Hur är det att jobba som bilförsäljare?

Premium96
17 januari 2019 · 44 Inlägg

Hej!

Jag är intresserad av att börja jobba som bilförsäljare. Verkar vara ett spännande yrke. Är det någon som jobbar/jobbat som bilförsäljare som hade velat dela med er av era erfarenheter?

Vad har ni i lön?
Hur stor firma jobbar/jobbade ni på?

Vad jag läst så menar en del att hurvida man har ett bilintresse är orelevant, då det absolut viktigaste är att man kan sälja. När jag själv köpt bil har det oftast varit jag som stått och berättat för försäljaren om bilen jag velat köpa. Någon försäljare visste inte om att bilen hade turbo och hur en turbo fungerade osv. Vilket ger ett väldigt oseriöst intryck, men man kanske inte behöver ha så stora kunskaper om bilar? Några funderingar?

Som sagt, hade mest varit intressant att få höra om era erfarenheter och om ni anser det vara ett givande arbete.

torsen
17 januari 2019 · 7 198 Inlägg

Provade för många år sedan på att jobba som bilförsäljare hos mindre begbilsfirma.
Jobbade då på enbart provision.
Ibland gick det bra - ibland inte.
Vissa kunder vill bara prata finansiering.
Andra är tekniskt intresserade.
Tredje vill kolla hur barnvagnen och bilbarnstolen får plats.
Fjärde frågar endast om bränsleförbrukning.
Minst sagt omväxlande arbete vars utdelning beror på hur man engagerar sig.
Gäller ofta att inte hetsa upp sig på vissa kunder.

Utmarks-Loke
18 januari 2019 · 5 809 Inlägg

Som vid alla säljjobb måste man ha enormt tålamod med folk eftersom de flesta kunder är idioter

Slim
18 januari 2019 · 340 Inlägg

Var beredd på jobbiga kunder. Blir lätt som på ICA ”den här påsen kostar inte 3kr att tillverka” mm... Kunden vill ha allt, men vill ofta inte betala. Vissa klagar på att det är för dyrt osv.

Men vissa är klippt och skurna för yrket. En bekant(båtsäljare) sa en gång att den bästa känslan är när kunden kommer in och vill ha en båt, men han lyckas få de att istället köpa en annan som de har för många av...

Plus är nog dels tävlingsmomentet om man gillar sälj och provision och sedan att man får vara kring och hålla på med bilar ur ett mer glamoröst perspektiv än att skruva...

Senast redigerat av Slim (18 januari 2019)

r2d2artur
30 januari 2019 · 283 Inlägg

Jobbat ganska länge i yrket nu och måste säga att det är roligt nästan jämt.
Begagnat är I mitt tycke mycket roligare än nytt, har jobbat med bägge. Men att skapa 100 offerter till 10 företag som kanske I slutändan köper 2 bilar tröttnar man på ganska snabbt.

Som någon tidigare skrev så har alla lite olika behov, så det är väldigt bra att lyssna av köparen och deras behov.
Det är ingen vinnande concept att få kunden köpa något annat än det de vill ha, en missnöjd kund kommer inte tillbaka.
Ärlighet varar längst, även om vissa säljare inte har fattat detta ännu.
Dessas firmor/säljare brukar däremot inte verka så länge så det brukar alltid hjälpa att kolla firman innan man åker dit.
Men är man duktig lyssnare och har en trevlig tillvägagångsätt så kommer man att klara sig gallant.
Lönen är för det mesta baserad på provition.

Lycka till

fish Allfixare
30 januari 2019 · 1 475 Inlägg

Vad ligger gfundlönen innan provitionen på i regel? Och vad får man "extra" per såld bil? Skiljer det sig mellan att sälja en ny bil eller beg på den biten?

SportPilot Ubåtsingenjör
31 januari 2019 · 7 217 Inlägg

Har inte jobbat som bilsäljare, men sålde rätt mycket båtar i en tidigare tjänst jag haft
En sak jag fick lära mig är att man behöver ordentligt med tålamod och behandla alla kunder enormt väl, oftast är det kunden man inte tror kommer handla som köper den dyraste båten. Annars var det rätt trevligt att få följa med ut och visa upp båtar på en fin vårdag.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
r2d2artur
3 februari 2019 · 283 Inlägg

fish skrev:
Vad ligger gfundlönen innan provitionen på i regel? Och vad får man "extra" per såld bil? Skiljer det sig mellan att sälja en ny bil eller beg på den biten?

Går inte att svara på eftersom det är en enorm skillnad mellan olika företag. Vissa har en högre grund och väldigt lite i provision och i bland tvärt om. Nu har jag jobbat för det mesta i märkesberoende handlare, och där är det mycket beroende på hur stort märket är.

357wigilant
3 februari 2019 · 11 Inlägg

Om du har välsmort munläder och kan prata för dig kanske detta jobb är som klippt och skuret för just dig?
Men å andra sidan bilförsäljare brukar oftast vara dom värsta skojarna som lovar saker och ting innan kunden skrivit på kontraktet och sedan när allt är påskrivet visar sig säljarens löften bara vara luft värda.
Många bilföretag har dåligt rykte.

Hur många bilföretag kan leva på sitt hederliga rykte?

r2d2artur
5 februari 2019 · 283 Inlägg

357wigilant skrev:
Om du har välsmort munläder och kan prata för dig kanske detta jobb är som klippt och skuret för just dig?
Men å andra sidan bilförsäljare brukar oftast vara dom värsta skojarna som lovar saker och ting innan kunden skrivit på kontraktet och sedan när allt är påskrivet visar sig säljarens löften bara vara luft värda.
Många bilföretag har dåligt rykte.

Hur många bilföretag kan leva på sitt hederliga rykte?

Finns väldigt många handlare som är ärliga och dessvärre många som är skojare.
Kunden har en stor skyldighet att kontrolera att den bil denne köper överenstämmer med vad som utlovats.
Om säljaren lovar något, så ska det stå i kontraktet.
Brukar alltid rekommendera att vända sig till märkesberoende handlare, de brukar kontrolleras hårdare av huvudimportören.

Ett ämne man kan skriva mycket om

Senast redigerat av r2d2artur (5 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang