Luftmassemätare

nimo
18 februari 2019 · 2 Inlägg

dottern har en Mitsubishi Carisma gdi  00
motorn rusar upp och ner i varvtal satte dit en annan luftamassemätare samma sak .
såg klipp där man gjorde rent masse mätaren kan de va nått eller va kan det va tro

Xebers76
18 februari 2019 · 2 264 Inlägg

Låter mer som ett vakuumläckage. Detta ger mer luft vilket datorn kompenserar med mer soppa = mer varvtal. Men den kan bara gå till ett visst varvtal när spjälläget är 0% och den aktiva tomgångsregleringen är igång (IAC closed loop) för att sedan vid ett givet varvtal gå in i "overrun" vilket stryper soppatillförsel. Någonstans här avbryts oftast även den aktiva tomgångsregleringen som då återgår till fast läge på tomgångsventilen (IAC open loop). Att detta sker gör att varvtalet ramlar ner igen. När varvtalet kommer under det givna värdet som aktiverar/inaktiverar "overrun" så börjar den varva upp igen då den återigen får soppa och för mycket luft (pga ett vakuumläckage) sen bara håller det på så fram och tillbaks.

Nu var detdär extrem överkurs, fick för mig att förklara hur den biten fungerar, vilket var ganska onödigt....... MEN! gör som så att du filmar när bilen missköter sig så kan vi lättare hjälpa till! För det är lite hur snabbt det händer osv som avgör om det jag nämnde möjligtvis är felet eller om det kan vara något annat.

Sen får jag be dig redigera rubriken då den inte beskriver problemet du har. Rätt rubrik kan få fler att läsa här och bidra med hjälp! smile

Senast redigerat av Xebers76 (18 februari 2019)

nimo
18 februari 2019 · 2 Inlägg

Tack för svar får se när jag kan titta på bilen igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang