Slutsteg får för mycket Volt

Rasmusahlund
16 februari 2019 · 26 Inlägg

Har ett massive Audio slutsteg som jag spelat med i lite mer än 1 månad men den senaste veckan hoppar det in i protect!
När jag står på bara tändningen så funkar det tills jag startar bilen för då slår det ifrån!
På tändningen får det 12,3v och när jag startar bilen får det 15v och går in i protect! Är det någon kunnig som vet om detta går att lösa på något sätt?🤔

Xebers76
16 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Får du 15v över batteriets poler också?

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2019 · 10 244 Inlägg

15 volt är inte supersnällt mot resten av bilen heller, så det kan ju vara en idé att kolla hur laddningsregulatorn mår. Dom brukar ju mata på som om det inte fanns nå´n morgondag strax innan dom ger upp helt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rasmusahlund
17 februari 2019 · 26 Inlägg

Brådhis skrev:
15 volt är inte supersnällt mot resten av bilen heller, så det kan ju vara en idé att kolla hur laddningsregulatorn mår. Dom brukar ju mata på som om det inte fanns nå´n morgondag strax innan dom ger upp helt...

//Brådhis

Ja tyvärr! Mätte upp 15,2 hela bilen! Är det bara plocka ur generatorn som gäller?

Rasmusahlund
17 februari 2019 · 26 Inlägg

Rasmusahlund skrev:

Brådhis skrev:
15 volt är inte supersnällt mot resten av bilen heller, så det kan ju vara en idé att kolla hur laddningsregulatorn mår. Dom brukar ju mata på som om det inte fanns nå´n morgondag strax innan dom ger upp helt...

//Brådhis

Ja tyvärr! Mätte upp 15,2 hela bilen! Är det bara plocka ur generatorn som gäller?

Det slutade dock nu när jag låtit bilen stå och bli varm! Laddar ca 14,4 nu, kan det va så att den laddar mer medans den är kall?

Lockwood
17 februari 2019 · 394 Inlägg

Modernare bilar vilka har AGM batterier som standard laddar i regel med högre spänning. Vissa tillverkare (Opel?) har iaf tidigare använt sig av en liten "överspänning" i elsystemet bland annat för att få bättre ljus från strålkastarna?

Bassiehof
17 februari 2019 · 1 777 Inlägg

Även om 15,2 V är ganska högt ska de flesta 12 V produkter kunna fungera med en spänning mellan 11 och 16 volt.

Lockwood
17 februari 2019 · 394 Inlägg

Skall inte batteriets spänning mätas ungefär 2-3 timmar efter att man "avslutat körningen". Laddspänningen är sällan samma som batterispänningen.

Janneutanb
17 februari 2019 · 7 267 Inlägg

Vad har du för bil?

Rasmusahlund
17 februari 2019 · 26 Inlägg

Janneutanb skrev:
Vad har du för bil?

Det är en Volvo V70 2013 som det gäller!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2019 · 17 376 Inlägg

Rasmusahlund skrev:

Janneutanb skrev:
Vad har du för bil?

Det är en Volvo V70 2013 som det gäller!

Nyare bilar matar på rätt friskt med spänning precis efter start. Behöver inte vara något fel på bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Rasmusahlund skrev:

Janneutanb skrev:
Vad har du för bil?

Det är en Volvo V70 2013 som det gäller!

Nyare bilar matar på rätt friskt med spänning precis efter start. Behöver inte vara något fel på bilen.

Ja, "krämen " som försvann när han gnuggade på starten måste ju ersättas..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rasmusahlund
17 februari 2019 · 26 Inlägg

_- skrev:

Hybrid_ skrev:

Rasmusahlund skrev:

Det är en Volvo V70 2013 som det gäller!

Nyare bilar matar på rätt friskt med spänning precis efter start. Behöver inte vara något fel på bilen.

Ja, "krämen " som försvann när han gnuggade på starten måste ju ersättas..smile

Men saken var den att jag mätte 15,2V efter mer än 30 min när bilen hade stått igång!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2019 · 17 376 Inlägg

Rasmusahlund skrev:

_- skrev:

Hybrid_ skrev:

Nyare bilar matar på rätt friskt med spänning precis efter start. Behöver inte vara något fel på bilen.

Ja, "krämen " som försvann när han gnuggade på starten måste ju ersättas..smile

Men saken var den att jag mätte 15,2V efter mer än 30 min när bilen hade stått igång!

Det är väl lite i överkant kanske. Men batteriet kan vara dåligt. Är det gammalt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
17 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Bassiehof skrev:
Även om 15,2 V är ganska högt ska de flesta 12 V produkter kunna fungera med en spänning mellan 11 och 16 volt.

Ja jo, men om inte annat så tycker nog batteriet det är lite sådär att matas med 15,2 i längden iaf.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rasmusahlund
17 februari 2019 · 26 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Även om 15,2 V är ganska högt ska de flesta 12 V produkter kunna fungera med en spänning mellan 11 och 16 volt.

Ja jo, men om inte annat så tycker nog batteriet det är lite sådär att matas med 15,2 i längden iaf.

//Brådhis

Ja precis! har dock satt in ett extra batteri men ska sätta in en voltmätare så jag kan hålla koll hela tiden! smile
tack för alla svar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2019 · 17 376 Inlägg

Rasmusahlund skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Även om 15,2 V är ganska högt ska de flesta 12 V produkter kunna fungera med en spänning mellan 11 och 16 volt.

Ja jo, men om inte annat så tycker nog batteriet det är lite sådär att matas med 15,2 i längden iaf.

//Brådhis

Ja precis! har dock satt in ett extra batteri men ska sätta in en voltmätare så jag kan hålla koll hela tiden! smile
tack för alla svar!

Kan ha med saken att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang