Volvo 740 - 85 (B230A) Drar runt, men håller sig inte igång

iFerz
11 februari 2019 · 279 Inlägg

Hej!

Som rubriken nämner har jag en 740 som jag använder som vinterhärk. Problemen började uppstå efter en kvälls härkande med att den lät likt en gräsklippare vid fullt gaspådrag (misstänkte då att den misstände).

Sen stod den ute ett tag (cirkus 8-9 dagar) innan jag åkte och kollade den. Säkerställde då att bilen hade gnista på samtliga fyra tändstift vilket den hade, så det var inte tändkablarna och/eller tändstiften, men då klockan blev mycket nöjde vi oss så innan jag åkte tillbaka ett par dagar senare. Då försökte vi med startkablar samt rullstart, men den ville inte gå runt.

Gav oss på det igen igår och då var han lite speciell. Vi började med startkablar bara, men ville inte starta, testade ett par gånger men inget resultat. Testade byta flatstiftskontakt på startmotorn, men ingen skillnad så placerade tillbaka den. En kompis kom förbi med andra startkablar, och då betedde han sig annorlunda. Fanns som mer "ström" än tidigare, så misstänker att mina startkablar är dåliga. Iallafall, efter att ha testat med startgas samt startkablar så kollade vi lite fler saker. Bränslefiltret ser dåligt ut, men soppa kommer samt om man suger i ingående slang till pumpen vid förgasaren, samt om man suger i slangen som går igenom bränslefiltret så kommer det soppa, så inget stopp någonstans.

Mot slutet av kvällen fick vi han att starta relativt enkelt, men dör direkt. Vi testade med och utan choke, med hel, halv, pump och ingen gas. Vid samtliga tester drar han runt, hoppar upp till 2k varv och dör sen direkt. Utan startgas vill han inte starta alls.

Jag försöker undvika att lägga alltför mycket pengar på leifen då det är en vinterhärk bara, så att byta delar i blindo känns dumt, men alla tips och idéer uppskattas enormt! Det enda jag bytt tidigare är termostat och generatorkol, men annars har jag inte gjort något med den.

Det jag har funderat på är om det är tjuvluft någonstans (borde dock starta ändå tycker jag) eller om batteriet är skräp. Att batteriet är dåligt borde väl dock inte spela någon roll om vi har startkablarna i? (Läser 12v dessutom så heldött är det inte).

Tacksam för alla idéer och tankar! Försökt googlat mig galen på det, men hittar antingen lösningar á la dyrt eller problem som inte liknar sig vid mitt.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
uhlin
11 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Förgasare skriver du.

Sitter det en stromberg 175 CD på den? (Tror de heter så, länge sen jag höll på med dem) kolla isåfall membranet på den.

iFerz
11 februari 2019 · 279 Inlägg

uhlin skrev:
Förgasare skriver du.

Sitter det en stromberg 175 CD på den? (Tror de heter så, länge sen jag höll på med dem) kolla isåfall membranet på den.

Oj! Jag har ingen aning. Googlade upp en bild på den sån, och jag vill minnas att jag har en del som liknar den, kan ta en bild på motorutrymme framöver. 
Vart sitter membranet, och vad exakt ska jag kolla? Vad ska jag hålla utkik efter dvs?

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
uhlin
11 februari 2019 · 2 834 Inlägg

På ovansidan förgasaren sitter det 4 stjärnskruv vill jag minnas.

Sitter en i varje hörn. Skruva loss dem så kan du lyfta locket på förgasaren. Där under hittar du membranet.

Ta det lite försiktigt då du tar av locket. Sitter en fjäder med där vid en kolv/trottel. Trotteln/kolven ska med upp tillsammans med själva locket och membranet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2019 · 17 460 Inlägg

Titta på min bil. Den har en Pierburg 175 CD.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
iFerz
12 februari 2019 · 279 Inlägg

uhlin skrev:
På ovansidan förgasaren sitter det 4 stjärnskruv vill jag minnas.

Sitter en i varje hörn. Skruva loss dem så kan du lyfta locket på förgasaren. Där under hittar du membranet.

Ta det lite försiktigt då du tar av locket. Sitter en fjäder med där vid en kolv/trottel. Trotteln/kolven ska med upp tillsammans med själva locket och membranet.

Då gör jag så idag! Tack!

Hybrid_ skrev:
Titta på min bil. Den har en Pierburg 175 CD.

Försökte kika, men är lite svårt då jag inte vet exakt vart jag ska leta samt att bilden på motorutrymmet var lite mörkt. Skulle du kunna ringa in delen? smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Matriarken
13 februari 2019 · 3 Inlägg

Vid steg 3 på denna sida ser du 3 bilder på en variant av lock där membranet, fjäder och kolv sitter.  http://www.babeln.se/140/etanol/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang