Garagets forum i ett nötskal:

granadadr
14 februari 2019 · 7 269 Inlägg

caromania skrev:
Långsamma ni är grabbar, det här skrev jag i bloggen för 8-9 år sedan. smile

Den typiske Garaget-medlemmen har olika egenskaper.

-Det är en man.

-Han kör ca 7000-12000mil per år.

-Han har varit yrkesförare större delen av sitt liv.

-Hans fordon har fler hästkrafter än ditt fordon har.

-Han äger flera fordon och har ägt en stor mängd fordon totalt, varav en supertrimmad, vrålsnabb vagn som alla i omgivningen fortfarande pratar om.

-Han byter gärna sin topplockspackning på en eftermiddag inklusive slipning av ventiler och byte av styrningar.

-Enklare reparationer som vevlagerbyten gör han gärna på rygg i en snödriva samtidigt som imponerade människor står bredvid och förundras över denne mekaniker som arbetar med ett leende på läpparna.

-Han häver enkelt en oprovocerad plötslig sladd i ishalka i 120km/h och har klarat flera situationer med vilt, utspringande barn och berusade medtrafikanter i hastigheter över 150km/h.

-Hans flickvän betecknas "kärringen" och vet sin plats. Dessutom är hon snyggare än Jennifer Lopes, Julia Roberts och Emma Sjöberg tillsammans och hon avgudar inte bara sin man, utan även hans fordon (som hon emellertid inte får köra.)

-Han följer alltid trafikreglerna, eller åtminstone de eget upprättade moraliska reglerna som är självklara.

-Han har kört ifrån polisen vid minst tre tillfällen, varav ett tillfälle i ett betydligt motorsvagare fordon av svenskt ursprung (läs Volvo 740) jämfört med polisens.

-Han tar gärna tag i vägens förbrytare, och även i svindlare och lurendrejare på exempelvis Blocket genom att åka hem till vederbörande och endast iförd sin breda bringa och manliga stämma lösa de problem som kan finnas.

hahaha den var bra,, måste faktiskt erkänna att jag har fått flera oprovocerade sladdar i 120-260 beroende på  underlag wink   dagens sanning,  men den högsta var mer tur än skicklighet smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
14 februari 2019 · 7 269 Inlägg

en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

caromania Forummoderator
14 februari 2019 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:
en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

Minns den! Fasen, var är tråden?!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2019 · 17 386 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:
en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

Minns den! Fasen, var är tråden?!

Ja, den var rolig!
Lustigt. Min 740GL är nog bland de tröttaste man kan åka i. Provade idag att dra upp den till 3500 varv på 3:an efter jobbet. Inte jätteimponerad. Fast det susade gott från kylarfläkten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmsAnders
14 februari 2019 · 151 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:
en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

Minns den! Fasen, var är tråden?!

Ja, den var rolig!
Lustigt. Min 740GL är nog bland de tröttaste man kan åka i. Provade idag att dra upp den till 3500 varv på 3:an efter jobbet. Inte jätteimponerad. Fast det susade gott från kylarfläkten!

Ahhh, den gamla hederliga HÖ-fläkten, hördes 3km innan bilen kunde skymtas.

caromania Forummoderator
14 februari 2019 · 9 296 Inlägg

EmsAnders skrev:

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:

Minns den! Fasen, var är tråden?!

Ja, den var rolig!
Lustigt. Min 740GL är nog bland de tröttaste man kan åka i. Provade idag att dra upp den till 3500 varv på 3:an efter jobbet. Inte jätteimponerad. Fast det susade gott från kylarfläkten!

Ahhh, den gamla hederliga HÖ-fläkten, hördes 3km innan bilen kunde skymtas.

När ni kölhalar 740 på det sättet inser man hur gammal man är. Ojoj. Jag minns när 740 gick att köpa ny och smällde precis lika högt som en v/s90 gör idag.
-Wow. sa grannarna. En 740... ”slick”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
EmsAnders
14 februari 2019 · 151 Inlägg

caromania skrev:

EmsAnders skrev:

Hybrid_ skrev:

Ja, den var rolig!
Lustigt. Min 740GL är nog bland de tröttaste man kan åka i. Provade idag att dra upp den till 3500 varv på 3:an efter jobbet. Inte jätteimponerad. Fast det susade gott från kylarfläkten!

Ahhh, den gamla hederliga HÖ-fläkten, hördes 3km innan bilen kunde skymtas.

När ni kölhalar 740 på det sättet inser man hur gammal man är. Ojoj. Jag minns när 740 gick att köpa ny och smällde precis lika högt som en v/s90 gör idag.
-Wow. sa grannarna. En 740... ”slick”

Ja , så va det ju, men de lät förjävligt på höga varv.

EmsAnders
14 februari 2019 · 151 Inlägg

Folk ställer 5 frågor, får 5 förslag på åtgärder som kan tänkas lösa problemet, men sen på något märkligt vis vägrar testa förslagen och utesluta dem, istället ställs 5 nya frågor. Hehehehe

caromania Forummoderator
14 februari 2019 · 9 296 Inlägg

EmsAnders skrev:
Folk ställer 5 frågor, får 5 förslag på åtgärder som kan tänkas lösa problemet, men sen på något märkligt vis vägrar testa förslagen och utesluta dem, istället ställs 5 nya frågor. Hehehehe

Fast lösningen alltid är densamma:
”Byt topplockspackning!”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
EmsAnders
14 februari 2019 · 151 Inlägg

caromania skrev:

EmsAnders skrev:
Folk ställer 5 frågor, får 5 förslag på åtgärder som kan tänkas lösa problemet, men sen på något märkligt vis vägrar testa förslagen och utesluta dem, istället ställs 5 nya frågor. Hehehehe

Fast lösningen alltid är densamma:
”Byt topplockspackning!”

Hahaha, ja nästan så.

caromania Forummoderator
14 februari 2019 · 9 296 Inlägg

EmsAnders skrev:

caromania skrev:

EmsAnders skrev:
Folk ställer 5 frågor, får 5 förslag på åtgärder som kan tänkas lösa problemet, men sen på något märkligt vis vägrar testa förslagen och utesluta dem, istället ställs 5 nya frågor. Hehehehe

Fast lösningen alltid är densamma:
”Byt topplockspackning!”

Hahaha, ja nästan så.

Eller:
”Hej min Xxxxx har gått 40.000mil, aldrig servad eller lagad, nu går den dåligt så vad är det för fel??” och de första fyra svaren är:
”Har du kollat felkåder?”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
15 februari 2019 · 962 Inlägg

Inte kanske så kul men tycker mig många gånger uppleva att vi behandlar varandra sämre på forumet och framförallt dom som kommer in nya och som har dåligt med kött på benen. Är sällan ett varmt välkomnande utan mer tjuvnyp och härskande.

Så nöten är alla världsmästare som inte är så mästerliga alla gånger.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
15 februari 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
Inte kanske så kul men tycker mig många gånger uppleva att vi behandlar varandra sämre på forumet och framförallt dom som kommer in nya och som har dåligt med kött på benen. Är sällan ett varmt välkomnande utan mer tjuvnyp och härskande.

Så nöten är alla världsmästare som inte är så mästerliga alla gånger.

Det är väl en bra fundering för alla att ta till sig av!

Flyttar även tråden till Offtopic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
15 februari 2019 · 7 202 Inlägg

Bennybira skrev:
1. VAG är skit. Din motor kommer rasa och DSG lådorna smäller som fyrverkerier på nyår.

Det kanske är som så att alla andra bilfabrikat i allmänhet och franska i synnerhet, lärt sin läxa och tillverkar bättre bilar, medans VAG står kvar på den kvalitetsnvån de andra biltillverkarna lämnade för några decennier sedan.
Saab var ju stora hatobjektet(intygas efter ett antal år med SAAB, som ägare och serviceingenjör).
Volvo har bättrat sig vad gäller växellådor.
Borta är tiden då Volvoägarna blinkade med helljuset mot sina olycksbröder för att förkunna vilken växellåda man var inne på.
Opel fick, inte oförtjänt, klä skott för "oxidationsbenägenheten"(intygas efter ett antal Kadetter, Manta, Rekord).
Citroen för sin "konstiga" fjädring, som av oinitierade ansågs vara opålitlig, men av nyttjarna av den gashydrauliska fjädringen upplevdes som driftsäker(viken intygas efter ett antal GS/GSA/BX).
Faktum kvarstår, VAG-bilar är dåliga, jämfört med andra "moderna" bilar(intygas efter ett antal Golf, Vento, Jetta, Passat).
Därför inte så underligt att många frågor på detta forum handlar om VAG-bilar, inget konstigt med det.
Hade detta forum funnits på BMC-tiden hade nog de dominerat forumet(intygas efter ett antal Morris, Austin, hundkojor, MGA, MGB).
VAG är väl de enda som lyckats bygga motorer med kamkedja som har kortare livslängd än deras motorer med kamrem - en prestation!
Så påståendet under "1" instämmer jag i.

Sen undrar jag en sak. Varför frågas det nästan aldrig om defekter avseende Honda??????

rcy
15 februari 2019 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Sen undrar jag en sak. Varför frågas det nästan aldrig om defekter avseende Honda??????

Två anledningar. Det är relativt felfria bilar, och det säljs inte särskilt mycket Honda i Sverige.
Den typiska Honda-ägaren är dessutom inte direkt urtypen som hänger på garaget.

Teseer
15 februari 2019 · 8 Inlägg

Man ser ute i trafiken vilka bilar de flesta kör, då är det inte så konstigt att det är just de som det frågas om. En Honda ser jag då väldigt sällan.

caromania Forummoderator
15 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Teseer skrev:
Man ser ute i trafiken vilka bilar de flesta kör, då är det inte så konstigt att det är just de som det frågas om. En Honda ser jag då väldigt sällan.

Sverige är ett konstigt land. Det har sålts fler Honda Accord i USA än Volvo tillverkat bilar sedan 1927. Tål att tänkas på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
17 februari 2019 · 10 157 Inlägg

granadadr skrev:
en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

Jag har sagt detta och kan intyga det den spann på 4an och jag kom inte någonstans i en korsning, troligen oljespill eller något för halt som fan läre vart för hade b230F och 225-45-18 på den också.

Inget är omöjligt med rätt/fel förutsättningar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
17 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

granadadr skrev:
en Volvo är ju värsta racebilen,, ex killen som påstod han hade en std 244 som spann på 4ans vxl om jag ej minns fel,,  krävdes ju film på det, sen försvann han typ

Jag har sagt detta och kan intyga det den spann på 4an och jag kom inte någonstans i en korsning, troligen oljespill eller något för halt som fan läre vart för hade b230F och 225-45-18 på den också.

Inget är omöjligt med rätt/fel förutsättningar.

Samma med mat. Ordentligt med krydda förgyller den enklaste rätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2019 · 17 386 Inlägg

En go tråd från idag:

" har ja en Volvo 850 som vägrar starta har el i den har massa bränsle men den vägrar ändå men igår så starta den hur lätt som helst o gick jätte fint så nån som har nån aning om vad det kan va?"

Tja, bilfan är väl trasig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang