Hög tomgång Volvo 740GL -86. B230A. [LÖST]

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari · 11 718 Inlägg
#1

Tycker tomgången är lite hög. Med varm bil så ligger den enligt varvräknaren på cirka 1100 varv. Man hör även att den är en smula hög. Lite svårt att kolla felkoder på den...

Bilen går perfekt annars. Finns det en tomgångsskruv på förgasaren jag kan pilla på utan att ställa till det i övrigt?

Senast redigerat av Hybrid_ (26 februari )

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
simlar
10 februari · 3 800 Inlägg
#2

Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari · 11 718 Inlägg
#3

simlar skrev:
Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Man tackar. Får kolla det imorgon när det är ljust ute.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari · 11 718 Inlägg
#4

Glömde bort saken. Fick skruva in den knappt 2 varv idag. Nu mumlar traktorn nöjt på strax över 800 varv skulle jag tippa på. Tack för hjälpen!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang