Hjälp vid köp av bil

Vicke15
16 januari 2019 · 41 Inlägg

Tja, det är så att min bror vill ha en S60 med rakarör o allt sånt, hittade en i rättvik, helt original, dock var den sänkt med 20 breda fälgar. Iaf, jag gav han 43500 om han fixade raka rör, racecat,sportfilter, och allt sådan plus att han skulle köra ner den till mig i göteborg. Men han vill ha 10k handpenning men brorsan vill inte för han är rädd att bli blåst och säljaren vill inte göra något utan handpenning. Hur ska vi lösa detta då.

Anledningen till att vi inte fixar detta själva är för att jag är 15 år och kan jävligt mycket om bilar osv men kan inte göra allt detta åt han.
Brorsan kan inget om bilar och han är extremt lat och farsan 60 plus så han kommer inte hålla på med hans bil, så det är ingen ide att ni skriver att vi ska fixa allt själva.

torsen
16 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Det vanligaste är nog att man själv besöker säljaren och först bildar sig en uppfattning om objektet.
Att "i blindo" lita på en säljare är inte klokt.
Man kan ha olika uppfattning om olika saker/defekter.
Kan bli föremål för oanade tvister.
Skulle själv aldrig köpa en bil jag inte sett eller provkört i förväg.
Än mindre betala handpenning till okänd person.
Min åsikt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2019 · 17 470 Inlägg

Köp en bil i Göteborg. Men öppet filter skulle jag skippa då detta har en tendens till att sänka effekten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vicke15
16 januari 2019 · 41 Inlägg

torsen skrev:
Det vanligaste är nog att man själv besöker säljaren och först bildar sig en uppfattning om objektet.
Att "i blindo" lita på en säljare är inte klokt.
Man kan ha olika uppfattning om olika saker/defekter.
Kan bli föremål för oanade tvister.
Skulle själv aldrig köpa en bil jag inte sett eller provkört i förväg.
Än mindre betala handpenning till okänd person.
Min åsikt.

Tja! Tack för svar(:
Tycker du att jag ska skita i affären eller? Pallar fan inte åka ända till Rättvik lol

Vicke15
16 januari 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köp en bil i Göteborg. Men öppet filter skulle jag skippa då detta har en tendens till att sänka effekten.

Finns inte så många i Göteborg, Kmr upp någon gång men inte ofta.
Öppetfilter vill han ha för han gillar det turbo ljudet typ(:

Lockwood
16 januari 2019 · 394 Inlägg

Vad ni än gör, betala ingen handpenning i syfte att säljaren skall ordna med "Raka rör, race-katalysator, sportfilter, och allt sådan plus att han skulle köra ner den till mig i Göteborg", det är som upplagt att ni blir blåsta på både pengarna o även bilen. Jag vet inte vad grejerna du nämner kan tänkas kosta men jag gissar att bara delarna går på ca 3000 kr, sedan skall det monteras oxå, monteras bra, o det är inte gratis det heller. Låter ni säljaren göra allt detta lär han ha ett enda mål: att få detta gjort billigast möjligt med billigast möjliga prylar, om ens det.

Mig veterligen är det inte det öppna filtret som ger "turboljudet" utan en öppen dump, men jag är ingen expert på området. Öppet filter brukar mest ge mer insugsljud, vilket man upplever som att bilen har mer effekt. Du kanske inte kan så mycket om bilar trots allt som du vill tro smile?

Som det sagts, åk o titta på bilen, den är kanske inte intressant när ni väl ser den live? Känner ni att ni kan vara utan 10000 kr och bil så kan ni chansa?

Senast redigerat av Lockwood (16 januari 2019)

Vicke15
16 januari 2019 · 41 Inlägg

Lockwood skrev:
Vad ni än gör, betala ingen handpenning i syfte att säljaren skall ordna med "Raka rör, race-katalysator, sportfilter, och allt sådan plus att han skulle köra ner den till mig i Göteborg", det är som upplagt att ni blir blåsta på både pengarna o även bilen. Jag vet inte vad grejerna du nämner kan tänkas kosta men jag gissar att bara delarna går på ca 3000 kr, sedan skall det monteras oxå, monteras bra, o det är inte gratis det heller. Låter ni säljaren göra allt detta lär han ha ett enda mål: att få detta gjort billigast möjligt med billigast möjliga prylar, om ens det.

Mig veterligen är det inte det öppna filtret som ger "turboljudet" utan en öppen dump, men jag är ingen expert på området. Öppet filter brukar mest ge mer insugsljud, vilket man upplever som att bilen har mer effekt. Du kanske inte kan så mycket om bilar trots allt som du vill tro smile?

Som det sagts, åk o titta på bilen, den är kanske inte intressant när ni väl ser den live? Känner ni att ni kan vara utan 10000 kr och bil så kan ni chansa?

Tja. Jo då jag kan en hel del om bilar, uppväxt med farsan som lärt mig mycket samt att jag går fordon transport programmet på gymnasiet, så jo jag kan en heldel men inte allt. och självklart menar jag insugsljud och inte turboljudet. Visst kan jag inte allt, är ändå 15 barre vafan, och har ingen kunskap om bilköp(:

Iaf tack för svar, när farsan hörde handpenning på 10k var det inte ens något att fundera på så vi la ner det direkt och jävligt schysst av dig som skrev tillbaka, alltid säkrare när flera delar sin åsikt.

Han killen som var säljare var 19 tror jag, och när vi snackade först var han tvär schysst o trevlig och så sa han då till mig att han ville ha 10k handpenning och jag sa då att jag skulle snacka med min brorsa och då var allt lugnt o allt. Då började han fråga massor om hur jag ska ha avgasröret om downpipen skulle vara lite grövre så det skulle låta mer etc. Så han var as trevlig då. Senare på kvällen skrev jag då att kan du fixa allt detta utan handpenning för du kan lika gärna blåsa oss på 10k, och så gick det nån timme och sedan skrev vi lite mer och plötsligt var han typ sur svarade typ arrogant. Jag frågade sedan varför måste du ha handpenning, han skyllde på att han blivit blåst innan och han var rädd att vi skulle blåsa han ahahha. Det var den dummaste bortförklaringen jag någonsin hört.

Men tror du att han tänkte blåsa oss? Du verkar ha erfarenhet(: Tror du han försökte blåsa oss på 10k eller?

Presidento Of World
17 januari 2019 · 3 324 Inlägg

Oavsett om han tänkt blåsa er eller var en ärlig typ så vet man inte det. 10k är mycket pengar, man skall aldrig betala det i förskott (oavsett summa iofs)

Det finns många S60 i landet leta en närmare er. Ofta brukar dom vara ungdomskörda med raka rör osv..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
amazinjoey
17 januari 2019 · 1 139 Inlägg

Köp en Clean S60 istället och köp in delarna ni vill ha, mer värt att de är gjrot ordentligt. Samt så kostar de max 1000kr att montera allt de på en verkstad

Filpi
17 januari 2019 · 57 Inlägg

Vänd på det. Som säljare, om någon bad mig fixa liknande saker, då hade jag inte velat göra det med mindre än att jag var 110% säker på att personerna köper grejerna eller att jag åtminstone får betalt för att göra grejerna de ber om.

Att därefter mer eller mindre bli anklagad för att försöka blåsa någon, visst, det är inget ovanligt i dagsläget, men här är han rätt serviceminded och säkert beredd att lägga ett större antal timmar på bilen för att få den såld i ett skick ni vill ha den i.

Åk och besök som sagt. Men dessa modifieringar ni vill ha genomförda känns som något som i detta fallet blir enklast om ni gör själva, om ni inte klarar av att lita på säljaren.

Jag och min bror, skåningar, flög till Luleå och köpte en bil.
Hade vi gjort det av en privatperson? Aldrig!
Distansaffärer bygger på förtroende. Kör han ner bilen till er vill han inte behöva köra tillbaka den osåld, han vet inte hur petiga ni är när bilen väl är där.
Ni vill inte köpa bilen osedd, ni vet inte hur noggrann han är i beskrivningen av den.

Senast redigerat av Filpi (17 januari 2019)

Vicke15
17 januari 2019 · 41 Inlägg

Presidento skrev:
Oavsett om han tänkt blåsa er eller var en ärlig typ så vet man inte det. 10k är mycket pengar, man skall aldrig betala det i förskott (oavsett summa iofs)

Det finns många S60 i landet leta en närmare er. Ofta brukar dom vara ungdomskörda med raka rör osv..

Tack för svar(:
Tror faktiskt säljaren var en riktig skojare. Det kommer inte upp så många stylade S60, visst det finns just nu på blocket ksk 3-4 stylade och alla dem har vi vart nära på o köpa men det fanns alltid en defekt på den);
Men det är ba o leta vidare(: Trodde det skulle vara fullt av stylade S60is men det är fullt av originala S60is):
Dom är ändå såpass populära

Low
17 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Inte så konstigt att köparen vill ha handpenning då ni kan lika väl ändra er när ni väl ska köpa bilen.

Vicke15
17 januari 2019 · 41 Inlägg

Low skrev:
Inte så konstigt att köparen vill ha handpenning då ni kan lika väl ändra er när ni väl ska köpa bilen.

Aa förstår han också, men 10k vafan. Killen kan ju ba sticka med pengarna o skit.
Iaf, jag sa till han att vi inte skulle dra oss eftersom vi sökt en S60 i en månads tid nu och den var jävligt fin.
Han säger att han fick beröm på bess och han skickade närbilder på allt och sa att den inte hade en enda repa elr buckla samt att den var problemfri.
Jo jag vet att man ska se bilen irl först.

Vicke15
17 januari 2019 · 41 Inlägg

Presidento skrev:
Oavsett om han tänkt blåsa er eller var en ärlig typ så vet man inte det. 10k är mycket pengar, man skall aldrig betala det i förskott (oavsett summa iofs)

Det finns många S60 i landet leta en närmare er. Ofta brukar dom vara ungdomskörda med raka rör osv..

Tro mig, har letat i en månad nu): ändå Kmr det alltid upp en jävla massa gubbkörda bilar):

Vicke15
17 januari 2019 · 41 Inlägg

Filpi skrev:
Vänd på det. Som säljare, om någon bad mig fixa liknande saker, då hade jag inte velat göra det med mindre än att jag var 110% säker på att personerna köper grejerna eller att jag åtminstone får betalt för att göra grejerna de ber om.

Att därefter mer eller mindre bli anklagad för att försöka blåsa någon, visst, det är inget ovanligt i dagsläget, men här är han rätt serviceminded och säkert beredd att lägga ett större antal timmar på bilen för att få den såld i ett skick ni vill ha den i.

Åk och besök som sagt. Men dessa modifieringar ni vill ha genomförda känns som något som i detta fallet blir enklast om ni gör själva, om ni inte klarar av att lita på säljaren.

Jag och min bror, skåningar, flög till Luleå och köpte en bil.
Hade vi gjort det av en privatperson? Aldrig!
Distansaffärer bygger på förtroende. Kör han ner bilen till er vill han inte behöva köra tillbaka den osåld, han vet inte hur petiga ni är när bilen väl är där.
Ni vill inte köpa bilen osedd, ni vet inte hur noggrann han är i beskrivningen av den.

Både han och jag kunde inte lita på varandra så vi la ner affären.

Vicke15
17 januari 2019 · 41 Inlägg

amazinjoey skrev:
Köp en Clean S60 istället och köp in delarna ni vill ha, mer värt att de är gjrot ordentligt. Samt så kostar de max 1000kr att montera allt de på en verkstad

Vi säger att jag köper, coilovers,bredare fälgar,facelift lyktor,spoiler,raka rör,sportfilter,solfilm.
Vad tror du allt går på då? Asså alla delarna inklusive montering?

Low
17 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Vicke15 skrev:

amazinjoey skrev:
Köp en Clean S60 istället och köp in delarna ni vill ha, mer värt att de är gjrot ordentligt. Samt så kostar de max 1000kr att montera allt de på en verkstad

Vi säger att jag köper, coilovers,bredare fälgar,facelift lyktor,spoiler,raka rör,sportfilter,solfilm.
Vad tror du allt går på då? Asså alla delarna inklusive montering?

20-50k beror på vad för fälgar mm..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang