BMW F31 - funderingar kring motorvalen

amcapesk
21 februari 2019 · 6 Inlägg

Hej!
Jag är på jakt efter en BMW F31. Någonstans runt årsmodell 2013-2015. Jag har kikat runt en del på Blocket. Hittar väldigt många 320d samt lite 330. SUPERSVÅRT att hitta 325d. Hittade en, och den va importerad. Så min fråga är, tillverkades inga svensksålda F31 325d?

Finns det någon som kan ta reda på hur många bilar det finns med varje motorval, osv, i Sverige? Lutar väl åt att jag köper en 320d, men där är de flesta X-Drive. O jag är mestadels ute efter bakhjulsdrivet.

Ge mig gärna era åsikter. Vad hade ni valt och varför? 320d eller 330d. Är der kanske mer värt att ta en 320d och sen optimera den?
Mvh Amanda

Senast redigerat av amcapesk (21 februari 2019)

Zmirro
21 februari 2019 · 183 Inlägg

Väldigt trevliga bilar vilket motorval du än gör!

Jag åker 330d, tycker det är en extremt trevlig motor. Har MPPK på den, lite mer effekt större bromsar osv. Finns bra med vrid! big_smile

Provkörde någon 320d och det är absolut inte något fel på den motorn heller, inte speciellt trötta och dom går extremt billigt! Med en steg 1 uppgradering finns det effekt så det räcker också.

Hade nog försökt provköra båda motorerna och få en egen uppfattning.

Annars så får du ju försöka lista ut vad för utrustning du vill ha och leta efter de. För mig va det avgörande med M-Sport, stora navi/skärmen, skinn samt rattvärme(bästa som finns).

Letade också efter en bakhjulsdriven från början men det är lite sämre utbud på dom så blev en x-drive tillslut och har inte haft några problem med de. Funkar bra och går billigt! Ligger på ca 0,6-0.7 blandad med relativt tung högerfot.

BMW 330D "M-Performance" (2014)
amcapesk
21 februari 2019 · 6 Inlägg

Zmirro skrev:
Väldigt trevliga bilar vilket motorval du än gör!

Jag åker 330d, tycker det är en extremt trevlig motor. Har MPPK på den, lite mer effekt större bromsar osv. Finns bra med vrid! big_smile

Provkörde någon 320d och det är absolut inte något fel på den motorn heller, inte speciellt trötta och dom går extremt billigt! Med en steg 1 uppgradering finns det effekt så det räcker också.

Hade nog försökt provköra båda motorerna och få en egen uppfattning.

Annars så får du ju försöka lista ut vad för utrustning du vill ha och leta efter de. För mig va det avgörande med M-Sport, stora navi/skärmen, skinn samt rattvärme(bästa som finns).

Letade också efter en bakhjulsdriven från början men det är lite sämre utbud på dom så blev en x-drive tillslut och har inte haft några problem med de. Funkar bra och går billigt! Ligger på ca 0,6-0.7 blandad med relativt tung högerfot.

Okej tack för infon! Har provkört en 320d hos Bavaria i Solna. Tyckte den gick bra för att va en 320. Så kan absolut tänka mig att köpa en sån. Men vill självklart leta reda på en 330d att provköra oxå smile Vad är din för årsmodell? Jag vill ju sänka min bil en del med coils, därför jag ororar mig lite att det går åt helvete med X-drive. Man har hört folk som varit med om att drivaxlarna fram ger upp.
Ja man har ju lite krav på utrustningen. M-sport invändigt och utvändigt, automat med paddlar, svensksåld, inte över 15 000 mil, navi, stora ljudsystemet, svart skinn, ej silvrig lack osv haha.

azer666
21 februari 2019 · 27 Inlägg

Om man går in på car.info och söker upp regnr eller bilmodell går det att se hur många likadana bilar det finns och med samma motor. Även karta över var i Sverige dom finns

BMW 640i "F12" (2012)
amcapesk
21 februari 2019 · 6 Inlägg

azer666 skrev:
Om man går in på car.info och söker upp regnr eller bilmodell går det att se hur många likadana bilar det finns och med samma motor. Även karta över var i Sverige dom finns

Aah coolt! Får kolla upp det smile Tack!

Zmirro
21 februari 2019 · 183 Inlägg

amcapesk skrev:
Okej tack för infon! Har provkört en 320d hos Bavaria i Solna. Tyckte den gick bra för att va en 320. Så kan absolut tänka mig att köpa en sån. Men vill självklart leta reda på en 330d att provköra oxå smile Vad är din för årsmodell? Jag vill ju sänka min bil en del med coils, därför jag ororar mig lite att det går åt helvete med X-drive. Man har hört folk som varit med om att drivaxlarna fram ger upp.
Ja man har ju lite krav på utrustningen. M-sport invändigt och utvändigt, automat med paddlar, svensksåld, inte över 15 000 mil, navi, stora ljudsystemet, svart skinn, ej silvrig lack osv haha.

Min är en 2014.

Åker väl inte toklågt men relativt sänkt i alla fall. Kör med Kw V2 coilovers. Inte haft några problem med xdriven och har kört 2500-3000 mil sänkt nu. Går bra att sänka xdriven till en viss gräns, min är inte vid den gränsen än iaf, hehe big_smile

Svårt att se höjd på bild men har tänkt skruva ner coilsen lite till inför sommaren och tror inte de ska vara något problem!

https://i.imgur.com/wQXb40N.jpg

Senast redigerat av Zmirro (21 februari 2019)

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Utmarks-Loke
21 februari 2019 · 5 809 Inlägg

Det hela beror väl på vad man skall ha bilen till. Om det är för att huvudsakligen ligga och nöta pendelmil hade jag satsat på en 320d, och väntat till en utan fyrhjulsdrift dök upp. Mindre som kan krångla och mer än nog med hästar.

panda666
21 februari 2019 · 4 228 Inlägg

Varför inte en med xdrive? alltså fyrhjulsdrift, roliga att köra på vinter. 320d som många sa är pigga och roliga att köra, har inte sett så många 325d faktiskt, men 330d kommer du inte bli missnöjd med iaf, kolla även 335i om du kan? härliga hästar. haru även kollat på 3 serien gt? är också snygga bilar.

amcapesk
22 februari 2019 · 6 Inlägg

Zmirro skrev:

amcapesk skrev:
Okej tack för infon! Har provkört en 320d hos Bavaria i Solna. Tyckte den gick bra för att va en 320. Så kan absolut tänka mig att köpa en sån. Men vill självklart leta reda på en 330d att provköra oxå smile Vad är din för årsmodell? Jag vill ju sänka min bil en del med coils, därför jag ororar mig lite att det går åt helvete med X-drive. Man har hört folk som varit med om att drivaxlarna fram ger upp.
Ja man har ju lite krav på utrustningen. M-sport invändigt och utvändigt, automat med paddlar, svensksåld, inte över 15 000 mil, navi, stora ljudsystemet, svart skinn, ej silvrig lack osv haha.

Min är en 2014.

Åker väl inte toklågt men relativt sänkt i alla fall. Kör med Kw V2 coilovers. Inte haft några problem med xdriven och har kört 2500-3000 mil sänkt nu. Går bra att sänka xdriven till en viss gräns, min är inte vid den gränsen än iaf, hehe big_smile

Svårt att se höjd på bild men har tänkt skruva ner coilsen lite till inför sommaren och tror inte de ska vara något problem!

https://i.imgur.com/wQXb40N.jpg

Tokfet kärra! Du funderar inte på att sälja den? wink

Senast redigerat av amcapesk (22 februari 2019)

amcapesk
22 februari 2019 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Varför inte en med xdrive? alltså fyrhjulsdrift, roliga att köra på vinter. 320d som många sa är pigga och roliga att köra, har inte sett så många 325d faktiskt, men 330d kommer du inte bli missnöjd med iaf, kolla även 335i om du kan? härliga hästar. haru även kollat på 3 serien gt? är också snygga bilar.

Mjaa asså känner inte så stort behov av fyrhjulsdrift. Hade ändå inte tänkt köra bilen på vintern haha. Nää 335i blir för dyrt. Lutar mest åt en 320d. Nä gt vill jag inte ha. Inte så snygga. Plus att killen som jobbar på bavaria sa att dom bilarna är skit.

Senast redigerat av amcapesk (22 februari 2019)

amcapesk
22 februari 2019 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det hela beror väl på vad man skall ha bilen till. Om det är för att huvudsakligen ligga och nöta pendelmil hade jag satsat på en 320d, och väntat till en utan fyrhjulsdrift dök upp. Mindre som kan krångla och mer än nog med hästar.

Asså jag bor inne i Stockholm innanför tullarna. Jobbar utanför. Åker kommunalt till jobbet så bilen kommer bara användas på helger och under sommarn när man ska iväg på bilträffar.

Senast redigerat av amcapesk (22 februari 2019)

Utmarks-Loke
22 februari 2019 · 5 809 Inlägg

amcapesk skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det hela beror väl på vad man skall ha bilen till. Om det är för att huvudsakligen ligga och nöta pendelmil hade jag satsat på en 320d, och väntat till en utan fyrhjulsdrift dök upp. Mindre som kan krångla och mer än nog med hästar.

Asså jag bor inne i Stockholm innanför tullarna. Jobbar utanför. Åker kommunalt till jobbet så bilen kommer bara användas på helger och under sommarn när man ska iväg på bilträffar ☺️

Köp då inte en modern dieselbil. Om du inte kör turer på 5+mil regelbundet kommer partikelfiltret sota igen. Köp bensin istället.

Zmirro
22 februari 2019 · 183 Inlägg

En 328i/330i kanske kan vara ett alternativ då istället för diesel om du inte skall köra så mycket?

Inte kört någon själv men verkar som dom är rätt hyfsade.

BMW 330D "M-Performance" (2014)
micke_js
23 februari 2019 · 7 Inlägg

Som ovanstående också är inne på, 328i är en trevlig motor som du borde testa!

Zmirro
24 februari 2019 · 183 Inlägg

amcapesk skrev:
Tokfet kärra! Du funderar inte på att sälja den? wink

Missade ditt inlägg big_smile

Har inga tankar på att sälja just nu tyvärr, hehe! wink

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang