Volvo 740 - 85 (B230A) Drar runt, men håller sig inte igång

137 Inlägg
Skrivet måndag 12:56 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Som rubriken nämner har jag en 740 som jag använder som vinterhärk. Problemen började uppstå efter en kvälls härkande med att den lät likt en gräsklippare vid fullt gaspådrag (misstänkte då att den misstände).

Sen stod den ute ett tag (cirkus 8-9 dagar) innan jag åkte och kollade den. Säkerställde då att bilen hade gnista på samtliga fyra tändstift vilket den hade, så det var inte tändkablarna och/eller tändstiften, men då klockan blev mycket nöjde vi oss så innan jag åkte tillbaka ett par dagar senare. Då försökte vi med startkablar samt rullstart, men den ville inte gå runt.

Gav oss på det igen igår och då var han lite speciell. Vi började med startkablar bara, men ville inte starta, testade ett par gånger men inget resultat. Testade byta flatstiftskontakt på startmotorn, men ingen skillnad så placerade tillbaka den. En kompis kom förbi med andra startkablar, och då betedde han sig annorlunda. Fanns som mer "ström" än tidigare, så misstänker att mina startkablar är dåliga. Iallafall, efter att ha testat med startgas samt startkablar så kollade vi lite fler saker. Bränslefiltret ser dåligt ut, men soppa kommer samt om man suger i ingående slang till pumpen vid förgasaren, samt om man suger i slangen som går igenom bränslefiltret så kommer det soppa, så inget stopp någonstans.

Mot slutet av kvällen fick vi han att starta relativt enkelt, men dör direkt. Vi testade med och utan choke, med hel, halv, pump och ingen gas. Vid samtliga tester drar han runt, hoppar upp till 2k varv och dör sen direkt. Utan startgas vill han inte starta alls.

Jag försöker undvika att lägga alltför mycket pengar på leifen då det är en vinterhärk bara, så att byta delar i blindo känns dumt, men alla tips och idéer uppskattas enormt! Det enda jag bytt tidigare är termostat och generatorkol, men annars har jag inte gjort något med den.

Det jag har funderat på är om det är tjuvluft någonstans (borde dock starta ändå tycker jag) eller om batteriet är skräp. Att batteriet är dåligt borde väl dock inte spela någon roll om vi har startkablarna i? (Läser 12v dessutom så heldött är det inte).

Tacksam för alla idéer och tankar! Försökt googlat mig galen på det, men hittar antingen lösningar á la dyrt eller problem som inte liknar sig vid mitt.

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
1 116 Inlägg
Skrivet måndag 13:29 #2

Förgasare skriver du.

Sitter det en stromberg 175 CD på den? (Tror de heter så, länge sen jag höll på med dem) kolla isåfall membranet på den.

137 Inlägg
Skrivet måndag 15:52 · Inlägg av trådskaparen #3

uhlin skrev:
Förgasare skriver du.

Sitter det en stromberg 175 CD på den? (Tror de heter så, länge sen jag höll på med dem) kolla isåfall membranet på den.

Oj! Jag har ingen aning. Googlade upp en bild på den sån, och jag vill minnas att jag har en del som liknar den, kan ta en bild på motorutrymme framöver. 
Vart sitter membranet, och vad exakt ska jag kolla? Vad ska jag hålla utkik efter dvs?

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
1 116 Inlägg
Skrivet måndag 19:07 #4

På ovansidan förgasaren sitter det 4 stjärnskruv vill jag minnas.

Sitter en i varje hörn. Skruva loss dem så kan du lyfta locket på förgasaren. Där under hittar du membranet.

Ta det lite försiktigt då du tar av locket. Sitter en fjäder med där vid en kolv/trottel. Trotteln/kolven ska med upp tillsammans med själva locket och membranet.

Forum- och sitemoderator · 11 477 Inlägg
Skrivet måndag 23:20 #5

Titta på min bil. Den har en Pierburg 175 CD.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
137 Inlägg
Skrivet tisdag 08:01 · Inlägg av trådskaparen #6

uhlin skrev:
På ovansidan förgasaren sitter det 4 stjärnskruv vill jag minnas.

Sitter en i varje hörn. Skruva loss dem så kan du lyfta locket på förgasaren. Där under hittar du membranet.

Ta det lite försiktigt då du tar av locket. Sitter en fjäder med där vid en kolv/trottel. Trotteln/kolven ska med upp tillsammans med själva locket och membranet.

Då gör jag så idag! Tack!

Hybrid_ skrev:
Titta på min bil. Den har en Pierburg 175 CD.

Försökte kika, men är lite svårt då jag inte vet exakt vart jag ska leta samt att bilden på motorutrymmet var lite mörkt. Skulle du kunna ringa in delen? smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
3 Inlägg
Skrivet onsdag 08:26 #7

Vid steg 3 på denna sida ser du 3 bilder på en variant av lock där membranet, fjäder och kolv sitter.  http://www.babeln.se/140/etanol/


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang