Köpråd Passat Alltrack 2,0 TDI DSG -13

Slim
10 februari 2019 · 340 Inlägg

Har ev en Passat Alltrack på gång och tänkte höra vad som är vanliga fel. Hör allt ifrån att det är skräp, till att det är en prisvärd och bekväm familjebil.

Rost: Vissa säger att rost är ett problem på dessa, men kan inte säga att jag sett så många rostiga. Är det några speciella ställen man ska ha koll på?

DSG: Jag vet att det sägs myclet ont kring denna låda, även om jag fattat det som att den 6vxl som det handlar om här(DQ250?) skall vara bättre än torr 7vxl. Vad ska man leta efter vid provkörning? Hur dyrt är det att åtgärda Mekatronikenheten? Brukar annat rasa på DSGn? Hur illa är det på riktigt?. Trist att välja bort hela VAG pga detta om det går att leva med lådan...

Motorn: Finns något att tänka på här? Låter på det jag läst mig till som att det är en relativt problemfri motor? Helt ok ork och drar rimligt för bilstorleken.

Övrigt: Finns andra fällor? Fyrhjulsdriften är väl Haldex?

Det som lockar är en stor, bekväm relativt modern bil där man får mycket utrustning för pengarna. Den får dra mycket vilket är bra(behöver minst 1800kg) och motorn är pigg. Just denna bil är firmabil i dagsläget och skulle i så fall köpas loss, så är en ägare.

Om jag hoppar denna, vad är då ett bra alternativ? Pris mellan 100-150k...

Presidento Of World
10 februari 2019 · 3 306 Inlägg

För pengarna skulle jag hellre köpa en skoda superb. Mycket trevligare större och tystare. Går som en A6 fast bättre typ.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
10 februari 2019 · 5 516 Inlägg

Den 6-växlade DSG-lådan är väldigt pålitlig, ytterst sällan det är problem. Varit med om Taxis som gått 60k mil utan några andra reparationer än svänghjulsbyte.
Viktigt att byta oljan med max 6000mil mellan bytena.
Enda relativt vanliga felet i dessa DSG är oljud från svänghjulet, går att köra länge med illalåtande svänghjul men till slut blir det så glappt att växellådan börjar bete sig märkligt.

2,0tdi Euro5 Commonrail har egentligen bara ett problem och det är att avgasåterföringsventilen sotar igen, denna sitter inuti avgaskylaren som sitter på baksidan av motorn.

Haldexen fungerar utmärkt sålänge man sköter oljebytena. Har själv en 2009 Passat 3C som gått 36k mil och inga reparationer har någonsin gjorts på Haldexen bara oljebyten med 9000mil intervall och den fungerar utmärkt.

Väldigt vanligt fel på B7 Alltrack är att dom äter innerbelägg bak, främst höger sida, dom håller ca 3000mil innan dom är nere på metallen.
Finns extra stora främre stänkskydd att montera på dessa som löser problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
10 februari 2019 · 4 228 Inlägg

Slim skrev:
Har ev en Passat Alltrack på gång och tänkte höra vad som är vanliga fel. Hör allt ifrån att det är skräp, till att det är en prisvärd och bekväm familjebil.

Rost: Vissa säger att rost är ett problem på dessa, men kan inte säga att jag sett så många rostiga. Är det några speciella ställen man ska ha koll på?

DSG: Jag vet att det sägs myclet ont kring denna låda, även om jag fattat det som att den 6vxl som det handlar om här(DQ250?) skall vara bättre än torr 7vxl. Vad ska man leta efter vid provkörning? Hur dyrt är det att åtgärda Mekatronikenheten? Brukar annat rasa på DSGn? Hur illa är det på riktigt?. Trist att välja bort hela VAG pga detta om det går att leva med lådan...

Motorn: Finns något att tänka på här? Låter på det jag läst mig till som att det är en relativt problemfri motor? Helt ok ork och drar rimligt för bilstorleken.

Övrigt: Finns andra fällor? Fyrhjulsdriften är väl Haldex?

Det som lockar är en stor, bekväm relativt modern bil där man får mycket utrustning för pengarna. Den får dra mycket vilket är bra(behöver minst 1800kg) och motorn är pigg. Just denna bil är firmabil i dagsläget och skulle i så fall köpas loss, så är en ägare.

Om jag hoppar denna, vad är då ett bra alternativ? Pris mellan 100-150k...

om du redan känner till alla problemen varför vill du endå ha den? Rasslande dsg lådor ha ja sett fram emot till 2016. Rostiga också , nyare 2016+ passater är bättre i rostfronten men antar att dom inte hunnit rosta ännu. Det är dina pengar självklart och vill du riskera problem me motor låda äre bara du som vet. Kolla andra märken kanske. Skoda är samma skit fast annat namn bara. Audi a6 har ja inte lagt märke till så mke fel på lådorna men andra kan säkert chippa in här med mer info. Har hört allt mellan 25-50.000kr för lagning av lådan. Och jesus vad många lådor ja sett o hört låta illa, inte ens roligt längre. Vilken fin överraskning att berätta för familjen sen när det händer att kolla familjen, lådan har börjat låta illa, kostar mellan 25-50k att laga. Hejdå julklapparna eller semester. capiche?^^

Slim
11 februari 2019 · 340 Inlägg

panda666 skrev:

Slim skrev:
Har ev en Passat Alltrack på gång och tänkte höra vad som är vanliga fel. Hör allt ifrån att det är skräp, till att det är en prisvärd och bekväm familjebil.

Rost: Vissa säger att rost är ett problem på dessa, men kan inte säga att jag sett så många rostiga. Är det några speciella ställen man ska ha koll på?

DSG: Jag vet att det sägs myclet ont kring denna låda, även om jag fattat det som att den 6vxl som det handlar om här(DQ250?) skall vara bättre än torr 7vxl. Vad ska man leta efter vid provkörning? Hur dyrt är det att åtgärda Mekatronikenheten? Brukar annat rasa på DSGn? Hur illa är det på riktigt?. Trist att välja bort hela VAG pga detta om det går att leva med lådan...

Motorn: Finns något att tänka på här? Låter på det jag läst mig till som att det är en relativt problemfri motor? Helt ok ork och drar rimligt för bilstorleken.

Övrigt: Finns andra fällor? Fyrhjulsdriften är väl Haldex?

Det som lockar är en stor, bekväm relativt modern bil där man får mycket utrustning för pengarna. Den får dra mycket vilket är bra(behöver minst 1800kg) och motorn är pigg. Just denna bil är firmabil i dagsläget och skulle i så fall köpas loss, så är en ägare.

Om jag hoppar denna, vad är då ett bra alternativ? Pris mellan 100-150k...

om du redan känner till alla problemen varför vill du endå ha den? Rasslande dsg lådor ha ja sett fram emot till 2016. Rostiga också , nyare 2016+ passater är bättre i rostfronten men antar att dom inte hunnit rosta ännu. Det är dina pengar självklart och vill du riskera problem me motor låda äre bara du som vet. Kolla andra märken kanske. Skoda är samma skit fast annat namn bara. Audi a6 har ja inte lagt märke till så mke fel på lådorna men andra kan säkert chippa in här med mer info. Har hört allt mellan 25-50.000kr för lagning av lådan. Och jesus vad många lådor ja sett o hört låta illa, inte ens roligt längre. Vilken fin överraskning att berätta för familjen sen när det händer att kolla familjen, lådan har börjat låta illa, kostar mellan 25-50k att laga. Hejdå julklapparna eller semester. capiche?^^

Ja, redan på de svar jag fått ser man ju varför jag funderar. Ditt svar är att det är skräp, men Simlar menar att den är rätt ok. Det är svårt att sålla bland svaren så vill gärna ha input från båda håll...
Att lådan låter illa brukar väl snarare vara svänghjul än låda? 25-50 låter som helt ny mekatronik. Har fattat det som att de ofta går att laga, eller är det sällan det funkar?

Det finns mycket skrivet kring DSG, men det är svårt att skapa sig en nyanserad bild.

it_mutt Avstängd
11 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:

panda666 skrev:

Slim skrev:
Har ev en Passat Alltrack på gång och tänkte höra vad som är vanliga fel. Hör allt ifrån att det är skräp, till att det är en prisvärd och bekväm familjebil.

Rost: Vissa säger att rost är ett problem på dessa, men kan inte säga att jag sett så många rostiga. Är det några speciella ställen man ska ha koll på?

DSG: Jag vet att det sägs myclet ont kring denna låda, även om jag fattat det som att den 6vxl som det handlar om här(DQ250?) skall vara bättre än torr 7vxl. Vad ska man leta efter vid provkörning? Hur dyrt är det att åtgärda Mekatronikenheten? Brukar annat rasa på DSGn? Hur illa är det på riktigt?. Trist att välja bort hela VAG pga detta om det går att leva med lådan...

Motorn: Finns något att tänka på här? Låter på det jag läst mig till som att det är en relativt problemfri motor? Helt ok ork och drar rimligt för bilstorleken.

Övrigt: Finns andra fällor? Fyrhjulsdriften är väl Haldex?

Det som lockar är en stor, bekväm relativt modern bil där man får mycket utrustning för pengarna. Den får dra mycket vilket är bra(behöver minst 1800kg) och motorn är pigg. Just denna bil är firmabil i dagsläget och skulle i så fall köpas loss, så är en ägare.

Om jag hoppar denna, vad är då ett bra alternativ? Pris mellan 100-150k...

om du redan känner till alla problemen varför vill du endå ha den? Rasslande dsg lådor ha ja sett fram emot till 2016. Rostiga också , nyare 2016+ passater är bättre i rostfronten men antar att dom inte hunnit rosta ännu. Det är dina pengar självklart och vill du riskera problem me motor låda äre bara du som vet. Kolla andra märken kanske. Skoda är samma skit fast annat namn bara. Audi a6 har ja inte lagt märke till så mke fel på lådorna men andra kan säkert chippa in här med mer info. Har hört allt mellan 25-50.000kr för lagning av lådan. Och jesus vad många lådor ja sett o hört låta illa, inte ens roligt längre. Vilken fin överraskning att berätta för familjen sen när det händer att kolla familjen, lådan har börjat låta illa, kostar mellan 25-50k att laga. Hejdå julklapparna eller semester. capiche?^^

Ja, redan på de svar jag fått ser man ju varför jag funderar. Ditt svar är att det är skräp, men Simlar menar att den är rätt ok. Det är svårt att sålla bland svaren så vill gärna ha input från båda håll...
Att lådan låter illa brukar väl snarare vara svänghjul än låda? 25-50 låter som helt ny mekatronik. Har fattat det som att de ofta går att laga, eller är det sällan det funkar?

Det finns mycket skrivet kring DSG, men det är svårt att skapa sig en nyanserad bild.

Om du tar en titt på pandas tidigare inlägg, så går det rätt snabbt att konstatera att den samme ratar ALLT som har med VAG att göra. Och därigenom gärna slänger in att när folk har problem med en vagkärra från 1995, så är det relevant av panda att påpeka problemen han ser på 2015-bilar. Och vad vill jag ha sagt med det? Att det panda trycker ur sig gällande bland annat VAG, är ungefär lika nyanserat som solidfärgen svart.

Som redan påpekats i tråden, så finns det bättre och sämre dsg-lådor inom vagfamiljen.
Du är redan inne på felen som är vanliga; svänghjulet, mekatronik:en och sen en till; lager som väsnas.
Men, de 50K som panda dillar om, betalar du inte ens för en helt genomgången låda, inte ens några 25K. Och ja, de (mekatronikenheterna) går oftast att laga.

Men, det är klart, det är lätt att skrika sig hes...


Rost är "som vanligt". Du kan hitta en som ser ut som sju svåra år, och en som är rostfri. Som med alla bilar.


- - - - Edit - - - -

Som ett stilla försök har både jag och andra försökt få ex.vis panda att skaka fram någon form av statistik på hur "ofantligt dåliga bilarna är", men, det lyckas givetvis aldrig. Än mindre statistik i förhållande till andra bilmärken. Men, igen, det är lätt att skrika sig hes

Senast redigerat av it_mutt (11 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mangisen
11 februari 2019 · 1 034 Inlägg

På mitt gamla jobb så hade vi både vw passat, skoda superb och opel meriva
Av 2011 års modell under 4 år som vårat avtal pågick.
Alla bilarna rullade på utan större bekymmer, vi hade både manuella och automat  (DSG)
Ena superben fick bytas svänghjul på, samt hjullager på alla bilar.
Vi har egen verkstad där en pensionerad bil mekaniker jobbar ibland som gjorde allt.

Alla bilarna rullade mellan 25-40000 mil och vw var endast 2.0tdi motorer.
Trivdes väldigt bra med passaten jag körde i nästan 3 år och 30000 mil.
Stark snål och komfortabel samt en bra laståsna.
Hitta en fin med bra servicehistroik och utan rost så kommer du garanterat bli nöjd smile

panda666
11 februari 2019 · 4 228 Inlägg

Dsg lådorna är sköna att köra javvist, men dom håller för katastrofalt, det är ett faktum oavsett vilka siffror o statistik folk gillar att mumla om hela tiden. Kom till mitt jobb och se för dig själv, av alla vw som kommer in hur många är det som låter illa och få en egen bild av hela historian. 25-50k orimligt högt eller? för att fixa dsg rasslet. Även om det skulle kosta 10.000 som ja tror är omöjligt endå är det rätt mycket. Ts ville bara ha råd så ja gjorde mitt bästa calm your horses. Bara nått ja skulle inte röra alls, men folk har en egen hjärna o plånbok och kan fatta egna beslut;)

it_mutt Avstängd
11 februari 2019 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
Dsg lådorna är sköna att köra javvist, men dom håller för katastrofalt, det är ett faktum oavsett vilka siffror o statistik folk gillar att mumla om hela tiden. Kom till mitt jobb och se för dig själv, av alla vw som kommer in hur många är det som låter illa och få en egen bild av hela historian. 25-50k orimligt högt eller? för att fixa dsg rasslet. Även om det skulle kosta 10.000 som ja tror är omöjligt endå är det rätt mycket. Ts ville bara ha råd så ja gjorde mitt bästa calm your horses. Bara nått ja skulle inte röra alls, men folk har en egen hjärna o plånbok och kan fatta egna beslut;)

Det är just det det inte är. Fortfarande helt omöjligt att få dig att förstå. Om det är 5% av alla dsg-lådor som strular, så är det -inte- som "dom håller för katastrofalt". Är det däremot 75% av alla lådor som strular, så absolut.

Jag har nämligen hört siffror på det där. Jag kan inte backa upp dessa med mer än "vad jag har hört". Och, det är låååångt mycket färre lådor som strular än du vill påskina. Sen att det är högt i förhållande till vag:s felprocent på de övriga lådorna, är en annan femma.

15.000kr hittar du en genomgången och renoverad dsg-låda för utan att behöva leta ihjäl dig. En rätt markant skillnad mot dina tilltagna 50.000kr. Även i procent....

Att få bara mekatronicenheten fixad, görs för under 5000kr, även det en minimal skillnad mot 50.000kr...0ch 25.000kr.

Senast redigerat av it_mutt (11 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lockwood
11 februari 2019 · 394 Inlägg

Får intrycket att "någon" kanske jobbar på en auktoriserad (?) VAG verkstad. Är det konstigt om man på en verkstad bara ser problembilar? Det verkar finnas en viss "hat-kultur" på denna sida mot några få (tyska?) märken främst. Vad är poängen?

panda666
11 februari 2019 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Dsg lådorna är sköna att köra javvist, men dom håller för katastrofalt, det är ett faktum oavsett vilka siffror o statistik folk gillar att mumla om hela tiden. Kom till mitt jobb och se för dig själv, av alla vw som kommer in hur många är det som låter illa och få en egen bild av hela historian. 25-50k orimligt högt eller? för att fixa dsg rasslet. Även om det skulle kosta 10.000 som ja tror är omöjligt endå är det rätt mycket. Ts ville bara ha råd så ja gjorde mitt bästa calm your horses. Bara nått ja skulle inte röra alls, men folk har en egen hjärna o plånbok och kan fatta egna beslut;)

Det är just det det inte är. Fortfarande helt omöjligt att få dig att förstå. Om det är 5% av alla dsg-lådor som strular, så är det -inte- som "dom håller för katastrofalt". Är det däremot 75% av alla lådor som strular, så absolut.

15.000kr hittar du en genomgången och renoverad dsg-låda för utan att behöva leta ihjäl dig. En rätt markant skillnad mot dina tilltagna 50.000kr. Även i procent....

jasså, ska inte den gamla lådan monteras av från bilen? och nya lådan upp igen? det är alltså gratis? hur många timmar tar det att lyfta ner gamla lådan o upp med den renoverade? som ja sagt en miljon gånger ja ser detta fenomen varje dag på jobbet så några 5% tror ja inte det är. Det är mycket mer. men skitsamma om det. ja sa mellan 25-50 inte rakt 50 haha. Har en polare som jobba med mig förr och sa några veckor sen att han hade en kontakt som kunde fixa lådan för runt 20-25. men alla har inte en sån kontakt. Han funderade också på en passat, vad ja vet så kör han fortfarande sin v70 från 11. Han har inte bytt än alltsåwink

it_mutt Avstängd
11 februari 2019 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Dsg lådorna är sköna att köra javvist, men dom håller för katastrofalt, det är ett faktum oavsett vilka siffror o statistik folk gillar att mumla om hela tiden. Kom till mitt jobb och se för dig själv, av alla vw som kommer in hur många är det som låter illa och få en egen bild av hela historian. 25-50k orimligt högt eller? för att fixa dsg rasslet. Även om det skulle kosta 10.000 som ja tror är omöjligt endå är det rätt mycket. Ts ville bara ha råd så ja gjorde mitt bästa calm your horses. Bara nått ja skulle inte röra alls, men folk har en egen hjärna o plånbok och kan fatta egna beslut;)

Det är just det det inte är. Fortfarande helt omöjligt att få dig att förstå. Om det är 5% av alla dsg-lådor som strular, så är det -inte- som "dom håller för katastrofalt". Är det däremot 75% av alla lådor som strular, så absolut.

15.000kr hittar du en genomgången och renoverad dsg-låda för utan att behöva leta ihjäl dig. En rätt markant skillnad mot dina tilltagna 50.000kr. Även i procent....

jasså, ska inte den gamla lådan monteras av från bilen? och nya lådan upp igen? det är alltså gratis? hur många timmar tar det att lyfta ner gamla lådan o upp med den renoverade? som ja sagt en miljon gånger ja ser detta fenomen varje dag på jobbet så några 5% tror ja inte det är. Det är mycket mer. men skitsamma om det. ja sa mellan 25-50 inte rakt 50 haha. Har en polare som jobba med mig förr och sa några veckor sen att han hade en kontakt som kunde fixa lådan för runt 20-25. men alla har inte en sån kontakt. Han funderade också på en passat, vad ja vet så kör han fortfarande sin v70 från 11. Han har inte bytt än alltsåwink

Som jag la till ovan. Men de siffrorna jag har hört är långt under 5%. Nämligen 1.5%. Men, jag kan inte backa det med mer än "vad jag hört". Du har inga siffror alls att komma med, mer än att "alla dsglådor är skit för det ser du på jobbet". Skillnaden är att även om jag "har hört" siffror, så har jag inte nämnt dessa innan. För att jag just inte kan backa dessa med något mer än så....läs och lär.



Du menar alltså att någon skulle ta 35.000kr för att ta bort lådan och sätta den nya på plats? 35 arbetstimmar på en genomsnittlig verkstad. Eller är det vad du räknar med att det tar på "din" verkstad...
Och ja just, du sa 25-50.000. Dvs 37.500kr. Det ger en arbetslön på 22.500kr för att göra själva bytet.

Du säger dessutom att det kostar 37.500kr (mitt i ditt spann) att laga befintlig låda, det stämmer då...inte heller kan vi konstatera. Igen; man behöver knappast leta ihjäl sig för att hitta renoverade/genomgångna lådor för under 15.000kr. Så det krävs verkligen inte några "speciella kontakter" för att lyckas med. Ytterligare en gång så får man mekatronikenhetern lagad för under 5000kr. Det ger 45000kr över i arbetslön till någon som tydligen behöver ofantligt lång tid på sig på jobbet....

Det är helt ok att anta och gissa saker. Men sluta sprida det som absoluta sanningar.

Senast redigerat av it_mutt (11 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
11 februari 2019 · 4 228 Inlägg

lol du är jätteduktig på matte ser ja,  kund lämnar bilen på vw verkstad för o laga lådan säger vi, den ska upp på lift, lådan ska ner=arbetskostnad på nåra tusen, lådan ska lagas som tar tid/eller bytas mot en annan fungerande låda som också kostar en slant=mer cash här, sen ska lådjäveln upp i bilen igen=cash här också. Som såklart allt detta kommer absolut inte ta en dag, kanske flera dagar så kund får kanske vänta nåra dar utan bil. Kasnke får lånebil kanske inte. Total kostnad? under 5000? inte ens om hen gör det hemma i garage uppfarten. Det räcker nu^^ låt oss återgå till ämnet. Varje gång nån skriver illa om dsg behöver det inte bli 100 sidor bara för vissa tror att det är billigt o laga.

it_mutt Avstängd
11 februari 2019 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
lol du är jätteduktig på matte ser ja,  kund lämnar bilen på vw verkstad för o laga lådan säger vi, den ska upp på lift, lådan ska ner=arbetskostnad på nåra tusen, lådan ska lagas som tar tid/eller bytas mot en annan fungerande låda som också kostar en slant=mer cash här, sen ska lådjäveln upp i bilen igen=cash här också. Som såklart allt detta kommer absolut inte ta en dag, kanske flera dagar så kund får kanske vänta nåra dar utan bil. Kasnke får lånebil kanske inte. Total kostnad? under 5000? inte ens om hen gör det hemma i garage uppfarten. Det räcker nu^^ låt oss återgå till ämnet. Varje gång nån skriver illa om dsg behöver det inte bli 100 sidor bara för vissa tror att det är billigt o laga.

Skillnaden mellan dig och mig, trots att du påstår dig jobba med det, är att jag vet vad det kostar. MIna mattekunskaper är det däremot inget fel på. Dina...verkar fungera lite sisådär.

Det kostar under 5000kr att få en mekatronikenhet lagad/renoverad. Hur faaaaaaaan kan du få det till att om någon gör det hemma i garaget så skulle det INTE kunna bli under 5000kr då?! Är du på riktigt?!

5000kr var alltså INTE för en hel låda, det har jag inte heller skrivit någonstans, och det borde du inte ens kunna lura till dig att det stod ens i din vildaste fantasi.
Jag vet inte panda, men jag får nog ännu en gång påpeka att textbaserade forum inte riktigt verkar vara din grej... Eller så är det bara helt enkelt att du vägrar förstå.
Trist är det.
Nästan lika trist som att se ditt kräkande i tråd efter tråd efter tråd...utan något alls att backa det med.

Senast redigerat av it_mutt (11 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
11 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Nu räcker det. Ni kan fortsätta i PM.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
11 februari 2019 · 340 Inlägg

Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

panda666
11 februari 2019 · 4 228 Inlägg

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Rutger19
11 februari 2019 · 20 Inlägg

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

Måste du ha DGS lådan då? Pappa har en Passat -12 med 2.0 tdi motorn. Den har rullat felfritt i 17 000 + mil. Dock manuell.

Jag har kört den lite och upplever motorn som ganska frisk och pigg, snäll med växlarna. Han är supernöjd än så länge i alla fall.

Känns dumt att chansa med DSG-lådorna.

Slim
11 februari 2019 · 340 Inlägg

Haha, jag lägger ju helst inte 15k om jag får välja, men blir det den här bilen kommer nog priset att vara rätt så får lite marginal:)

Alla Alltrack har DSG och blev rätt sugen på en sån iom att den är lite högre och bra utrustning. Sen vill jag helst ha automat pga köer mm. Skall det köras aktivt åker andra bilen fram. Kul att höra fler exempel på Passater som rullar på som de ska...

Presidento Of World
11 februari 2019 · 3 306 Inlägg

Slim skrev:
Haha, jag lägger ju helst inte 15k om jag får välja, men blir det den här bilen kommer nog priset att vara rätt så får lite marginal:)

Alla Alltrack har DSG och blev rätt sugen på en sån iom att den är lite högre och bra utrustning. Sen vill jag helst ha automat pga köer mm. Skall det köras aktivt åker andra bilen fram. Kul att höra fler exempel på Passater som rullar på som de ska...

Dsg är rätt jobbig i kökörning. Jag avskyr det så obeskrivligt mycket.

Jag jobbar med nya v.a.g  t.o.m TDI har blivit sämre, drar en del olja per 100 mil samt stora mängder glykol (!) Dsg har vi fått byta på många bilar innan dom slagit 3 000mil (vid 3k mil avverkas bilarna)
Rost är nästan standard på den karossen. Framskärmar insida dörrkanter och bagagelucka.

Om jag hade dom pengarna att lägga på bil skulle jag personligen valt något annat. Men om du fastnat för just den bilen så hitta en med bytt dsg och så lite rost så möjligt samt fullservad förstås på märkesverkstad. Mindre verkstäder skippar en del moment tyvärr. Förekommer säkert hos märkesverkstad ochså men i mindre skala.

Det är inte någon verkstad jag jobbar på. Tvärtom. Men det behöver vi inte vi gå in på, tänkte bara innan nån skriker "a men felfria bilar kommer inte till verkstad"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang