Tips på vilka verktyg jag ska köpa önskas!

mach1-70
21 januari 2019 · 73 Inlägg

Jag håller på att köpa på mig lite bra och ha verktyg i samband med att jag fixar till mitt garage. Tänkte köpa en
billig och bra MIG svets för mindre svetsjobb,och har då sett att det finns såna utan skyddsgas. Vet att jag lånade en sån av nån släkting för många år sen men tyckte den var väldigt svår att ställa in för hyffsade svetsfogar.Det gick att få till dugliga svetspunkter,men jag var van vid större 3 fas svets där det inte var några problem. Tänkte bara det vore bra att ha en liten,lätt svets som kunde tas fram om det behövdes.
Jag var på Jula i helgen och pratade med en som skulle vara kunnig på svetsar,och han sa att det funkade helt ok med svets utan gas,men det sprätte rätt mycket gnistor,och det var inte direkt lämpligt för helsvetsning utan
mer punktsvetsning. Tacksam för info av nån som har en gaslös svets !!

Sen tänkte jag köpa på mig en OBD scanner.Jag har en riktigt bra till BMW/MINI (iCarsoft),men skulle vilja ha en som funkar på fler märken ( Volvo,Seat,VW,Peugeot,Toyota bla)
Har mailat ett företag som säljer såna,och dom rekommenderar iCarsoft CR Pro som verkar ha det mesta.
Kostar c.a 2600:-,men finns det andra man bör titta på innan man beställer?
Mvh Thomas

rcy
21 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Vad gäller OBD så har jag en Autocom. Den klarar det mesta och i stort sett alla märken.

mach1-70
21 januari 2019 · 73 Inlägg

Tack för svar! Kollade lite på Ebay där dom finns till rätt pris tycker jag, men kopplar man in den med kabel till datorn eller måste man en laptop med Bluetooth?

emista00
21 januari 2019 · 29 Inlägg

jag har biltemas mig-svets för 1299. Funkar väll helt okej för det jag använt den till, lite småsvetsningar. Men nu i efterhand hade jag nog hellre köpt nån dyrare begagnad svets istället. Riktigt svårt att få till värmen på Biltemasvetsen, antingen för klent eller så bränner den rakt igenom plåten, iaf när jag svetsat i tunnare plåt (2-3mm).

zzr94092
21 januari 2019 · 4 383 Inlägg

Ts, du kopplar bilen till ett interface,därifrån kan man köra BT eller kabel till datorn,Såklart måste ju programmet vara installerat på datorn först.Jag har Autocom och kör BT funkar klockrent...

torsen
21 januari 2019 · 7 230 Inlägg

Om du är "rookie" på svetsning ska du akta dig för 1-fas "varuhussvetsar".
Bättre med beg 3-fas  ESAB eller Kemppi.
Passa dig för svetstråd med flussmedel om du ska svetsa inomhus utan svetsgasutsug.
Med en "riktig" 16 Amp/3-fas svets kan du även svetsa i tjockare material och göra svecialverktyg.
Nackdelen med skyddsgas är att den "blåser bort" vid utomhussvetsning, om det inte är nästan vindstilla.
Om du tröttnar på att svetsa finns det alltid en stor andrahandsmarknad för ESAB och Kemppi.
Visserligen kan man få tag på billiga "varuhussvetsar", men man får vad man betalar för.
Det är ju resultatet som räknas.

jaka54
22 januari 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Jag har en gammal 3-fas MIG-svets med skyddsgas och har inte märkt att det skulle vara svårt att svetsa utomhus även om det blåser lite.
En MIG-svets med skyddgas rekommenderar jag starkt.

SvarreE
28 januari 2019 · 239 Inlägg

Håller helt med om svetsen, 3-fas och gas ÄR lättare.
De andra tycker jag man får jobba mer med avstånd mellan munstycke och material, men det går få till det. Att det skvätter lite mer är också sant men svetsarna ska ändå slipas, skulle vara om man tycker det skvätter på händerna då...

torsen
28 januari 2019 · 7 230 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag har en gammal 3-fas MIG-svets med skyddsgas och har inte märkt att det skulle vara svårt att svetsa utomhus även om det blåser lite.
En MIG-svets med skyddgas rekommenderar jag starkt.

Jag menar att man måste öka flödet på gasen om det blåser starkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang