Depollution system faulty Peugeot 207 1,6 turbo 07

Yogiandscooby14
19 januari 2019 · 23 Inlägg

Hej hej.

Jag frågar åt nån annan, så bilen är inte min egen.

Bilen är en Peugeot 207 1,6 turbo 07

Den har börjat o visa Depollution system faulty o motor lampan lyser hela tiden, men bilen går ändå som vanligt.
Märks inget annorlunda eller konstigt när man kör, o låter inget konstigt heller.
O den startar som vanligt också.
l
Har testat att varmköra bilen så att motorn blir varm, för att kolla om lampan skulle slockna när den hade kommit upp i temperatur.
Vet att peugeot är väldigt känsliga för kyla, men detta gjorde ingen skillnad utan lampan lös ändå.

I boken står det att om motor lampan blinkar så är det nått fel med avgasreningssystemet.
Då funderade jag på 2 saker, den ena var lambdasonden, men den byttes för inte så längesen.
Jag gissar på att det kan va katten som spökar, men vet absolut inte det.
Tar gärna emot tips på vad det annars kan va.

Är det farligt annars att köra bilen som den är nu?
Som sagt den går precis som vanligt, o det märks inte att det är nått fel på den förutom att lampan lyser.

zzr94092
19 januari 2019 · 4 383 Inlägg

Är det Pegutten som har nån vätska till avgasreningen?   Nu menar jag inte ad-blu.

Slim
20 januari 2019 · 340 Inlägg

Bensinare? Det där är väl samma maskin som sitter i MINI? På min tänds motorlampan efter ett tag då katten inte renar som en original dvs den bakre lambdan märker att reningen inte funkar som den ska. Bilen går som vanligt och nollar man felkoden kommer den tillbaks efter några veckor.
Troligt fel är nån av lambdorna eller kat isf...
Kolla felkoden innan du köper nåt bara.

Senast redigerat av Slim (20 januari 2019)

Highway_Outlaw
20 januari 2019 · 198 Inlägg

Tråkiga svaret: Läs av felkoderna.
Motorlampan tänds av en orsak.

Att gissa orsaken till varför den lyser brukar inte bli bra.

Sabang
20 januari 2019 · 170 Inlägg

Min frus förra 206 hade detta problem.
Fick svar av lokal verkstad att "bilen körs för snällt" Att den typ sotar igen.
Vi bytte bil några gånger i veckan så att jag gasade ur den ordentligt, Drog den till det röda i varje växel.
Det hjälpte.
Verkstaden sa att lampan släcks själv efter att man typ kör den upp till 70-90 stannar och stänger av bilen. Detta upprepas 3 gånger och sen slockna lampan.

Detta kanske ej är något som hjälper din bi.
Fruns bil va en 2003, 206 GTI

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang