Byta topp packning utan att riktplana?

Snurriis
16 februari 2019 · 761 Inlägg

Börjar ana att min topp packning ej mår så bra på min bil (Saab 9-5) då jag får lågt komp på 4:ans cylinder.

Min fråga är,
Motorn har aldrig gått varm eller något sådan, alltid hållt temp och så dock misständningar men måste jag riktplana toppen eller går det att byta packningen utan att göra det?

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Det finns ju fler anledningar än toppackningen till att du får lågt komp på en cylinder. Hur mår tex ventilerna? Kolvringarna? Cylinderloppen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Snurriis
16 februari 2019 · 761 Inlägg

Brådhis skrev:
Det finns ju fler anledningar än toppackningen till att du får lågt komp på en cylinder. Hur mår tex ventilerna? Kolvringarna? Cylinderloppen?

//Brådhis

Förra ägaren bytte turbon nere i Bulgarien efter en semester och dom missade att fylla på glycol i systemet och då enligt förra ägaren så frös kylarvätskan och efter den så vit rök den som attan enligt honom men efter jag tog över den så har jag ej stött på det utan tog ett komptest efter jag fick höra det å då märkte jag att kompet var markant lägre på 4:an.

Har inget ventikslammer eller sådant.
Tror kolvringarna mår bra då motorn är en lågmilad samt bra skött av förra ägarna.

chybber
17 februari 2019 · 61 Inlägg

Gör ett leakdown test så får du reda på vart det läclker komp

jaka54
17 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Det är väl ventilen som läcker!

Lockwood
17 februari 2019 · 394 Inlägg

Ventilen? Finns det bara EN ventil i ett topplock? Även en 1-cylindrig 4-taktare har väl som minst två ventiler?

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

chybber skrev:
Gör ett leakdown test så får du reda på vart det läclker komp

På vilket sätt ska jag trycksätta motorn på bästa sett?

chybber
17 februari 2019 · 61 Inlägg

Snurriis skrev:

chybber skrev:
Gör ett leakdown test så får du reda på vart det läclker komp

På vilket sätt ska jag trycksätta motorn på bästa sett?

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041057

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

chybber skrev:

Snurriis skrev:

chybber skrev:
Gör ett leakdown test så får du reda på vart det läclker komp

På vilket sätt ska jag trycksätta motorn på bästa sett?

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041057

Men åter till frågan om packningen läcker måste den då planas eller går det att sätta dit ny packning utan att göra?

chybber
17 februari 2019 · 61 Inlägg

Snurriis skrev:

chybber skrev:

Snurriis skrev:

På vilket sätt ska jag trycksätta motorn på bästa sett?

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041057

Men åter till frågan om packningen läcker måste den då planas eller går det att sätta dit ny packning utan att göra?

Du får mäta upp det och se om toppen är skev, men generellt skall man alltid riktplana när man tar bort toppen.

jaka54
17 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kolla ventilerna (pluralis) först!

torsen
17 februari 2019 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är väl ventilen som läcker!

SAAB 95 har väl ingen ventil.
Det är ju en 2-taktare.

Skämt åsido så kolla topplocket med en stålskala/linjal.

Men vänta tills motorn är aldeles kall.
Demontera i en cirkelrörelse som en lakritsrulle = utifrån och in mot mitten på toppen.

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Det är väl ventilen som läcker!

SAAB 95 har väl ingen ventil.
Det är ju en 2-taktare.

Skämt åsido så kolla topplocket med en stålskala/linjal.

Men vänta tills motorn är aldeles kall.
Demontera i en cirkelrörelse som en lakritsrulle = utifrån och in mot mitten på toppen.

Får låna obd läsare av kollega dock Biltema men kan funka iaf.
Sen så ska jag efter det börja demontera toppen för att sedan kolla hur allt mår men vågar man låta motorn stå "öppen" ute?
Eller finns det något knep att cylinderloppen ej ska få ytrost?

zzr94092
17 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Smörj/ häll i olja så rostar det inte.

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

zzr94092 skrev:
Smörj/ häll i olja så rostar det inte.

Så smörja loppen med olja och själva block ytan? Lägga något uppe på för att förhindra bättre?

jaka54
17 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Varför plana toppen när det kanske bara är en ventil /ventiler som läcker?!
Har du en topplockspackning som är trasig så ser du det genom att kylarvätskan blir brun  och att  vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt från kall till varm motor. - Kan du se något av dessa ting?

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför plana toppen när det kanske bara är en ventil /ventiler som läcker?!
Har du en topplockspackning som är trasig så ser du det genom att kylarvätskan blir brun  och att  vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt från kall till varm motor. - Kan du se något av dessa ting?

Jag är inte riktigt tappad när det gäller motorer och bilar så självklart har jag kollat detta med olja i vattnet eller vise versa... och oftast när en packning går så kan det bli för högt tryck i vätskebehållaren men ej i detta fall dock så dricker den både ytterst lite vatten samt olja så därför jag misstänker att packningen inte mår bra!

Ventilerna ska inspekteras när jag lyfy av toppen och så ska jag göra en leakdown av toppen med hjälp av en kollega till mig.

Senast redigerat av Snurriis (17 februari 2019)

torsen
17 februari 2019 · 7 198 Inlägg

Snurriis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför plana toppen när det kanske bara är en ventil /ventiler som läcker?!
Har du en topplockspackning som är trasig så ser du det genom att kylarvätskan blir brun  och att  vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt från kall till varm motor. - Kan du se något av dessa ting?

Jag är inte riktigt tappad när det gäller motorer och bilar så självklart har jag kollat detta med olja i vattnet eller vise versa... och oftast när en packning går så kan det bli för högt tryck i vätskebehållaren men ej i detta fall dock så dricker den både ytterst lite vatten samt olja så därför jag misstänker att packningen inte mår bra!

Kan vara läckage/överströmning mellan 2 cylindrar, och då påverkas inte kylsystemet och trycker ut avgaser i kylsystemet.

Snurriis
17 februari 2019 · 761 Inlägg

torsen skrev:

Snurriis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför plana toppen när det kanske bara är en ventil /ventiler som läcker?!
Har du en topplockspackning som är trasig så ser du det genom att kylarvätskan blir brun  och att  vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt från kall till varm motor. - Kan du se något av dessa ting?

Jag är inte riktigt tappad när det gäller motorer och bilar så självklart har jag kollat detta med olja i vattnet eller vise versa... och oftast när en packning går så kan det bli för högt tryck i vätskebehållaren men ej i detta fall dock så dricker den både ytterst lite vatten samt olja så därför jag misstänker att packningen inte mår bra!

Kan vara läckage/överströmning mellan 2 cylindrar, och då påverkas inte kylsystemet och trycker ut avgaser i kylsystemet.

Exakt det som hänt mig vid två andra tillfällen på både min Saab 900 och 9k att båda drack lite vatten och var överströmning mellan två cylindrar men varken oljan eller vattnet vart kontaminerade av varandra.

Meaganeowner
19 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Äsch... tveka inte! Du vill ju ha medhåll.
Riv av toppen. Du verkar ju sugen på detta.

Är väl kul att kolla hur det ser ut därinne, om du inte har nåt annat att göra.
Förr så kallades det för sotning.

Finns adaptrar, eller gör en själv. Som passar i tändstiftshål.

Ställ kolven i öd. Lägg i växel och dra handbroms.

Koppla till tryckluft.
Lyssna om det pyser i insug eller på avgssidan.
Om, så är det väl en ventil som inte tätar ordentligt av nån anledning.

Pyser det i oljepåfyllningen på ventilkåpan, så kan man misstänka kolv eller kolvringar.


Just denna använde jag när ventilstyrningstätningarna skulle bytas på en V4, utan att demontera topparna. Funkade perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-0790f0cf08063c8c0e549e7d4e6c2756.jpg

Senast redigerat av Meaganeowner (19 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang