Skyline R32 GTR, när livet ger en citroner säger man bläää och gör något kul!

En rolig grej helt enkelt!
  • 108 Följare
  • 104 912 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2019
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 december 2018 · 4 524 Inlägg

Snyggt! Gjutskägg är ett fördärv smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
K_arlstrom =)
15 december 2018 · 226 Inlägg

Blev att köra på utan att ta bilder, hur som helst fick jag då ihop styrväxeln igen med nya packboxar, rent fett och annat "byt vid demontering" tjaffs. Ser lite trevligare ut med! 90% färdigt skulle jag nog räkna det som smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-f592af861c9054e4d05c00bbcc9d677e.jpg

K_arlstrom =)
19 december 2018 · 226 Inlägg

Blev lite ny färg på motorblocket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-5ea6c6fe377e9f57566f026f9b0a0320.jpg

K_arlstrom =)
20 januari 2019 · 226 Inlägg

Blev att beställa en till sak, och nu har sista biten för motorbygget har tagit sig till tullen!
Lika bra att lägga upp det andra som blivit gjort mellan allt firande och en ordentlig man-cold.

Att börja göra saker fina slår tillbaka, torkarmotorn kan ju inte se ut som om den är 25 år när resten är uppfixat!
Demonterad och uppfräshad så den ska få en chans att fungera i 25 år till, tätningar och kol såg bra ut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-4c4bc77ef408ce35eb06ba3f7366ab8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-b46b22c3dcf723c49497667c35d06b90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-8b207efea6f86e4db971c269a8c121e2.jpg

Enklaste lösningen för att kunna montera en triggerskiva på svängdämparen verkar vara genom att byta ut drivningen av styrservot. Armarna får nog med träning av allt skrot som lyfts i garaget, så köpte en elektrisk styrservopump från en MR2! Får några fler fördelar med bytet: Bättre viktfördelning, styrservo med motorn avstängd, kallare servoolja och styrning baserat på hastighet istället för varvtal. Säljaren måste ha ett trasigt måttband då det skulle vara ca 15cm långa kablar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-49f3629e9af9399159896b3d519841b2.jpg

Under all smuts hittade jag en mekaniskt fräsch pump, bara kvar att hitta en bra plats för den nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-eeb12b99a29e1b6ad548f1891fb4811d.jpg

Spiidfriik Förare
20 januari 2019 · 25 Inlägg

Elservo ger mej inga bra vibbar men elektrisk servopump borde ju funka bra! Jag var inne på att bygga nytt pumpfäste men en elektrisk pump är ju enklare. Visste faktiskt inte ens att det fanns.

Rovers
20 januari 2019 · 752 Inlägg

Kört elektrisk ett par år i mazdan. funkar finfint. har dock inte lyckats koppla in min så den blir hastighetsberoende, dela gärna med dig hur du löser det

K_arlstrom =)
20 januari 2019 · 226 Inlägg

Spiidfriik skrev:
Elservo ger mej inga bra vibbar men elektrisk servopump borde ju funka bra! Jag var inne på att bygga nytt pumpfäste men en elektrisk pump är ju enklare. Visste faktiskt inte ens att det fanns.

Jag siktar fortfarande på att kunna köra till sommaren, så om du inte behöver bestämma dig nu finns möjligheten att se hur det funkar på riktigt först smile Börjar man gräva dyker MR2 pumpen upp ofta, då det är en komplett lösning. Senaste generationen (den jag köpte) har all elektronik och tank inbyggd i en enhet.

Rovers skrev:
Kört elektrisk ett par år i mazdan. funkar finfint. har dock inte lyckats koppla in min så den blir hastighetsberoende, dela gärna med dig hur du löser det

Från en MR2? Tar det som ett bra betyg att du inte skriker "NEEEJ STOPP SÄLJ SKITEN".

Det lilla jag hittat är 5V digital signal till pin 2 i mittenkontakten.
20 Hz 8.5A
36 Hz 7A
52 Hz 5.6A
63 Hz 5A
83 Hz 4A
110 Hz ~3A
>150 Hz 2.2 - 2.7A


Högre frekvens = lägre servoeffekt. Bara programera ECU'n så det känns bra!
https://www.ffcars.com/forums/1812812-post48.html

Senast redigerat av K_arlstrom (20 januari 2019)

K_arlstrom =)
16 februari 2019 · 226 Inlägg

Väntar otåligt på att höra något från motorbyggaren, lite jobbigt att inte veta vad slutsumman kommer landa på där så ligger lågt med beställningar ett tag (vilket innebär att jag bygger på listan med delar jag behöver).
Behöver/vill ha lite mer verktyg, t.ex en indikatorklocka och mikrometer, till vad får ni se bland bilderna nedanför!

En väldigt rostig diff plockades ut någon gång förra året, en trasig bult och lite annat som behövde fixas...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-760e5686820a5c1b65edb354b85a3a8e.jpg

Efter blästring och galvanisering såg den ut som ny! Lyckades inte få ut den trasiga bulten utan att borra upp hålet, men det löste sig med en insatsgänga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a9371df69435967e141453d2ea1ea470.jpg

Antar att det är original 2-vägs diffen som sitter i, men enligt de dåliga bilderna på internet så kan det lika gärna vara en Nismo-diff. Tvekar inte att låsa hjulen så den får duga smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-e0e78fb55df93ede9e96ce20fbe932c8.jpg

Det här är en sån där del där funktion får gå före form, mina tidigare erfarenheter av hammarlack är att det håller. Även om det inte alltid ser ut som det, så bygger jag bilen för att köra den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-784deb92d24f61d511c89e476b1b9ec8.jpg


Nu finns det risk att det kan kännas lite rörigt, men jag började dagen med att låna pelarborren i polarnas garage (jag kan borra ett snett hål genom aluminiumfolie, så illa är det).
Mätte upp allt i förväg så var bara att centrera skruvstädet och köra på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-ae2f4261b125b0ec411ee24fd0d261b7.jpg

Sen letade jag reda på någonting tjockt som gick att skruva fast i motorvaggan... Lätt överraskad att det enda jag hade passade! Felköpta bromsskivor kan tydligen vara bra att ha lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-1a7d7eeae577fde88f976a0f1b6913f3.jpg

Bränna på ordentligt med svetsen för att få det att fästa i skivan, överraskande nog blev det rakt! Passade på att slå in fyra M14-bultar medans den var varm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-1c18de1bbe07b044cba79c3335caffb7.jpg

Den som anade vad mackapären skulle användas till vinner en kaka och kaffekopp (endast servering, igen leverans!!). Hålen behövde vara någorlunda rakt genon profilröret för att kunna bulta fast det i toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-504c2d5426ab831c1d26692657b14d9c.jpg

Eftersom jag föddes med bara två armar och händer, så är det självklart en "fästa-toppen-i-motorvagga-grej". Presspassning på röret mot toppen, blev lite imponerad själv då jag testade med biten jag hittade i bra-att-ha högen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-27fb59dfdaf4dde59aa813a2fa73f2b9.jpg

Blev otroligt mycket enklare att komma åt med ventilbågen, här syns mitt bästa försökt till att inte blanda ihop delarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-11f8a02e2de8c7a0147b7672e1bd2d0c.jpg

...sen verkar det som att oljefiltret inte stoppat lagerbitarna... Konstigt nog har jag inte sett spår av det på något annat ställe, möjligt att det är rester från ett tidigare lagerhaveri...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-428dfb9951f867dfbca50d8309c214ba.jpg

K_arlstrom =)
17 februari 2019 · 226 Inlägg

Rovers skrev:
Alltså....  Fan va smart lösning...   (Y)

Tack! Var rätt glad för lösningen idag då jag tog mig ut och började förvandla toppen till spån.. smile

Kladda dit lite färg, sen passa in packningen och ta fram ritspennan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-9e33d4f3e5c78782b1e15f1d85188232.jpg

Kollar man noga så syns det var nissan lämnat lite extra material.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a8dbdc5abceab522e406d40b7150af91.jpg

En bit på vägen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-856be61370a8a568f06de9cb17550ded.jpg

K_arlstrom =)
23 februari 2019 · 226 Inlägg

På andra sidan av toppen fanns det 6 avgasportar, som också kunde må bra av lite massage. Låter bli att packningsmatcha dessa, då kanten kan motverka att pulserna rör sig åt fel håll. Packningen passade även mycket bättre, så nöjde mig med att ta bort den omtalade knölen (ena färdig på bilden).
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-0d2d3c142d2dbb7dca6fbc0688f0344f.jpg

Jämnade till kanalen en bit in med, väntar på sliptrissor för att jämna till det sista! Packningens passform syns bättre på den här bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-52d6e1097d650c6604def0d0a2c07bff.jpg

Sen frågade jag Spiidfriik om lite hjälp med att plana grenrören, tänkte först jämna till dom för hand men insåg fort att det var mycket som behövde bort roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a3fd1498228161b1200018541ce77078.jpg

Ca 0,5mm senare (på alla ytor) så fick jag den här bilden! Tack än en gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-d35f6180e86f91724be588a053e084ba.jpg


Har nog tillverkat ett kilo spån vid det här laget, de konstiga arbetsställningarna för att se vad jag håller på med känns i kroppen lol Söndag imorgon, får se om det innebär nytta eller nöje!

capriceturbo
24 februari 2019 · 35 Inlägg

wow snyggt jobbat av dej  detta ska följas  har lagt prem på dej   vad är din tanke med denna bilen  sedan kul bus el seriöst bankörande ??? snyggt arbete hur som helst .själv äger jag en  delta hf som ligger under renovering. och som får ta tid  kostar ligga på topp som dom säger .... såg du köpte wesico kolvar.är det grovt tak på dessa ....som sagt följer dej  lycka till med ditt bygge  H

K_arlstrom =)
25 februari 2019 · 226 Inlägg

capriceturbo skrev:
wow snyggt jobbat av dej  detta ska följas  har lagt prem på dej   vad är din tanke med denna bilen  sedan kul bus el seriöst bankörande ??? snyggt arbete hur som helst .själv äger jag en  delta hf som ligger under renovering. och som får ta tid  kostar ligga på topp som dom säger .... såg du köpte wesico kolvar.är det grovt tak på dessa ....som sagt följer dej  lycka till med ditt bygge  H

Tack för de fina orden!
I början var det bankörning som var målet, men nu blir det att hålla den gatreggad. Har ändå som mål att åka ner och köra på banan i fällfors och får se vad jag tycker om det smile
Bra fråga, blev Wiseco mest för att firman jag skulle beställa annat från hade de till lite bättre pris under black friday, verkar oavgjort mellan de och CP sett till funktion. Om jag inte lämnat iväg allt till motorbyggarn så hade jag kunnat mäta. Inte tänkt på det då jag siktar på att varva mer för att utnyttja turbon istället för att öka laddtrycket!

Ooo, en gammal delta, riktigt härlig 80-talsdesign! Ja den där dominoeffekten är inte att leka med.

Spiidfriik Förare
26 februari 2019 · 25 Inlägg

Mycket bra kämpat! Lite synd att det blir så många ändringar samtidigt nu, så du inte kan veta vilken skillnad just putsningen av toppen gjorde.
Jag är oändligt glad att min topp redan är grottad.
På tal om Delta Integrale var jag faktiskt väldigt nära att importera en dylik från Italien för många år sen.  Hade massor med rallygodis på sej, som tex mellanaxel i kolfiber.

capriceturbo
26 februari 2019 · 35 Inlägg

ja då ska jag svara er båda att äga en sådan kostar skjortan om det går sönder något i motorn el karossen
totalrenoverat motorn och håller ännu på med karossen.. ja dessa bilar är och va en dröm  jag har ägt min sedan 2006 och stannar i min ägo tills jag dör..och detta med  just r32  r 33 r 34 va just en rejäl hajp när  FF kom på bion och ser i dag  att det finns många av dessa    hur ser pris bilden ut på en r 32 el r 33 ut i dag
gott kämpat av dej ...

capriceturbo
26 februari 2019 · 35 Inlägg

ang dina portningar avgas  av min egen erfarenhet så är det bra om du inte  blendar inlopp dvs  polerar  men det är av mkt godo att göra på avgassidan med exvis roterande  slippapper 80-120-320 korn  vad som händer  är att en del av värmen  som samlas i toppen går ut som ren energi till turbon och och framförallt det byggs inte upp så mkt sot i kanalerna som oslipat... och lite lägre värme utveckling i toppen  som går ngt kallare  rätt gjort...

K_arlstrom =)
27 februari 2019 · 226 Inlägg

Spiidfriik: Ja om man ändrar allt, och det blir bättre, så vet man att inte allt var fel big_smile
capriceturbo: Känner igen mig! De mesta originaldelarna får köpas från japan. Hade tänkt nöja mig med 80-korn i insuget, internet verkar överens att det är den gyllene medelvägen smile Får ta ett varv med lite finare papper på avgassidan, har kört till 180 där nu.

Hämtade ut lite nya verktyg idag! Blev lite gott och blandat som jag saknat tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c81f05c842f64d66df3318c416ada979.jpg

Sen... har jag fortsatt på avgassidan, de "nya" turbosarna får hänga med ett år till!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-8a25ca12f732d6ddca77667ddeabdaeb.jpg

K_arlstrom =)
3 mars 2019 · 226 Inlägg

Efter att jag karvat färdigt i grenrören åkte lite maskering på, redo för blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-79f8d051c7bf048b9530bec0e7d25fa2.jpg

Ett ögonblick senare så är de blästrade, lackade och provmonterade, ibland är det svårt att komma ihåg att ta bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-1a3e6956b1f9f9ae4bb0b3cecda9cb78.jpg

Sen har jag tagit isär, portat och fräschat upp bägge turbosarna, den andra måste varit blyg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-0fe260fda7a2de0c99e458c9539e81fa.jpg

Börjat mäta upp bakre diffen, måste montera om allt och se om krondrevet är tillräckligt runt eller ej samt beställa shims + lite annat småplock.

Senast redigerat av K_arlstrom (3 mars 2019)

K_arlstrom =)
11 mars 2019 · 226 Inlägg

Få se nu, känner mig rätt klar med portningen av toppen (i första hand passat in mot packningarna och jämnat till skarvar från gjutningen) men har inte lyckats ta någon bra bild på det.

Tog tag i att rengöra runt ventilerna i toppen, två tummar upp för svinto från mig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-37ac97f464f9a2ee64306c774e0c76f1.jpg

Om någon glömt glasögonen men ändå lyckas läsa texten så är det här efter-bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c8fd93fc85f566d07f51e8afb33e2956.jpg

Hittade även ett konstigt märke i toppen på 1'ans cylinder... Lite hönan eller ägget läge, för det verkar definitivt som att kolven touchat toppen en gång roll (syns ett svagt böjt streck på quench-paden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-4f8237a21930a7e4f0035cbd44bc32bb.jpg

Kan hända att jag hittat orsaken till raset, och förklaringen till varför det märktes först när det gjorde. Teorin är nu att jag varvade lite för mycket för originalstakarna och bultarna, och med tanke på alla andra lögner och fusklösningar så har de säkert återanvänt originalbultarna då de borrade blocket. Händelseförloppet kan vara;
-För högt varv vid växling som gjorde att bultarna sträcktes
-Kolven slår i toppen
-Lagrena får lite stryk men oljetrycket och flödet räddar det från direkt ras
-Jag far förbi en polare och dricker en kopp kaffe (eller två), och oljan rinner bort
-När jag startar bilen och börjar köra hem i lugn och ro så nöts det sista "säkerhetslagret" bort från lagrena samtidigt som oljepumpen gör sitt bästa för att hålla trycket vid lägre varvtal, vilket fungerade ett litet tag...

Då det inte var "det vanliga" med trasig oljepump så är det bästa förklaringen jag kunnat komma på. Om någon har en bättre idé, så får ni gärna förklara! Föredrar att lösa felet istället för att dölja symptomet smile

Senast redigerat av K_arlstrom (11 mars 2019)

EmsAnders
12 mars 2019 · 151 Inlägg

Ser fint ut, smart lösning med jiggen, men skulle nog vara lite nervös att svetsa ihop röret med en bromsskiva, är väll gjutgods ?, är rätt sprött när man svetsat i det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang