Volvo 240 turbo renoveringsobjekt

Planen är att bilen ska bli klar till sommaren 2019. Finns mycket att göra men ska nog hinna!

Ekstrand56

  • 42 Följare
  • 7 562 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 mars
Ekstrand56
29 januari · 37 Inlägg
#21

Gjorde idag en order från KLracing på aluminiumrör och silikonslangar, bygger tryckrören av deras grejer istället för det jag först tänkte göra. Köpte iallafall alla rör och slangar jag ska behöva plus en dumpventil! Har jag tur får jag grejerna denna vecka!

Ekstrand56
31 januari · 37 Inlägg
#22

Fått alla pedaler monterade och håller just nu på med att byta huvvajer. Har hittat Kardan på Bildelsbasen som ja tänkte beställa idag också, börjar ta sig😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-84a0823b3c7150b84e9a4fd8e0f69004.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-1a3cadf3de47747a3cf1eec3530783a2.jpg

Ekstrand56
1 februari · 37 Inlägg
#23

Inga tryckrör ännu, spenderat lite tid på att göra kabelhärvan lite snyggare och dragit kabel till trunken för batteriet. Killarna på VPT skulle laga en batterilåda åt mig, det var ju snällt big_smile Fortsättning nästa vecka, Trevlig helg!

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-687584b8b36d917afb74c9945a444852.jpg

Senast redigerat av Ekstrand56 (1 februari )

Ekstrand56
6 februari · 37 Inlägg
#24

Tryckrören har kommit! Fick alla rör och slangar från kl idag, även dumpventil också. Så det var bara att börja montera, lite funderande och kapande fick de bli men gick rätt så smort endå. Hittar jag en passlig kylarslang till värmepaketet imorgon så kan jag förhoppningsvis ha igång bilen en längre stund och se hur den går. Så det är morgondagens plan, luftilter ska också dit imorgon. big_smile Hörs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-2406a5cc8083f8281d4a139547f2211e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-65cf767ce00dac38e65dd2c650385f79.jpg

alex_v
6 februari · 126 Inlägg
#25

följer med spänning!

Robinsandkvist
7 februari · 227 Inlägg
#26

Ser ut och bli fint smile

Ekstrand56
7 februari · 37 Inlägg
#27

alex_v skrev:
följer med spänning!

Grymt! Sånt som taggar en lite extra wink ska starta imorgon, hann inte idag!

Senast redigerat av Ekstrand56 (7 februari )

Ekstrand56
7 februari · 37 Inlägg
#28

Robinsandkvist skrev:
Ser ut och bli fint smile

Det ska det väl bli! Tack!

Ahlskog
7 februari · 12 Inlägg
#29

De går undan i svängarna här!

Ekstrand56
8 februari · 37 Inlägg
#30

Ahlskog skrev:
De går undan i svängarna här!

De tar sig när man får skruva nästan varje dag big_smile Ska försöka ha igång den idag bara den startar, den är lite grinig just idag...

Ekstrand56
10 februari · 37 Inlägg
#31

Update angående startandet, den startade men gick skit, så mätte upp spridarmotstånden som tidigare ägare hade lött in och de visade sig vara endast 3 ohms motstånd och de ska vara ungefär 10 ohm eftersom FK spridarna ligger på 2,5 ohm ... Detta gjorde att den gick alldeles för fett.

Fick iallafall ett par spridare från en sugmotor att prova med så ska göra det imorgon. Om det visar sig att det är det som är problemet så beställer jag gröna r spridare direkt och klipper bort motstånden sen.

Senast redigerat av Ekstrand56 (10 februari )

WurstingErik
11 februari · 215 Inlägg
#32

Ohmtalet i spridarna påverkar inte flödet, utan förhindrar bara att man bränner boxen. Om det är styrsystemet som följde med motorerna så är det troligtvis "lurat" för att klara av högre laddtryck vilket kan göra att den går fett tills den blivit lite varm. Viktigt att allt som varit ihop parat är där ifall större luftmasse tex. Blivit använt för att kompensera för spridare.

WurstingErik
11 februari · 215 Inlägg
#33

hur gjorde du med bränslereturen påtal om annat? det fanns väll inte i dendär tanken/armaturen? och vilken kamaxel har du tänkt åka med?

Ekstrand56
12 februari · 37 Inlägg
#34

WurstingErik skrev:
Ohmtalet i spridarna påverkar inte flödet, utan förhindrar bara att man bränner boxen. Om det är styrsystemet som följde med motorerna så är det troligtvis "lurat" för att klara av högre laddtryck vilket kan göra att den går fett tills den blivit lite varm. Viktigt att allt som varit ihop parat är där ifall större luftmasse tex. Blivit använt för att kompensera för spridare.

Lödde bort motstånden och provstartade med sugis spridarna som ja fick prova, den går men nu är det som den skulle få lite för lite istället, men en kompis hade gröna r spridare som ja skulle få köpa så dom åker in på torsdag om allt går enligt plan. Fick inte med någon lmm så den är tagen från annan bil. Men med större spridare så borde den gå bra tycker jag...

Ekstrand56
12 februari · 37 Inlägg
#35

WurstingErik skrev:
hur gjorde du med bränslereturen påtal om annat? det fanns väll inte i dendär tanken/armaturen? och vilken kamaxel har du tänkt åka med?

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Senast redigerat av Ekstrand56 (12 februari )

Ekstrand56
12 februari · 37 Inlägg
#36

Ekstrand56 skrev:

WurstingErik skrev:
hur gjorde du med bränslereturen påtal om annat? det fanns väll inte i dendär tanken/armaturen? och vilken kamaxel har du tänkt åka med?

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Har du någon kam att rekommendera?

WurstingErik
13 februari · 215 Inlägg
#37

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Har du någon kam att rekommendera?

okej, fint! angående kam så har jag provat A, D, K med turbo och justerbart drev, K är ju klart sportigast av dom men skulle må bra utav högre varvstopp än original, A kammen ger en lugn men stark motor, tyckte den var bäst lite bakåtställd, D kammen är lite mittemellan, lite mera åt K hållet kanske, men byggde laddtryck lite snabbare än de andra kändes det som.

Orkar man är det nog bäst att prova flera för å se vad man gillar och vad som funkar till just den motorn man har. Läser man om eftermarknadskammar så verkar STS247/STS267 vara omtyckta på gatbilar.

Ekstrand56
13 februari · 37 Inlägg
#38

WurstingErik skrev:

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Har du någon kam att rekommendera?

okej, fint! angående kam så har jag provat A, D, K med turbo och justerbart drev, K är ju klart sportigast av dom men skulle må bra utav högre varvstopp än original, A kammen ger en lugn men stark motor, tyckte den var bäst lite bakåtställd, D kammen är lite mittemellan, lite mera åt K hållet kanske, men byggde laddtryck lite snabbare än de andra kändes det som.

Orkar man är det nog bäst att prova flera för å se vad man gillar och vad som funkar till just den motorn man har. Läser man om eftermarknadskammar så verkar STS247/STS267 vara omtyckta på gatbilar.

Okej, får tacka för tipsen! Kanske man kommer över någon K-kam billigt... Bara kompisen hittar spridarna ikväll så ska jag prova starta med dom. Hinner jag så kanske jag får en dp lagad också så man kan koppla in lambdan, den är ju också en faktor...

Ekstrand56
15 februari · 37 Inlägg
#39

Hejsan! Fått lite gjort idag, lagat downpipe och fixat parkeringsljusen. Fick även bältet som jag var och hämtade ur en reservdelsbil monterat. Tror även vi listade ut varför bilen inte går så länge, bränslepumpen får ingen ström när bilen är igång så det kan vara ett dåligt bränslerelä, ska ses över efter sportlovet iallafall. I värsta fall blir pumpen på knapp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-aaef7dacad9606654747d29b4e37ea84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-586f1042759819de540fb0c4d1c78abc.jpg

Ekstrand56
21 februari · 37 Inlägg
#40

Igår kväll hade jag lite flyt, träffade en av mina lärare på jobbet och han sa att han skulle till verkstan och frågade om jag ville skruva på min bil när han endå skulle dit och låsa upp. Så igår var jag och lagade bromsrören till fram, fylla på vätska och hoppas att de håller tätt kvar nudå smile Ska försöka bygga resten av avgasröret på måndag och koppla bränslepumpen på knapp. Hörs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-6fa74217f14aa16807511aaacebc9fc7.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang