Byta kolvar utan att borra?

Boudagouda
13 januari 2019 · 14 Inlägg

Jag har hört att det finns många som strokar m50b25 motorer, dom tar kolvar och vev ifrån en annan motor som är på 2.8 liter(m52b28) UTAN att borra cylinderloppen, endast hona.

Borde detta inte bli lite tattigt då motorerna förmodligen gått olika mil, därmed olika mycket slitage på lopp och kolv.. Även om kolvringar är bytta så är cylinderloppen och kolvarna olika slitage på.

Sen laddar dem på och kör 500+ HP.

Vad har ni för åsikter kring detta?

Mvh

mats757
13 januari 2019 · 913 Inlägg

Nyborrat är överlägset bäst... OM, det är ordentligt gjort. Framförallt honingen efteråt.
Sedan är frågan, hur mycket tjänar man på det? 2 hk eller 20hk?  ... och till vilket pris?
500hk låter väldigt seriöst, En borrning med kolvar som gör sitt jobb, 10-15000kr. ?? Eller?
Det finns nog inget enkelt rakt svar på frågan.

Börja med att mäta blocket, att bara kolla och känna med nageln räcker inte!

Mats

Cassius Hobbymekaniker
17 januari 2019 · 470 Inlägg

Låt säga att den ena gått 30k mil och den andra är flång ny.

Då har du t ex kolvar eller lopp som är slitna, samt kolvar eller lopp som är i nyskick dvs inget slitage. Att sätta ihop dom delarna kommer resultera i en motor som är friskare än den som gått 30k mil smile

Det enda som ligger an mot loppen i en motor är kolvringarna, dom är av mjukare material normalt sett än loppen så loppen nöts mindre än ringarna. Ser bara loppen bra ut, inga djupa revor etc så är de bara att hona å i med nya ringar. Det GÅR t.o.m fula sig och behålla kolvringarna så man får samma ringar till samma lopp.

Behöver på inget sätt betyda att motorn är sämre.

500 häst på en BMW sexa sen kan vara seriöst och rätt oseriöst. Så länge man har ett vettigt sprut och laddtrycksstyrning är de inga konstigheter att häkta på valfri turbo stor nog för effekten, större spridare, en IC, ett vettigt sprut som sagt och mappa om. Dom håller relativt länge med den effekten ändå smile

Med dagens motorstyrningar kan man rampa på laddet så att den värsta effektpuckeln dämpas varpå man får motorerna att hålla längre. Eller vad sägs om en Cheva 350 från en pickis (sämsta tänkbra utgångsobjekt för överladdning) á tidigt 80 tal som gav 900+hk och gick två säsonger utan att dö för att sen plockas isär för att undersöka varför den bara gick å gick?
Eller en Miata 1.8 som med lite nytt i toppen lämnade 360hk och varvade 8000+rpm med std botten? Sen är de BMW sexor, BMW åttor (som ofta lämnar 700+hk) m.fl. m.fl. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Boudagouda
17 januari 2019 · 14 Inlägg

Okej👍. Får tacka för svar. Men har följdfråga, hur länge håller en sådan motor med 400-500hk om man kör drifting? Inte en lätt fråga att svara på, finns väl många om och men.. Låt oss säga att jag renoverar en m50b25 och strokar till 2.8l. Därmed ny lager, packning, arp, kolvringar etc.. Behöver man kolla över motorn och byta lager & kolvringar efter 150 brända sulor? Eller är det bara att serva ordentligt och fortsätta tills skiten går sönder?

Med vems sprut och ordentlig mappning i bänk..

Mvh

Cassius Hobbymekaniker
18 januari 2019 · 470 Inlägg

De allra flesta som trimmar lite seriösare och kanske tävlar i t ex drifting eller dragracing jag pratat med brukar plocka isär motorn för genomgång Varje vinter. Ser alla delar friska ut så får dom hänga med en säsong till.

Grunden inom All motorsport är driftsäkerhet. För att uppnå det Måste man veta att sakerna är schyssta, pratar vi högre nivåer av banracing är de nog inte ovanligt att precis allt kollas mellan varje race. Hjullager, spel mellan diffdrev, växeldrev, synkringar i de fall de används, motorn så klart, bromsar, bromsslang och rör, bränsle slang och rör, bränslepumpar etc etc etc. Extremt tidsödande, men minsta sak som strular så är loppet borta.

Hur länge en sån motor håller sen.. Det skulle jag säga är 90% mappning, 10% körsätt. Är den mappad perfekt för det den ska användas för i förhållande till de material den är byggd av så får man vålda rejält för att lyckas knäcka motorn.
Ju "sämre" mappningen är, desto viktigare blir det att hålla körningen inom ramen för vad motorn tål. Dvs ha en viss marginal till gränserna. En del kanske varvar en sån här motor till 7500rpm när dom kör dragrace och de håller hur fint som helst race efter race, men samma motor kanske blåser halvvägs in i första körningen i drifting. Då kan man kanske sänka varvstoppet 500-1000 varv för att inte ligga på gränsen varpå motorn håller. En bra mappning tar in de parametrarna, en sämre gör de kanske inte och då är de upp till föraren att begränsa sitt körsätt istället.

Sen kan vilken motor som helst smälla ihop för att något annat går sönder, en tändspole eller en spridare eller va de nu kan vara. Men de är ju en annan sak smile

Senast redigerat av Cassius (18 januari 2019)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang