Trafikförsäkringstråd

Kimpan90
6 mars 2019 · 78 Inlägg

Är det något lurt med IFs försäkringar eller?
När jag knappar in mitt personnummer och sedan jämför med tjejens, så blir det alltid olika priser.
Samma bil, samma inställningar, men ibland får hon billigare, ibland jag.

Exempelvis; Min nuvarande bil får tjejen cirka 80kr i månaden billigare.

Tog en random bil från blocket och jag fick billigare.


Någon annan som märkt liknande?

rcy
6 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Kimpan90 skrev:
Är det något lurt med IFs försäkringar eller?
När jag knappar in mitt personnummer och sedan jämför med tjejens, så blir det alltid olika priser.
Samma bil, samma inställningar, men ibland får hon billigare, ibland jag.

Exempelvis; Min nuvarande bil får tjejen cirka 80kr i månaden billigare.

Tog en random bil från blocket och jag fick billigare.


Någon annan som märkt liknande?

Alla försäkringsbolag går på statistik och det kan slå väldigt olika om man ändrar en enda liten variabel, så det är inget konstigt med det.

totte1015
9 juni 2022 · 463 Inlägg

Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2022 · 17 465 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Ring runt till de stora bolagen och hör efter. Ring alltså! Det blir billigare! Du får ta en titt på när försäkringen -som löper ett år i taget- går ut först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MickeEng
9 juni 2022 · 479 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Hallå!
Tog märkes försäkring (hel) på S5:an -09 V8 via IF blev ca: 3500:-/år billigare än hos Länsförsäkringar ligger på 860:-/mån.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2022 · 17 465 Inlägg

MickeEng skrev:

totte1015 skrev:
Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Hallå!
Tog märkes försäkring (hel) på S5:an -09 V8 via IF blev ca: 3500:-/år billigare än hos Länsförsäkringar ligger på 860:-/mån.

Exakt. Det skiljer ordentligt. Men som 27-åring och en VAG GTi är det säkerligen en smula dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
14 juni 2022 · 463 Inlägg

Men är det fortfarande värt att ta hel på en -14?

Tobzter
14 juni 2022 · 3 145 Inlägg

Har du råd att att stå för kostnaden om du är vållande till skadan så är de väl inte nödvändigt. Eller i värsta fall att bilen blir skrot  å du står utan bil eller pengar.är de inga problem så kör halvförsäkring

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2022 · 13 734 Inlägg

totte1015 skrev:
Men är det fortfarande värt att ta hel på en -14?

kan du anskaffa en ny utan att det känns i plånboken så kör på halv. 

var den gränsen går vet du bara själv.

för mig handlar det om kan jag köpa en likdan dagen efter jag blivit av med bilen. då kör jag halv

ibland finns det vissa andra anledningar att välja hel. 

tex använder man finans på bilen brukar dessa enligt avtalet kräva hel försäkring.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
totte1015
16 juni 2022 · 463 Inlägg

Är så klurigt, då självrisken är 1500kr hos VW, men försäkringen är rätt så mycket dyrare nu överlag, samtidigt som självrisk hos alla andra är på sjuka 4500kr samt 6000kr vafan?
Jag är ingrodd med att all självrisk är 1500kr men kanske inte är så längre...
Samtidigt så har jag inte orsakat någon skada sedan jag fått körkort för 7år sedan där jag har använt försäkring.

Har någon använt Paydrive?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2022 · 13 734 Inlägg

totte1015 skrev:
Är så klurigt, då självrisken är 1500kr hos VW, men försäkringen är rätt så mycket dyrare nu överlag, samtidigt som självrisk hos alla andra är på sjuka 4500kr samt 6000kr vafan?
Jag är ingrodd med att all självrisk är 1500kr men kanske inte är så längre...
Samtidigt så har jag inte orsakat någon skada sedan jag fått körkort för 7år sedan där jag har använt försäkring.

Har någon använt Paydrive?

mitt tips är att googla på paydrive..  ;-)

sen att självrisken är hög för egna gjorda skador spelar mindre roll eftersom man räknar med att man skulle fått 0kr utan den självrisken.  visst är det en 15.000kr bil är det ju sällan speciellt smidigt med hel.

vet många större företag kör bara trafik försäkring och hoppas att skadorna inte blir för dyra varje år.   vet att bussbranchen är uppbyggd så.

vilket är helt skev då en ny buss kostar runt 3millar..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
totte1015
16 juni 2022 · 463 Inlägg

Growe skrev:

totte1015 skrev:
Är så klurigt, då självrisken är 1500kr hos VW, men försäkringen är rätt så mycket dyrare nu överlag, samtidigt som självrisk hos alla andra är på sjuka 4500kr samt 6000kr vafan?
Jag är ingrodd med att all självrisk är 1500kr men kanske inte är så längre...
Samtidigt så har jag inte orsakat någon skada sedan jag fått körkort för 7år sedan där jag har använt försäkring.

Har någon använt Paydrive?

mitt tips är att googla på paydrive..  ;-)

sen att självrisken är hög för egna gjorda skador spelar mindre roll eftersom man räknar med att man skulle fått 0kr utan den självrisken.  visst är det en 15.000kr bil är det ju sällan speciellt smidigt med hel.

vet många större företag kör bara trafik försäkring och hoppas att skadorna inte blir för dyra varje år.   vet att bussbranchen är uppbyggd så.

vilket är helt skev då en ny buss kostar runt 3millar..smile

Jojo men för företag är det ju annorlunda, där drar ju fordonet på ett eller annat sätt in pengar, i mitt fall är det ju egentligen en ren utgift

Men så som det ser ut nu ligger Trygg Hansa typ 200kr billigare än andra bolag för hel+"stor bilextra"


www.konsumenternas.se säger dock att Paydrive är bra?

Senast redigerat av totte1015 (16 juni 2022)

spillolja
22 augusti 2022 · 4 020 Inlägg

Growe skrev:
vet många större företag kör bara trafik försäkring och hoppas att skadorna inte blir för dyra varje år.   vet att bussbranchen är uppbyggd så.

vilket är helt skev då en ny buss kostar runt 3millar..smile

Hört för del år sedan att Sydkraft (Eon) bara hade trafikförsäkring på alla deras fordon då totalkostnaden helt enkelt blev lägre
inte helt omöjligt att större företag med måånga fordon (100/1000-talet) har en samligsförsäkring med självrisk på 100.000-tals kr i självrisk
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

spillolja skrev:

Growe skrev:
vet många större företag kör bara trafik försäkring och hoppas att skadorna inte blir för dyra varje år.   vet att bussbranchen är uppbyggd så.

vilket är helt skev då en ny buss kostar runt 3millar..smile

Hört för del år sedan att Sydkraft (Eon) bara hade trafikförsäkring på alla deras fordon då totalkostnaden helt enkelt blev lägre
inte helt omöjligt att större företag med måånga fordon (100/1000-talet) har en samligsförsäkring med självrisk på 100.000-tals kr i självrisk
smile

Det blir så mycket billigare med bara trafik för dom tar kostnaden när den kommer för det är inte så ofta som skadan kommer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

totte1015 skrev:

Growe skrev:

totte1015 skrev:
Är så klurigt, då självrisken är 1500kr hos VW, men försäkringen är rätt så mycket dyrare nu överlag, samtidigt som självrisk hos alla andra är på sjuka 4500kr samt 6000kr vafan?
Jag är ingrodd med att all självrisk är 1500kr men kanske inte är så längre...
Samtidigt så har jag inte orsakat någon skada sedan jag fått körkort för 7år sedan där jag har använt försäkring.

Har någon använt Paydrive?

mitt tips är att googla på paydrive..  ;-)

sen att självrisken är hög för egna gjorda skador spelar mindre roll eftersom man räknar med att man skulle fått 0kr utan den självrisken.  visst är det en 15.000kr bil är det ju sällan speciellt smidigt med hel.

vet många större företag kör bara trafik försäkring och hoppas att skadorna inte blir för dyra varje år.   vet att bussbranchen är uppbyggd så.

vilket är helt skev då en ny buss kostar runt 3millar..smile

Jojo men för företag är det ju annorlunda, där drar ju fordonet på ett eller annat sätt in pengar, i mitt fall är det ju egentligen en ren utgift

Men så som det ser ut nu ligger Trygg Hansa typ 200kr billigare än andra bolag för hel+"stor bilextra"


www.konsumenternas.se säger dock att Paydrive är bra?

200 kronor är väl inget att hänga upp sig på tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hilmer
22 augusti 2022 · 1 778 Inlägg

Vettemannen skrev:
200 kronor är väl inget att hänga upp sig på tycker jag.

Beror ju lite på ifall det är 200/år eller 200/månad! wink

På min V70N -02 så skiljer det knappt 250/år mellan halv & helförsäkring, på frugans V70 -00 skiljer det typ 180:-/år, så jag har hel på båda även om det kan tyckas vara onödigt av vissa. Länsförsäkringar har jag, sen -90 har det aldrig varit nåt annat bolag som kunnat konkurrera med priset på mina bilar.

Senast redigerat av Hilmer (22 augusti 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

Hilmer skrev:

Vettemannen skrev:
200 kronor är väl inget att hänga upp sig på tycker jag.

Beror ju lite på ifall det är 200/år eller 200/månad! wink

På min V70N -02 så skiljer det knappt 250/år mellan halv & helförsäkring, på frugans V70 -00 skiljer det typ 180:-/år, så jag har hel på båda även om det kan tyckas vara onödigt av vissa. Länsförsäkringar har jag, sen -90 har det aldrig varit nåt annat bolag som kunnat konkurrera med priset på mina bilar.

Du har ju rätt i det men jag tycker att man ska skriva ut vad som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hilmer
22 augusti 2022 · 1 778 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hilmer skrev:

Vettemannen skrev:
200 kronor är väl inget att hänga upp sig på tycker jag.

Beror ju lite på ifall det är 200/år eller 200/månad! wink

Du har ju rätt i det men jag tycker att man ska skriva ut vad som gäller.

/Benny

Självklart! Men tror att många kör autogiro månadsvis numera så det är nog lätt att man anser det vara det normala och därför inte tänker efter hur olika det kan tolkas, men det är så klart bara vad jag tror.

Bumbib55
27 september 2022 · 2 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Ring runt och få lite prisförslag, sen uppger du de prisförslagen till nästa aktör du ringer osv.
Lyckades skrapa av någon hundralapp i månaden senast på så vis genom att sätta dem mot varandra.

Greenbalance - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 september 2022 · 14 039 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har en Golf 7 GTI från -14, är 27 år.

Tänkte höra här vilket bolag som är vettigt i pris och villkor för bilen?
Har nu VWs egna men är svindyr, ca 800kr i månaden

Vad får du för 800 kr/mån? Hel, halv eller bara trafik? Du kan ju inte bara skriva att jag betalar 800 kr/mån och det är svindyrt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang