S60 02 p0301 och p0012 motorlampa lyser då o då

panda666
21 januari 2019 · 4 228 Inlägg

Hoy hoy!

Motorlampan lyser då o då på volvon, ja kör några dagar och lampan lyser ibland o ibland inte. Har läst ut felkoder sj och dessa poppar upp. Ena är nått me misständning och den andra oroar mig lite då den menar att kamdrivningen är lite off va ja fattar. Menas det att kamremmen måste monteras om? eller är det nått annat som tjafsar? isf måste ny rem monteras, passar på o byter vattenpumpen då. Finns det nån som har en aning om vad det kan vara som jäklas?   Det är en s60 från 02 me automat.

puss o kram.

zzr94092
21 januari 2019 · 4 378 Inlägg

Sugis eller turbo?

zzr94092
21 januari 2019 · 4 378 Inlägg

Tändspolen ,och minns inte vad den kallas, en soloniod som via el och oljetrycket ställer om kammen, sitter ett filter i den som kan koksas igen.
Märkligt skrivit men hoppas att någon annan kan förklara bättre.

panda666
21 januari 2019 · 4 228 Inlägg

2.4 sugis 140hk. motorn kan dö då o då ibland mitt i vägen, o då räcker det att man startar om bara. hostar lite o sen startar o går som de ska. Kan dö ibland nån gång per vecka eller 2. Läste om den där solenoiden, bara så länge remmen inte behöver bytas igen^^ blev bytt i somras. Men det måste ge båda felkoderna antar ja

zzr94092
22 januari 2019 · 4 378 Inlägg

Bilen ska ju inte stanna för att den misständer,om det nu verkligen är tändspolen, felcoden bör säga vilken cyl det gäller.gaspjällen var väl inga höjdare .magneti marrelli/stavning/.
-03 har Bosch spjäll.Men vore det spjället så skulle det sätta en cod. Kan kolla lite bättre i morrn,trassligt att kolla på Autoda via mob...

panda666
22 januari 2019 · 4 228 Inlägg

hehe , så länge ja slipper byta remmen igen_^^ hoppas det är nått annat gizmo som måste bytas. vore det verkligen så att remmen sitter fel borde det kännas? kanske misständer hela tiden och går dåligt?

zzr94092
22 januari 2019 · 4 378 Inlägg

Skulle remmen sitta fel så skulle väl inte kamaxelgivaren och vevaxelgivaren inte komma överens.
Men det är väl inte värre än att lossa på kamkåpan o kolla markeringarna..

Senast redigerat av zzr94092 (22 januari 2019)

zzr94092
22 januari 2019 · 4 378 Inlägg

Vad har du läst av bilen med?

Meaganeowner
22 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Solenoid mm.

Är en ventil som släpper fram trycksatt olja till ett variabelt drev i änden på endera isug- eller avgaskam. Motorer typ DOHC, med två kammar.
Vissa motorer kan ha två sådana drev, en  på vardera kam. Är till för att få bästa förbränning, och mindre utsläpp o s v.

Variabel ventil timing, eller nåt sånt.
VVT-drev. Har m a o två lägen.

Ska bli bytt på min bil. Då det knackar lite och tydligen inte ger rätt kamvinkel i bland, vid t ex start. Och då låter motorn som en diesel.
Byts samtidigt vid byte av kamremsats mm.

Gissar att elektronik kan känna av om motorn inte går som den är tänkt om drevet kärvar... men det ör bara vad jag tror.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 januari 2019)

panda666
22 januari 2019 · 4 228 Inlägg

har en skräp elm 327, dom där man köper från ebay för 100 kr. ska läsa av me en riktig läsare sen på jobbet. som sagt hoppas bara remmen inte behöver bytas igen^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang