Köpråd: Volvo 740/940 GL Automat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2019 · 17 469 Inlägg

Kör just nu en Volvo 740GL -86:a som pendlarbil. Den fungerar perfekt. Drar strax under en liter milen de 9 km jag har enkel väg till jobbet. Blir varm fort.

Tänkte att en liknande Volvokälke fast med automatlåda ska ersätta denna klenod. Får bra betalt för den. Så kan lägga max 25k. Vet att Regina-sprutet ställt till det för många så vilken modell ska man sikta på? Kan även tänka mig en 740 med LH. Kravet är automatlåda. Hatar att växla.

Tänkte installera fjärrstart i bilen så en bil utan startspärr är ett krav. Behöver väl inte vara en Volvo men de är lättmekade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
23 februari 2019 · 26 136 Inlägg

Rent spontant tänker jag Volvo 960, med automat och sexa.
Har verkligen tyckt om 900-serien och en 960 med läderinredning och automat torde ju vara riktigt fint att åka i.
Dock, om jag inte är helt felinformerad, så drar de ganska duktigt med bränsle. I alla fall beroende på vad man jämför med.
Jämför man med nuvarande 740 så är det väl ungefär likvärdigt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
23 februari 2019 · 10 277 Inlägg

Mack skrev:
Rent spontant tänker jag Volvo 960, med automat och sexa.
Har verkligen tyckt om 900-serien och en 960 med läderinredning och automat torde ju vara riktigt fint att åka i.
Dock, om jag inte är helt felinformerad, så drar de ganska duktigt med bränsle. I alla fall beroende på vad man jämför med.
Jämför man med nuvarande 740 så är det väl ungefär likvärdigt?

960 är lätt att tycka om. Haft både 760 (88-90) och 960 i slutet av 90-talet och början av 00-talet. Underbara bilar. Förbrukningen bör hamna runt litern eller strax över.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
frasse4
24 februari 2019 · 736 Inlägg

Både 740/940 och 960 som automat kommer dra mer än den du har idag. Alltid svårt att ge siffor för det beror ju på hur man kör, men för mig med samma körmönster (i och runt Sthlm) drog min 960 1,2 l/mil i snitt vid pump och min V70 2,5T automat 0,95 l/mil.

Har även en 940 automat och på långkörningar ligger den på 0,85 l/mil, motsvarande siffra för min 960 var 1,0 l/mil.

Att tänka på är att automatlådan i 960 är mycket modernare. Den är elektroniskt styrd och ger lock-up redan från 2:an. Automatlådorna på 740/940 är ju mekaniska och har bara lock-up på 4:an.

Kan ju tillägga att om du inte vill ha startspärr är den -91 eller -92 du ska leta efter på 960 och dessa har kamremsintervall på 3500 mil :o

Senast redigerat av frasse4 (24 februari 2019)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
M123
24 februari 2019 · 962 Inlägg

Jag totalt älskar mekaniska saker, förgasare, brytare ja generellt härliga grovhuggna sak-saker.

Jag skulle nog gått åt andra hållet istället för framåt, lite bakåt och kollar på något med mekaniskt insprut dvs B23E.
Ju mindre kablar och tåtar ju mindre problem, sen vem gillar inte att laga bilar med slägga, skiftnyckel, spårmejsel och silvertejp när det väl blir något?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2019 · 10 277 Inlägg

frasse4 skrev:
Både 740/940 och 960 som automat kommer dra mer än den du har idag. Alltid svårt att ge siffor för det beror ju på hur man kör, men för mig med samma körmönster (i och runt Sthlm) drog min 960 1,2 l/mil i snitt vid pump och min V70 2,5T automat 0,95 l/mil.

Har även en 940 automat och på långkörningar ligger den på 0,85 l/mil, motsvarande siffra för min 960 var 1,0 l/mil.

Att tänka på är att automatlådan i 960 är mycket modernare. Den är elektroniskt styrd och ger lock-up redan från 2:an. Automatlådorna på 740/940 är ju mekaniska och har bara lock-up på 4:an.

Kan ju tillägga att om du inte vill ha startspärr är den -91 eller -92 du ska leta efter på 960 och dessa har kamremsintervall på 3500 mil :o

4500 mil är det på 960 av tidiga årsmodeller (91-94). På senare årsmodeller blev det 7500 (95-98).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2019 · 17 469 Inlägg

M123 skrev:
Jag totalt älskar mekaniska saker, förgasare, brytare ja generellt härliga grovhuggna sak-saker.

Jag skulle nog gått åt andra hållet istället för framåt, lite bakåt och kollar på något med mekaniskt insprut dvs B23E.
Ju mindre kablar och tåtar ju mindre problem, sen vem gillar inte att laga bilar med slägga, skiftnyckel, spårmejsel och silvertejp när det väl blir något?

Lite så tänkte jag när den nyare bilen såldes av. Den blev aldrig någonsin varm den korta sträckan och detta medförde problem. Kom över den gamla Volvon av en slump för att ha något att åka i "så länge".

Börjar gilla den analoga tekniken. Den kommer aldrig att tända en motorlampa. Du är inne på något där. En 740GLE kanske hade varit något och pyssla med? De drar en del med en så gammal automat men alternativet är att köpa en liten fem år gammal pendlarburk från kanske 2014. Då har man en sak till som kan krångla: Robotlådan...

Förslag på fler analoga bilar? Mazda 323, Nissan Almera osv...

EDIT: Ingen 960. Den skulle dra kopiösa mängder soppa. Haft flera av dessa.

Senast redigerat av Hybrid_ (24 februari 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
24 februari 2019 · 962 Inlägg

Växellådan ställer verkligen till det i utbudet.
Bilar jag absolut själv skulle kunna äga och är åt det där hållet är.

Toyota Starlet 1978-1984.

Volvo 740-760 med B23E i.

Lika 240 en tidig (80-83) GLT eller GT 79:a ja Turbo är ju inte ens att tänka på längre med vad folk begär.

Opel Ascona  (A eller B) eller en Manta.

Saab EMS eller en tidig Turbo, priset smäller hårt där med.

Mercedes W123.

Sen är jag stormförtjust i dom här Vectra A men finns knappt någon kvar, C20ne är ju helt underbar motor som sällan ger problem, C20xe där är det svårt att få något som inte fått stryk. Men Opel går sällan hem hos folk. Sen trillar man in på elektronisk iaf där.

Sen Audi med deras tidiga skönsjungande 5:or låter galet gott.

Ja sen har vi det här med Jänkare men då för 25k får man knappt bränsle en månad så hoppar denna gången med propagandan. 😆

Den där Mazda 323 du nämner kanske inte är så dumt om man hittar en som inte har rostat bort.

Märken man aldrig ser iaf inte jag är.

Gamla Fiat
Alfa.
Vaz och Lada.
Volvo 340 och 360.
Datsun.
Tidiga Subaru.
Saab V4.

Ja finns oändligt med bilar som faller under radarn. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Bennybira
25 februari 2019 · 480 Inlägg

Titeln kunde varit; Bilar som dött rost-döden föratt de var billiga slit-o-slängare för många förstaägare sad

Gamla Fiat
Alfa.
Vaz och Lada.
Volvo 340 och 360.
Datsun.
Tidiga Subaru.
Saab V4.

Fiat 127 (1977)
Brådhis * Voff voff *
25 februari 2019 · 10 277 Inlägg

Känns som den här utskrotningshotade modellen platsar i den här tråden då...

https://www.blocket.se/kronoberg/Ford_S … 18&w=3

https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_s … 18&w=3

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
25 februari 2019 · 2 157 Inlägg

Brådhis skrev:
Känns som den här utskrotningshotade modellen platsar i den här tråden då...

https://www.blocket.se/kronoberg/Ford_S … 18&w=3

https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_s … 18&w=3

//Brådhis

Ovanlig och rätt fräck.. Men den lär knappast vara snålare än en 960. tongue
Inte V6an iallafall.

Senast redigerat av Mew (25 februari 2019)

caromania Forummoderator
25 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kör just nu en Volvo 740GL -86:a som pendlarbil. Den fungerar perfekt. Drar strax under en liter milen de 9 km jag har enkel väg till jobbet. Blir varm fort.

Tänkte att en liknande Volvokälke fast med automatlåda ska ersätta denna klenod. Får bra betalt för den. Så kan lägga max 25k. Vet att Regina-sprutet ställt till det för många så vilken modell ska man sikta på? Kan även tänka mig en 740 med LH. Kravet är automatlåda. Hatar att växla.

Tänkte installera fjärrstart i bilen så en bil utan startspärr är ett krav. Behöver väl inte vara en Volvo men de är lättmekade.

Oj, trodde aldrig jag skulle men...

https://www.blocket.se/malmo/Rover_820_ … 11&w=3

Sista generationen=bäst ihopskruvade. Ser ut att vara med full Sterlingutrustning vilket betyder en hel del trevliga saker. Makalöst underskattade bilar. Nackdelen är ju att den säkert är omöjlig att sälja, men vafan, då får ju du pruta nu istället!

Edit: Den har nog iofs startspärr...

Senast redigerat av caromania (25 februari 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2019 · 17 469 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Kör just nu en Volvo 740GL -86:a som pendlarbil. Den fungerar perfekt. Drar strax under en liter milen de 9 km jag har enkel väg till jobbet. Blir varm fort.

Tänkte att en liknande Volvokälke fast med automatlåda ska ersätta denna klenod. Får bra betalt för den. Så kan lägga max 25k. Vet att Regina-sprutet ställt till det för många så vilken modell ska man sikta på? Kan även tänka mig en 740 med LH. Kravet är automatlåda. Hatar att växla.

Tänkte installera fjärrstart i bilen så en bil utan startspärr är ett krav. Behöver väl inte vara en Volvo men de är lättmekade.

Oj, trodde aldrig jag skulle men...

https://www.blocket.se/malmo/Rover_820_ … 11&w=3

Sista generationen=bäst ihopskruvade. Ser ut att vara med full Sterlingutrustning vilket betyder en hel del trevliga saker. Makalöst underskattade bilar. Nackdelen är ju att den säkert är omöjlig att sälja, men vafan, då får ju du pruta nu istället!

Edit: Den har nog iofs startspärr...

Jo, där sprack det. Även om den inte hade haft det är jag tveksam till om jag skulle vilja ge mig in i elsystemet på en Rover.

Hade faktiskt en Rover 620SDi för cirka 10 år sedan. Tyckte om den. Den var väldigt lågvarvig om jag inte minns fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang