Volvo V40 03, vinterläge automatlådan ?

Pelleprognos
21 januari 2019 · 93 Inlägg

Hej
Är det någon  som vet vad läget W ( vinterläge ) innebär, vad händer praktiskt i detta läget på automatlådan.
Bilen är en Volvo V40 2003

Muckluck
21 januari 2019 · 248 Inlägg

Antar att det är samma som på andra volvo,
Att bilen startar på 3:e växeln istället för första!

Pelleprognos
21 januari 2019 · 93 Inlägg

Muckluck skrev:
Antar att det är samma som på andra volvo,
Att bilen startar på 3:e växeln istället för första!

Ok, är det den enda skillnaden ?

Christian S
22 januari 2019 · 4 816 Inlägg

ja det är för att lättare komma iväg vid halt väglag.

Senast redigerat av Christian S (22 januari 2019)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xebers76
22 januari 2019 · 2 265 Inlägg

3e?? Är det inte 2a växeln? Borde stå i instruktionsboken annars!

Pelleprognos
22 januari 2019 · 93 Inlägg

Xebers76 skrev:
3e?? Är det inte 2a växeln? Borde stå i instruktionsboken annars!

Tyvärr är det väldigt knapp info i instruktionsboken.

Pelleprognos
22 januari 2019 · 93 Inlägg

Christian S skrev:
ja det är för att lättare komma iväg vid halt väglag.

Ok, så det är enbart i starten som läget W påverkar. Hoppades på att det även skulle ha inverkan på egenskaperna då man kör. Jag är ovan vid automat och tycker att det är obehagligt vid väldigt halt väglag då man inte kan frikoppla om det " släpper ".

frasse4
22 januari 2019 · 736 Inlägg

Men om du kör på W så den bara kör på 3:an och 4:an så blir det nästan som att frikoppla om du släpper på gasen. Lådan brukar växla ner till 2:an med kick-down.

Med W på min 960 kunde man köra 0-180 km/h på samma växel utan problem smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Pelleprognos
22 januari 2019 · 93 Inlägg

frasse4 skrev:
Men om du kör på W så den bara kör på 3:an och 4:an så blir det nästan som att frikoppla om du släpper på gasen. Lådan brukar växla ner till 2:an med kick-down.

Med W på min 960 kunde man köra 0-180 km/h på samma växel utan problem smile

Du menar då att det även är en skillnad i hur drivningen arbetar t.ex på 3an och 4 an i läget W, samt att växlingen även påverkas efter start ?
Jag märker ingen påtaglig skillnad i växlingen 0-100 på min i läge W, den rapar nog igenom dom flesta växlarna. 180 kör jag aldrig i, särskilt inte om det är halt.

frasse4
22 januari 2019 · 736 Inlägg

Ja, det är klart att det blir stor skillnad om den aldrig använder växel 1 och 2. Du får mindre risk för däckspinn och mindre motorbroms.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Pelleprognos
22 januari 2019 · 93 Inlägg

Det är en T4 som jag har och den kanske även använder 2an då, för jag märker som sagt ingen påtaglig skillnad i läge W. Eller så kanske läge W helt enkelt inte funkar som det ska, även om den indikerar på att vara inkopplad.
Ska kolla närmare imon och räkna växlar smile

TurbOla Reservdansk
23 januari 2019 · 6 271 Inlägg

Du kan kanske inte frikoppla, men du kan släppa gasen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pelleprognos
23 januari 2019 · 93 Inlägg

TurbOla skrev:
Du kan kanske inte frikoppla, men du kan släppa gasen.

Ahhh wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang