Differential styrning

Revolvolution
14 mars · 31 Inlägg
#1

Tjena!

Planerar att ett litet hemma bygge i form av en älgdragare, Planen är Volvo motor, drivlina(Kanske BMW bakaxel om Volvo inte funkar) och hemmabyggda band.
Tanken är att styra maskinen med bakaxeln genom att bromsa en sida av axeln så bara den andra driver och därav vänder.

Vet någon om detta skulle fungera även under tung belastning eller kommer det bara att gå sönder?

Vilken bakaxel ska jag använda? Slungdiff eller Lamelldiff?


Har sett flera andra hemmagjorda älgdragare/Bandvagnar som använder differential styrning så det måste ju gå.

Tacksam för svar!   Mvh Eklöf

zzr94092
14 mars · 2 580 Inlägg
#2

Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

mb_pucken
14 mars · 4 158 Inlägg
#3

Lamelldiff är nog inget att sikta på då det lär skapa onödigt slitage. Slungdiff tror jag inte häller på.
Bör ju funka med vanlig öppen diff och manuellt spärra den sida som slirar om man behöver med hjälp av styrbromsen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Janneutanb
14 mars · 6 905 Inlägg
#4

Finns väl många traktorer som kör så.

Meaganeowner
14 mars · 1 842 Inlägg
#5

En i trakterna här i nordvärmland skar bort sidorna på två traktordäck.
Använde slitbanorna, med lite kvar av sidorna som helband.
Vad jag minns så använde han en helt vanlig bakaxel och styrde genom att bromsa en sida åt gången.

Kolla denna tråd...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … mp;t=15412

Senast redigerat av Meaganeowner (14 mars )

torsen
14 mars · 2 943 Inlägg
#6

zzr94092 skrev:
Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

Håller med och anser du har rätt.

torsen
14 mars · 2 943 Inlägg
#7

mb_pucken skrev:
Lamelldiff är nog inget att sikta på då det lär skapa onödigt slitage. Slungdiff tror jag inte häller på.
Bör ju funka med vanlig öppen diff och manuellt spärra den sida som slirar om man behöver med hjälp av styrbromsen.

Om du ibland vill spärra mellan sidorna är nog en tryckluftstyrd ARB att rekommendera.
Den lägger du ju snabbt i och ur.
Det senare när du vill styra/bromsa ena sidan/bandet.

Revolvolution
15 mars · 31 Inlägg
#8

Janneutanb skrev:
Finns väl många traktorer som kör så.

Menar du med diffstyrning?

Meaganeowner
fredag 08:35 · 1 842 Inlägg
#9

.

Min gamla traktor, en Volvo T24 med halvband, alltså 3 hjul på var sida, med järnbanden över de två bakersta, styr jag i huvudsak med bromsarna till bakhjulen
Har alltså en vanlig diff i bakaxeln.

De gånger det slirar på en sidan, då oftast mellan bakhjul och band, så bromsar jag där. Och vips rullar jag vidare.

Förstår inte varför det behövs mer avanserade diffar?

Med diffspärr, går det inte att styrs ett sånt ekipage. Men nyttig den gång man ev kör fast, för att ta sig loss.

Senast redigerat av Meaganeowner (fredag 08:35)

Revolvolution
fredag 11:19 · 31 Inlägg
#10

zzr94092 skrev:
Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

Du har rätt det är jag som inte är så insatt i bakaxlar

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang