Golf 2 16v GTI konstig kallstart

totte1015
18 januari 2019 · 461 Inlägg

Så efter ett tag med för en gångs skull lösningar till Golf2an, så har jag funnit ett nytt problem med den.

Nämligen när jag ska starta motorn kall, har jag två olika temperaturer:

Ena är i kåkens flerbilsgarage, där är det alltid cirka 10 plusgrader, när jag drar igång startmotorn tar det cirka 3-4 sekunder för den att puttra igång, riktigt svårstartad känner jag.

Sedan den andra situationen från jobbet har den stått ute hela dagen (ofta minusgrader nuförtiden) och då så drämmer motorn igång PÅ EN GÅNG verkligen, blir lite förvånad varje gång, man tänker ju att kallt väder gör ofta bilar mer svårstartade men för min är det precis tvärtom.

Så här har jag försökt testa:
I garaget:
Sätta på tändningen, låta förpumpen surra till (väntar ca 5 sekunder) sedan startläge= svårstartad
Tändningen, utan att vänta något, startläge= Lika svårstartad
Tändningen, vänta något, dutta på gas/trycka ner= har ibland positiv effekt

Utomhus:
Tändningen, väntar 5 sekunder, duttar på gasen= startar DIREKT
Utan att dutta på gasen= Funkar oftast lika bra, ibland lite längre innan start


Så jag är lite fundersam vad det kan tänkas vara då?
Tändkablar och tändstift är nyligen bytta!

Varmkörningsventil och alla dom små detaljerna, har dom med detta att göra tro?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Man kan alltid börja med att kolla alla anslutningar som har med starten/strömmen  att göra..
Typ batteri-, generator- ,startmotor-anslutningar.
Är kärran +10 år gammal så har det bildats lite oxid som  behöver lite handpåläggning. .
När man ändå är igång så kan man lufta reläer och säkringar också för att se om det ev gör någon nytta..smile

Senast redigerat av bagatellen (18 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
19 januari 2019 · 461 Inlägg

bagatellen skrev:
Man kan alltid börja med att kolla alla anslutningar som har med starten/strömmen  att göra..
Typ batteri-, generator- ,startmotor-anslutningar.
Är kärran +10 år gammal så har det bildats lite oxid som  behöver lite handpåläggning. .
När man ändå är igång så kan man lufta reläer och säkringar också för att se om det ev gör någon nytta..smile

Jag ser verkligen inte sambandet?

Oxiderade kontakter ändras ju inte baserat på temperatur så det har nog inget med detta att göra.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Nähä,  då kan du bortse från inlägget om det var irrelevant. .sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Är det inte bara ett resultat av en lite dåligt anpassad kompensation för motorns temp vid starttillfället. Har ett antal audi 100 89 - 90 årsmodeller, alltså bilar med de gamla K-jetsystemen, av olika varianter. Tycker det verkar helt normalt. Mina gamla K-jetare startar absolut bäst om det är riktigt kallt och oxå om de har stått nån dag o fått vila upp sej. Misstänker att den bygger upp bränsletryck bara av temperaturväxlingarna, av den står still, omgivningens temp-växlingar alltså
/

totte1015
19 januari 2019 · 461 Inlägg

lekman skrev:
Är det inte bara ett resultat av en lite dåligt anpassad kompensation för motorns temp vid starttillfället. Har ett antal audi 100 89 - 90 årsmodeller, alltså bilar med de gamla K-jetsystemen, av olika varianter. Tycker det verkar helt normalt. Mina gamla K-jetare startar absolut bäst om det är riktigt kallt och oxå om de har stått nån dag o fått vila upp sej. Misstänker att den bygger upp bränsletryck bara av temperaturväxlingarna, av den står still, omgivningens temp-växlingar alltså
/

Låter lite galet, men ändå logiskt, och jag har googlat runt om K-jet och det är ju onekligen ett system av speciellt slag, med konstiga problem och så.

Men då är det alltså inget att oroa sig för antar jag.

Men förmodar att det är så att den pumpar in för mycket bränsle när den startar dåligt för den "bubblar" igång lite, och sedan mitt på vanlig väg händer det ytterst sällan att den baktänder

Men detta är inget som är lätt att justera på K jet?

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Baktänder när du kör? Det låte väl inget vidare, ifall den  gör det. ÄR det när du trycker pellen i botten? Mitt största problem med K-jet är att det blir ett bränsletrycksfall när den är avstängd. Symptomen är värst när den har stått halvkort tid, några timmar, bara. Bluddrar vid start på grund att det fattas bränsle från nån spridare i nån sekund

lekman
19 januari 2019 · 148 Inlägg

Om läckaget från spridarna är riktigt stort, så kan den vara sur på nån cylinder vid start, efter ca en timme från att man stängde av. när den sen stått avstängd i många dagar, så är alla symptom som borta och den startar omedelbart på alla cylindrar

totte1015
19 januari 2019 · 461 Inlägg

lekman skrev:
Baktänder när du kör? Det låte väl inget vidare, ifall den  gör det. ÄR det när du trycker pellen i botten? Mitt största problem med K-jet är att det blir ett bränsletrycksfall när den är avstängd. Symptomen är värst när den har stått halvkort tid, några timmar, bara. Bluddrar vid start på grund att det fattas bränsle från nån spridare i nån sekund

Den har även ryckt till vid färd ett fåtal gånger, men det har endast hänt vid normal gas, alltså ingen acceleration utan bara vid konstant gas, så jag vetetusan

Hur undersöker man tryckfall och sådant då? Även läckage från spridare?
Om verkstad fixar, vad landar sådant på?

totte1015
27 januari 2019 · 461 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=n1M_B0MjOFA

Kan detta med "injector seal" ha något med saken att göra?

lekman
4 februari 2019 · 148 Inlägg

Injector seal har med luftläckage att göra, att det går in luft bredvid spridarna med ojämn gång som resultat. Det kan man detektera med startgas, om den reagerar på det.
Det jag tänkte på och som jag ofta haft på mina audi är att spridarna börjar kärva, ofta på grund av att det kommit skräp in i dom, som ger taskiga sprutbilder och ger att de droppar när det står avstängt. Droppandet leder till att systemet tappar tryck och det blir svårare att starta, speciellt när motorn är lite halvvarm. Har du det problemet så hjälper en effektiv spridartillsats, typ RedLine SI1. Att köra med blyersättningsmedel i soppan är ett billigare alternativ
/

lekman
8 februari 2019 · 148 Inlägg

Om det funkar bra i GTIn att lyfta ur spridarna med dom fortfarande kopplade till slangar o rör, så kan du testa sprutbilder genom att köra pumpen och lyfta mängdskivan o titta på hur det sprider, ut i luften. Pinkar det snett i strålar så finns mycket att vinna på att fixa bättre spridare, mycket vridmoment att hämta där.
Finns nog en o annan som invänder och tycker att brandrisken är stor, så man kan ju tänka lite på var man är, vilken temperatur man har i rummet, vinte o kallt är störst risk

Mrsaab99turbo
8 februari 2019 · 103 Inlägg

Kolla så att tempgivarna till insprutet fungerar likaså att bränsletrycket hålls kvar även när bilen har stått ett tag. Sitter en brönsletrycksackumulator under bilen (vid bränslepumpen/filtret som kan strula.

Bra tips med att kolla spridarna . Jag brukar sätta dem i en genomskinlig pet-flaska så minskar brandrisken.
Finns även en kallstartsventil att kontrollera
Så att den inte är öppen IM motorn är ljummen/varm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang