Kia Ceed CRDI(Diesel) 1.6 2010, problem vid start sen felfri#1

barre12
14 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej,

Jag läste igenom liknande trådar men tyckte inte att mitt problem var exakt som deras så jag startar en ny tråd och hoppas på att kunna få problemet löst.

Min bil startar direkt efter första vridning men cirka 30 sekunder efter jag startat den så dör den. Jag brukar sitta i bilen och vänta tills den blir lite varmare innan jag kör. Sen efter den dör så försöker jag starta den igenom men det funkar inte. Jag kan vrida nyckeln ett tiotal gången men den startar inte , den försöker men det vill inte. Ungefär 6-7 minuter efter jag försökt vrida nyckeln och få den att starta så startar den. Efter den startar så rullar bilen felfri och skulle jag parkera den och försöka starta den igen så startar den direkt.

Ett par gånger efter första starten så lägger jag i backen och backar ut ur parkeringen, medan jag håller på att lägga i ettans växel så dör det och tar som sagt 6-7 min att starta den igen. Och ibland varvar den inte mer än 3000r/min men stänger jag av bilen efter jag kört ett tag och startar den igen så kan man varva max.

Jag har inga som helst lysande symboler och igår var jag hos en mekaniker som inte kunde hitta några felkoder alls.

Så vad kan problemet bero på?

Muckluck
14 januari 2019 · 248 Inlägg

Jag hade börjat med att byta bränslefiltret, om det inte nyligen är bytt!

zzr94092
14 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Luft i systemet.?

barre12
18 januari 2019 · 2 Inlägg

Muckluck skrev:
Jag hade börjat med att byta bränslefiltret, om det inte nyligen är bytt!

Jag bytte det sist för 2 år sen, och märkte nu att ju kallare det är desto mer trögstartad är den.

Snurriis
18 januari 2019 · 761 Inlägg

Batteriet?

Malek99
11 oktober 2020 · 1 Inlägg

Det händer samma sak för mig med bilen kia ceed 2008 SW. Jag kunde inte hitta felet. Mekaniker tror att det är med kamaxel o göra.
Fick du ordna med det eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang