Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 63 Följare
  • 21 056 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 april
martinhejdesten
11 februari · 119 Inlägg
#81

Nä, nu får det hända något igen. Co-pilot Andreas lockade med mig till garaget för en kort stund. Det var dags att märka ut vad som bör tvättas grundligt innan det är dags för glasblästring. Så det var bara till att skrida till verket och märka ut spridare, vattenrör, termostat, startmotor, insug, fördelare och ventilkåpa. Gångjärnen till dörrarna och bakluckan får sig också en omgång tänkte jag.

Andreas visade do's and don'ts i blästerskåpet så att en amatör som mig inte pajar hela garaget i form av damm överallt. Men nu har jag koll.

Raskt vidare till att skriva en "to do-list" och snabb huvudräkning på vad jag behöver köpa för att få motorrenoveringen i hamn. Många bäckar små har någon myntat för länge sedan. Applicerbart även på detta projekt. Men, jag vill att det ska bli bra. Och då får man inte snåla heller.

Själva tvättningen och blästringen kanske påbörjas denna veckan. Andreas skulle inom en verkstad i annat ärende och ge dem lite "heads up" om en Swift-motor på ingång. Förhoppningsvis är motorn klar för leverans till motorverkstaden om ett par veckor. Man får ju ha lite ledigt också mellan varven.

Glädjande är att britterna verkade hitta en motorhuv trots allt. Den som väntar får se. Leverans förväntad om en vecka.

Och en glädjande nyhet till. Testing testing, testar färgfilm i kameran. Eller på skärmen. Eller både och. Jag som trodde jag var äkta färgblind, men så var inte fallet, bara en knapp på digitalkameran. Håll tillgodo!

Slutligen så tänkte jag det vore roligt att printa ut Mr Bean i tjockare kartong och ha med sig i bilen och sätta i framsätet när man står parkerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-03a3d6aad6daade564de9680d97c6f07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d487e4a1172b9c2faf648afc5c7d8459.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-332eec9111cd009f97b6f944518eec1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec8c847b1c39763b3cad84745699dec6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-16b72d2f3d0e9471c8f345a279e1df36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56210c63d08a5389ba82c26f7fab5780.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6fc6f10a15b738ff8eef3cb2060f9ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-164c772f4ea34dce8e7aaae24b92b300.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-41355dc72da076db1da0a4d7e6871318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-de2725621301662fa2497e901dda4eea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f84e459bf9bff5a69e998285cfd6c53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26770d046bfbc42dba4eada4ab6f975d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 februari )

Ricksson
12 februari · 2 Inlägg
#82

grymt mycket bättre med FÄRG.....

losing it's not and option...
martinhejdesten
12 februari · 119 Inlägg
#83

Ricksson skrev:
grymt mycket bättre med FÄRG.....

Man får lämna lite åt fantasin med svartvita bilder wink men nu kör vi i färg framöver. Man kan se tidigare bilder i färg genom att sätta en nylonstrumpa över huvudet. Precis som aprilskämtet 1962 för att få färg-TV!

Senast redigerat av martinhejdesten (12 februari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 februari · 4 133 Inlägg
#84

Tack att du bytte till färgfilm... smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
24 februari · 119 Inlägg
#85

Tiden går fort när man har roligt – en veckas skidsemester med familjen gjorde att projektet för tillfället pausades. Men idag var jag igång igen. Tvättning av diverse aluminiumdelar strax innan blästring. Jag har filmat vart alla slangar, bultar och skruvar sitter så att man inte gör någon blunder senare när allt ska monteras ihop på nytt. Jag införskaffar naturligtvis in nya slangar och slangklämmor etc.

Tvättningen gör ju en hel del på resultatet och banar väg för blästringen. Jösses, vilken skillnad! Imorrn kväll blir det nog en runda till för att blästra de sista delarna. Min förhoppning är att lämna motorn till verkstad under slutet av veckan.

Och imorrn kommer en sändning från UK med dörrar (och huv?) mm. Jag håller tummarna att de verkligen hittade rätt på en huv så att jag slipper vänta på den i ytterligare några veckor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b37e887a678768248f9b5aef52f8055f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50d6bc74cf8688a47a1c83d834899920.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bfe8eefb15b69999156964fea265a6fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14f17eb077d27a856298a8f1ce197d05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bc890a317b0dcf4db3acfe1317a67f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd76f00205c805e254f99dd6a3506893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0f73cd2022836001859e66fd7df8457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26787483a80691794de670e13acd0bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9aefa18cc6d87f531c721012ee76cf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b0560e34a4235d76a3f0eb6d9995769.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb0b0c8b8cb22d00b806f0acae139fee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e06199b4908e42d36af06cfb68f54e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe877be94a693417980dcddca2405c02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e73e00505a2e50abd784855a56282942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-245ee3020e1c6379d6728203e80aa437.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bdc971bbd4ae3736e3a269e02cc780d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3970ea5e058dc1cfd2d273df1c5bacac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f52d7065cfc080877c4d61e3a7313d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54782689d063cc9fec83f408554fba75.jpg

martinhejdesten
25 februari · 119 Inlägg
#86

It's Mon-Yay! Sändningen kom alldeles nyss. MED MOTORHUV, yay!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71e315436e124c87e2b6e15f684c718c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4cea3c50f15da933fa8832ca44a37d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbd77da7e631fd183d08fcd07aac2ce7.jpg

UniCross
25 februari · 322 Inlägg
#87

Spännande om det är rätt! big_smile

martinhejdesten
25 februari · 119 Inlägg
#88

UniCross skrev:
Spännande om det är rätt! big_smile

Den ser helt rätt ut. Frågan är bara om passformen är klockren eller om jag tvingas trixa med vinkelslip och svets trots allt.

martinhejdesten
26 februari · 119 Inlägg
#89

Smuts, grundfärg, original orange färg och senaste mörkgrönmetallic färg åker all världens väg. Efter noggrann tvättning så ryker all färg. Skönt att se att smutsiga och äldre delar kan bli som nya efter blästring. Däremot insåg jag att gångjärnen såg lite skrovliga ut på sina ställen och att några hade rejält glapp i gångjärnsmekanismen. Beställer nog nya omedelbart då de också önskas lackeras.

Ventilkåpan blev finfin den med. Den lackas i företagets röda färg framöver. Nu väntar jag bara på de nya 8x13"-fälgarna innan jag pyser bort med alla prylar till garaget där bilen står. Först efter att jag lackerat interiören blir det lackering exteriört.

Eftersom jag är långt kommen med blästringen så återstår bara tre detaljer. Dessa går jag nog på ikväll. Sen får jag se hur verkstaden vill få motorn levererad, i delar eller hyfsat ihopmonterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cad928d110f8ea7887c449a4cf32763.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf6020d18d6d8b9cdc62238ccfb2f89d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76e4cf71cba18878f30836babd13e608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a2c8f24f9b83cdee849ae622177a5b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da6841f02a893f5fe4aee7b21db89ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0b14983885ffd4794b4d77df184153f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c94df43104342392b40429c319004c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00114959ea69afb33d2bd8be51787c34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0dc84e0b8c32f26be9da176835ee668d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-805358872dd5b7d3fb1418ef5b40354a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd4c02c6a7fb4a27a8d9f36613bd407c.jpg

martinhejdesten
26 februari · 119 Inlägg
#90

Såja, nu var alla aktuella delar blästrade. Kollar med co-pilot Andreas och verkstaden hur de önskar få motordelarna levererade. Sen är det bara vänta medan de lägger sin touch på motorn. Under tiden ska jag hämta styrboxen och se över möjligheter med den enligt Andreas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f0a95e5fc97b1747840379d9752f468.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2df10ceabff3ad0a71b3daa55db75364.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c86d03bcda6da9b643e10843b70a824f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f2bd4f755be844a0880a476493b16b7.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 februari )

martinhejdesten
5 mars · 119 Inlägg
#91

Status på MiniSwift-bygget:

1) Farsan är på ingång från långvarig semester. Gött.
2) SFRO menar på att Ombyggt fordon måste vara privatägt. Min är ju företagsbil numera. Jag hade ju fått klartecken från en besiktningsman som inte jobbar kvar. Not gött.
3) Transportstyrelsen ska kika närmare på möjligheten sett till tolkning av regeln samt eventuell dispens. Kanske gött.
4) Jag har kontrollmätt längden på motorhuven. Min befintliga Mk3-huv är 68,5 cm och därmed får jag en 8-15 mm glipa. Och den nya motorhuven jag fick med leveransen häromveckan är.... 68,5 cm. Not gött. Då blir jag ändå tvungen till att kapa och svetsa en distans så att det funkar ihop med frontpanelen, dvs så att glipan försvinner. På bilderna ser ni att grillens ovankant ligger i linje med frontpanelens överkant vilket är korrekt. Och att motorhuvens sidor ligger fint sett till passformen intill skärmarnas övergång, men att det dessvärre blir en rejäl glipa mellan huv och frontpanel och därmed grill. #Alvedon

Och så bör jag väga ekipaget så att jag vet slutvikten ifall jag bestämmer mig för att utnyttja regeln om effektökning, dvs max 20hk per 100 kg. Enligt Wikipedia så väger en Mini 630-770 kg beroende på årsmodell och inredning. Det innebär ett spann på 126-154 hk beroende på vikten. Enligt registreringsbeviset väger min bil 700 kg. Jag har förvisso monterat en större och därmed tyngre motor, men tagit bort baksätet mm. Får se vad slutvikten landar på. Jag har dock sett hundkojor där de petat i en Hayabusa mc-motor på 200 hk. Och då är halva bilen bortkapad för att få plats med rörram och motor så där lär ju inte regeln om 20 hk per 100 kg vara applicerbar. Men så mycket effekt vill jag inte ha.

Jag väntar med att skicka motorn till verkstad. Ska hämta hem framvagn och styrbox så att verkstaden har dessa när de väl vill provstarta paketet. Och eventuellt beställa hem passande motordelar. Kan ju vara bra att ha prylarna nära till hands om man ska bygga ihop motorn.

När jag väl är och hämtar lite grejor så lämnar jag av motorhuv och dörrar mm och kollar passformen på dessa nya delar. Om allt klaffar så är exteriör lackering inom räckhåll. Drar nog över en runda med sprayfärg på interiören när jag är i garaget inom de närmsta dagarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd725b1d99d26650748d54d1c66f77fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74519882fc1332c24b9ea9174655f823.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-baab170cb90c911fb02a68165d226c22.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 mars )

martinhejdesten
6 mars · 119 Inlägg
#92

TGIF soon. Småprylar kommer från UK inom kort och jag tar ledigt från jobbet under fredagen för att göra ett kort ryck på bilen. Den står ju en bit ifrån där jag bor så det blir inte många besök. Men målet för fredagen är klart och tydligt:

- Lackera interiören
- Se över passformen för nya motorhuven och dörrarna
- Ta hem framvagn och styrbox

I sändningen från UK häromveckan fick jag även nya ringar till framlyktorna, stötfångare, clips, fönsterlister och damasker. Sen hade jag köpt svarta dörrstopp som ska agera stopp för svingarmarna bak, dvs förhindra att de kommer för långt ner så att fjädrarna hoppar ur sina spår.

Sen ska jag nog fundera kring en lösning gällande infästningen av 4-punktsbältena. Just nu är tanken att de ska fästas i "hatthyllan" vid baksätet, eller att jag kompletterar buren med ett horisontellt rör och fäster bältena där.

Innertaket är ju numera svartlackat. C-stolparna kläs in med liknande innertaksmaterial. Svart även det. Sen kommer det svarta sidopaneler bakom stolarna. Och baksätet spraylackas denna gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c894583191f37f19dff70db90241bec4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3026e0b7a184526c0ff7625fd90f557b.jpg

martinhejdesten
7 mars · 119 Inlägg
#93

TBT, aka Throwback Thursday... ni har väl inte glömt hur frän bilen kommer att bli. Mycket motorbilder senaste tiden. Men här kommer några favoritbilder i repris – och i färg!

Drar till garaget där bilen står inom några timmar. Jobbar väl några intensiva kvällstimmar idag och sen upp i ottan för lite fredagsmys med MiniSwiften i garaget.

Co-pilot Andreas suger åt sig all info på nätet om GTi-motorer och föreslog även byte till E85 – en miljöbil från 1975 är ju inte illa!

Kameran är laddad med "färgfilm" och redo att dokumentera kvällens bravader. På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b02064fd25b7bc881ee68b7895e6858b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53347788e337e30059dff8709a1ab21b.jpg

martinhejdesten
7 mars · 119 Inlägg
#94

Engelsmän, engelsmän, engelsmän... de är säkert bra på mycket, men inte elsystem och passform. Vi provmonterade dörrarna. Hmm. I detta läge hade man kunnat önska att man renoverat en Volvo 850 – raka linjer, ypperlig passform. Men, man gjorde det svårt för sig och skaffade sig en Austin Mini – en välvande historia sett till former. Och med det kommer, just det, avvikelser i passform.

Vi skruvade på och av dörrarna säkert 5 gånger per sida, lade distansbrickor, bankade plåt, kapade med vinkelslip, filade upp hål, knäckte till dörrarna – allt för att alla linjer skulle synka. Men skam den som ger sig.

Imorrn blir det montage av framvagn, flipfront och ren och skär frustration över att motorhuven med 110% säkerhet inte kommer att passa, dvs glipan till frontpanelen. När det har setts över och justerats så ska jag "bara" lackera interiören några gånger. Skönt med en ledig fredag – TGIF!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a947518ca635c9dac0edf8de281a0009.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50436a2917d559d086d59e9629255be6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efe1492af25f5d52fd89bdd1a3384955.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e105ff1be162a3db47c4ab47611a089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09e14def62ab53ae8a4644e39e18436f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-762b76adb712c99db23371cecc9dad91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76fcd778c636d0869e5f1a82c7217eb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5461691d9b460d99df45189757d15da5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91e1aa23951181d6041b2c99d328fea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a910a771c28dd04677f4e06ff3806882.jpg

martinhejdesten
8 mars · 119 Inlägg
#95

06.15. Rise and shine! Dryga kvarten senare var man på plats för att dammsuga golvet runtom bilen men även inuti. Någon hade ju tydligen dammat ner stället med blästring. Nå väl, snart dags för första lagret spraylack på interiören – baksäte, B-stolpe, instrumentpanel med A-stolpe.

Innan lackeringen så gjordes följande:
- Framvagn monterades. Igen. Ett jäkla jobb med inpassningen av bultarna. Igen. Gjorde detta på egen hand då farsan tog sovmorgon.
- Flipfronten monterades.
- Nya motorhuven monterades.
- Frustrationen över den kassa passformen infann sig som förväntat. Så vi tvingades bända lite på motorhuven den med för att få rätt på passformen.
- Vi måttade glipan och skar ut motsvarigheten från den gamla huven.
- Slipat kanten på nya huven för bättre fäste för svetslopporna.
- Torkat av interiören med thinner.

Och sen lackerade jag. Lär bli en runda till innan det är dags att plocka ihop för denna gång. Efter lunch ska farsan svetsa huven så att glipan blir ett minne blott.

Sen ska flipfront och framvagn rivas. Igen. Framvagnen tas med hem för att lämnas med motor med tillbehör till motorverkstaden. Jag har hört att den kan vara bra att ha när de vill teststarta motorn.

Nu blir det lunch. Nytt inlägg kommer senare idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f4708c19f64d6a3e817dd3cfa5dc099.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cad74402a608527ac6e438c4c15ebd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c89d95c829fdf473ed0144d9d01c2e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a84aca57ac3a85585fa348f96a90b82e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70bc2a7d3427ee4c1efb08bc00754039.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48ba2206893ef20c9ecc17476034e8c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9a6ef13fe77517e6bd79644f147975e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd94d4f69838802cc11df50f626d095a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d9bd44b7b108c6d7158a0be4c7eddf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db8534e855d18b40eb24d8cc89a2d3f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b78687a9cad72b881adb865a1929eb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2da8f41f3c69fd67748d75bd16b42e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aec1ef78140d9d2c3c9cea6ba5b7e4e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65c7a0d338e40079d81c41d3e20e6a27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4b8ef933d9bb25d672a10ec037f91a85.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (9 mars )

martinhejdesten
8 mars · 119 Inlägg
#96

Såja, nu var det helg! Farsan har gjort ett fint jobb med att förlänga motorhuven och se till att passformen sitter som en smäck!

Interiören är spraylackad tre gånger med grå och vit grundfärg och nu väntar ett sista lager med rätt vit och eventuellt klarlack. En kort session med plastic padding på motorhuven, slipning och sen ska rubbet bort till lackering!

Med i bilen hem fick jag framvagn, generator, grenrör, styrbox, motorfästen och två däck. Det blir nog bra det här! På hemmaplan ska det funderas lite kring motor och nya delar. E85 tål att tänkas på en vända till.

Trevlig helg på er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7037eee3ab8990420848b9d8cdd871d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7f8ee014fa7cdc0f536fdffefabaf19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-336ec1234e33b66f28dc835ebf570a6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33127c77a0161a4f350c3a3b2f6b8b06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3456c30d154fdd8c4fb679ba358dba6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb1e3c5ba396769a541aa739887e6b1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6db5e1eb24bee402554e4461f6597cd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a959619add68241dc2521af998fbab51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c39163a6bed7412e4fc1181c1625ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5eb25fdedb18df620647483327e897d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5b851a135eb55fcef4b5a77f8aa763d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-991ce457047cde88cba5b16b3249e379.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5e16e7d4b6d77f1d152f74a34914cd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0bfcb4045287de71cc2f33509b498672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b18dedc1522f8e663018bcf30445d411.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (8 mars )

martinhejdesten
12 mars · 119 Inlägg
#97

Farsan hälsar från östkusten att instrumentpanelen och A-stolparna är lackerade en sista gång. Får dock ge honom en systemkamera i näven nästa gång jag åker över. Mobilbilder i all ära...

Handskfacket i en Mini är ju ingen direkt lucka. Det är mer en allmän yta mellan dörrarna och under hastighetsmätaren, likt ett hyllplan. Originalinstrumentpanelen har jag, men funderar på att göra lite justeringar. Knapparna för halvljus, vindrutetorkare och spolning byts med stor sannolikhet till switchar. Retro och fräckt.

Om en dryg timme drar jag till Andreas med ett paket, även kallad styrbox. Jag tar med mig SFRO-boken och Swift-manualen så får vi se vad vi kan leta reda på i dessa böcker. Han hade också checkat internet häromdagen och skulle dubbelkolla saker med några experter i hans nätverk. Låter spännande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb44ef42c71a799cc4dfc162deb8517e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-faba7425d4da5a8de07df0f0acbbb8f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3142251617828d74b0fb3fca04de7849.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec1e6a5defa7370afe1165f2dde47e4a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (12 mars )

martinhejdesten
14 mars · 119 Inlägg
#98

Farsan hälsar från garaget:

- Baksätets ryggstöd är färdiglackat. Med sprayfärg denna gång. För att minimera dammspridning så sprayas sittytan vid senare tillfälle. Även B-stolparna är färdiglackade nu. Är det någon mer än jag som tycker att mittdelen av ryggstödet ser ut som en svetsmask?

- C-stolpens inklädnad har provmonterats för att utröna ifall vi behöver spraya svart i området så att det orangea inte blir synligt i slutändan när filtmatta, ruta och gummilist kommit på plats.

- Be gentle... när jag tog bort listerna sk "sömmarna" så var jag inte riktigt snäll. Har kollat med britterna ifall de hunnit skicka den senaste ordern eller ej. Vore ju nice ifall jag kunde få med ett par sömmar i den sändningen. De ska ju på och sedan lackas ihop med hela bilen. Sömmarna baktill togs aldrig bort utan det gjorde jag endast på de främre pga bytet till flipfront.

- Hornbach's dörrstopp aka svingarmsstoppet gjorde susen för att "låsa" in rörelsen så att inte bakfjädrarna trillade ur sitt spår när man hissar upp bilen. Eller tar en kurva i högre hastighet.

- Flipfrontens gångjärn fick sig en omgång sprayfärg. Även en sådan obetydlig detalj måste få känna sig uppskattad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4cb70e845638837c3c969c3ff3236b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ddaccaba93b6e5fb653222c9de5f3d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f99212277726e32e4521d3a61f729fd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-512659e7659b0342f9de1a0743e3ca4a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b63f3a9495b3fc8596baccb3261fd414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4fd7fb9418f2c019469b1f301aaf6f8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6546fec7f6d0acc8916d67438d47ce69.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 mars )

martinhejdesten
15 mars · 119 Inlägg
#99

Oooooh, vad roligt! Andreas ringde och frågade om jag vill hänga med på en utflykt lite spontant på en tidig fredag eftermiddag – vi tog en vända till motorverkstaden. Strax innan avfärd snackade jag med SFRO och fick lite beslutsunderlag gällande eventuell E85-konvertering. På vägen till motorverkstaden så diskuterade jag och Andreas och ställde fördelar mot nackdelar, begränsningar mot möjligheter. Men det lutar åt att vi tar det säkra före det osäkra – bensin. En bil som väger 700 kg behöver inte ha orimlig effekt.

På vägen hem så diskuterade vi i vilken ordning allt ska göras för att allt ska falla på plats. Vi vet ju ännu inte om det räcker med att hona eller om vi tvingas borra. Först då vet vi vad som behöver beställas eller inte. Andreas kastar ut lite krokar på diverse forum i hopp om svar gällande X, Y, Z, yada yada och bla bla bla. Jag måste erkänna att jag troligtvis ser ut som en nickedocka. Men jag lär mig på resans gång. Andreas är ju ytterst noggrann och kunnig så min tillit är stor.

Tidigare idag blev det en tur till Biltema för att inhandla tröskelskyddsmassa till insidan av flipfronten, klarlack till interiören och mattsvart lack till kofferten.

Britterna hörde också av sig och gav beskedet att min tidigare lagda order ännu inte gått iväg. Då passade jag på att slänga med "sömmarna" men även nya dörrstopp med retro-look. Ni vet, när man tvingas fila upp hålen till gångjärnen dubbelt så breda för att dörrens passform ska bli acceptabel, så stötte vi förstås på problem. Originaldörrstoppen tog i A-stolpen när man försökte stänga dörren. Vi trixade lite men så av en händelse såg jag detta dörrstopp med retro-look på Instagram tidigare i veckan (lånad bild). Jag har ju vanliga dörrar (till skillnad på bilden) så denna dörrstopp lär jag skruva i plåten på dörrens insida, men däremot utanför den vinylklädda svarta panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c2eb7c8de760bb668d133e80878b1cb.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (15 mars )

martinhejdesten
20 mars · 119 Inlägg
#100

Dagen D och inlägget I – som i motorlämning och att man firar 100 inlägg i denna tråd.

Allright, onsdag. Lite att göra på reklambyrån. Tog ett snack med Andreas igår och efter lite överläggande så byter jag kolvar då de befintliga var i gränszonen till "förbrukade". Nya kolvar beställs så fort motorverkstaden sett över motorblocket och om det ska honas eller borras.

Sagt och gjort, jag packade ihop och lämnade hela paketet till motorverkstaden alldeles nyss. Check. Nu ska jag bara skriva ihop en önskelista på vad jag vill göra. Förväntad leverans i början på maj. Och då har jag även en förhoppning om att även bilen är färdiglackad.

Under tiden har jag plockat bort spridarna för en snabb översyn och rengöring. Skickas till verkstad uppåt landet för noggrannare rengöring och genomströmningstest.

BTW, jag beställde ju fälgar från Spanien, typ den den 27 december, med 4-5 veckors leveranstid (mitten av februari). Tyvärr har jag inte sett röken av dem. Inte hört något heller men efter påtryckning sa de att "gjuteriet hör av sig" när de vet mer. Det var för två veckor sedan. WTF! We're in March for god's sake!

Britterna lär skicka lite smådelar (gångjärn, sömmar mm) under veckan. I hope. När dessa prylar kommer blir det en tur till bilen och montera diverse delar. Och sen... ska bilen lackeras!

*Uppdatering: Ringde precis britterna som tillverkar fälgarna (order via leverantör i Spanien). Hittade inga sajter där de tillverkade den fälgdimension jag önskade men jag hittade en blogg med en Mini med just den dimension jag önskade. Googlade lite och hittade spanjoren. Men... ehh, britterna får gjutningen först om fyra veckor (i bästa fall). Sen behöver de två-tre veckor för att tillverka och lacka dem då det är högsäsong nu (no shit, men inte i januari/februari). Sen ska de skickas till Spanien. Och sen skickas därifrån till mig. Vi pratar alltså en försening på 17-18 veckor! Jösses.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4e813c08cdb2a75afced14ee5e1db94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-61df743b51a607dd1fd9acec1f34b53a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44a0ddf24264eb3278d5c596f68786d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2e672a1c323faa6207986453c3e13bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cac643078b41b9b4fa8d1ff47fa08efd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2e306a5207831f12f236701458acf1be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-866582ae793e627c1b48b6f694d26e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7752de6fc5e9a3621d476def5a17f223.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 april )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang