Köpråd: Jeep Compass 2018

Ohdear
16 januari 2019 · 4 Inlägg

Tjo!

Jag är ute efter en ny bil och har spanat in Jeep compass 2018 limited vilket jag tycker ser intressant ut.

Jag är inte så jättekunnig om bilar och kan inte hitta några recensioner som är från personer som ägt bilen så det är svårt att få en överblick om denna bil. Finns det någon här som har erfarenhet av Jeep och Compass? Är det extra dyrt att ha en Jeep eller är det "normalpris"?

Söker på följande specs:

Jeep Compass
-Automat
-Bensin
-Limited
-På blocket
-Pris runt 270K~


Uppskattar all information!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2019 · 17 388 Inlägg

Först och främst så ska man veta vad man får: Compassen bygger på samma plattform som Renegade och denna är under ytan en uppsminkad Fiat 500x. Så det är i grund och botten en Fiat med Fiat-motorer. Provkör noga för den lilla bensinmotorn måste pressas ordentligt för att bilen ska flytta sig. Detaljjobbet lämnar mycket att önska. De ska tydligen ta sig fram bra i terrängen.

Jag har bara kört nya Compasser så vet inte hur en begagnad är. Men hade någon slängt en sådan efter mig så hade jag duckat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
16 januari 2019 · 7 202 Inlägg

Har ägt 3 Jeepar. En nyköpt Cherokee/Liberty -06. En demobil Wrangler -05 på några hundra mil samt en -06 Wrangler på några tusen mil. Ägde dom alltså samtidigt. Jeepfreak på den tiden. Men det har gått över.
Inga konstigheter med Jeep jämfört med andra bilfabrikat.
Cherokeen ägde jag drygt 5 år. Wranglerbilarna runt 3 år vardera.
En gång när jag hade Cherokee´n inne på recall fick jag disponera en nästan ny Compass under tiden.
Trevlig bil med "remjohanväxellåda".
Lagom stor som familjebil.
Ingen terrängbil. Saknar fördelningslåda.
Men jag berättar om erfarenheterna med föregående generation av Compass - inte 2018.

Personligen anser jag att Jeeparna är ohemult dyra och inte värda sitt pris. Man betalar för namnet.

Utmarks-Loke
16 januari 2019 · 5 814 Inlägg

Jag har bara hört negativt om jeep compass och speciellt folk som tror att det är en likadan bil som gamla wrangler och cherokee brukar bli besvikna. Den skall snarare jämföras med renault kadjar, dacia sandero och liknande billighets-SUV

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2019 · 17 388 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag har bara hört negativt om jeep compass och speciellt folk som tror att det är en likadan bil som gamla wrangler och cherokee brukar bli besvikna. Den skall snarare jämföras med renault kadjar, dacia sandero och liknande billighets-SUV

Ja, det är en Fiat med Jeep-märken... Fiat köpte Jeep för ett antal år sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
17 januari 2019 · 5 814 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag har bara hört negativt om jeep compass och speciellt folk som tror att det är en likadan bil som gamla wrangler och cherokee brukar bli besvikna. Den skall snarare jämföras med renault kadjar, dacia sandero och liknande billighets-SUV

Ja, det är en Fiat med Jeep-märken... Fiat köpte Jeep för ett antal år sedan.

Jo, Scotty Kilmer på youtube brukar berätta om det flera gånger varje vecka big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang