Värme i audi 100, tempreglering

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Hej
Har en audi 100 tq -90 (typ 44) som i många år vid några tillfällen misslyckats med att dra på värmen med klimatanläggningen. Trodde att det skulle funka danhär vintern, men faan igår satt jag o åkte tre mil helt utan värme och det hade varit 25 minus här i trakten. Misstänker, eller har fått förklarat för mej, att det är en ställmotor som kärvar o behöver fixas. Igår kväll så funkade det iget, tex.
Frågan är, hittar jag den under plastlocket i motorrummet, eller sitter ställmotorn inne i kupén, på torpeden inne i bilen?
Vart ska jag riva för att hitta rätt?
/Lars

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Har kollat på lite skisser och tror att det är under locket i motorrummet, under ett täcklock på själva värmeanläggningen. Jag satsar på det,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2019 · 17 345 Inlägg

Vi får se när Jaka54 vaknar. Detta är hans grej som kört Audi 100 sedan medeltiden big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Ja, jag väntar på att Jaka ska vakna. Det är han som en gång i tiden, på NA, tipsat mej om att reglermotorn ska sitta under plasttäcket vid vindrutan

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Har plockat bort servomotorn nu, tagit isär och smort upp. Såg inget direkt som kunda vara fel, inte fullt av ihopkärvat fett. När jag kopplar in den och växlar mellan varmt och kallt så går den bara lite sporadiskt framn o tillbaka, ibland inte alls.
Ska jag testa med en annan styrenhet?

Var ut i uthuset och hittade på hyllan en värmeenhet med servomotorn kvar, funka perfekt direkt. Bra att ha haft samma biltyp i 15 år o sparat på delar. fförhoppningsvis slipper jag halvt frysa ihjäl igen i den bilen

Senast redigerat av lekman (19 januari 2019)

jaka54
19 januari 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Brorsan hade samma fel som du lekman på sin Audi Turbo-91:a. Fick tag på information med bilder på Nordic Audi där det visades hur man kunde åtgärda felet. Skribenten tog isär elmotorn som styr spjället, gjorde rent kollektorn  och allt funkade ba igen.
Jag gjorde samma sak på brorsans bil men armen som styrde spjälluckan gick vääälllldddigggtt långsamt. Prövade med en annan enhet vi hade liggande (bra med sparade grejer ibland) och då funkade allt perfekt.

När man sedan ska få spjället att harmonisera med den datorstyrda AC-enheten för att få rätt temperatur måste värdena  i AC enheten på instrumentbrädan ställas in och det görs med potentiometern i spjällenheten (nås via det lilla hålet bakom klisterlappen på det svarta plastlocket ).
I Bentley-boken del 2,  sidan D8-10-2, står hur man ställer in AC-enheten via spjällmotorns potentiometer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c40dff0b0ce2a2ddd32158885a0ea4a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c83b28dd67cd8f356d1b255ef7587867.jpg

Senast redigerat av jaka54 (19 januari 2019)

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Ok, det kan alltså bli lite justering att göra. Hoppas jag slipper justera för att det ska funka överhuvudtaget. Hittat en lite illavarslande lapp på spjällmotorn: Achtung! Nur im angebauten Zustand mit Steuergeraut betrieben!. tror att man menar att det inte bara är att kopplaihop med styrenheten, utan att man ska ha koll på läget hos motorn, innan. angebauten?

lekman
3 mars 2019 · 148 Inlägg

Tror att problemen har med sliten, eller oxiderad potentiometer. Om poten funkar som volymkontrollen på en gammal stereo, så är det ju inte så otroligt att det blir åt fanders med det hela. Nästa gång jag blir tvungen att ge mej på servomotorn så ska jag ge på poten med oxidrengöring s¨å det räcker o blir över

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang