XVision 800 Genesis LED ramp

HBacklund
8 februari 2019 · 15 Inlägg

Hej!

Någon som testat XVision och vet ifall dom är bättre än VisionX? Genesis800 ser intressant ut men har en del frågetecken.

http://shop.rindab.se/en/artiklar/visio … 25-10.html
https://ljusgiganten.se/x-vision-genesi … paket.html

Ljusrampen har en dubbel upp funktion tydligen, är detta något som kan ställa till besvär om man vill ha den på full ljusstyrka? Har aldrig sett detta tidigare på någon ramp?

MammDiin
8 februari 2019 · 2 016 Inlägg

X-Vision Genesis 800 har två effektlägen pga. godkännandet.
Kopplar man bara plus och minus så har man full effekt. Kopplar man även plus (signal) till den blåa kabeln så går den ner i halveffekt och är godkänd med ref. 37,5.

Sen så beror det på vad du menar med bättre. Kvalitén är säkert bättre på Vision X, men då igen så kostar den dubbelt så mycket.
Sen så är Genesis 800 bredare och böjd, vilket gör att den kan se rätt så stor ut om du tänkt montera den exempelvis framför grillen.

Senast redigerat av MammDiin (8 februari 2019)

HBacklund
15 februari 2019 · 15 Inlägg

Hej MammDin, tack för ditt svar. Ja det stämmer att rampen var lite för stor så jag fick returnera den och byta ner mig till Genesis 600.

Ljuset var förvisso riktigt grymt med 600 modellen och kanske till och med bättre än kompisens Rigid rds som kostar skjortan..!

MammDiin
15 februari 2019 · 2 016 Inlägg

Du sparade ju en del pengar på att välja 600 istället för 800 också så det är ju en fördel smile

Enda direkta nackdelen med Genesis ramperna är enligt mig att ljusbilden kan vara lite ''defekt''. Exempelvis att den är sned eller höjden på ljusbilden kan vara lite högre på något ställe.
Även sett exempel där ena sidan lös på en annan höjd än andra så det blev lite som ett ''trappsteg'' i mitten av ljusbilden.
Men borde inte vara några problem med att skicka tillbaka rampen och få en ny om man har dessa problem.
Men tror inte direkt 600 och 300 lider av dessa problem, utan främst 800, 1100 och 1300.

Har själv en Genesis 1300 på taket och fick byta den första som hade sned och olika höjd på ljusbilden.
Den jag har nu har nästintill perfekt ljusbild så blir att behålla den för misstänker det knappast finns en med perfekt ljusbild när det kommer till de större ramperna.

HBacklund
11 oktober 2020 · 15 Inlägg

Hej MammDiin!

Förlåt för att jag aldrig svarade dig. Det är dags att skaffa lite mer belysning och jag tänkte rådfråga dig om vad du tycker om att komplettera med två Seeker 120w?

Blir det onödigt med två 12X 120w om man redan har en Genesis? Jag är rädd för att det blir "kaka på kaka" och du kan nog ge mig ett mer objektivt svar än butiken själva.

Två av dessa tänkte jag sätta på:
https://ljusgiganten.se/seeker-12x-120w.html

MammDiin
11 oktober 2020 · 2 016 Inlägg

De lyser ju längre än vad genesis 600 gör.
Har ingen personlig erfarenhet av dem så vet inte exakt hur ljusbilden är men men om du vill ha mera längd så funkar det.

Sen så har man ju fördelen med flera extraljus att man kan ställa in dem lite som man vill (mera utåt för mera bredd eller båda rakt fram för maximal räckvidd) jämfört med en (1) ramp som man bara monterar att lysa rakt fram.

Sen så har de öppet köp i 30 dagar så om du är missnöjd går det alltid att skicka tillbaka dem.

HBacklund
13 oktober 2020 · 15 Inlägg

Tack för svar, du lyckades bättre än mig själv! smile

Jo du har rätt och jag tänkte rikta dom lite åt sidorna som du säger för jag är väldigt petig med ljuset.

Har du testat Seeker Quantum eller känner någon som har dom?
https://ljusgiganten.se/seeker-quantum-10x-120w.html

Jag tycker inte dom var lika snygga och diametern på nästan 240 mm kändes lite väl stort? hmm

MammDiin
13 oktober 2020 · 2 016 Inlägg

Seeker Quantum är en ny modell och finns även med laser som ger lite mera längd, men den du länkar är mycket mera prisvärd och har nästan samma räckvidd.
Inte sett dem i verkligheten men någon bild hur de lyser på Facebook vill jag minnas jag har sett.

Vad saknar du för tillfället då? Längd, bredd eller kanske både ock?

HBacklund
19 oktober 2020 · 15 Inlägg

Alltså egentligen saknar jag inget men jag vill bara ha mer ljus endast för att det finns plats för att sätta tre runda där framme och då tänker man varför inte. Så svaret är nog mer av allt, man har ett typiskt "ha-begär" känns det som ..

Jag har funderat hela veckan men inte blivit klokare men det lutar lite åt Quantum för att man vill ha det "senaste" (jag vet hur banalt detta låter MammDiin!)

MammDiin
19 oktober 2020 · 2 016 Inlägg

HBacklund skrev:
Alltså egentligen saknar jag inget men jag vill bara ha mer ljus endast för att det finns plats för att sätta tre runda där framme och då tänker man varför inte. Så svaret är nog mer av allt, man har ett typiskt "ha-begär" känns det som ..

Jag har funderat hela veckan men inte blivit klokare men det lutar lite åt Quantum för att man vill ha det "senaste" (jag vet hur banalt detta låter MammDiin!)

Tror de flesta känner igen sig i det du skriver smile

HBacklund
30 oktober 2020 · 15 Inlägg

Haha MammDiin smile

Det blev faktiskt tre Quantum till slut! Jag monterade dom igår och hann prova dom runt 23 tiden och dom lyser helt galet bra. Jag kommer att slänga upp ett par bilder under veckan.

Jag är supernöjd men nu blir det definitivt inga fler inköp på bra ett tag.. Nu gäller det att leva fattigt om tomten ska dyka upp lagom till Jul smile

MammDiin
31 oktober 2020 · 2 016 Inlägg

HBacklund skrev:
Haha MammDiin smile

Det blev faktiskt tre Quantum till slut! Jag monterade dom igår och hann prova dom runt 23 tiden och dom lyser helt galet bra. Jag kommer att slänga upp ett par bilder under veckan.

Jag är supernöjd men nu blir det definitivt inga fler inköp på bra ett tag.. Nu gäller det att leva fattigt om tomten ska dyka upp lagom till Jul smile

Alltid intressant med bilder smile

HBacklund
18 november 2020 · 15 Inlägg

Hej MammDiin, ska få till lite bilder snar! Vet du ifall man kan få problem med besiktningen om positionsljusen är urkopplade?

MammDiin
18 november 2020 · 2 016 Inlägg

HBacklund skrev:
Hej MammDiin, ska få till lite bilder snar! Vet du ifall man kan få problem med besiktningen om positionsljusen är urkopplade?

Varför har du kopplat bort dem då?

zleepy Trucker
19 november 2020 · 1 391 Inlägg

HBacklund skrev:
Hej MammDiin, ska få till lite bilder snar! Vet du ifall man kan få problem med besiktningen om positionsljusen är urkopplade?

Så länge positionsljusen i extraljusen INTE lyser på bes så är det OK, så se till att dom är avstängda/urkopplade...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang