Hur få bort fet hinna på insidan vindruta ?

mb_pucken
18 januari 2019 · 5 082 Inlägg

d.fagersten skrev:
Har också problem med en irriterande hinna på rutan eller rättare sagt även sidorutor på min V70 2005 . Som lätt imma fast inte fuktigt och syns mest vid solig väderlek eller vid möte när det är mörkt.
Värmepaketet är nytt och inga läckage.
AC fungerar, bilen är ren och torr invändigt i övrigt.
Funderar på om det har med kupefiltret att göra. Filtret är nytt, ett kolfilter från Vparts. Kanske filtret som avger? Funderar på att byta till ett vanligt filter utan kol. Någon som funderat i samma banor? Kanske är ett "billigt" filter och man får det man betalar för..

Tacksam för tips

Låter som rutan blivit flottig typ. Stöter på problemet ibland på jobbet och det brukar lösas med en rejäl putsning av rutorna.
Brukar använda en bra fönsterputs.
Spraya på och låt verka några minuter och torka med en ren microfiberduk. Byt del av duken ofta eller byt duk.
Sedan putsa en gång till fast torka med luddfritt papper. Byt papper ofta och ta en liten del av rutan i taget.

En bra fönsterputs förebygger även att skit fastnar på rutan.

Tips för att hålla rutan ren efter rengöring är att inte ta på den, inte röka i bilen, och inte använda flottiga medel på tex instrumentpanelen. Sen en torrboll eller kattsand i bilen under vintern gör underverk :-)

Edit: tips 2. Putsa ofta. Putsar med ca 2v mellanrum i mina bilar.

Senast redigerat av mb_pucken (18 januari 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
18 januari 2019 · 7 189 Inlägg

Har läst igenom tråden men inte funnit att någon rekommenderat den enklaste metoden att kolla om värmepaketet läcker = dra en finger över rutan och smaka på fingret.
Smakar det sött är det med stor sannolikhet värmepaketet som läcker.

d.fagersten
20 januari 2019 · 150 Inlägg

Min ruta är putsad flera gånger om, blir bra men hinnan återkommer. Tycker inte det smakar glykol. Värmepaketet är nytt och tätt kollade idag.
Torrboll borde jag inte behöva. Kör motor och kupévärmare varje morgon, sen har jag ca 45 minuters körning till jobbet. Åker nästan alltid ensam, röker inte och bilen är både kliniskt ren och torr invändigt. Stod över julen i garaget på recond mm i ca 3 veckor i 22 graders värme och ej fuktigt men hinnan kommer tillbaks som alltid.

Ingen mer som funderat över kolfiltret?

Kör lite av varje ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang