Mack och Mervolics: "Good O'l Bastard" Volvo 244 GLT -83 **..äntligen är vi på väg igen..*

En 200-serie som kommer genomsyras av gammalt som nytt. Vissa kommer kanske avsky den, andra kanske kommer hålla med mig. Personligen är jag väldigt intresserad av R-Sport och dess era, och samma gäller Polestar..i alla fall deras färg.
  • 127 Följare
  • 241 088 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2023
Henkix
4 maj 2018 · 6 737 Inlägg

Mack skrev:

Henkix skrev:
Roligt när man får tag i saknade grejer big_smile

Oja!
Dessutom när de är "rätt" från början.
Hade ju kunnat få tag i vilken ruta som helst men alla har ju inte samma toning tex.
Denna ruta ska dock vara densamme.

Änu bättre ju big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mack Forum- och sitemoderator
4 maj 2018 · 26 149 Inlägg

Henkix skrev:

Mack skrev:

Henkix skrev:
Roligt när man får tag i saknade grejer big_smile

Oja!
Dessutom när de är "rätt" från början.
Hade ju kunnat få tag i vilken ruta som helst men alla har ju inte samma toning tex.
Denna ruta ska dock vara densamme.

Änu bättre ju big_smile

Jajamensan, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2018 · 26 149 Inlägg

Update!


180626





Inte mycket till uppdatering, men vill i alla fall göra en liten minnesanteckning åt mig själv här.
Har äntligen - äntligen! - semester, och eftersom vi har bestämt oss för att hålla oss på hemmaplan i år så betyder detta att det möjligen också därmed finns lite mer tid än vanligt att hinna ikapp med saker som helt enkelt lagts åt sidan, oftast i brist på ork och tid.

Så idag var jag och frugan iväg till vad som en gång i tiden var mitt hem - känns fortfarande underligt att komma dit och huset inte längre står kvar - där vi båda hjälptes åt att sortera upp de delar som har legat på hög uppe på hjälln, eller på ren svenska: gamla ladugårdens vindsvåning. Typ.
Dessa delar är det som en gång blev lossat på just ämnet i den här tråden i fråga, min 244 GLT, och det intressanta med att ställa sig och sortera dessa saker är att de tycks ha förökat sig!
Ty jag vet vad jag en gång la upp på mitt lager av prylar, och jag vet att där fanns ett reservhjul, fyra turbinfälgar med dåliga däck, samt fyra gamla fälgar med hyfsade däck vilka tillhörde Mazdan. Minns inte ens tanken med vad jag skulle göra med de senare då jag ju redan har fräscha däck och fälgar till den, men nu hade det av någon anledning tillkommit inte bara ett reservhjul från ingenstans, utan också två vinterdäck.
Turbinfälgarna är slitna och mest bara i vägen, varför dessa och ett av reservhjulen kommer att deponeras.
Vinterdäcken puttade jag undan från "min" hög och låter någon annan känna sig vid dessa..

I listväg har jag troligen lister åt ungefär en och en halv bil. Känns bra. Dessa är ju som bekant inte så jäkla lätta att finna, särskilt inte när man vill ha svarta originallister till en GLT.
Däremot upptäckte jag att den här genomskinliga grejen..vad den nu heter..som normalt sett sitter monterad i framkant ovanför takluckan, någon gång har fått sig en jävel och därför är trasig. Trist. Får försöka hitta en ny sådan.

Detsamma gäller fortfarande framlyktor. Funderar på allvar att köpa helt nya, men oron över att kvalitén på nyproducerade från exempelvis Vparts inte håller "måttet" har gjort att man ändå har försökt hitta andra lösningar. Får se hur det blir med den saken.
Behöver även en riktig grill. Har visserligen en grill, men någon tidigare ägare har gjort ett stort hål i nätet för att kunna montera dåtidens skitstora motorvärmarkabel, varför jag vill ha åtmindstone ett nytt nät. Vad jag förstår så går det ju att dela på dessa grillar, ramen och nätet dvs, så det kanske ordnar sig.

Nåväl. Hälsade även på hos Benkis och kollade läget. Han hade inte gjort så mycket, men samtidigt gör inte detta mig så mycket då jag, om han av någon anledning blir klar i rekordtid, då inte har någonstans att ställa bilen. Kan väl kanske ställa den hemma på gården men..nej. Vill bara därifrån, så det är ganska uteslutet.
Ska dock sälja den andra 244:an, och då blir ju min andra parkering här ledig.

Lär nog bli lite mer saker gjorda här framöver. Återkommer!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
27 juni 2018 · 10 157 Inlägg

Härligt höra lite nytt i denna tråd smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2018 · 26 149 Inlägg

Djo skrev:
Härligt höra lite nytt i denna tråd smile

Med betoning på "lite", haha.
Önskar att där var mer att rapportera men..där har bara inte funnits någon ork på sistone.
Men nu när semestern är här så hoppas jag lite nytt ska ske i alla fall.
Du råkar inte veta något om kvalitén av hur eftermarknadslyktorna är?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Djo
27 juni 2018 · 10 157 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:
Härligt höra lite nytt i denna tråd smile

Med betoning på "lite", haha.
Önskar att där var mer att rapportera men..där har bara inte funnits någon ork på sistone.
Men nu när semestern är här så hoppas jag lite nytt ska ske i alla fall.
Du råkar inte veta något om kvalitén av hur eftermarknadslyktorna är?

kommer ej ihåg vilken modell du ska ha på lyktor men hade Biltemas på min 240 och hade aldrig några problem smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2018 · 26 149 Inlägg

Djo skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:
Härligt höra lite nytt i denna tråd smile

Med betoning på "lite", haha.
Önskar att där var mer att rapportera men..där har bara inte funnits någon ork på sistone.
Men nu när semestern är här så hoppas jag lite nytt ska ske i alla fall.
Du råkar inte veta något om kvalitén av hur eftermarknadslyktorna är?

kommer ej ihåg vilken modell du ska ha på lyktor men hade Biltemas på min 240 och hade aldrig några problem smile

Men Biltema har väl inte hela lyktor till 240, eller har jag missat något?
Vet i alla fall att Vparts och liknande sidor har. En kollega har köpt lyktor till sin 240 men han har inte haft dom så länge så svårt att bilda sig en uppfattning om kvalitéten ännu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 december 2018 · 901 Inlägg

intressant

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Djo
28 december 2018 · 10 157 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:

Mack skrev:

Med betoning på "lite", haha.
Önskar att där var mer att rapportera men..där har bara inte funnits någon ork på sistone.
Men nu när semestern är här så hoppas jag lite nytt ska ske i alla fall.
Du råkar inte veta något om kvalitén av hur eftermarknadslyktorna är?

kommer ej ihåg vilken modell du ska ha på lyktor men hade Biltemas på min 240 och hade aldrig några problem smile

Men Biltema har väl inte hela lyktor till 240, eller har jag missat något?
Vet i alla fall att Vparts och liknande sidor har. En kollega har köpt lyktor till sin 240 men han har inte haft dom så länge så svårt att bilda sig en uppfattning om kvalitéten ännu.

Dom hade då kompletta förut kanske slutat med det synd isåfall var jävligt bra lysen iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2018 · 26 149 Inlägg

gps18 skrev:
intressant

Nja. Har inte och händer inte så mycket för tillfället.
Fordonet i fråga är dock kvar hos min lackerare..och han får fixa i den mån av tid som finns.
Jag har verkligen inte bråttom, och han pratade sist om att han ville göra detta till ett vinterprojekt..så..vem vet..kanske händer lite i hans garage i detta nu..

Djo skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:

kommer ej ihåg vilken modell du ska ha på lyktor men hade Biltemas på min 240 och hade aldrig några problem smile

Men Biltema har väl inte hela lyktor till 240, eller har jag missat något?
Vet i alla fall att Vparts och liknande sidor har. En kollega har köpt lyktor till sin 240 men han har inte haft dom så länge så svårt att bilda sig en uppfattning om kvalitéten ännu.

Dom hade då kompletta förut kanske slutat med det synd isåfall var jävligt bra lysen iallafall.

De kanske köpte in kompletta satser från samma ställe som Vparts?
I så fall är de ju värda priset, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbonova gillar en riktig burnout
29 januari 2019 · 1 174 Inlägg

Hur går det här då?? smile

Mack Forum- och sitemoderator
29 januari 2019 · 26 149 Inlägg

turbonova skrev:
Hur går det här då?? smile

Ja du.
Efter att jag har bytt jobb så har det blivit lite sämre med besöken hos Benkis..men funderar på att svänga förbi där i helgen och se om man kan råka finna på honom. Allt hänger ju på hur långt han har kommit.
Men han pratade ju om sist att han kände för att göra detta till ett vinterjobb så..kanske det har hänt grejer.
Vi får se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2019 · 26 149 Inlägg

Update!

190202




Nytt år, nya händelser.
Intet mycket nytt att rapportera dock, men var i alla fall idag förbi Benkis och kollade läget. Hade i ärlighetens namn inte så stora förhoppningar om att han skulle vara där, menar, lördag och det verkar ska kräksnöa hela helgen som det ser ut. Han kanske därför valde att stanna hemma, men icke. Han var faktiskt där!
Så fick tacksamt nog en liten pratstund med honom.
Vi har snackat lite om vad som hittills är gjort, vad som ska göras och hur det ser ut i framtiden.

Benkis har i dagsläget;
1.  monterat in den nya rutan i förardörren
2. fått denna att fungera med lister med mera, samt
3. fixat enligt utsago det sista med rosten. Var något mer som blev gjort på reservhjulsbaljorna.

Så, saker händer i alla fall, och han han verkligen inte glömt bort bilen. Mycket positivt tycker jag!
Och han säger sig vara på väg inom kort att ta in bilen och påbörja jobbet med grunden. Han står fast vid att han har velat göra detta till ett vinterjobb så..det blir det ju sannerligen i så fall.

Men, åter igen. Jag har verkligen inte bråttom med detta. Gör inget om det tar lite tid för det är fortfarande mycket som ska köpas in - ny grill och nya framlyktor bara som några exempel - plus fixas innan jag ens kan ta tillbaka bilen.
Dock är det kul att det ser ut att gå framåt. Sakta men säkert, det är min melodi det.

Så, det är ungefär här vi är nu.

Rapporterar åter när något nytt har eller kommer ske.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
2 februari 2019 · 10 157 Inlägg

Härligt att höra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2019 · 26 149 Inlägg

Djo skrev:
Härligt att höra smile

Alltid något, hehe.
Klart jag vill bli klar själv också men..med tanke på allt strul man har haft genom det här projektet så är det här läget bland det bästa som har hänt. Det händer i alla fall något..vilket är bättre än ingenting.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2019 · 14 056 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:
Härligt att höra smile

Alltid något, hehe.
Klart jag vill bli klar själv också men..med tanke på allt strul man har haft genom det här projektet så är det här läget bland det bästa som har hänt. Det händer i alla fall något..vilket är bättre än ingenting.

Har du några funderingar om när bilen kommer att rulla på vägarna, i sommar eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2019 · 26 149 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:
Härligt att höra smile

Alltid något, hehe.
Klart jag vill bli klar själv också men..med tanke på allt strul man har haft genom det här projektet så är det här läget bland det bästa som har hänt. Det händer i alla fall något..vilket är bättre än ingenting.

Har du några funderingar om när bilen kommer att rulla på vägarna, i sommar eller?

/Benny

Om man ska våga spåna på det hela så hoppas jag - och det är inte stora förhoppningar men de finns i alla fall - att lacken blir lagd i vinter/till våren/sommaren. Efter detta återtas bilen och då återstår att plocka ihop den igen.
Är massor som ska införskaffas. Kofångare, grill, nya lyktor och så vidare. Fräscha lister har jag i alla fall gott om.
Sen ska den åter göras körduglig. Det ska kollas upp varför den inte längre startar, som bara en början. Sen ska bromsarna fixas och lite annat.
Vart vi ligger i tiden när allt ovanstående är gjort vet jag inte men..realistiskt..kanske inte till sommaren men kanske nästa?

Fördelen med mitt nya jobb i allt detta är att jag numer i alla fall har hela dagar ledigt, till skillnad mot förut när man vaknad sent på eftermiddagen..och hur pigg på att pyssla med något är man efter middagen liksom?
(Där finns nog de som är det också..och dem beundrar jag oerhört mycket..men jag är tyvärr inte sån)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2019 · 26 149 Inlägg

Update!

190713




Definitionen av "långsamt" torde länkas till det här projektet, men för min del gör det ingenting.
Huvudsaken är, i mitt tycke, att det blir bra.
Och, efter att ha besökt Benkis idag och fått tillträde till rummet där min 200 står parkerad så må jag säga att jag verkligen verkligen tror på detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-76c92c85bf5ec80dc05979ff0f79bc17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-946c2ff7aad265651d9fb899189c87e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-db6874d2d91986474a1094144c2dd5b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-dbfaba9871a520e0ea991a517e55ea7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-f235e25e9020394c81526ad12e4931c6.jpg

Det som åligger inom en snar framtid är lite mer spacklande och åter spacklande. Sedan planerar Benkis att lägga en slipgrund. Men innan allt detta ska han även göra ett besök på en lackfirma i stan för att kolla upp lite priser så man ser vad färg och hela den biten kommer gå på.
Lär inte bli gratis direkt men..det kommer bli fint.

Känner mig förvånansvärt hoppfull!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
volvoqq Lastbilsmekaniker
13 juli 2019 · 5 138 Inlägg

Billigare att köpa färg ifrån Tyskland

Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2019 · 26 149 Inlägg

volvoqq skrev:
Billigare att köpa färg ifrån Tyskland

Billigare gör förstås inget, men kan man då verkligen lita på att det blir "rätt" på alla aspekter?
Kalla mig gärna paranoid men..bara undrar?

Edit: Men tack för tipset såklart!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang