Volvo 740 -91, jordfel/genereatorfel sen kortslutning

Peugeot_Power
24 januari 2019 · 59 Inlägg

Hej! Har nåt elfel på bilen och idag efter lite pill eskalerade det. Här kommer historian:

--Bilen kördes i december, gick bra som vanligt. Varvmätaren började spöka, och dagen efter gick den inte igång.
--Bilen gick då med startkablar, men så fort man tog bord jorden från den laddande bilen började den bluddra och sakta dö.
--Idag efter ungefär en månads stillastående gjorde vi ett nytt försök. Startade direkt med startkablar, men dog lika snabbt som vanligt.
--Gjorde rent 5st synliga och enkla jordpunkter (en från batteriet, 3st vid jordflätan  och den mellan generatorn och chassit) Notera att vi lämnade plus och minus kvar vid batteriet medans vi gjorde rent. Sprayade rent med brake clean, slipade grovt och torkade av med papper (brake clean var INTE ledande stod det på burken)
--Nu hände det skummaste... Ett nytt försök med startkablar. Sätter på jordkabeln i volvon från den andra bilen, och det blixtrar sate, och kabeln börjar brinna.

Så nu tror vi det är kortslutning på något sätt. Vi satte alla kablar på exakt samma sätt. Skriver gärna mer info om nån har förslag!

Mvh

zemet
24 januari 2019 · 4 030 Inlägg

Låter ju onekligen som kortslutning. Kolla över den grova pluskabeln, den kanske har skavts sönder på undersidan någonstanns.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Detta med elektricitet är inte lätt utan mätare.
Kolla först vad batteriet visar innan motorn startas.
Ska vara ca 12,5 volt.
När motorn startar så ska det vara bortåt 14 volt, för då laddar generatorn,
Avviker det under 13, 5 volt så laddar inte generatorn.

Senast redigerat av bagatellen (24 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Peugeot_Power
24 januari 2019 · 59 Inlägg

zemet skrev:
Låter ju onekligen som kortslutning. Kolla över den grova pluskabeln, den kanske har skavts sönder på undersidan någonstanns.

Där sa du nånting magiskt! Kom precis på att en liten bit av plasthöljet gled av pluskabeln precis intill batteripolen, vi tänkte äh de funkar säkert..

Där lär problemet ligga, tack! smile

Ingesjo
24 januari 2019 · 16 Inlägg

Låter snarare som om batteriet har en inre kortslutning, kan hända om det är så nergånget att en eller flera blyplattor har lossnat o ramlat ner mellan de andra plattorna.
Fryser batteriet till is inne i batteriet så är det inte helt ovanligt att det händer

Peugeot_Power
24 januari 2019 · 59 Inlägg

Ingesjo skrev:
Låter snarare som om batteriet har en inre kortslutning, kan hända om det är så nergånget att en eller flera blyplattor har lossnat o ramlat ner mellan de andra plattorna.
Fryser batteriet till is inne i batteriet så är det inte helt ovanligt att det händer

Det låter riktigt rimligt faktiskt. Kom ingen vart idag och pluskabeln såg hel och fin ut.
Blir ett nytt försök imorgon med nytt batteri så får vi se! Tack sålänge smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Om du mätt på batteriet som jsg skrev då hade du sett problemet direkt..
Men du har väl ingen mätare..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Peugeot_Power
24 januari 2019 · 59 Inlägg

bagatellen skrev:
Om du mätt på batteriet som jsg skrev då hade du sett problemet direkt..
Men du har väl ingen mätare..sad

Batteriet mätte vi till ca 8 volt i december, kan inte så värst mycket om bilar och alla symptom tolkade polarna som troligtvis jordfel/generatorfel. Men men, man lär sig mer varje gång man meckar big_smile

Utmarks-Loke
24 januari 2019 · 5 813 Inlägg

Jag tycker också det låter som om batteriet är kass, med intern kortslutning i någon cell. Hoppas bara att inget mer förstördes när den där kabeln brann.

jaka54
24 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
8V?!! Då är det helt slut! Antingen ladda eller köp nytt!

Peugeot_Power
24 januari 2019 · 59 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag tycker också det låter som om batteriet är kass, med intern kortslutning i någon cell. Hoppas bara att inget mer förstördes när den där kabeln brann.

Ja det hoppas jag med, vore otroligt skönt om den bara hoppade igång efter ett batteribyte!

jaka54 skrev:
Hej!
8V?!! Då är det helt slut! Antingen ladda eller köp nytt!

Laddade upp det till ca 13V, körde startmotorn några varv, ingenting hände. Batteriet tillbaka på 8V. Så ja nu när man tänker efter är det rätt självklart att det är batteriet..

Senast redigerat av Peugeot_Power (24 januari 2019)

frasse4
25 januari 2019 · 736 Inlägg

Kan också vara diodfel i generatorn, då kortsluter den och inte batteriet. Grundfelet var ju att batteriet laddades ur.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang