Friktionsdäck. Hur bra är dom?

mekkarn
17 januari 2019 · 225 Inlägg

Jag har året runt däck. Friktionsdäck. Har haft det nu i två. Bor i Stockholm.
Nu ska vi åka upp till Umeå om ngn vecka och jag är orolig om jag är dum som kör på e4 an med dom på vintern i Norrland?
Om det är mycket farliga att ha sådana däck? Har alltid hört att dom skottar och sköter e4an bra så risk för folkligt dåligt väglag är mindre
Eller det kanske inte spelar så stor roll var i Sverige man bor.

Jag vet att det är många i Stockholm som bara har året runt däck.
Har en Peugeot Expert 2013

CC72
17 januari 2019 · 1 661 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag har året runt däck. Friktionsdäck. Har haft det nu i två. Bor i Stockholm.
Nu ska vi åka upp till Umeå om ngn vecka och jag är orolig om jag är dum som kör på e4 an med dom på vintern i Norrland?
Om det är mycket farliga att ha sådana däck? Har alltid hört att dom skottar och sköter e4an bra så risk för folkligt dåligt väglag är mindre
Eller det kanske inte spelar så stor roll var i Sverige man bor.

Jag vet att det är många i Stockholm som bara har året runt däck.
Har en Peugeot Expert 2013

Inga problem!

panda666
17 januari 2019 · 4 228 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag har året runt däck. Friktionsdäck. Har haft det nu i två. Bor i Stockholm.
Nu ska vi åka upp till Umeå om ngn vecka och jag är orolig om jag är dum som kör på e4 an med dom på vintern i Norrland?
Om det är mycket farliga att ha sådana däck? Har alltid hört att dom skottar och sköter e4an bra så risk för folkligt dåligt väglag är mindre
Eller det kanske inte spelar så stor roll var i Sverige man bor.

Jag vet att det är många i Stockholm som bara har året runt däck.
Har en Peugeot Expert 2013

antar att du menar odubbade vinterdäck? finns antingen odubbade/dubbade. resten är sommardäck som inte har bra grepp/godkänd för svenskt vinterväglad. Om dina däck har en snöflinga på så är dom godkända för svenskt vinter. Har dom inte det och står bara m+s som är mud and sand då äre inge vidare alls för vinter. Du kommer ha fett me problem i norrland. så vad har du?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2019 · 13 673 Inlägg

svårt att säga.. personligen skulle jag inte åka en meter med 2år gammal friktionsdäck som är körda året runt.  skulle inte ens välja nya dubbfria före ett dubbat däck.

skillnaden är enorm när däcken verkligen behövs..  men är förutsättningarna rätt så kan du åka på bankslitna sommardäck..  förövrigt ska man inte köra med dubba fria däck året runt..  försämrade egenskaper både på torr varm asfalt och blöt asfalt. mot ett däck som är gjort för sommarvägar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mekkarn
17 januari 2019 · 225 Inlägg

Jag har bott i Norrland och kört bilen till Umeå flera gånger med dessa däck.
Blev bara lite orolig nu.

Men som sagt har inte haft problem med dom

Mack855
17 januari 2019 · 1 354 Inlägg

Väglaget här i Luleå är halt nu absolut. Åker själv odubbat och man får anpassa hastighet och körstil efter väglag så går det hyfsat. Vad är du mest orolig för?

Meaganeowner
17 januari 2019 · 2 250 Inlägg

För första gången kör jag dubbfritt. Sitter på bilen jag nyss köpte.

Gamla bilen har dubbade vinterdäck.

Kört ca 100 mil.

Drar bra i snö och på is! där det varit trafik.
På färsk blankis är det halkigt. Men då anpassar jag hastigheten.

Oroar mig för underkylt regn! Med dubb, så river det i vart fall i isen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2019 · 13 673 Inlägg

Meaganeowner skrev:
För första gången kör jag dubbfritt. Sitter på bilen jag nyss köpte.

Gamla bilen har dubbade vinterdäck.

Kört ca 100 mil.

Drar bra i snö och på is! där det varit trafik.
På färsk blankis är det halkigt. Men då anpassar jag hastigheten.

Oroar mig för underkylt regn! Med dubb, så river det i vart fall i isen.

har i örebro så regnade det 4timmar igår..  först kom det 1.5dm snö och var -10 sen blev det + i 4timmar med skapligt mycket regn och nu är det -10 igen...  det är HALT!  skulle inte ens köra bil utan dubbdäck här just nu.    pendalar nästan 10mil om dagen och aldrig att jag riskerar något med att inte ha dom säkraste däcken.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Weaksauce
17 januari 2019 · 158 Inlägg

panda666 skrev:
Om dina däck har en snöflinga på så är dom godkända för svenskt vinter.

Det stämmer inte i nuläget, dock kommer det förmodligen räcka med m+s och alptopp/snöflinga från och med första april i år.

I dagsläget ska vinterdäck vara märkta med m+s och vara godkända för nordiska vinterförhållanden. Det är STRO, en branschorganisation, som varje år publicerar en lista på vilka däck som är godkända för nordiska förhållanden.

Det innebär att man måste sitta och kolla i listor för att se om just ditt däck är ett vinterdäck, oavsett märkning. Sjukt smidigt.

För mer information se konsekvensutredningen angående att, bland annat, ändra definitionen av vad som anses som ett vinterdäck.

https://www.transportstyrelsen.se/globa … 009-19.pdf

Senast redigerat av ViktorHolm (17 januari 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
torsen
17 januari 2019 · 7 198 Inlägg

Dessutom beror det på när däcket är tillverkat.
"Mitt"däck, som jag började använda redan år 2000, Cooper Discoverer A/T 215/80-15", har jag haft på fem bilar(olika däck och dimension), var till att börja med godkänt för åretruntbruk.
Sedan ett par år tillbaka har STRO klassat om dom till sommardäck.
Till syvende och sist gäller det att anpassa hastigheten efter väglaget.
§ 39 vägtrafikförordning tror jag det heter.

mekkarn
19 januari 2019 · 225 Inlägg

Jag tänker endast på min säkerhet. Jag kommer inte ge mig ut på skogsvägar i Norrland där jag absolut skulle ha dubbdäck.
Jag vill inte sladda av vägen eller köra in i bilen framför. Men jag tänker att kör jag på e4an, håller en passande hastighet och avstånd till bilen framför så borde jag vara relativt trygg.
Har förövrigt haft dubbdäck vid flera tillfällen och tycker att när det är riktigt halt så spelar det ingen roll vad man har, men visst får man bättre grepp med dubb.

Vet inte hur gamla däcken är. har försökt kolla det ngn gång men listade inte ut hur.

mekkarn
19 januari 2019 · 225 Inlägg

Mack855 skrev:
Väglaget här i Luleå är halt nu absolut. Åker själv odubbat och man får anpassa hastighet och körstil efter väglag så går det hyfsat. Vad är du mest orolig för?

Jag vill inte råka ut för ngn allvarlig olycka. Om bilen skulle åka på en lackskada eller ngt dylikt bryr mig inte alls

zleepy Trucker
19 januari 2019 · 1 391 Inlägg

mekkarn skrev:
Vet inte hur gamla däcken är. har försökt kolla det ngn gång men listade inte ut hur.

Däck har en fyrsiffrig märkning som talar om när det är tillverkat
De två första siffrorna anger vecka och de två sista siffrorna år,
exempelvis betyder 4016 att däcket är tillverkat vecka 40 år 2016.

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cassius Hobbymekaniker
25 januari 2019 · 470 Inlägg

E4an brukar saltas rätt hårt. Kör med huvet så är de lugnt!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Jag kör alltid dubbfritt av många anledningar. Är det bra däck så är det inga problem.
Körde lånad bil igår, Audi A4 quattro. På den satt spretans dubbade Goodyear. Det var halare på våra småvägar med den än med min sambos V40 med dubbfria Conti på som jag körde några minuter senare på samma plats. Visst, det är roligt med dubbade däck då du kan åka på ställ hur enkelt som helst var som helst. Så värst mycket mer grepp? Det vete fan...
Jag pendlar 26 mil/dag uteslutande landsväg. de första/sista 6 milen är fin vit vinterväg som är rätt väl polerad. Det är halt om jag provocerar bilen, inte annars. Men som sagts tidigare, kör man med skallen o tänker efter klarar man sig rätt långt på det.

Och självklart vill jag inte basha alla som kör dubbat, man ska köra det man känner sig trygg med! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rcy
25 januari 2019 · 1 705 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag tänker endast på min säkerhet. Jag kommer inte ge mig ut på skogsvägar i Norrland där jag absolut skulle ha dubbdäck.

Jag skulle påstå att det är på skogsvägar i Norrland du inte behöver dubbdäck.
En riktig skogsväg är oftast vad vi i Norrland kallar en riktig vinterväg, alltså att vägbanan består av snö. Den saltas inte och det är sällan plusgrader så andelen ren is är försumbar. Här funkar dubbfria däck alldeles utmärkt.
På motorväg, exempelvis E4, är det däremot väldigt ofta ishalka och rena vägbanor. Den saltas hårt och den tunga trafiken gör att vägbanan består av ren blankis. Här är det en väsentlig skillnad på dubb och dubbfria däck, med stor fördel för dubbdäcken.

Slim
25 januari 2019 · 340 Inlägg

Dubbfritt är sämre på is. Det är inte en åsikt, utan säger sig självt. I Stockholm där vädret slår om +- massa gånger är det tydligt vad som behövs.

Dock hjälper det till om många med dubb kört innan och ruggat upp ytan.

Jag har tyvärr dubbfritt på mina bilar i nuläget pga tidigare ägare och är för snål för att köpa nytt...

-jimmy
25 januari 2019 · 377 Inlägg

Dubbfritt är kanon, köper bara det.

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Slim skrev:
Dubbfritt är sämre på is. Det är inte en åsikt, utan säger sig självt. I Stockholm där vädret slår om +- massa gånger är det tydligt vad som behövs.

Dock hjälper det till om många med dubb kört innan och ruggat upp ytan.

Jag har tyvärr dubbfritt på mina bilar i nuläget pga tidigare ägare och är för snål för att köpa nytt...

Eftersom jag pendlar 26 mil/dag på vägar som stundtals består av ren is så hävdar jag att det ligger i betraktarens öga om dubbfritt är bättre eller sämre än dubbat.
Det är ingenting som säger sig självt, tvärt om sa Teknikens Värld i sitt stora vinterhjulstest från 2016 att Continental CVC6 som var aktuellt då hade bättre grepp på is än 2an i testet, som råkade vara Contis CIC2 dubbdäck.

Jag anser fortfarande att var och en får bli salig på sin egen fason, men min erfarenhet är fortfarande att dubbfritt fungerar precis lika bra. smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
jaka54
25 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är konstaterat av alla som testar däck att dubbat är bättre på ren is! Av den enkla anledningen att dubbar river/biter  bättre i ren is än dubbfritt som bara glider på isytan.
-Testa gärna själva på en ren och blank sjöis vad som ger bäst fäste!.
Det finns ju en anledning till att rena tävlingsdäck avsedda för is har dubbar.- Eller hur!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang