Volvo XC60 -18, Bas sprängd?

Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

Hej, har en volvo xc60 fabriksny från 2018, (dom nya designerna) som jag köpte, och för någon månad sen lr två märkte jag att det spraklar till fram passagerar och förarsidan när man lyssnar på musik från spotify/youtube/usb, det kan vara jätte låg volym och endå låter det som att det är flaskor lr saker som sitter och flyger mot dörrarna, fastän det inte finns något där.

Jag tog in den på Helmia skadeverkstad, där provade han leka med equaliser och sänkte basen rejält tills det inte slog till så mycket från basen. sedan provade han med Radion, där va de inga problem. han uppgav också att garantin endast täcker radiolåtar. detta trots att jag provat spela samma låtar i andra (även billigare fabriksbilar med standard ljud) där har ljudet varit klockrent.

Igår provade jag att ändra så ljudet endast kom fårn bakdelen i bilen, då va de inge problem klockrent ljud, även från passagerarsidan fram va det också hyfsat, men förarsidan e helt katastrof.

Ska jag boka en ny tid igen lr bara ge mig med tanke på att det kostar 15.000 o byta utan garantin enligt honom? eller kan man skriva till Volvo och be dom reklamera den, för jag tänker dom pengarna bilen kostar borde ha hyfsat standard ljud, iaf bättre än vissa standard bilar som kostar 100tusen ?

Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Vilket system har du? Standard, Harman Kardon eller B&W? Det låter som flaskor? Endast radiolåtar täcks av garantin? Vad är detta för svammel? Har den aux eller hur spelar den upp externa ljudkällor?

Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

hej, det är vanligt Sensus High performance, (Standard ljudet på nya volvobilarna)

Jag satt tillsamans med mekanikern på Helmia skadeverkstad, han höjde volymen helt på radio och sa de inga problem, men låtarna vi spelade via USB Samt blueetoth sprakade till hela tiden.

Det är inte pågrund av flaskor i bilen, för det finns ingenting i bilen som kan sprakla till alltså extra saker.

Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Spelar du upp från telefonen? Har du provat med en annan enhet av annat märke?

Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

Bassiehof skrev:
Spelar du upp från telefonen? Har du provat med en annan enhet av annat märke?

Ja, jag spelar upp låtar från telefon via bluetooth systemet, då låter det som spränga högtalare/bas
även från USB med låtar låter det likadant.

Har provat i olika bilar, ska dit igen imorgon och prova spela upp samma låtar i bilar som är utställda och höra om det är något fel, men problemet är att han troligtvis kommer säga att man "sprängt" dom innan med usb låtarna?

Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Du måste prova med en annan telefon i din bil också, annars kan du inte avgöra om det är fel på stereon. Harman Kardon högtalare ger mest valuta för pengarna.

Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

Har provat med olika telefoner i min bil, problemet kvarstår,

Vad som är värd mest pengar är en annan sak, frågan kvarstår om det täcker garantin och om det är normalt att en bil för över 500tusen kan ha detta problem inom 1år från fabrikstillverkning? samt, varför det fungerar bra med radiolåtar?

Mack Forum- och sitemoderator
20 januari 2019 · 26 112 Inlägg

Volvoglidare skrev:
Har provat med olika telefoner i min bil, problemet kvarstår,

Vad som är värd mest pengar är en annan sak, frågan kvarstår om det täcker garantin och om det är normalt att en bil för över 500tusen kan ha detta problem inom 1år från fabrikstillverkning? samt, varför det fungerar bra med radiolåtar?

Tämligen få, om ens några, radiokanaler som spelar med någon vidare basåtergivning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

Kan man ta reda på om Garantin täcker "externa" låtar, dvs från mediafiler från USB samt bluetooth telefoni?
har haft Volvo i dryga 20år och aldrig varit med om att basen låter o krånglar såhär inom 1år, och då vet vi alla att man ej spelar för högt i bilen med standard högtalare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2019 · 17 379 Inlägg

Volvoglidare skrev:
Kan man ta reda på om Garantin täcker "externa" låtar, dvs från mediafiler från USB samt bluetooth telefoni?
har haft Volvo i dryga 20år och aldrig varit med om att basen låter o krånglar såhär inom 1år, och då vet vi alla att man ej spelar för högt i bilen med standard högtalare.

Självklart ska garanti täcka detta! Stå på dig bara! Sen är väl inte Volvo kvalitet längre men man borde ju kunna spela på stereon i ett år iaf...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvoglidare
20 januari 2019 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Volvoglidare skrev:
Kan man ta reda på om Garantin täcker "externa" låtar, dvs från mediafiler från USB samt bluetooth telefoni?
har haft Volvo i dryga 20år och aldrig varit med om att basen låter o krånglar såhär inom 1år, och då vet vi alla att man ej spelar för högt i bilen med standard högtalare.

Självklart ska garanti täcka detta! Stå på dig bara! Sen är väl inte Volvo kvalitet längre men man borde ju kunna spela på stereon i ett år iaf...

Tack, ska göra det, jag blev lite skeptisk att han endast ville ha iväg mig då han började leka med equaliser i bilen och sänkte basen helt och sa att det lät bättre, gick med svansen mellan bena därifrån men kände att det fortfarande inte kunde stämma.

mvh

Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Volvoglidare skrev:
Kan man ta reda på om Garantin täcker "externa" låtar, dvs från mediafiler från USB samt bluetooth telefoni?
har haft Volvo i dryga 20år och aldrig varit med om att basen låter o krånglar såhär inom 1år, och då vet vi alla att man ej spelar för högt i bilen med standard högtalare.

Det är ju rentav skitsnack. Bluetooth och usb teknik finns i deras stereo, och Volvo måste kunna uppge vilka telefoner och annat som är kompatibla. Är din telefon kompatibel ska eventuella fel avhjälpas på garantin.

Jag har lyssnat på standard, Harman Kardon och B&W, och alla har inbyggd loudness, dvs en svullen bas. Därför drog jag ner på basen på det första frekvensområdet på equalizern (av fem tror jag) till under medel och drog upp det andra reglaget till max så blev det bättre midbas och nedre mellanregister. Jag lyssnade på HK då.

Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Mack skrev:

Volvoglidare skrev:
Har provat med olika telefoner i min bil, problemet kvarstår,

Vad som är värd mest pengar är en annan sak, frågan kvarstår om det täcker garantin och om det är normalt att en bil för över 500tusen kan ha detta problem inom 1år från fabrikstillverkning? samt, varför det fungerar bra med radiolåtar?

Tämligen få, om ens några, radiokanaler som spelar med någon vidare basåtergivning.

Spelar de hiphop på P3 blir det djupbas i min bil iaf.

Mack Forum- och sitemoderator
20 januari 2019 · 26 112 Inlägg

Bassiehof skrev:

Mack skrev:

Volvoglidare skrev:
Har provat med olika telefoner i min bil, problemet kvarstår,

Vad som är värd mest pengar är en annan sak, frågan kvarstår om det täcker garantin och om det är normalt att en bil för över 500tusen kan ha detta problem inom 1år från fabrikstillverkning? samt, varför det fungerar bra med radiolåtar?

Tämligen få, om ens några, radiokanaler som spelar med någon vidare basåtergivning.

Spelar de hiphop på P3 blir det djupbas i min bil iaf.

Med samma tyngd som om du hade spelat från exempelvis en CD?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Bassiehof
20 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Mack skrev:

Bassiehof skrev:

Mack skrev:

Tämligen få, om ens några, radiokanaler som spelar med någon vidare basåtergivning.

Spelar de hiphop på P3 blir det djupbas i min bil iaf.

Med samma tyngd som om du hade spelat från exempelvis en CD?

Kanske inte. Ljudet i radion är komprimerat, så det påverkar ljudkvaliteten litet. Men inte frekvensområdet.

Mack Forum- och sitemoderator
20 januari 2019 · 26 112 Inlägg

Bassiehof skrev:

Mack skrev:

Bassiehof skrev:
Spelar de hiphop på P3 blir det djupbas i min bil iaf.

Med samma tyngd som om du hade spelat från exempelvis en CD?

Kanske inte. Ljudet i radion är komprimerat, så det påverkar ljudkvaliteten litet. Men inte frekvensområdet.

Tror vi är inne på lite samma spår.
Dessutom spelar det nog lite roll vad för musik man lyssnar på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Weaksauce
21 januari 2019 · 158 Inlägg

Villkoren för garantin ska framgå av din servicebok.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang