Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 216 550 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
28 november 2018 · 1 030 Inlägg

Cuefa skrev:
Det händer grejer minsann! big_smile
Kul! O jäkligt coolt med 2 feta Camaros på samma bild smile

Lite händer det i alla fall i år med! smile
Visst var det fränt, inte ofta man ser två big block Camaros från 1969 i Hugger Orange bredvid varandra....inte ens i USA! big_smile

Senast redigerat av hugger69 (26 januari 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
69Camino
30 november 2018 · 259 Inlägg

Trevlig uppdatering:-)

hugger69
30 november 2018 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Trevlig uppdatering:-)

Tackarrrr! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
23 december 2018 · 1 030 Inlägg

God (H)Jul alla trogna följare!....och ni andra med! smile
http://i65.photobucket.com/albums/h219/69z28freak/69%20Camaro%20Stuff/CamaroChristmasCard_zpse08132ff.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
69Camino
23 december 2018 · 259 Inlägg

:-) :-) same :-) :-)

Snurriis
23 december 2018 · 761 Inlägg

God Hjul!!! big_smile

Tumbleweed
4 januari 2019 · 1 711 Inlägg

Jäääävlar vilken tid det tog o gå igenom denna tråden...men fan vad värt det :-)
Följer här med! Det här med turbin, jag hade oxå strul med detta på en jänke, fick ordnat en lite mindre turbin med lite högre stall än "original" o bilen vaknade till liv på riktigt! Sjukt långsökt med tjuvluften under gasaren :-o
Tummen upp till en jävligt fin bil!

hugger69
5 januari 2019 · 1 030 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Jäääävlar vilken tid det tog o gå igenom denna tråden...men fan vad värt det :-)
Följer här med! Det här med turbin, jag hade oxå strul med detta på en jänke, fick ordnat en lite mindre turbin med lite högre stall än "original" o bilen vaknade till liv på riktigt! Sjukt långsökt med tjuvluften under gasaren :-o
Tummen upp till en jävligt fin bil!

Jäklar vad kul att du hittade hit med! Finns alltid plats med folk som läser och kommenterar!
...å tack för alla fina ord! Efter att ha skummat igenom dina trådar så borde du ju verkligen gilla det här ZL-1 bygget med! wink

Men satan i gatan vad du är grym i garaget!! Vilka läckra projekt du har....att du hinner med allt å ned familj på det?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Tumbleweed
5 januari 2019 · 1 711 Inlägg

hugger69 skrev:

Tumbleweed skrev:
Jäääävlar vilken tid det tog o gå igenom denna tråden...men fan vad värt det :-)
Följer här med! Det här med turbin, jag hade oxå strul med detta på en jänke, fick ordnat en lite mindre turbin med lite högre stall än "original" o bilen vaknade till liv på riktigt! Sjukt långsökt med tjuvluften under gasaren :-o
Tummen upp till en jävligt fin bil!

Jäklar vad kul att du hittade hit med! Finns alltid plats med folk som läser och kommenterar!
...å tack för alla fina ord! Efter att ha skummat igenom dina trådar så borde du ju verkligen gilla det här ZL-1 bygget med! wink

Men satan i gatan vad du är grym i garaget!! Vilka läckra projekt du har....att du hinner med allt å ned familj på det?

Jag hinner inte med som jag vill med byggena, men blir ryck då och då för driva framåt hehehe, 4a ungar o fru hus o jobb tar tid med, men men, muskelbilarna äter inget bröd, så dom står o väntar lite :-)
Jo ditt motorbygge är något man kan drömma om, super cool motor!
Själv blir det en original L34 rs ss 1970 Camaro, samt Hurst clone på Olds 69, o lite motorer o gammal dragster puh..
Jag ska inte kapa din tråd här, för fin bil har du o GRYM motor!! Jag älskar dina plåt fälgar med rätta däcken!

hugger69
5 januari 2019 · 1 030 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Jag hinner inte med som jag vill med byggena, men blir ryck då och då för driva framåt hehehe, 4a ungar o fru hus o jobb tar tid med, men men, muskelbilarna äter inget bröd, så dom står o väntar lite :-)
Jo ditt motorbygge är något man kan drömma om, super cool motor!
Själv blir det en original L34 rs ss 1970 Camaro, samt Hurst clone på Olds 69, o lite motorer o gammal dragster puh..
Jag ska inte kapa din tråd här, för fin bil har du o GRYM motor!! Jag älskar dina plåt fälgar med rätta däcken!

Ja, du saknar inte sysselsättning på fritiden direkt! big_smile
Jo, jag har smygtittat i dina trådar å är lika imponerad jag över din känsla för detaljer, sånt uppskattas!
Vi tänker nog lika i mycket gällande muskelbilar!
...bara trevligt med lite aktivitet här på trådarna är ju så satans dåligt på nätet sedan detta h-vete till fäjjsbokk gjorde sitt anala intrång.... sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Tumbleweed
5 januari 2019 · 1 711 Inlägg

hugger69 skrev:

Tumbleweed skrev:
Jag hinner inte med som jag vill med byggena, men blir ryck då och då för driva framåt hehehe, 4a ungar o fru hus o jobb tar tid med, men men, muskelbilarna äter inget bröd, så dom står o väntar lite :-)
Jo ditt motorbygge är något man kan drömma om, super cool motor!
Själv blir det en original L34 rs ss 1970 Camaro, samt Hurst clone på Olds 69, o lite motorer o gammal dragster puh..
Jag ska inte kapa din tråd här, för fin bil har du o GRYM motor!! Jag älskar dina plåt fälgar med rätta däcken!

Ja, du saknar inte sysselsättning på fritiden direkt! big_smile
Jo, jag har smygtittat i dina trådar å är lika imponerad jag över din känsla för detaljer, sånt uppskattas!
Vi tänker nog lika i mycket gällande muskelbilar!
...bara trevligt med lite aktivitet här på trådarna är ju så satans dåligt på nätet sedan detta h-vete till fäjjsbokk gjorde sitt anala intrång.... sad

Kan inte mer än hålla med (FB)
Det tar tid, men det är detaljerna som gör det :-)

hugger69
26 januari 2019 · 1 030 Inlägg

Ja, här händer det mycket lite just nu faktiskt.... sad

Väntar på lust att skruva samt en del grejer från USA och sedan blir det väl ett ryck att försöka få ner lådan.Knepigt då man har ett litet garage utan lyft men på nåt vis borde de gå!?
Huggern står i alla fall uppallad på alla fyra, lådan är tömd på olja och mellanaxeln är borttagen så nu är det bara resten kvar! smile

Startmotorn har kommit tillbaka från den lokale startmotor-experten efter en rejäl översyn och den har fått lite heavy duty-uppdateringar så nu jävlars skall den funka hoppas jag! Det som bla gjorts är att startdrevet numera är nytt och tillverkat av brasilianskt (!) stål  som tydligen var det mest överdjävliga man kunde få tag i till dess starters.Även lindningarna och lager har bytts ut och uppdaterats.
https://media.fotki.com/2v2Eb5GrSxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Eb5G5GxAdyFV.jpg

Har även fått hem det nya alutråget till lådan, tycker det råa aluminium-ytan passar bra till ZL-1:an!
https://media.fotki.com/2v2Eb5WZLxAdyFV.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
26 januari 2019 · 1 030 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Fränt tråg!

Eller hur! smile
Ser ut att gå fort fast d står still liksom!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
69Camino
26 januari 2019 · 259 Inlägg

Nice, måste ha lite vila mä....funderar mä på alutråg.. lättare att d blir tätt....intalar ja mig :-)

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Snyggt med tråget! Praktiskt med kylflänsar också smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
hugger69
28 februari 2019 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Nice, måste ha lite vila mä....funderar mä på alutråg.. lättare att d blir tätt....intalar ja mig :-)

Vila är viktigt! Tänkte likadant med vikt, kopplingen till alu-blocket samt att det är en mer exakt yta för packningen att täta mot! smile

Cuefa skrev:
Snyggt med tråget! Praktiskt med kylflänsar också smile

Tackar!
Extra kylning kan aldrig vara fel, även om jag har dubba oljekylare till lådan med! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
27 mars 2019 · 1 030 Inlägg

Nu har vi äntligen kommit igång igen och nu handlar det om att försöka få ner lådan för översyn och turbinbyte...går det verkligen att göra detta i ett litet hemma-garage utan lyft? Ingen aning men vi gör ett försök i alla fall....

Lådan tömde jag den olja som gick för ett par veckor sedan och nu började vi med att lossa allt som är anslutet till lådan samt att lossa skruvarna mot blocket. Det är sjukt trångt att komma åt allt och särskilt de översta skruvarna. Där var vi tvungna att ta bort fördelaren för att komma åt, men den ska ju ändå bytas. Tur att Micke, som hjälper mig, är väldigt behändig i formatet så han kunde liggandes i motorrummet få loss den sista skruven!
https://media.fotki.com/2v2E6mqpqxAdyFV.jpg

Jag passar även på att vara testpilot åt min kustom-kompis Ludde och hans egenhändigt tillverkade hjulbockar. Färgmatchade i Hugger Orange å allt kan d junte bli fel!  big_smile

Efter lite uppallning av lyften så fick jag till slut upp Huggern på helt nya nivåer:
https://media.fotki.com/2v2E6mqA5xAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E6zz9dxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E6mq6rxAdyFV.jpg

Finns intresse att införskaffa en alldeles egen uppsättning av dessa tjusiga tingester så skicka ett PM till mig så löser det sig.

Jag hoppas och tror att höjden kommer att räcka till för lådnedtagningen, men det lär väl visa sig i kommande uppdateringar!  tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2019 · 14 048 Inlägg

hugger69 skrev:
Nu har vi äntligen kommit igång igen och nu handlar det om att försöka få ner lådan för översyn och turbinbyte...går det verkligen att göra detta i ett litet hemma-garage utan lyft? Ingen aning men vi gör ett försök i alla fall....

Lådan tömde jag den olja som gick för ett par veckor sedan och nu började vi med att lossa allt som är anslutet till lådan samt att lossa skruvarna mot blocket. Det är sjukt trångt att komma åt allt och särskilt de översta skruvarna. Där var vi tvungna att ta bort fördelaren för att komma åt, men den ska ju ändå bytas. Tur att Micke, som hjälper mig, är väldigt behändig i formatet så han kunde liggandes i motorrummet få loss den sista skruven!
https://media.fotki.com/2v2E6mqpqxAdyFV.jpg

Jag passar även på att vara testpilot åt min kustom-kompis Ludde och hans egenhändigt tillverkade hjulbockar. Färgmatchade i Hugger Orange å allt kan d junte bli fel!  big_smile

Efter lite uppallning av lyften så fick jag till slut upp Huggern på helt nya nivåer:
https://media.fotki.com/2v2E6mqA5xAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E6zz9dxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E6mq6rxAdyFV.jpg

Finns intresse att införskaffa en alldeles egen uppsättning av dessa tjusiga tingester så skicka ett PM till mig så löser det sig.

Jag hoppas och tror att höjden kommer att räcka till för lådnedtagningen, men det lär väl visa sig i kommande uppdateringar!  tongue

Kan inte säga 100-procentigt men det ser nog ut som att höjden räcker till. Tror inte att du kan sänka ner den på nåt och dra ut den. Det gick inte på Vanen när vi plockade den lådan, vi fick sänka ner den och lyfta av den från domkraften och dra ut den. men jag önskar dig lycka till!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hugger69
27 mars 2019 · 1 030 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kan inte säga 100-procentigt men det ser nog ut som att höjden räcker till. Tror inte att du kan sänka ner den på nåt och dra ut den. Det gick inte på Vanen när vi plockade den lådan, vi fick sänka ner den och lyfta av den från domkraften och dra ut den. men jag önskar dig lycka till!!!

/Benny

Bra där, Benny!
Kan nog bli precis som du säger och jag tänkte att man kanske kan lägga den på en matta och dra fram den så kanske?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang