Kopplingen fastnar i botten

AlexV
15 februari 2019 · 4 Inlägg

Tjena, har en audi a3 2.0tfsi 8p 2006 och jag hade för ett tag sen problem med att kopplingspedalen inte gick att trycka ner, bytte huvudcylindern och luftade systemet, funka hur bra som helst tills idag nu fastnar pedalen istället nere och får då tvinga upp den. Någon som haft samma problem? Bör jag byta slavcylinder denna gång eller är uttrampningslagret slut?

caromania Forummoderator
16 februari 2019 · 9 296 Inlägg

”Fastnar”? Är det så att den trycka ner utan motstånd och bara blir liggande på golvet eller kopplar den faktiskt ur men sedan fysiskt fastnar?

Om det är första situationen så låter det som luft eller trasig huvudcylinder. Lufta igen skulle jag råda. Kan vara knepigt som fan att bli av med all luft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
16 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Har råkat ut för samma problem för många år sedan på ny SAAB 900.
Då var det membranet i solfjäderkopplingen/lamellen som inte fjädrade tillbaka.
Behöver inte vara samma defekt på din AUDI.

AlexV
16 februari 2019 · 4 Inlägg

Vi säger att jag dragit upp pedalen. Då kan jag fri kopplar (utan motstånd) lägga i en växel och släpper jag Då upp pedalen så fastnar den halvägs men driver bilen. Nästa gång jag måste växla så fastnar den ett par cm under hälften och nästa gång så är den i botten och måste tvinga upp den.

Men en sak jag har märkt är att även om pedalen hamnar längre och längre ner så följer dragläget med ner utan att den slirar. Alltså får ett kortare dragläge..

torsen
16 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Jag fick, i SAAB-fallet, "hjälpa" pedalen upp genom att anbringa fotspetsen under pedalen, vilket inte var så lätt då kopplingspedalen var nära durken.
För en smidig start behövdes 2 fötter.
En under och en över kopplingspedalen.
Foten över för att pedalen inte skulle åka upp för snabbt och passera dragläget, vilket resulterade i gubbstopp.

caromania Forummoderator
16 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Ja det låter inte som luft utan mer som ett mekaniskt fel, men det är bara en vild gissning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AlexV
16 februari 2019 · 4 Inlägg

Var ute och lufta imorse åkte en sväng och kopplingen knakar när man trycker och släpper upp pedalen och kopplingen tar ganska långt ner..

jaka54
16 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Låter ju som om det skulle vara lamellcentrum som inte "trycker tillbaka" kolven men enklast är ju att först byta slavcylindern, det kan ju vara fjädern i den som är av. Så var fallet på min Audi 100 för ett tiotal år sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang