 2.3k att betala vid påställning. Besikta skulle kosta mer än bilen är värd. Men är det värt att skatta/försäkra för att minska eventuella böter?

Vad ska det vara för böter på en bil som både är avställd och obesiktad? Den står väl bara där den står. Ser det som 0 kronor. Det är väl ingen trafikförseelse att ha bilar avställda och obsiktade.

/Benny

Menade såklart om man kör med den big_smile

Senast redigerat av kakanbro (16 januari 2019)

granadadr
16 januari 2019 · 7 268 Inlägg

Vettemannen skrev:

kakanbro skrev:
Någon som vet vad böter för avställt/obesiktat ligger på? Skatten ligger på 2.3k att betala vid påställning. Besikta skulle kosta mer än bilen är värd. Men är det värt att skatta/försäkra för att minska eventuella böter?

Vad ska det vara för böter på en bil som både är avställd och obesiktad? Den står väl bara där den står. Ser det som 0 kronor. Det är väl ingen trafikförseelse att ha bilar avställda och obsiktade.

/Benny

men att köra med dem är ju olagligt,, gissar på att det är det han menar smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
EPG Kärnkraftstomte
19 februari 2020 · 766 Inlägg

Efter att ha kört prickfritt i 18 år så var det nu min tur, eller ja inte prickfritt kanske men jag har väl alltid haft turen att farbror blå har varit någon annanstanns de gånger jag har varit och gasat lite extra.

I vilket fall som helst så var jag på väg till jobbet, körde ut på 2+1-vägen där det just nu pågår en del vägarbeten. Efter vägarbetena hamnar jag bakom en lastbil och sen när det blev tvåfiligt så skulle jag köra om denna.
Under omkörningen så märker jag att bilen inte går riktigt som den ska så jag åker omkring och testar lite och gasar mer eller mindre och märker till slut att bilen går bättre på halvgas än på fullgas.
När sen bilen går någorlunda vettigt i motorn så passar jag på att köra om några bilar efter att det blir tvåfiligt igen på 2+1-vägen, har ingen aning om hur fort det går men det är en bra bit över den gällande hastigheten. Jag kan tillägga att jag hade lite bråttom till jobbet också. Sen blir det enkelfiligt igen och även 70-sträcka. Efter 70-sträckan börjar bilen att gå illa igen (när jag ska börja gasa på) så jag svänger in till kanten för att göra en "norsk reset" på motorn. I samband med detta så ser jag hur det börjar att blinka blått i bakrutan och efter en stund kommer det fram två poliser som börjar att skälla ut mig (inget konstigt med det med tanke på att jag kanske körde lite fortare än jag borde). Bland det första de säger är att "vi har inte klockat din hastighet", (bra tänker jag då blir det nog bara böter och sen kan jag åka vidare och behålla kortet). Däremot talar de om att jag är misstänkt för vårdslöshet i trafik eftersom att jag låg allderles för nära framförvarande fordon på 70-sträckan.
Någonstans så får jag även reda på att jag har två val, antingen blir det rättegång eller så blir det böter. I mitt huvud så börjar då kugghjulen att snurra och jag kommer fram till att den kostnaden som en rättegång kostar samhället vida överskrider det eventuella bötesbeloppet för att jag har legat för nära framförvarande fordon så utan att tänka efter speciellt mycket mer så hör jag mig själv säga att "då får det bli det första alternativet" varpå jag blir ombedd att komma och sätta mig i polisbilen för att en kollega är på väg med en alkoholprovare.
Vid detta tillfället så är adrenalinnivån i höjd med öronen ungefär men tror ändå att jag lyckades ganska bra att behålla lugnet.
Efter en stund så kommer kollegan fram och jag får blåsa, 0,0 såklart.
Jag får mina rättigheter och skyldigheter upplästa för mig igen och får åter frågan om jag inte väljer böter istället men jag står fast vid mitt beslut (rätt eller fel?) så jag får lämna mina personuppgifter och får sen tillbaka körkortet och får åka därifrån.

Själv är jag ju ganska övertygad om att detta åtal kommer att läggas ned, eller vad tror ni andra?
Jag inser ju att det på ett sätt är ett ganska högt spel och jag riskerar ju i slutändan att få betala ännu mer än vad jag från början skulle ha gjort, men samtidigt så är det enda jag är misstänkt för att jag har legat lite för nära framförvarande fordon. Dessutom är jag tidigare helt ostraffad.

Sen är det ytterliggare en sak, om knappt två veckor måste jag besikta min bil (vilket jag misstänker att de har koll på) så jag antar att de förmodligen kommer ha koll på så jag inte åker ut och kör med den bilen efter siste februari (om jag inte hinner att fixa besiktningen innan dess). Skulle jag köra obesiktat så kommer man ju att stoppa mig för att försöka sätta dit mig för det också och möjligen lägga till detta på min "meritlista" för att få ytterliggare argument för att sätta dit mig.

Tankar om detta?

Senast redigerat av EPG (19 februari 2020)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2020 · 13 669 Inlägg

EPG skrev:
Efter att ha kört prickfritt i 18 år så var det nu min tur, eller ja inte prickfritt kanske men jag har väl alltid haft turen att farbror blå har varit någon annanstanns de gånger jag har varit och gasat lite extra.

I vilket fall som helst så var jag på väg till jobbet, körde ut på 2+1-vägen där det just nu pågår en del vägarbeten. Efter vägarbetena hamnar jag bakom en lastbil och sen när det blev tvåfiligt så skulle jag köra om denna.
Under omkörningen så märker jag att bilen inte går riktigt som den ska så jag åker omkring och testar lite och gasar mer eller mindre och märker till slut att bilen går bättre på halvgas än på fullgas.
När sen bilen går någorlunda vettigt i motorn så passar jag på att köra om några bilar efter att det blir tvåfiligt igen på 2+1-vägen, har ingen aning om hur fort det går men det är en bra bit över den gällande hastigheten. Jag kan tillägga att jag hade lite bråttom till jobbet också. Sen blir det enkelfiligt igen och även 70-sträcka. Efter 70-sträckan börjar bilen att gå illa igen (när jag ska börja gasa på) så jag svänger in till kanten för att göra en "norsk reset" på motorn. I samband med detta så ser jag hur det börjar att blinka blått i bakrutan och efter en stund kommer det fram två poliser som börjar att skälla ut mig (inget konstigt med det med tanke på att jag kanske körde lite fortare än jag borde). Bland det första de säger är att "vi har inte klockat din hastighet", bra tänker jag då blir det nog bara böter och sen kan jag åka vidare och behålla kortet. Däremot talar de om att jag är misstänkt för vårdslöshet i trafik eftersom att jag låg allderles för nära framförvarande fordon på 70-sträckan.
Någonstans så får jag även reda på att jag har två val, antingen blir det rättegång eller så blir det böter. I mitt huvud så börjar då kugghjulen att snurra och jag kommer fram till att den kostnaden som en rättegång kostar samhället vida överskrider det eventuella bötesbeloppet för att jag har legat för nära framförvarande fordon så utan att tänka efter speciellt mycket mer så hör jag mig själv säga att "då får det bli det första alternativet" varpå jag blir ombedd att komma och sätta mig i polisbilen för att en kollega är på väg med en alkoholprovare.
Vid detta tillfället så är adrenalinnivån i höjd med öronen ungefär men tror ändå att hal lyckades ganska bra att behålla lugnet.
Efter en stund så kommer kollegan fram och jag får blåsa, 0,0 såklart.
Jag får mina rättigheter och skyldigheter upplästa för mig igen och får åter frågan om jag inte väljer böter istället men jag står fast vid mitt beslut (rätt eller fel?) så jag får lämna mina personuppgifter och får sen tillbaka körkortet och får åka därifrån.

Själv är jag ju ganska övertygad om att detta åtal kommer att läggas ned, eller vad tror ni andra?
Jag inser ju att det på ett sätt är ett ganska högt spel och jag riskerar ju i slutändan att få betala ännu mer än vad jag från början skulle ha gjort, men samtidigt så är det enda jag är misstänkt för att jag har legat lite för nära framförvarande fordon. Dessutom är jag tidigare helt ostraffad.

Sen är det ytterliggare en sak, om knappt två veckor måste jag besikta min bil (vilket jag misstänker att de har koll på) så jag antar att de förmodligen kommer ha koll på så jag inte åker ut och kör med den bilen efter siste februari (om jag inte hinner att fixa besiktningen innan dess). Skulle jag köra obesiktat så kommer man ju att stoppa mig för att försöka sätta dit mig för det också och möjligen lägga till detta på min "meritlista" för att få ytterliggare argument för att sätta dit mig.

Tankar om detta?

alltså mer böter får du inte för att du nekar.
om dom väljer att åtala dig så har du endå möjligheten att godta böter.    sen efter det kommer transportstyrelsen vilja dra in ditt körkrot i 3månader...

det som kan hända när du drar det till rätten är att du får betala dina rättegångs kostnader men man brukar ju ha försäkring i sin hemförskring mot sånt.

Senast redigerat av Growe (19 februari 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EPG Kärnkraftstomte
19 februari 2020 · 766 Inlägg

Jag kollade upp vad som gäller nu och rättsskydd ingår i bilförsäkringen, dock har man en självrisk på 25% vilket är lägst 1500 spänn.
Frågan är bara om det ingår i trafikförsäkringen eller om jag måste ha halv eller helförsäkring.
Jag är lite osäker på vilket det är jag har för denna bilen dock, det är ju en 9-5:a som har gått snart 33K mil så det skulle förvåna mig om jag har valt helförsäkring. Däremot kan jag kanske ha halvförsäkring eftersom att oftast rör det sig bara om några kronors skillnad mellan trafik och halvförsäkring.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPR
13 mars 2021 · 18 Inlägg

EPG skrev:
Jag kollade upp vad som gäller nu och rättsskydd ingår i bilförsäkringen, dock har man en självrisk på 25% vilket är lägst 1500 spänn.
Frågan är bara om det ingår i trafikförsäkringen eller om jag måste ha halv eller helförsäkring.
Jag är lite osäker på vilket det är jag har för denna bilen dock, det är ju en 9-5:a som har gått snart 33K mil så det skulle förvåna mig om jag har valt helförsäkring. Däremot kan jag kanske ha halvförsäkring eftersom att oftast rör det sig bara om några kronors skillnad mellan trafik och halvförsäkring.

Tyvärr kommer du nog att förlora om det går till rättegång, jag har vänner som har jobbat med att döma i just trafikmål och polisens ord väger väldigt tungt i rättegångar. Så om jag vore du skulle jag göra mig själv en tjänst och acceptera böterna och gå vidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang