Golf mk3 motorn tvärdog *LÖST*

kennethihbg
5 mars · 30 Inlägg
#1

Hej alla garagevänner, jag har ett problem som jag inte har lyckats lösa. Helt plötsligt bara dog motorn på min mk3 2.0 AGG under färd. Jag har ingen gnista och har mätt upp (jämfört med andra delar som jag har hemma och på skroten) tändspolen och hallgivaren och dom har samma värden. Har letat i Haynesboken efter elschema till tändsystemet men det tycks inte finnas med. Någon som kan har tips om vad och var jag kan mäta mer?

Senast redigerat av kennethihbg (25 mars )

simlar
5 mars · 3 855 Inlägg
#2

Väldigt vanligt att tändspolen tvärdör om det är en svarta fyrkantiga tändspolen.

kennethihbg
5 mars · 30 Inlägg
#3

Jo det är den spolen men jag har "ohmat" den och jämfört med en annan jag har och värdena är helt lika. Den jag jämfört med sitter i en bil som jag kört dit den står så den borde ju vara hel...men man kan ju aldrig veta 100%

simlar
6 mars · 3 855 Inlägg
#4

kennethihbg skrev:
Jo det är den spolen men jag har "ohmat" den och jämfört med en annan jag har och värdena är helt lika. Den jag jämfört med sitter i en bil som jag kört dit den står så den borde ju vara hel...men man kan ju aldrig veta 100%

Prova byta spolen lite snabbt eftersom det låter som du har en reservdelsbil som du vet till 100% fungerar, startar bilen då så har du ju konstaterat att det var tändspolen.

kennethihbg
6 mars · 30 Inlägg
#5

Har provat som du förslår men tyvärr ingen skillnad. Har själv just nu ingen ide' om vad jag ska fortsätta med.

simlar
6 mars · 3 855 Inlägg
#6

Ok skulle nog börja med att kolla så kamdrivningen fungerar.
Snurrar kamaxeln när du drar på starten?
Om du tar bort fördelarlocket ser du då att rotorn snurrar när du drar på starten?

Meaganeowner
6 mars · 1 877 Inlägg
#7

Om du ansluter ett tändstift till utgången på tändspolen, alltså den som går till fördelaren.
Finns det gnistor då?

Blir normalt 4 gånger så många gnistor som på ett normalt kopplat stift.

.

Lockwood
6 mars · 226 Inlägg
#8

Vevaxelsensorn sitter mot kylaren till, rätt knepig att komma åt. När den "dör" så har jag för mig att man inte får gnista, och således startar inte bilen.

kennethihbg
6 mars · 30 Inlägg
#9

Simlar, jo rotorn snurrar, när den stannade hadv jag inga verktyg med mig så det enda jag gjorde var att lossa kåpan till kamremmen och den var inte av. Den såg bra ut men jag ju noll koll på när den är bytt

Senast redigerat av kennethihbg (6 mars )

kennethihbg
6 mars · 30 Inlägg
#10

Meganowner, ska kolla det du säger. Har satt gnisttestare på 1:ans cyl. ingen gnista

kennethihbg
6 mars · 30 Inlägg
#11

Lockwood, har tittat och ser ett par kablar som fösvinner in bakom oljefilterhållaren, kan det vara där bakom givaren sitter? Då är det snällt sagt att den är svår att komma åt. smile Har du en AGG motor?

Senast redigerat av kennethihbg (6 mars )

Lockwood
6 mars · 226 Inlägg
#12

Nej men känner till AGG rätt väl. Sensorn sitter där du beskriver mot svänghjulet till. Om du "crankar" på starten så skall varvräknarnålen röra sig upp till ca 200, gör den INTE det så ÄR vevaxelsensorn död.

kennethihbg
6 mars · 30 Inlägg
#13

Kanon, ska kolla upp det imorgon

kennethihbg
7 mars · 30 Inlägg
#14

Ja så slutade det äntligen regna och nog ser det ut som du har rätt Lockwood. När jag bara "nuddade" kabeln upphörde isoleringen att existera, likadant var det på undersidan helt ihoptvinnad och mycket skadad isolering. Så nu får jag inhandla en ny givare för vad jag kan se sitter väl kabeln fastgjuten i givaren? Någon som har koll på vad den heter och kanske vem som säljer den? VAG har väl bara den förgyllda modellen smile som kostar tre gånger så mycket. Försökte lägga in en bild men lyckades inte.

Meaganeowner
7 mars · 1 877 Inlägg
#15

Tja... Skruvat kanske passar i smaken...

kennethihbg
7 mars · 30 Inlägg
#16

Tackar för tipset...dom hade den och i lager. Ska beställa på studs. Tackar er alla för hjälpen och återkommer när jag monterat den.

kennethihbg
7 mars · 30 Inlägg
#17

Glömde att berätta....varvräknaren rörde sig inte överhuvudtaget.

Lockwood
8 mars · 226 Inlägg
#18

Du är troligtvis på rätt spår. Skadad kabel är aldrig av godo. Att varvräknaren inte ger utslag bekräftar att du inte har signal från sensorn. Kan finnas fler orsaker än defekt sensor eller att dess kabel är skadad men börja med att byta sensorn. Den sitter knöligt till, kan underlätta att lossa motorfästet o stötta motorn på lämpligt vis?

kennethihbg
8 mars · 30 Inlägg
#19

Tror kanske det går att komma åt den om jag tar av oljefiltret, då kan man ju passa på att byta olja också för jag kommer nog att fortsätta tills jag hittar felet. Jag har haft en OBD-läsare liggandes ett tag och försökte lägga in programmet i en laptop men lyckades inte. Får hjälp med detta på onsdag och då kanske givaren är på plats. Skruvat bar meddelat att den är skickad. Ha en trevlig helg

kennethihbg
25 mars · 30 Inlägg
#20

Ja alla garagevänner som ni ser på överskriften är problemet nu löst. "Lockwood" du hade lösningen och jag vill ge dig ett stort tack för hjälpen. Det var varvtalsgivaren som var boven eller rättare sagt kabeln till den. Bakom oljefiltret var dom tre kablarna ihoptvinnade och isoleringen helt borta på ca 5cm. Jag vill även tacka alla er andra som gjorde ert bästa för att hjälpa mig. Jag hoppas jag kan återgälda det en dag.smile

Senast redigerat av kennethihbg (25 mars )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang