Lacken får samma textur som apelsinskal

emista00
17 februari 2019 · 29 Inlägg

Köpte nyligen 2 stycken framskärmar som jag lackerat. Lade först primer, sedan vanlig billack som efter flera tunna lager blev ojämn eller orange peel. Kanske var dumt men jag lackade över detta med tre lager klarlack och lät torka i tron om att det skulle bli jämnt. Blev samma texture som innan. Går det att slipa ner klarlacken lite med fint våtslip för att få bort dessa eller är det för sent?

jaka54
17 februari 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vad för utrustning använde du?

emista00
17 februari 2019 · 29 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad för utrustning använde du?

Köre biltemas produkter så 1 komponents lack antar jag.

zzr94092
17 februari 2019 · 4 390 Inlägg

Var det apelsinskals yta redan innan klarlacken,så räcker det inte att bara slipa klarlacken, du måste djupare ner i färglagren...Du ser tydligt på ytan du slipar när det blir slätt.Du kan torrslipa med 600/800 exentermaskin

Senast redigerat av zzr94092 (17 februari 2019)

jaka54
17 februari 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Du menar att du använde sprayburkar?

emista00
17 februari 2019 · 29 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du menar att du använde sprayburkar?

japp

Jonaslatt
17 februari 2019 · 324 Inlägg

Det går men e svårt att få så stor yta bra med spray.

Tyvärr behöver du nog helt enkelt göra om allt. Och tänk på att köra färgen på längre avstånd på slutet så du dammar ut det över allt. Kör du fram och tillbaka med spray så blir det flammig.

Samma med klarlack. Köra spray på så stor yta så behöver du va duktig.

Sen ska man man gärna köra riktig klarlack iallefall 2k. Så den klarar stå emot lite.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
emista00
17 februari 2019 · 29 Inlägg

Jonaslatt skrev:
Det går men e svårt att få så stor yta bra med spray.

Tyvärr behöver du nog helt enkelt göra om allt. Och tänk på att köra färgen på längre avstånd på slutet så du dammar ut det över allt. Kör du fram och tillbaka med spray så blir det flammig.

Samma med klarlack. Köra spray på så stor yta så behöver du va duktig.

Sen ska man man gärna köra riktig klarlack iallefall 2k. Så den klarar stå emot lite.

Okej. Ska nog slipa ner klarlacken och slipa jämnt färgen under smile

zzr94092
17 februari 2019 · 4 390 Inlägg

Men var beredd på att slipa 1k spray
kan vara ett helvete....

torsen
18 februari 2019 · 7 238 Inlägg

I min ungdom lackade jag en SAAB 95 med elektrisk spruta.
Gör jag aldrig mer om.
Ytstrukturen påminde om grapefruktskal.
Många dagars arbete med att få bort lacken.
Hör nåååågot till saken att jag monterade nya plastskärmar på SAAB:en.
Dessa var inte helt släta från början.

Har även lackat lösa skärmar till en 2CV med godkänt resultat för bortåt 15 år sedan med Biltemas sprej.
Bilen finns kvar i detta skick hos tredje ägaren efter mig.

Har även lackat lösa dörrar och skärmar med hjälp av tillblandad färg som fyllts på sprejburk av Barkmans i Eskilstuna.
De senare burkarnas munstyckena medförde en bredare sprutmatta(heter det så?).
Hjälper även att låta burkarna stå i solen så de blir starkt uppvärmda.
Drygt varma så man knappt kan hålla i burkarna medför extra bra tryck och stråle.

Vill av egen tråkig erfarenhet informera om att Biltemas hobbyfärg inte är samma som deras bilfärg.
En gång när Biltemas svarta bilfärg var slut köpte jag i stället deras hobbyfärg för att lacka bakskärmarna på en Charleston.
Hobbyfärgen TÅL INTE BENSIN.

Hilmer
18 februari 2019 · 1 782 Inlägg

Det går att få till det bra även med 1k-lack om man bara har lite känsla för det, även om 2k är att föredra.
I fallet som TS beskriver så hade jag matat på ordentligt med klarlack så man får ett jämnare lager och en slät yta, man får ta det i omgångar och låta det torka ½-1 minut innan man drar på ett nytt lager, men hela tiden lacka med vått underlag så att de olika lagerna flyter ihop ordentligt utan att för den skull börja rinna.
Det är dock lite trixigt att få till det med bara sprayburkar men det går.

Denna lucka lackade jag med sprayburk och det går att få det bra om man bara kämpar lite, det går dock åt en hel del färg.

http://forumbilder.se/I4FVH/1006252.jpg
http://forumbilder.se/I4FVH/1006253.jpg

zzr94092
18 februari 2019 · 4 390 Inlägg

Hjälper inte att flöda på med klarlack om det redan är apelsinyta, klarlacken är ju transparent..

rcy
18 februari 2019 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Har även lackat lösa skärmar till en 2CV med godkänt resultat för bortåt 15 år sedan med Biltemas sprej.
Bilen finns kvar i detta skick hos tredje ägaren efter mig.

Kan vara värt att påpeka att Biltemas sprej för 15 år sedan är inte samma som dom har i dag.
Miljökraven har påverkat även Biltema.

torsen
18 februari 2019 · 7 238 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Har även lackat lösa skärmar till en 2CV med godkänt resultat för bortåt 15 år sedan med Biltemas sprej.
Bilen finns kvar i detta skick hos tredje ägaren efter mig.

Kan vara värt att påpeka att Biltemas sprej för 15 år sedan är inte samma som dom har i dag.
Miljökraven har påverkat även Biltema.

OK!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang