Pendlingsbil - köpråd sökes

SportPilot Ubåtsingenjör
9 oktober 2018 · 7 217 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

SportPilot skrev:
Är det inte Skoda som är i botten ? Har fått för mig att SEATen är något dyrare än Skodan. SEATen är menat att attrahera en yngre kundkrets medans skoda ska vara ett budgetalternativ.


Att skodan skulle vara dyrare att reparera än VW stämmer inte,VAG är rent generellt ganska dyra att reparera. BMW är billigare.

Skoda är väl ganska fina bilar idag men seat är fortfarande och har alltid varit skräp

Att Seat skulle vara mer skräp än valfri VW är nonsens, det kosmetiska gör varken en bil bättre eller sämre.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
9 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Jag skulle påstå att det kan skilja i kvalitet mellan en koncerns olika bilmärken även om det under skalet är samma. Rostskydd, plåtkvalitet är direkt olika. Sedan kan det skilja en hel del mellan olika fabrikers kvalitetskontroller, dvs ribban sänks på vissa fabriker och höjs på andra. Hur sedan den graderingen blir just inom VAG-koncernen låter jag vara osagt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
9 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:
Jag skulle påstå att det kan skilja i kvalitet mellan en koncerns olika bilmärken även om det under skalet är samma. Rostskydd, plåtkvalitet är direkt olika. Sedan kan det skilja en hel del mellan olika fabrikers kvalitetskontroller, dvs ribban sänks på vissa fabriker och höjs på andra. Hur sedan den graderingen blir just inom VAG-koncernen låter jag vara osagt.

Visst är det så.

För att ta ett enkelt exempel kan man titta på en, låt säga Passat B6 (2005->) och jämföra den med samtida, ex.vis A4:or. Rost på dessa kärror tenderar att dyka upp på helt olika ställen. Så visst stämmer det att alla bilar inom VAG inte har ribban på samma ställe. Och givetvis, sen är där ju vissa "designmissar" (rent ytligt då) som gör att rost hamnar på olika ställen.

Det man möjligen kan dra som "samma/lika" är väl att på bilar inom gruppen, som använder samma bromsar/bromssystem (för att ta ett exempel i högen av gemensamt använda komponenter) bör det rimligen vara samma/lika med hur ofta/sällan bromsarna strular.

Men nej, att säga att "Skoda är i samma koncern som Audi, så det är samma kvalité/brist på kvalité" håller inte riktigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
candyweiss
9 oktober 2018 · 863 Inlägg

caromania skrev:
Jag skulle påstå att det kan skilja i kvalitet mellan en koncerns olika bilmärken även om det under skalet är samma. Rostskydd, plåtkvalitet är direkt olika. Sedan kan det skilja en hel del mellan olika fabrikers kvalitetskontroller, dvs ribban sänks på vissa fabriker och höjs på andra. Hur sedan den graderingen blir just inom VAG-koncernen låter jag vara osagt.

Skiljer ofta också i ljudisolering.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
9 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Ett exempel, ursäkta o t, var SAAB V4 som byggdes både i Nyland, Finland, och i Trollhättan.
Trots att bilarna på papperet inte skulle kunna gå att skilja åt var vissa saker bättre utförda på de finska bilarna.

Lacken, sätesklädslarna, elhärvorna med tillbehör och mycket annat höll en högre klass.
De SAAB-kunniga, däribland jag, såg alltid till att få en finsk bil.

Reklamationerna på bilarna var en bråkdel på de finska.
Vet jag eftersom jag var serviceingenjör på SAAB och hade tillgång till vissa handlingar.

Helt o t igen så rådde samma förhållande för Simca/Chrysle Horaizon vilken likaså tillverkades i Nyland samt i mellaneuropa.

Inte osannolikt att det är samma sak nu för tiden hos vissa biltillverkare.

Vet dessutom av egen erfarenhet att Japanbyggda Suzuki, 4 st ägda, är bättre än Spannientillverkade dito.
Konstigt nog anses Spannienbyggda Defender vara bättre än syskonen som byggs i England.

Även, o t ännu en gång, är det skillnad på Ford Maverick och Mazda Tribute. Förutom skillnader i drivlinan borde inte kvalitetskillnaden ha varit så stor på "tvillingarna". Maverick byggdes i Europa och Mazdan byggdes av Ford i Canada. Har ägt och brukat en Mazda Tribute 3.0 V6 automat -01 i över 5 år, så jag vet.

Det är mycket som förbryllar.

pearla
3 mars 2019 · 55 Inlägg

Har inte blivit affär ännu då sambon börjat samåka etc. men väcker liv i tråden igen då jag nu hittat en annan Octavia, då frågan återigen är på tapeten om en pendlingsbil.
Har hittat en annan Octavia som verkar kunna gå löjligt snål.

Octavia Greenline? Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Årsskatt på 1100SEK.
Landsvägskörning 3 l/100km, Blandad körning 3,2 l/100km, Stadskörning 3,8 l/100km.

Kan det verkligen stämma? Förstår att dessa siffror kanske inte är att lita på, men är det någon som har praktisk erfarenhet av denna modell? Kollar på årmodell 14 och framåt. Ca prisklass är väl runt 120tkr (gärna billigare).

Presidento Of World
3 mars 2019 · 3 306 Inlägg

pearla skrev:
Har inte blivit affär ännu då sambon börjat samåka etc. men väcker liv i tråden igen då jag nu hittat en annan Octavia, då frågan återigen är på tapeten om en pendlingsbil.
Har hittat en annan Octavia som verkar kunna gå löjligt snål.

Octavia Greenline? Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Årsskatt på 1100SEK.
Landsvägskörning 3 l/100km, Blandad körning 3,2 l/100km, Stadskörning 3,8 l/100km.

Kan det verkligen stämma? Förstår att dessa siffror kanske inte är att lita på, men är det någon som har praktisk erfarenhet av denna modell? Kollar på årmodell 14 och framåt. Ca prisklass är väl runt 120tkr (gärna billigare).

Nope. Hade en. 0,5-0,6

Edit; hade en 2012. Som bäst 0.49 på sommaren med 15"hjul

Senast redigerat av Presidento (3 mars 2019)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bennybira
4 mars 2019 · 480 Inlägg

Agreed. Octavia greenline vs vanliga 1.6TDI är ett dött race förbrukningsmässigt.
0.5-0.6 med begränsad stadstrafik. Blandat.

Fiat 127 (1977)
Cuefa Ain't no place like home...
5 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Sambon hade en 2011 Octavia 1.6TDI icke greenline, den gick på ca 0.45 blandat, skulle dra 0.43.
Men den låga skatten är ju trevlig. Värt att tänka på dock är att en hel del utrustning och tillval inte var möjliga/tillåtna med Greenline. Drag t.ex var no-go på dem, likaså gick det inte att få xenonstrålkastare (!)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bennybira
5 mars 2019 · 480 Inlägg

Våran nuvarande 2015 octavia 1.6TDI dricker strax över 055 blandat.
Dock 4x4 haldex. Inte illa pinkat enligt mig.

Med drag som får dra 1500 på b-kort och lite annat myspys.

Fiat 127 (1977)
pearla
6 mars 2019 · 55 Inlägg

Tack för er input! Riktigt uppskattat.

Då det blir rätt många mil pendling så blir förbrukningen väldigt central ändå. Vis av erfarenhet så kan man ju råka ut för diverse andra kostnader/reparationer. Men rent psykologiskt vore det trevligt att ha en så billig och driftsnål bil som möjligt (men ändå kombi som rymmer lite).

Drag är en sådan sak som jag alltid tycker är bra att ha, men det var ju synd att det inte finns.

Utmarks-Loke
6 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Drag går att eftermontera, ibland är det till och med väldigt enkelt. Och någon registreringsbesiktning behövs ju inte längre, det är bara att köra

Cuefa Ain't no place like home...
7 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Drag går att eftermontera, ibland är det till och med väldigt enkelt. Och någon registreringsbesiktning behövs ju inte längre, det är bara att köra

Just Octavia II Greenline (OBS! Bara Greenline! Inte vanliga 1.6TDI) FÅR inte ha drag oavsett vem som monterar, det är inte godkänt för biltypen. Octavia III Greenline har inga sådana restriktioner.
Vi kollade på Greenline när sambon skulle köpa en ny Octavia 2011, men eftersom man inte ens kunde få Xenon på dessa så föll den bort till förmån för en "vanlig" 1.6TDI.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
pearla
9 mars 2019 · 55 Inlägg

Cuefa skrev:

Svarte_Orm skrev:
Drag går att eftermontera, ibland är det till och med väldigt enkelt. Och någon registreringsbesiktning behövs ju inte längre, det är bara att köra

Just Octavia II Greenline (OBS! Bara Greenline! Inte vanliga 1.6TDI) FÅR inte ha drag oavsett vem som monterar, det är inte godkänt för biltypen. Octavia III Greenline har inga sådana restriktioner.
Vi kollade på Greenline när sambon skulle köpa en ny Octavia 2011, men eftersom man inte ens kunde få Xenon på dessa så föll den bort till förmån för en "vanlig" 1.6TDI.

Bra info!
Men surt ifall nu inte uppgifterna från transportstyrelsen stämde någorlunda. Hade varit så bra att ha en bil som gick runt/under 0,4l/mil på landsvägen (kombi) med låg skatt. Men det kanske är en omöjlig kombo?

Brådhis * Voff voff *
9 mars 2019 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Ett exempel, ursäkta o t, var SAAB V4 som byggdes både i Nyland, Finland, och i Trollhättan.

Nej, fabriken låg i Nystad, som ligger i landskapet Egentliga Finland. Nyland är landskapet där bla Helsingfors ligger. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (9 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
12 mars 2019 · 4 628 Inlägg

pearla skrev:

Cuefa skrev:

Svarte_Orm skrev:
Drag går att eftermontera, ibland är det till och med väldigt enkelt. Och någon registreringsbesiktning behövs ju inte längre, det är bara att köra

Just Octavia II Greenline (OBS! Bara Greenline! Inte vanliga 1.6TDI) FÅR inte ha drag oavsett vem som monterar, det är inte godkänt för biltypen. Octavia III Greenline har inga sådana restriktioner.
Vi kollade på Greenline när sambon skulle köpa en ny Octavia 2011, men eftersom man inte ens kunde få Xenon på dessa så föll den bort till förmån för en "vanlig" 1.6TDI.

Bra info!
Men surt ifall nu inte uppgifterna från transportstyrelsen stämde någorlunda. Hade varit så bra att ha en bil som gick runt/under 0,4l/mil på landsvägen (kombi) med låg skatt. Men det kanske är en omöjlig kombo?

Det är lite svårt, ja.

Ett annat exemplar som är rätt mysigt i detta fall är faktiskt Skoda Superb II Greenline, som finns med mycket utrustning (osäker på drag dock, tror inte det finns på dem heller...).

Annars är det nog snål kombi ELLER drag som gäller e jag rädd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
pearla
30 mars 2019 · 55 Inlägg

Okej, svårt det här.
Nu har jag börjat snöa in mig på Volvo, då jag tycker det generellt är lite finare bilar än de andra jag tittat på. Samt är väl den bästa bil (som strulat minst) jag haft en äldre Volvo V70 smile   

Hur är deras snålare V70 eller V60? Hur snålt kan de gå? (Realistiskt långkörning). Eller någon annan kombimodell från Volvo.

Läser att den snålaste V60:n ska dra 0,38l/mil

https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … i-bilarna/

Djo
30 mars 2019 · 10 157 Inlägg

pearla skrev:
Okej, svårt det här.
Nu har jag börjat snöa in mig på Volvo, då jag tycker det generellt är lite finare bilar än de andra jag tittat på. Samt är väl den bästa bil (som strulat minst) jag haft en äldre Volvo V70 smile   

Hur är deras snålare V70 eller V60? Hur snålt kan de gå? (Realistiskt långkörning). Eller någon annan kombimodell från Volvo.

Läser att den snålaste V60:n ska dra 0,38l/mil

https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … i-bilarna/

Köp med riktig volvo motor diesel eller bensin om du ska köpa en v60 eller nyare v70

räkna med 0,8 och uppåt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
30 mars 2019 · 55 Inlägg

Djo skrev:

pearla skrev:
Okej, svårt det här.
....
https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … i-bilarna/

Köp med riktig volvo motor diesel eller bensin om du ska köpa en v60 eller nyare v70

räkna med 0,8 och uppåt smile

Kan du utveckla ditt svar? Vad räknas som "riktig volvo motor"?

Samt vad räknas D2, D3, D4 som?

Utmarks-Loke
30 mars 2019 · 5 809 Inlägg

pearla skrev:

Djo skrev:

pearla skrev:
Okej, svårt det här.
....
https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … i-bilarna/

Köp med riktig volvo motor diesel eller bensin om du ska köpa en v60 eller nyare v70

räkna med 0,8 och uppåt smile

Kan du utveckla ditt svar? Vad räknas som "riktig volvo motor"?

Samt vad räknas D2, D3, D4 som?

D2 2011-2015 var tillverkad av Peugeot, jag antar att det är den han menar. De flesta andra motorer tror jag var volvos egna, eller snarare Geelys kinesiska design fast tillverkade i Sverige.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang