Volvo 740 -1988 skakar/hoppar.

Jackiechan
14 februari 2019 · 92 Inlägg

Hej!

Har sökt runt men inte hittat något som passar in på just mitt problem.

Det började med att en dag när jag startade bilen så skakade den ganska mycket(ej på tomgång) och hoppade fram från 0 km/h. Helt orkeslös.. Det var inga konstigheter att växla/koppla. Sedan släppte det efter ca 200 meter och den gick klockrent i ett par veckor fram tills idag.

Startade bilen på morgonen, inget konstigt och fin o jämn tomgång, la i växel och skulle köra men då bara hoppade den fram och växelspaken bara slog i sidled. Stannade till och det fortsatte även på tomgång, hela bilen gungade och spaken slog i sidled. Efter några sekunder dog den och sen startade den ej igen... Hann ej försöka något mer då jag var påväg till jobbet.. Kändes typ som en fastsvetsad hantel på svänghjulet!

Har någon en idé om vad det kan vara? Kan ju utesluta allt som har med hjulen att göra då problemet var lika illa vid stillastående.

Det konstiga är att det bara har blivit så över natten. Ej direkt vid uppstart, bara precis när jag skulle köra iväg.

Mvh J

frasse4
14 februari 2019 · 736 Inlägg

Inte så att den gick på tre cylindrar då? Då blir det en annan ton i motorgången och bilen blir ganska orkeslös. Isåfall skulle jag se över tänddelar som rotor, fördelarlock samt tändkablar och tändstift. Inte sällan dessa för hänga med 20+ år i gamla volvos...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Jackiechan
14 februari 2019 · 92 Inlägg

Jag misstänker också tändningen nu när jag hunnit vakna till lite.. Ska ta en titt sen. Känns som det är det mest logiska. Samtidigt borde väl problemet vara konstant ifall det hade varit en tändkabel eller liknande som givit upp? Den har funkat bra sedan sist, och detta kom bara över natten?? men tack för svar!

frasse4
14 februari 2019 · 736 Inlägg

Nja det beror ju på många faktorer, är det fuktigare ute, kanske du tappar gnista vid belastning. Problem med slitna tänddelar kommer ofta sporadiskt smygande.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
jaka54
14 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Antagligen flera orsaker!
1.När bytte du fördelare och rotor sist?
2. Byt motor och växellådsbussningar (gummi) om du aldrig har bytt dem.
3. Byt tändstift om du aldrig har gjort det (bör byts men 3000-4000mil intervall).
4. Byt luft och oljefilter om du inte har bytt det senste året.

zzr94092
14 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Kuddarna har inget med att göra att bilen troligen går på 3 cyl bara..

jaka54
14 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men att motorn skakar...

zzr94092
14 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Skakar för att den går på tre...

jaka54
15 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Och kanske för att motor och växellådskuddar är slitna!
Så var det på min Audi 100 Avant -89:a . Bytte de två växelådsinfästningarna och märkte en tydlig minskning av motorvibrationerna (som tidigare även varit minimala).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2019 · 17 466 Inlägg

Vilken motor? Fanns 230K då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
15 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Dåliga motorkuddar kan väl iofs göra så bilen går ryckigt, men det är ju inte direkt det, den här går ju på tre.
Tändstift, kablar, tändningsstyrning. Sliten fördelaraxel har jag också haft, det var spännande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jackiechan
16 februari 2019 · 92 Inlägg

Hej!

Tack för alla svar. Pillade lite idag och såg då att det finns gnista på alla tändstift, bilen startar ej med startgas ändå vilket är konstigt..

Kan det vara så att det är ett elfel även om det är gnista på alla stift? Kanske är för svag gnista eller något annat som gör att den inte tänder? Är sååå kass på fordonsel.. hjälp!

Släpp motorkuddarna, dem är ok och dem gör inte så bilen inte startar wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2019 · 17 466 Inlägg

Jackiechan skrev:
Hej!

Tack för alla svar. Pillade lite idag och såg då att det finns gnista på alla tändstift, bilen startar ej med startgas ändå vilket är konstigt..

Kan det vara så att det är ett elfel även om det är gnista på alla stift? Kanske är för svag gnista eller något annat som gör att den inte tänder? Är sååå kass på fordonsel.. hjälp!

Släpp motorkuddarna, dem är ok och dem gör inte så bilen inte startar wink

Vilken maskin sitter i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jackiechan
17 februari 2019 · 92 Inlägg

B230f smile

jaka54
17 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Hur ser gnistan ut?

Jackiechan
17 februari 2019 · 92 Inlägg

Dem var väl inte de starkaste, men borde ändå gå igång lite på startgas tycker man..

jaka54
17 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Och du har blåvit gnista på samtliga Bosch eller NGK stift?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang