Köp av Begagnad importerad bil. Vågar man köpa?

Christan
14 mars 2019 · 5 Inlägg

Hej

Det är så att jag är sugen på att köpa "ny" bil.
Jag vill köpa en bmw cab
jag har en budget på 150 000
Årsmodell 2007->uppåt
Typ en 320 eller liknande
Max 20k mil
Det är mina krav

Och När jag är ute på blocket och kollar så är ca 80% av bilarna där importerade ifrån diverse ställen, tyskland, österike, italien, danmark

Och jag tycker att priserna verkar vara lite billigare på dessa importerade bilarna.

Jag vågar inte köpa en sådan bil.
Ta denna bilen som exempel:
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_320 … 9.htm?aw=1

Jag vill gärna köpa den, men jag är skrajj för att den har gått 7300 mil i tyskland, sen importerats hit till sverige

Jag har försökt läst på lite på andra forum, och det verkar som att man ska vara lite försiktig med import bilar, det jag har läst är att det kan finnas dolda fel, som någon verkstad bara har fixat billigt för att dem ska sälja vidare lite dyrare i sverige

Att den kanske är kraschad på autobahn, sen ihop lappad lite fort för försäljning
eller att den är slutkörd på autobahn

Och att man inte kan se besiktnings/ service historik på typ car.info
att man inte kan veta ifall det har servats korrekt på auktoriserad verkstad och liknande, mm

Så min fråga är till er där ute som har mer erfarenhet. Vågar jag köpa denna bmw, vad hade ni gjort?
finns det nackdelar med import bilar? hur grova? Hur kan jag kolla upp historiken (besiktningar, servicar) bättre?
dela med er av egna erfarenheter är ni snälla!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Det första jag tycker du ska göra är att ta en Carfax på bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Christan
14 mars 2019 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det första jag tycker du ska göra är att ta en Carfax på bilen.

/Benny

Vad är det som kommer visas där om jag får fråga?
jag har inte gjort det förut smile

Utmarks-Loke
14 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Jag såg ingenting speciellt alarmerande med den där bilen. Två ägare sedan den kom hit, en hade den två somrar och den andra en, samt att den stått hos bilhandlaren två somrar. Cab är ju lite av en "leksak" så man får vara beredd på att ägarna byter relativt ofta. Och det är också så att det säljs relativt få nya cab i Sverige, på grund av klimatet, så en oproportionerligt stor andel av begagnade bilar är importerade.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Christan skrev:

Vettemannen skrev:
Det första jag tycker du ska göra är att ta en Carfax på bilen.

/Benny

Vad är det som kommer visas där om jag får fråga?
jag har inte gjort det förut smile

Läs här:
https://www.carfax.se/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lockwood
14 mars 2019 · 394 Inlägg

Hoppa över Carfuck, jag menar Carfax, ger inte så mycket mer än vad du borde kunna se på https://www.car.info/ , fast gratis. Carfax på en bil importerad från USA kan däremot vara värt pengen.
Man bör vara "försiktig" med nyimporterade bilar och bilar som bytt ägare ofta. Att rata import gör att du får färre objekt att välja mellan, ofta med mindre utrustning än motsvarande import. Om du lever i villfarelsen att svensksålda bilar inte kan ha dolda fel så är det dags att vakna. Alla bilar kan ha dolda fel. Det viktiga vid köp är att kolla upp så noga som möjligt, dvs kolla om serviceboken "känns oförfalskad", kolla mot tillverkarens garantireparations databas o jämföra miltalen med de i serviceboken vid ungefär samma tidpunkt osv.

panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Du måste ju kolla all dokumentation, servicar osv som gjorts där bilen har rullat, har den rullat i tyskland måste du kolla all historik som tillhör bilen där den rullade ifrån, kanske har en tysk servicebok om den rullade i tyskland innan den kom hit osv osv, kolla ordentligt, jävlit ordentligt. var beredd att den kan vara backad, hade en jobbar kollega som köpte en m5 kombi me v10an alltså en e61 eller vad det är, han hade kollat upp den *ordentligt* men visade sig att den var backad endå typ 10.000mil, så han såklart betalade överpris för en backad bimmer plus den hade fullt me problem, typ lådan behövde renovering och nått mer kommer inte ihåg, han hade slängt typ 100.000 i reparationer iaf och sålde den. så var beredd på trubbel, ananrs ge fan i att köpa import och vänta på en svenne såld. har endast köpt billiga import typ för 15.000 för dom bryr man sig inte ifall dom blivit krockade eller backade 100 ggr dom är billiga. hade ja köpt en bimmer för 150 och visade sig vara backad skulle ja få mens.

Mack855
14 mars 2019 · 1 354 Inlägg

Har inte BMW så att man kan gå in hos sin lokala BMW ÅF eller verkstad och be dem kolla i sin dator om de ser något alarmerande? BMW har väl elektronisk servicebok utöver den vanliga pappersluntan på såpass ”nya” modeller?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2019 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:
Du måste ju kolla all dokumentation, servicar osv som gjorts där bilen har rullat, har den rullat i tyskland måste du kolla all historik som tillhör bilen där den rullade ifrån, kanske har en tysk servicebok om den rullade i tyskland innan den kom hit osv osv, kolla ordentligt, jävlit ordentligt. var beredd att den kan vara backad, hade en jobbar kollega som köpte en m5 kombi me v10an alltså en e61 eller vad det är, han hade kollat upp den *ordentligt* men visade sig att den var backad endå typ 10.000mil, så han såklart betalade överpris för en backad bimmer plus den hade fullt me problem, typ lådan behövde renovering och nått mer kommer inte ihåg, han hade slängt typ 100.000 i reparationer iaf och sålde den. så var beredd på trubbel, ananrs ge fan i att köpa import och vänta på en svenne såld. har endast köpt billiga import typ för 15.000 för dom bryr man sig inte ifall dom blivit krockade eller backade 100 ggr dom är billiga. hade ja köpt en bimmer för 150 och visade sig vara backad skulle ja få mens.

Hahaha! Ja, lite roligt var det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
14 mars 2019 · 394 Inlägg

För varje skruvad/fuskad import så finns det ett antal ärliga. En ny-importerad med låga mil och billigast på blocket borde även Rikspuckot kunna räkna ut att nåt inte stämmer. Man läser alltid om de som blir lurade på ett eller annat sätt. Den statistiska risken för att köpa en skruvad/oärlig bil är större när det gäller import. Men att svensksålt skulle borga för "ärligt" är årtusendets lögn. I Tyskland tex, är det lag på att upplysa spekulanter om bilen varit krockad eller ej, det kan vara straffbart att missa denna "detalj". I Sverige finns ingen sådan lag, det är till och med så att försäkringsbolagen vägrar oftast att svara på om en bil varit med om en olycka (eller skadans omfattning), trots att de har (så vitt jag vet) ett centralt register över alla bilar som varit med i en olycka av något slag?

panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Mack855 skrev:
Har inte BMW så att man kan gå in hos sin lokala BMW ÅF eller verkstad och be dem kolla i sin dator om de ser något alarmerande? BMW har väl elektronisk servicebok utöver den vanliga pappersluntan på såpass ”nya” modeller?

lycka till o hitta sån info från bmw i sverige om servicar osv som gjorts i utlandet tex tyskland, dom ger inte ens ut sånna uppgifter om bilen är svensksåld, minns att jag rindge och frågade om servicar osv på en svensksåld bil och då fick ja svaret att dom ej ger ut sånna uppgifter till vem som helst, tror dom har nån sorts tystnadsplikt. Man behövde typ åka in till bmw med förra ägaren och skriva under papper eller nått och då kunde man få lite uppgifter, men tror inte man kan bara ringa och begära uppgifter så där hur som helst. Det bästa är att ha full och komplett dokumentation alltså med papper och kvitton, då kan man vara helt säker på vad man har.

panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Du måste ju kolla all dokumentation, servicar osv som gjorts där bilen har rullat, har den rullat i tyskland måste du kolla all historik som tillhör bilen där den rullade ifrån, kanske har en tysk servicebok om den rullade i tyskland innan den kom hit osv osv, kolla ordentligt, jävlit ordentligt. var beredd att den kan vara backad, hade en jobbar kollega som köpte en m5 kombi me v10an alltså en e61 eller vad det är, han hade kollat upp den *ordentligt* men visade sig att den var backad endå typ 10.000mil, så han såklart betalade överpris för en backad bimmer plus den hade fullt me problem, typ lådan behövde renovering och nått mer kommer inte ihåg, han hade slängt typ 100.000 i reparationer iaf och sålde den. så var beredd på trubbel, ananrs ge fan i att köpa import och vänta på en svenne såld. har endast köpt billiga import typ för 15.000 för dom bryr man sig inte ifall dom blivit krockade eller backade 100 ggr dom är billiga. hade ja köpt en bimmer för 150 och visade sig vara backad skulle ja få mens.

Hahaha! Ja, lite roligt var det...

hehe jo ja minns den dagen han hade sagt att han blivit lurad, fick ont i stjärten av att höra det, även fast det inte var min bil lol. fruktansvärt jobbigt att ha gjort en sån affär.

Lockwood
14 mars 2019 · 394 Inlägg

Man kan aldrig vara HELT säker oavsett hur väldokumenterad en bil är (mil, servicehistorik, import, ej import osv). Jag har personligen köpt bilar i Tyskland, det gick bra (då iaf, var ca 4 år sedan sist) att kolla upp garanti-service historiken osv. Bara en sån sak som att de talade om för mig att bilen haft en parkeringsskada och att kofångaren var utbytt fram till en ny och således ej hade "originallack" var en sak som i praktiken ingen svensk auktoriserad ÅF hade talat om frivilligt. Köper man av en stor känd auktoriserad firma i Tyskland så kan man vara minst lika säker på att den är "ärlig" som att köpa en "svensksåld" i Sverige, men då kan det faktiskt vara som så att den "tyska" bilen kostar lika mycket eller till och med något mer än den "svenska". Att handla hos "vimpelhandlare" är ett kalkylerat risktagande, oavsett vilket land "vimpelhandlaren" finns i.

Christan: Köper du en svensksåld begagnad bil av en handlare så har handlaren sannolikt köpt in den för ett lägre pris. De kan ha fixat till brister seriöst eller inte, det är svårt att veta säkert. Men ju nyare bil du köper och då förslagsvis från en auktoriserade ÅF desto mindre är risken att bli "lurad". Alternativet är att köpa en bil privat med få ägare, import eller inte. En bil som importerats i tidig ålder (innan den var 2 år gammal) är ofta minst lika ärlig som en svensksåld, speciellt om den som importerade bilen är den som säljer den, eller ägde den åtminstone i några år. Mitt råd är att inte hänga upp dig på import eller inte. Välj ut en modell du gillar och vill ha. Titta brett o vitt. Var kritisk, mot allt och alla. Lita inte på något till 100%. Gå på magkänslan.

Senast redigerat av Lockwood (14 mars 2019)

Janneutanb
14 mars 2019 · 7 267 Inlägg

panda666 skrev:

Mack855 skrev:
Har inte BMW så att man kan gå in hos sin lokala BMW ÅF eller verkstad och be dem kolla i sin dator om de ser något alarmerande? BMW har väl elektronisk servicebok utöver den vanliga pappersluntan på såpass ”nya” modeller?

lycka till o hitta sån info från bmw i sverige om servicar osv som gjorts i utlandet tex tyskland, dom ger inte ens ut sånna uppgifter om bilen är svensksåld, minns att jag rindge och frågade om servicar osv på en svensksåld bil och då fick ja svaret att dom ej ger ut sånna uppgifter till vem som helst, tror dom har nån sorts tystnadsplikt. Man behövde typ åka in till bmw med förra ägaren och skriva under papper eller nått och då kunde man få lite uppgifter, men tror inte man kan bara ringa och begära uppgifter så där hur som helst. Det bästa är att ha full och komplett dokumentation alltså med papper och kvitton, då kan man vara helt säker på vad man har.

Jag har aldrig haft det bekymret att få fram svensk eller utländsk servicehistorik från bmw.
Dessutom sen ganska många år tillbaka dyker servicarna upp på car.info om dom är gjorda på bmw. Både i Sverige och utomlands.

panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Janneutanb skrev:

panda666 skrev:

Mack855 skrev:
Har inte BMW så att man kan gå in hos sin lokala BMW ÅF eller verkstad och be dem kolla i sin dator om de ser något alarmerande? BMW har väl elektronisk servicebok utöver den vanliga pappersluntan på såpass ”nya” modeller?

lycka till o hitta sån info från bmw i sverige om servicar osv som gjorts i utlandet tex tyskland, dom ger inte ens ut sånna uppgifter om bilen är svensksåld, minns att jag rindge och frågade om servicar osv på en svensksåld bil och då fick ja svaret att dom ej ger ut sånna uppgifter till vem som helst, tror dom har nån sorts tystnadsplikt. Man behövde typ åka in till bmw med förra ägaren och skriva under papper eller nått och då kunde man få lite uppgifter, men tror inte man kan bara ringa och begära uppgifter så där hur som helst. Det bästa är att ha full och komplett dokumentation alltså med papper och kvitton, då kan man vara helt säker på vad man har.

Jag har aldrig haft det bekymret att få fram svensk eller utländsk servicehistorik från bmw.
Dessutom sen ganska många år tillbaka dyker servicarna upp på car.info om dom är gjorda på bmw. Både i Sverige och utomlands.

hmm, varför fick inte ja det när jag ringde då? personen på andra sidan luren ville absolut inte ge ut info om service gjort o annan info. Samma gäller volvo, när jag ringde och bad om info ifall kamremmen+vattenpump om det var bytt så var det ett riktigt nej, dom ville inte ge ut info om nånting. detta var aldeless nyligen. Otur eller är det lotto hos vem man hamnar?

Janneutanb
14 mars 2019 · 7 267 Inlägg

panda666 skrev:

Janneutanb skrev:

panda666 skrev:

lycka till o hitta sån info från bmw i sverige om servicar osv som gjorts i utlandet tex tyskland, dom ger inte ens ut sånna uppgifter om bilen är svensksåld, minns att jag rindge och frågade om servicar osv på en svensksåld bil och då fick ja svaret att dom ej ger ut sånna uppgifter till vem som helst, tror dom har nån sorts tystnadsplikt. Man behövde typ åka in till bmw med förra ägaren och skriva under papper eller nått och då kunde man få lite uppgifter, men tror inte man kan bara ringa och begära uppgifter så där hur som helst. Det bästa är att ha full och komplett dokumentation alltså med papper och kvitton, då kan man vara helt säker på vad man har.

Jag har aldrig haft det bekymret att få fram svensk eller utländsk servicehistorik från bmw.
Dessutom sen ganska många år tillbaka dyker servicarna upp på car.info om dom är gjorda på bmw. Både i Sverige och utomlands.

hmm, varför fick inte ja det när jag ringde då? personen på andra sidan luren ville absolut inte ge ut info om service gjort o annan info. Samma gäller volvo, när jag ringde och bad om info ifall kamremmen+vattenpump om det var bytt så var det ett riktigt nej, dom ville inte ge ut info om nånting. detta var aldeless nyligen. Otur eller är det lotto hos vem man hamnar?

Möjligtvis att nya GPDR lagen som har börjat ställa till det?
Annars är det väl ingen nyhet heller att vissa inte är så intresserade när dom inte tjänar några pengar av det.

Christan
15 mars 2019 · 5 Inlägg

Riktigt bra svar grabbar! det uppskattas som fan!

Jag förstår att man kan göra att lika dåligt bilköp med en svensksåld såklart.
men jag har hört så negativt om importerade bilar så jag har gått in med den inställningen.
jag har en del att fundera på, men jag ska nog åka och kolla på den jag länka och se vad jag får för intryck

Christan
15 mars 2019 · 5 Inlägg

Jag har fått höra mycket att bmw ska vara väldigt dyrt att äga :o

jag hade en audi A6 2012 177hk Diesel automat förra året som jag hade ett tag. och visst den var dyr. men är bmw så mycket dyrare ??

någon som har en bmw 320 uppåt som kan skriva vad din senaste service kostade, och vad för kostnader som kan medkomma?

jaka54
15 mars 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har själv importerat bil (Audi TT roadster) från tyskland för ett antal år sedan som jag sköter pedantiskt, så att tro att alla importerade bilar har en massa fel stämmer inte.
Varför inte själv importera  bilen från tyskland? Det är lätt om du tar den från en firma som jag gjorde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-88ea08439957dec0467c0cef5512c043.jpg

Senast redigerat av jaka54 (15 mars 2019)

SportPilot Ubåtsingenjör
15 mars 2019 · 7 217 Inlägg

Bilen är byggd i Tyskland oavsett vart den är såld, och skit huven finns i hela världen. Den kan således vara fifflad med även om den är svensksåld

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang