Köra på 95 oktan blyfri?

caromania Forummoderator
19 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Slim skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

En liten detalj korrektur: det är vid för tidigt ställd tändning som bränslet självantänder/detonerar/spikar. Lösningen kan vara att senareställa tändningen eller sänka kompressionen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

viccoA skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn får för mager bränsleblandning, ger hög temperatur i förbränningsrummet och kan kan skada motorn. I förlängningen kan det komma att bli märken/skador i kolvar och kan leda till haveri.

Slim skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

Här är det lite hej vilt. Spik är när bränslet själv antänder av för hög temp. Sätt att få hög temp är för snål blandning och högt tryck. trycket ökar du med tidigare tändning eller högre kompa. En spikning är oftast inte att bränslet antänds innan stiftet tänder utan att det antänder någonstans i cylinder där flamfrontet ännu inte nått, för att när förbränningen är påbörjad av tidig tändning och och kolven rör sig fortfarande upp och minskar volymen vilket ökar trycket ännu mer. ALLTSÅ spikar motorn tänder man för tidigt, man vill tända tidigt så man har högt tryck när det är som mest gynnsamt strax efter övre dödpunkt (tänk på när du cyklar)

caromania Forummoderator
19 februari 2019 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

viccoA skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn får för mager bränsleblandning, ger hög temperatur i förbränningsrummet och kan kan skada motorn. I förlängningen kan det komma att bli märken/skador i kolvar och kan leda till haveri.

Slim skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

Här är det lite hej vilt. Spik är när bränslet själv antänder av för hög temp. Sätt att få hög temp är för snål blandning och högt tryck. trycket ökar du med tidigare tändning eller högre kompa. En spikning är oftast inte att bränslet antänds innan stiftet tänder utan att det antänder någonstans i cylinder där flamfrontet ännu inte nått, för att när förbränningen är påbörjad av tidig tändning och och kolven rör sig fortfarande upp och minskar volymen vilket ökar trycket ännu mer. ALLTSÅ spikar motorn tänder man för tidigt, man vill tända tidigt så man har högt tryck när det är som mest gynnsamt strax efter övre dödpunkt (tänk på när du cyklar)

Ja generellt men nej på sista meningen. I en ”vanlig” 4taktare sker tändningen före övre dödpunkt. Ganska långt före faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
19 februari 2019 · 962 Inlägg

Något jag tycker man bör ha i åtanke är andelen etanol i dessa olika klasserna.
Här får man lite som brevet på posten med både skoskav och salt i såret och inte bara oktanhalten som ger ett magrare energi-innehåll utan även etanolen verkar åt samma håll.
Nu kommer nog någon säga att just oktan mäter sig lika oavsett om man har 5% eller 10% och oktan är oktan men jag är nog inte beredd att hålla med där för allt handlar om energi-innehål, ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta.

Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

viccoA skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn får för mager bränsleblandning, ger hög temperatur i förbränningsrummet och kan kan skada motorn. I förlängningen kan det komma att bli märken/skador i kolvar och kan leda till haveri.

Slim skrev:

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

Här är det lite hej vilt. Spik är när bränslet själv antänder av för hög temp. Sätt att få hög temp är för snål blandning och högt tryck. trycket ökar du med tidigare tändning eller högre kompa. En spikning är oftast inte att bränslet antänds innan stiftet tänder utan att det antänder någonstans i cylinder där flamfrontet ännu inte nått, för att när förbränningen är påbörjad av tidig tändning och och kolven rör sig fortfarande upp och minskar volymen vilket ökar trycket ännu mer. ALLTSÅ spikar motorn tänder man för tidigt, man vill tända tidigt så man har högt tryck när det är som mest gynnsamt strax efter övre dödpunkt (tänk på när du cyklar)

Ja generellt men nej på sista meningen. I en ”vanlig” 4taktare sker tändningen före övre dödpunkt. Ganska långt före faktiskt.

man vill tända tidigt så man har högt tryck när det är som mest gynnsamt strax efter övre dödpunkt (tänk på när du cyklar)

Menar du detta?

Kanske går att misstolkas alltså jag menar att man vill ha som högst tryck när det är som mest gynnsamt vilket det är strax efter ÖD, därför måste man tända långt innan ÖD. ofta drygt 30 grader på höga varv.

Saker att anmärka är att det är bra om man inte behöver tända så tidigt alltså effektivt förbrännings rum med god klämspalts hastighet ger snabbförbränning och då behöver man inte tända så tidigt (drygt 20m/s max 25m/s) eller knasiga kanaler som ger swirl. Tidigare tändning ger högre verkningsgrad men snabbare förbränning är ännu bättre för verkninggraden för då behöver inte motorn jobba så mycket den lågsamt gående förbränningen, delvis därför dieslare har så god verkningsgrad ingen flamfront som tar tid på sig för att förbränna allt bränsle man sprutar in lagom tid innan och när det stökiometriska förhållandet är rätt så själv antänder allt bränsle samtidigt.

förbränningen går snabbare och snabbare, eftersom det är en kedjereaktion tändsiftet antänder bränsle molekylerna precis intill sig som sedan antänder de precis intill sig och då accelererar förbränningen mer och mer, man tänker lätt att det måste väl vara dåligt för verkninggraden att tända tidigt för då måste ju motorn jobba mot det ökande trycket men man ska inte glömma att tryckökningen är inte snabb i början för förbränning går såpass långsamt, sen efter ÖD går det snabbt som attan.

candyweiss
19 februari 2019 · 863 Inlägg

M123 skrev:
Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Oktanbooster har diskuterats i en annan tråd och det blev konstaterat att det är bluff, tror knappt att någon säljer det mer.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Slim
19 februari 2019 · 340 Inlägg

caromania skrev:

Slim skrev:

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

En liten detalj korrektur: det är vid för tidigt ställd tändning som bränslet självantänder/detonerar/spikar. Lösningen kan vara att senareställa tändningen eller sänka kompressionen.

Ja, självklart är det så. Hade inte alla indianer i kanoten;)

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

M123 skrev:
Något jag tycker man bör ha i åtanke är andelen etanol i dessa olika klasserna.
Här får man lite som brevet på posten med både skoskav och salt i såret och inte bara oktanhalten som ger ett magrare energi-innehåll utan även etanolen verkar åt samma håll.
Nu kommer nog någon säga att just oktan mäter sig lika oavsett om man har 5% eller 10% och oktan är oktan men jag är nog inte beredd att hålla med där för allt handlar om energi-innehål, ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta.

Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Med mer etanol får man högre oktantal ren etanol är ju 110+ oktan, ökar man etanol innehållet med 5% men oktantalet förblir det samma så sänker man kvaliteten på nått annat sett.

fattar inte vad du menar med "ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta. "

Etanol innehåller mindre energi än bensin dock så är ju det stökiometriska förhållandet annorlunda mer etanol=fetare blandning.

Slim
19 februari 2019 · 340 Inlägg

jompazx skrev:

M123 skrev:
Något jag tycker man bör ha i åtanke är andelen etanol i dessa olika klasserna.
Här får man lite som brevet på posten med både skoskav och salt i såret och inte bara oktanhalten som ger ett magrare energi-innehåll utan även etanolen verkar åt samma håll.
Nu kommer nog någon säga att just oktan mäter sig lika oavsett om man har 5% eller 10% och oktan är oktan men jag är nog inte beredd att hålla med där för allt handlar om energi-innehål, ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta.

Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Med mer etanol får man högre oktantal ren etanol är ju 110+ oktan, ökar man etanol innehållet med 5% men oktantalet förblir det samma så sänker man kvaliteten på nått annat sett.

fattar inte vad du menar med "ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta. "

Etanol innehåller mindre energi än bensin dock så är ju det stökiometriska förhållandet annorlunda mer etanol=fetare blandning.

Jag har många gånger stött på personer som blandar e85 och bränsle i div häxblandningar och hävdar att det skulle ge mer effekt, kallare förbränning osv.

Det är ju rätt vanskligt att exprimentera och när det gäller e85 och etanolens egenskaper har jag fått höra att den har en mer homogen flammpunkt och därför inte förvarnar med småspikningar på samma sätt som BF95, utan är otrevlig på gränsen när man mappar.

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

Slim skrev:

jompazx skrev:

M123 skrev:
Något jag tycker man bör ha i åtanke är andelen etanol i dessa olika klasserna.
Här får man lite som brevet på posten med både skoskav och salt i såret och inte bara oktanhalten som ger ett magrare energi-innehåll utan även etanolen verkar åt samma håll.
Nu kommer nog någon säga att just oktan mäter sig lika oavsett om man har 5% eller 10% och oktan är oktan men jag är nog inte beredd att hålla med där för allt handlar om energi-innehål, ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta.

Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Med mer etanol får man högre oktantal ren etanol är ju 110+ oktan, ökar man etanol innehållet med 5% men oktantalet förblir det samma så sänker man kvaliteten på nått annat sett.

fattar inte vad du menar med "ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta. "

Etanol innehåller mindre energi än bensin dock så är ju det stökiometriska förhållandet annorlunda mer etanol=fetare blandning.

Jag har många gånger stött på personer som blandar e85 och bränsle i div häxblandningar och hävdar att det skulle ge mer effekt, kallare förbränning osv.

Det är ju rätt vanskligt att exprimentera och när det gäller e85 och etanolens egenskaper har jag fått höra att den har en mer homogen flammpunkt och därför inte förvarnar med småspikningar på samma sätt som BF95, utan är otrevlig på gränsen när man mappar.

e85 är bättre, i en motor som är mappad på det. den ger långt mycket mer effekt. att man blandar "häxblandningar" i en i övrigt original bil låter ytterst suspekt och ger nog ingen effekt.

hurvida e85 beter sig när man mappar på gränsen vet jag inte. Men e85 gränsen är ju ljushår mycket bättre än 95oktan e85 har ca 105oktan  e85 är rena race fuelet. en motor kan ge mycket mer effekt på e85 än på bf95.

dock att tanka e85 eller delvis e85 i en bil med flexfuel ger mer effekt. för den kommer automatiskt ändra i mappen tidigareställa tändning osv

dock så sliter e85 mer på moterna tvättar rent cylindrar och ventilskaft spär ut oljan utan att blanda ut sig (lika löser lika alcohol löser inte så bra i olja)

Senast redigerat av jompazx (19 februari 2019)

Slim
19 februari 2019 · 340 Inlägg

Är helt med på vinsterna med e85. Det medger som sagt helt andra saker när man mappar även om man får vara lite försiktig när man närmar sig gränsen. Nedsidorna är väl främst det du skriver med slitage och sedan att förbrukningen går upp ordentligt... För många är det inga problem, men har man en Lotus Elise med dryga 30L tank blir det inte mycket kört innan det är dags att tanka:)

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

Slim skrev:
Är helt med på vinsterna med e85. Det medger som sagt helt andra saker när man mappar även om man får vara lite försiktig när man närmar sig gränsen. Nedsidorna är väl främst det du skriver med slitage och sedan att förbrukningen går upp ordentligt... För många är det inga problem, men har man en Lotus Elise med dryga 30L tank blir det inte mycket kört innan det är dags att tanka:)

jo volym förbrukningen blir ju stor pga den feta blandningen. men kostnaden är ju inte direkt större e85 kostar ju bara 10-12kr litern

M123
20 februari 2019 · 962 Inlägg

candyweiss skrev:

M123 skrev:
Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Oktanbooster har diskuterats i en annan tråd och det blev konstaterat att det är bluff, tror knappt att någon säljer det mer.

Fungerar då helt ypperligt i mina bilar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
20 februari 2019 · 962 Inlägg

jompazx skrev:

M123 skrev:
Något jag tycker man bör ha i åtanke är andelen etanol i dessa olika klasserna.
Här får man lite som brevet på posten med både skoskav och salt i såret och inte bara oktanhalten som ger ett magrare energi-innehåll utan även etanolen verkar åt samma håll.
Nu kommer nog någon säga att just oktan mäter sig lika oavsett om man har 5% eller 10% och oktan är oktan men jag är nog inte beredd att hålla med där för allt handlar om energi-innehål, ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta.

Har TS inte möjlighet till 98 oktan så finns ju alltid oktanbooster.

Med mer etanol får man högre oktantal ren etanol är ju 110+ oktan, ökar man etanol innehållet med 5% men oktantalet förblir det samma så sänker man kvaliteten på nått annat sett.

fattar inte vad du menar med "ibland handlar detta inte om hur hårt detta smäller utan hur ofta. "

Etanol innehåller mindre energi än bensin dock så är ju det stökiometriska förhållandet annorlunda mer etanol=fetare blandning.

Det jag menade var bang for the buck.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
spillolja
20 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Här finns ett tiotalet sidor om motorsprit och Oktantal:
http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html
obsevera att denna publikation är från 30-talet

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang