Saab 96 rwd

Sen jag först fastnade för gamla saabar har jag velat bygga en bakhjulsdriven saab 96 som jag kan köra exempelvis backtävlingar med. Volvogrejer passade bäst till bygget eftersom dom är billiga och vanliga på skrotar, sedan gör det kanske någon volvo- eller saabfrälst förbannad och det känns bra;). Bilen som jag bygger på fick jag gratis av en bekant till min far, den var bannemig sopslut så jag tänkte ta det bästa från den och skicka resten på skroten. MEN! som tur var fick jag en strålande idé att bygga något kul av den istället, och i somras påbörjade jag projektet. Förhoppningsvis blir den klar nån gång, men eftersom jag inte bygger den med besiktning i åtanke så borde det inte vara några problem.

Jordgubbsblomman

  • 50 Följare
  • 4 286 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 juli
Jordgubbsblomman
1 mars · 41 Inlägg
#21

malmchris skrev:
Häftigt bygge. Skulle också rösta på Saab motor b204 eller b234 med omega låda.

Har funderingar på att gö så i mantan om den blir klar nån gång.

Återigen grymt bygge.

Tack! Ja, jag börjar luta lite dit jag med. Men jag ska göra utrymme för en V8 så att jag kan ha en sån om jag vill. Min far har en V8 som jag får låna, jag ska nog börja med den och sedan gå över till b204/b234 när jag har ett sånt paket redo vid sidan om. smile

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (1 mars )

rcy
1 mars · 1 547 Inlägg
#22

Jordgubbsblomman skrev:
Jag köpte faktiskt en omega låda på DAK marknaden förra året, så jag har redan funderat på saken wink . Det största problemet är nog att jag inte har någon erfarenhet med dom motorerna, men det är nog inte så svårt att lära sig. Är det verkligen så simpelt att trimma dom? Det låter nästan för bra för att vara sant.. Leka med boxar är nog det som avskräcker mig mest från att mickla med nyare motorer men om jag inte måste göra det så vill jag prova smile . Det jag letar efter är något billigt och lättrimmat, och då håller jag med om att b204 eller b234 är väldigt bra kandidater som ni skriver.

B2x4, en 19T turbo och större spridare och du närmar dig 400 häst utan problem. Vill man gå riktigt seriöst så finns det folk som åker över 700 häst med dom motorerna, men då kräver det givetvis lite seriösare byggen.

Styrsystemet är Trionic, vilket i princip är opensource. Du behöver en kabel för typ en tusenlapp sen kan du mappa själv, be någon annan hjälpa dig eller ladda hem färdiga mappar från nätet. Finns till och med en "wizard" i tuningprogrammet där du anger vilken hårdvara du har, vart du vill ha varvstopp, vilken effekt du vill ha ut osv osv och så bygger den en map åt dig.
Finns massor av forum med guider och färdiga mappar, eller så slänger du ut en förfrågan på Saab Turbo Club of Sweden's forum så finns det säkert någon i din närhet som kan hjälpa dig.

B234 är svårslagen när det gäller billigt och lättrimmat. Dom är lätta att få tag i, lätta att skruva med, kostar inte mycket, och det faktum att man kan mappa själv gör att du sparar in en hel del pengar på att inte behöva köpa dyra styrsystem eller hyra tid i dyra bromsbänkar.

LittlelandRacing
1 mars · 438 Inlägg
#23

Hej!
Kan bli brutalt med V8 smile Jag har själv sista halvåret stoppat i en 350 V8 och TH350 i min Opel Rekord. Så med andra ord; stor motor i en lite bil. Jag kan säga en sak: Problemet som jag ser det är att få plats på bredden. Min motor hamnade högt upp. Sen så är ju Opeln liten på alla dimensioner men det var verkligen på bredden och höjden jag hade problem. Höjden är ju självklart, Men för mig så blev det trångt mellan topparna och fjäderbenstornen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a6707e9ee61d5372d2833ecbfb4518b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-2c34cb2da2b8698c404dbc0594aa9672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c9577ca98fc975861797ee243bcfb2bd.jpg

Men allt går! Jag fick dra avgasrören rakt utåt sidorna och ner och igenom skärmarna. Det var bara att tokglömma att behålla original grenrör (Hade styrsnäcka ivägen, samt lite annat såsom fjäderbenstorn haha). Men det går om man vill. Problemet är väll värmen så jag har behövt skydda och avgränsa med värmetejp, värmereflekterande glasfiber mattor etc:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c046d237e0e2de18d8ad6afd6c148eae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-2cee34496f5a4647542b0972ece201fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-fbe04f5b8de12ac0ae0597d9f15b44cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e90ed767c3e387b31296c59f2e38b0f6.jpg

Men plats går alltid att skapa (skapa ur och modda) och värme går ju alltid att reflektera bort och hindra. Men mitt stora problem och det som jag har haft i åtanke är just V8 vrid och att den, bokstavligt talat vrider sönder karossen! Så blev framvagn från en Omega 3000, förstärkningar och en helbur för att styva upp hela ekipaget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-539a7f4f2897e33f962d775be8d2fdfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-5c65390cb5e97bf3e0d31586ed8ca44d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c11f4efbd6653e94eb4bbd1c346b8390.jpg

Ursäkta novellen men tyckte dit bygge har stor potential så ville  bara varna för de saker jag kämpat med smile Enligt mig så är V8 billigare. Hmm, tänker såhär: Du behöver ju inte ens köpa ett dyrt styrsystem, Turbo och sådant funkar kanonbra på V och med en förgasare så får du ju kyleffekten så du behöver ingen intercooler etc. Samt att du relativt enkelt kan sugtrimma upp till en 4-500hk. Själv så har jag en Pontiac 350 V8 från 71, 250hk original, fast nu med andra kamaxlar och 4-portsinsug. Så snarare runt 3-350hk.

Bara skriv om du undrar något eller vill ha tips och råd smile Men jag kommer följa det här!
Se nu bara till att färdigställa projektet. Hehe, en halvsnabb men färdig bil kommer ju alltid vara snabbare än ett monster som fortfarande står kvar i garaget där energin och pengarna tog slut smile

gasp88
1 mars · 66 Inlägg
#24

Jordgubbsblomman skrev:

malmchris skrev:
Häftigt bygge. Skulle också rösta på Saab motor b204 eller b234 med omega låda.

Har funderingar på att gö så i mantan om den blir klar nån gång.

Återigen grymt bygge.

Tack! Ja, jag börjar luta lite dit jag med. Men jag ska göra utrymme för en V8 så att jag kan ha en sån om jag vill. Min far har en V8 som jag får låna, jag ska nog börja med den och sedan gå över till b204/b234 när jag har ett sånt paket redo vid sidan om. smile

Trevligt bygge du har inte funderat på en bmw m60 motor ?tror de skulle
Vara ett vettigt alternativ till en gammalt jänkemaskin en modern v8 med trevlig grundeffekt orginal 218hk 290nm ger 3l versionen medans 4l är på 286hk 400nm båda lämpar sig fint för turbobygge  om man skulle vilja de 😀

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!
Jordgubbsblomman
12 mars · 41 Inlägg
#25

rcy skrev:

Jordgubbsblomman skrev:
Jag köpte faktiskt en omega låda på DAK marknaden förra året, så jag har redan funderat på saken wink . Det största problemet är nog att jag inte har någon erfarenhet med dom motorerna, men det är nog inte så svårt att lära sig. Är det verkligen så simpelt att trimma dom? Det låter nästan för bra för att vara sant.. Leka med boxar är nog det som avskräcker mig mest från att mickla med nyare motorer men om jag inte måste göra det så vill jag prova smile . Det jag letar efter är något billigt och lättrimmat, och då håller jag med om att b204 eller b234 är väldigt bra kandidater som ni skriver.

B2x4, en 19T turbo och större spridare och du närmar dig 400 häst utan problem. Vill man gå riktigt seriöst så finns det folk som åker över 700 häst med dom motorerna, men då kräver det givetvis lite seriösare byggen.

Styrsystemet är Trionic, vilket i princip är opensource. Du behöver en kabel för typ en tusenlapp sen kan du mappa själv, be någon annan hjälpa dig eller ladda hem färdiga mappar från nätet. Finns till och med en "wizard" i tuningprogrammet där du anger vilken hårdvara du har, vart du vill ha varvstopp, vilken effekt du vill ha ut osv osv och så bygger den en map åt dig.
Finns massor av forum med guider och färdiga mappar, eller så slänger du ut en förfrågan på Saab Turbo Club of Sweden's forum så finns det säkert någon i din närhet som kan hjälpa dig.

B234 är svårslagen när det gäller billigt och lättrimmat. Dom är lätta att få tag i, lätta att skruva med, kostar inte mycket, och det faktum att man kan mappa själv gör att du sparar in en hel del pengar på att inte behöva köpa dyra styrsystem eller hyra tid i dyra bromsbänkar.

Tack för din insikt! Något behöver en b234 i min bilpark, i saaben blir det senare om jag får ett sug för det. Men jag har en hyfsat fräsch 244 som står utan motor, det hade kanske varit något för den.. då kan jag prova mig fram lite och se hur det går på den först. smile Men det visar sig hur det blir.

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (12 mars )

Jordgubbsblomman
12 mars · 41 Inlägg
#26

LittlelandRacing skrev:
Hej!
Kan bli brutalt med V8 smile Jag har själv sista halvåret stoppat i en 350 V8 och TH350 i min Opel Rekord. Så med andra ord; stor motor i en lite bil. Jag kan säga en sak: Problemet som jag ser det är att få plats på bredden. Min motor hamnade högt upp. Sen så är ju Opeln liten på alla dimensioner men det var verkligen på bredden och höjden jag hade problem. Höjden är ju självklart, Men för mig så blev det trångt mellan topparna och fjäderbenstornen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a6707e9ee61d5372d2833ecbfb4518b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-2c34cb2da2b8698c404dbc0594aa9672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c9577ca98fc975861797ee243bcfb2bd.jpg

Men allt går! Jag fick dra avgasrören rakt utåt sidorna och ner och igenom skärmarna. Det var bara att tokglömma att behålla original grenrör (Hade styrsnäcka ivägen, samt lite annat såsom fjäderbenstorn haha). Men det går om man vill. Problemet är väll värmen så jag har behövt skydda och avgränsa med värmetejp, värmereflekterande glasfiber mattor etc:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c046d237e0e2de18d8ad6afd6c148eae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-2cee34496f5a4647542b0972ece201fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-fbe04f5b8de12ac0ae0597d9f15b44cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e90ed767c3e387b31296c59f2e38b0f6.jpg

Men plats går alltid att skapa (skapa ur och modda) och värme går ju alltid att reflektera bort och hindra. Men mitt stora problem och det som jag har haft i åtanke är just V8 vrid och att den, bokstavligt talat vrider sönder karossen! Så blev framvagn från en Omega 3000, förstärkningar och en helbur för att styva upp hela ekipaget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-539a7f4f2897e33f962d775be8d2fdfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-5c65390cb5e97bf3e0d31586ed8ca44d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c11f4efbd6653e94eb4bbd1c346b8390.jpg

Ursäkta novellen men tyckte dit bygge har stor potential så ville  bara varna för de saker jag kämpat med smile Enligt mig så är V8 billigare. Hmm, tänker såhär: Du behöver ju inte ens köpa ett dyrt styrsystem, Turbo och sådant funkar kanonbra på V och med en förgasare så får du ju kyleffekten så du behöver ingen intercooler etc. Samt att du relativt enkelt kan sugtrimma upp till en 4-500hk. Själv så har jag en Pontiac 350 V8 från 71, 250hk original, fast nu med andra kamaxlar och 4-portsinsug. Så snarare runt 3-350hk.

Bara skriv om du undrar något eller vill ha tips och råd smile Men jag kommer följa det här!
Se nu bara till att färdigställa projektet. Hehe, en halvsnabb men färdig bil kommer ju alltid vara snabbare än ett monster som fortfarande står kvar i garaget där energin och pengarna tog slut smile

Tack för novellen, jag uppskattar att du delar med dig. smile Fjäderbenstorn slipper jag iallafall krångla med när jag ska köra med 140 framvagn, så plats finns det ganska mycket av trots att det är en liten bil. Fullbur har jag alltid tänkt ha i det bygget och jag strävar efter att göra allt så starkt som möjligt för att klara av mycket vrid och stryk. Ditt bygge var väldigt fränt! Det som är mest attraktivt med sb chev är att jag inte måste göra något särskilt för att ha mycket riv. Jag börjar som sagt med att bygga den för att ha en sb sen får vi väl se hur det blir. Det är helt rätt som du skriver: "en halvsnabb men färdig bil kommer ju alltid vara snabbare än ett monster som fortfarande står kvar i garaget där energin och pengarna tog slut smile". Prio 1 är att få den på hjul och fungerandes, med sb blir det så enkelt som möjligt för mig och jag får rätt mycket motor att leka med. En lånad 350 chev blir det då. Sen när den är halvsnabb och funkar kan jag börja greja med annat som en b234 om jag känner för det smile. Om jag börjar att greja med en saabmotor som jag inte kan mycket om så finns det en risk att jag ledsnar om det krånglar för mycket, och det vill nog inget att jag gör! wink

Jordgubbsblomman
12 mars · 41 Inlägg
#27

gasp88 skrev:

Jordgubbsblomman skrev:

malmchris skrev:
Häftigt bygge. Skulle också rösta på Saab motor b204 eller b234 med omega låda.

Har funderingar på att gö så i mantan om den blir klar nån gång.

Återigen grymt bygge.

Tack! Ja, jag börjar luta lite dit jag med. Men jag ska göra utrymme för en V8 så att jag kan ha en sån om jag vill. Min far har en V8 som jag får låna, jag ska nog börja med den och sedan gå över till b204/b234 när jag har ett sånt paket redo vid sidan om. smile

Trevligt bygge du har inte funderat på en bmw m60 motor ?tror de skulle
Vara ett vettigt alternativ till en gammalt jänkemaskin en modern v8 med trevlig grundeffekt orginal 218hk 290nm ger 3l versionen medans 4l är på 286hk 400nm båda lämpar sig fint för turbobygge  om man skulle vilja de 😀

Tack! smile Det hade säkert blivit väldigt fränt det med, men jag kan inget om sådana motorer tyvärr. Jänkemaskiner kan jag få väldigt mycket hjälp med inom min släkt och det är simplare att hålla på med för mig som inte har någon riktig erfarenhet av varken insprut eller bmw.

Jordgubbsblomman
12 mars · 41 Inlägg
#28

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-41ea719b9784d2fd270415f9f6073d90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-4b07405124211a3401c4fced1c93c29c.jpg

Jag började laga fästena för originalfronten men så gott som allt behöver en massa kärlek och det mesta är snett och bortrostat.. Eftersom jag ändå måste göra en massa jobb för att originalgrejerna ska kunna sitta på den så funderar jag nu på om det är lika bra att kapa bort all gammal plåt framför framaxeln och göra så att jag kan ha en förlängd 2t huv på den istället. Dels blir det en mycket finare radie att bygga efter än v4 grejerna och sedan finns det plats för original lyktor som följer med en sån huv. Om jag ska ha v4 fronten måste jag nog kapa bort reflektorerna på lyktorna och montera väldigt platta led lampor bakom lyktglasen istället. (modell arbetsbelysning tänkt jag då) Annars tar hjulen i baksidan.. Skärmarna blir också lättare att få till med den fronten/huven, och det blir nog snyggare i slutändan. Jag lutar mot 2t huv men om någon har åsikter lyssnar jag gärna smile.

Odmark
13 mars · 49 Inlägg
#29

Jag tycker helt klart du ska köra på 2t huv, bra mycket snyggare  smile

Jordgubbsblomman
13 mars · 41 Inlägg
#30

Odmark skrev:
Jag tycker helt klart du ska köra på 2t huv, bra mycket snyggare  smile

Det blir nog det, men det tråkiga är att originalhuvens fina patina inte blir kvar hmm

Jordgubbsblomman
8 maj · 41 Inlägg
#31

Bilen står i Mora hos min far och jag bor i Borlänge, tyvärr har jag inte besökt honom tillräckligt länge per gång för att hinna göra några framsteg på projektet. När jag flyttar den till mitt egna garage blir det lättare att få något gjort på den, men just nu har jag inget bra ställe att förvara den på så den får lov att bo hos min far ett tag till. Ursäkta för dåligt med uppdateringar! förhoppningsvis grejar jag lite med den nästa helg.

Jordgubbsblomman
20 maj · 41 Inlägg
#32

Den här helgen fick jag lite gjort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-c1f1cfef67de1d00948d2124acdf08fa.jpg
Jag bestämde mig för att ta bort främre delen av innerskärmarna. Ibland blir det snyggare och mindre jobb att göra nytt än att bygga vidare på gammal plåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-aa33cfe7a144908066907f114b19c435.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-b86823d752fa4fb7f723675195420f45.jpg
Jag var inte så flitig på att ta bilder för varje steg, men det är nog ingen som saknar det. Jag köpte en längd fyrkantsprofil med lite godstjocklek på Biltema, sedan bockade jag ändarna runt en fälg tills jag fick två likadana radier. Efter det måttade jag bara ut var jag ville att ändarna på mina bitar skulle hamna och så såg jag till att det blev lika på båda sidorna. Jag slängde dit en annan profil mellan mina "ramben" längst fram också, nästa gång jag håller på ska jag förstärka med 3mm oljetanks plåt. det har jag oändligt av och det verkar vara av bra kvalitet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-3b07be83c42db445900fc44b75e785c0.jpg
Jag använder nog original front och huv trots att jag övervägde äldre grejer tidigare. huven är ju så härligt mossig... wink

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang