Felaökning av Mercedes 190E-86

thobbeee
19 januari 2019 · 299 Inlägg

Bilen går utan problem och startar alltid kall. Dock rör sig bara motortempen upp till max 50grader. Har bytt termostat och har en ny kylvätsketemp mätare som jag dock inte bytt ännu men grejen är att stänger jag av den när den är varm startar den inte sen. Får vänta ca 15min sen startar den igen. Ska byta den givaren och se men vad kan det annars vara som spökar, några ideer?
Tack på förhand

Senast redigerat av thobbeee (19 januari 2019)

BMW 528i "Rurre" (2000)
jaka54
19 januari 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
När min Audi 100 från 1989 haft samma problem som du beskriver så har det alltid varit en stor fyrpolig (numera trepolig) temperaturgivare som varit orsaken. Våra bilar är jämngamla så du har säkert en liknande givare  som orsakar felet. Min givare sitter skruvad framtill  på motorblocket, till vänster i färdriktningen strax under övre  kylarslangen.
När det gäller att starta motorn varm så känner jag också igen det men där har jag ingen lösning...än. Min bror har en Audi 100 turbo  från 1991 (samma modell som jag har) som också kan vägra att starta när motorn är varm. - det är dock inte alltid detta sker. Vi har hittills inte kommit på orsaken trots att vi letat orsaker i flera år, men jag lutar åt att det är spridarna som läcker. Ska byta dem i vår är det tänkt så får vi se om det löser sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-565762773c785850c2eac51e7b954ed6.jpg

Senast redigerat av jaka54 (19 januari 2019)

thobbeee
20 januari 2019 · 299 Inlägg

Hej, tack för svar. Okej, har en ny givare så ska testa byta den och se om de funkar. Men största bekymmret är att hitta vad som spökar med det andra, är lite jobbigt att man måste vänta ett tag innan den startar. Men ska kolla lite på den imon o se om jag blir klokare!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang